Autodiagnoosi  Carcom Oy

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 137577 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #60 : 03.04.2011, 19:13:44 »
Projekti etenee, mutta pakilla!! :-[
Koneistamolla ne vihdoin yritti irroittaa kannesta katkenneita pakosarjan pinnapultteja, joita olin itse vielä höystänyt torx-avaimilla ja erilaisilla kierretapeilla. Työkaluteräs on niin kovaa tavaraa, ettei edes moottorikoneistamon sorvi siihen pystynyt. Mulla on nyt siis muuten loistavassa kunnossa oleva 16V-kansi, mutta siihen ei saa pakosarjaa kiinni. ELK



Kytkinkopan alatuki vaihtui käyttämättömään malliin kun semmoinen sattui olemaan jemmassa. Se taitaa olla vanhempaa mallia kun siinä ei oo FT:stä tuttua äänieristystä, mutta tarviikohan sitä. ;D



Vihdoin löytyi myös edullinen moottorinosturi. Kahden tonnin nostava kiinalaisvalmiste vaikuttaa muuten kohtuullisen laadukkaalta, mutta kaikki pultit on 4.8 vahvuisia joten niitä ei kestä vääntää paljoa sormikireyttä enempää. Mahtui se talliinkin mutta ei sinne enää muuta mahdukkaan! :o

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #61 : 06.04.2011, 11:57:53 »
KL-reisinki muisti minua paketilla. Sieltä löytyi hihnapyörät kampi- ja väliakselille, 12:9 pinnapultit kanteen ja kiinacooleri (72cm leveä (550x350x76) 3" takalähdöillä).



Cooleri on just niin leveä että se mahtuu syylärin eteen naftisti.



Alunperin suunnittelin että olisin pitänyt syylärin alkuperäisellä paikallaan ja leikannut coolerille tilan sen eteen, mutta kun mallailin cooleria paikalleen niin se sopisi hienosti syylärin alkuperäiselle paikalle, sitten syyläri sen taakse... 8)
(Kuva vääristää, cooleri ja volvo on suorassa mutta kamera vinossa :D)

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #62 : 07.04.2011, 08:58:23 »
Mulla on jokunen vuosi sitten Biltemasta ostettu moottorinosturi, joka näyttää väriä myöden aivan samalta kuin tuo sinun. Maksoi silloin 149e ja nykyään on tainnut hinta nousta hiukan. Pultit oli tosiaan siinäkin 4.8-kovuusluokkaa ja vaihdoin mielestäni kriittisimmissä paikoissa olevat normaaliin 8.8-laatuun, joita pyöri nurkissa. Kootessa laitosta väänsin yhden alkuperäispultin katki ja ei siihen todellakaan isoa voimaa tarvittu.

Todella hyvä laite ja monta moottoria ja vastaavaa sillä on jo nostettu!

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #63 : 07.04.2011, 10:19:36 »
Mulla kävi sama homma eli katkes yks pultti kun kiristin, mutta kasasin toistaiseksi noilla mukana tulleilla. Pultteja lukuun ottamatta tuntuu olevan tosi jämäkkää tavaraa tuo nosturi.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #64 : 07.04.2011, 10:22:52 »
Heitin kans motonetin vastaavasta kaikki nelosen pultit mäkee ja vaihdoin perus 8.8.. On nosteltu sen jälkeen lantikan moottoreita, volvon pervo moottoreita, 1jz patoja yms ja hyvin on pelannut vaikka ns. halpisnosturi onkin.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #65 : 22.04.2011, 15:49:52 »
Tallissa on tapahtunut. Kampiakselin hihnapyörää sovittelin jo paikalleen. Hihnapyörän mukana tullut kiila on liian iso jotta siimapyörän saa kiinni.



Joten pätkä kiilasta pois ja siimapyörän päätä viilalla hieman kapeammaksi niin johan mahtuu. Normaalistihan tämä kampiakselin hihnapyörä on viimeinen joka kiinnitetään kun jakopää kasataan, mutta vaihdelaatikkoratkaisun takia hihnapyörän pulttia ei pääse kiristämään enää kun startti ja vaihdelaatikko on paikallaan, joten pultti momenttiin vaan. Remmin saa kyllä myöhemmin paikalleen koska jakopäähän ei tule muovisuojia ollenkaan...



