Tuossa laskin omalla autolla että miten menisi jos käyttövoimavero poistuisi ja dieselin polttoaine vero nousisi samaan kuin bensalla. Laskin että polttoaineenn hinta nousisi about 20cnt/l. Jos en ihan päin seiniä laskenut niin noin 28tkm jos vuodessa ajaisi niin olisi +-0. Jos enemmän ajaisi niin tulis nykyistä kalliimmaksi.
Entäs jos lasketaan toisinpäin? Että verrataan nykyiseen tilanteeseen, eli käyttövoimavero ja 1.5 euron litrahinta verrattuna ilman käyttövoimaveroa ja 20cnt/l lisää hintaa, eli 1.7 euroa litra. Jos käyttövoimavero olisi 500€, sillä saisi sen poistuttua 500€/1.7€/l=294l dieseliä. Tällä pääsisi kuuden litran kulutuksella 294l/6l*100km=4900km.
Vai laskenko itse päin honkia, viisaammat saa korjata
Edit. Ja vituikshan ne meni tarkemmin ajateltuna. Kustannukset tuolla 500€:n käyttövoimaverolla ja 1.5€/l ja kuuden litran keskikulutuksella 500€+1.5€/lx6l/100kmx49=941€
Vastaava kustannus ilman käyttövoimaveroa 1.7x6x49=500€
Eli vasta tuolla 40tkm kohdalla alkaisi kustannukset olla yhtenevät. Sitä ennen samoilla ajomäärillä tuo 20cnt/l hinnankorotus ilman käyttövoimaveroa olisi edullisempi ajella