Vauhtipyörään hain siniseltä uudet pultit 1,50 euroa/kpl, sitten kierrelukitetta ja 70 Nm. Myös isompireikäinen laakeri piti muistaa siirtää edellisestä koneesta.



Levy ja paineasetelma paikalleen, hyvältä näyttää. Adapteriin tein yhden lisäreiän alareunaan (kuvassa vasemmalla), koneistamo teki siihen viisteen niin siihen sai samanlaisen pultin kuin yläosassakin. Jyrsin adapteria sen verran että kampiakselin asentoanturin sai kiinni alkuperäiselle paikalleen (kuvassa oikealla).



Seuraavaksi nostan koneen ja vaihdelaatikon jo paikalleen, kiinnitän kannen ja muut sitten kun ne saan ostettua...  :P
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #66 : 26.04.2011, 22:32:48 »
Oikeassa tehtaan turbolohkossa öljylähtö on suodattimen takapuolella, pääöljykanavan kupeessa.
Tuossa mainitsemassasi 1.sylinterin kohdalla olevassa reiässä(samassa kanavassa) on öljynpaineanturi.

Olen omassani ottanut vaparilohkosta öljyn siitä öljykanavan päästä, vesipumpun vierestä jossa on tulppa tehtaan jäljiltä. Jenga siinä tulpatussa reiässä on 1/4" NPT.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Onko kellään mitään hajua mikäs kierre tuossa oikeammanpuoleisessa öljynlähdössä (anturinpaikassa) on? siis tuo oikean nuolen osoittama reikä..
Itse mietin että onko 1/2 tuumainen?
Täh?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #67 : 27.04.2011, 05:18:30 »
Itse mietin että onko 1/2 tuumainen?
M14x1.5 on tuo öljynpaineanturin kierre satasarjan lohkoissa.
Jäitä housuun!

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #68 : 27.04.2011, 23:19:03 »
M14x1.5 on tuo öljynpaineanturin kierre satasarjan lohkoissa.

WRONG!
omaan turbolohkoon meni ainaki varttituuman R:ä kirerre...
Täh?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #69 : 27.04.2011, 23:26:04 »
WRONG!
omaan turbolohkoon meni ainaki varttituuman R:ä kirerre...
Kyllä se on näin niinkuin Elk kirjoitti  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #70 : 28.04.2011, 00:13:21 »
Kyllä se on näin niinkuin Elk kirjoitti  :)

lohkoissa on oltava jtn eroja. kävin tänään vaihtamassa ostamani M14 1.5 varttituumaiseksi, koska se M14 ei siihen käynyt...
Täh?

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #71 : 28.04.2011, 00:19:08 »
Suurkitkalohkoissa on tuumainen kartiokierre ja matalakitkalohkoissa millikierre.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #72 : 28.04.2011, 07:12:38 »
lohkoissa on oltava jtn eroja. kävin tänään vaihtamassa ostamani M14 1.5 varttituumaiseksi, koska se M14 ei siihen käynyt...
Mä en missään vaiheessa puhunu kymppisarjan lohkosta kun kysyjällä on satasarjan lohko. Vanhemmassa eli B19/21/23 tosiaan on tuumainen kierre.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2011, 07:14:27 kirjoittanut Elk »
Jäitä housuun!

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #73 : 28.04.2011, 09:09:36 »
Mä en missään vaiheessa puhunu kymppisarjan lohkosta kun kysyjällä on satasarjan lohko. Vanhemmassa eli B19/21/23 tosiaan on tuumainen kierre.

no kun oma lohko on b230et, vm -89, ja siihen meni se varttikierre...
Täh?

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #74 : 29.04.2011, 12:35:36 »
Palataanpas projektiin...
Ennen kuin moottori/vaihteistopaketti nostettiin paikoilleen hankin vielä uuden rättinivelen vaihteiston perään. Vanha oli ehjä, mutta siinä oli pieniä halkeamia joten vaihdoin sen varmuuden vuoksi. Uusi maksoi alennuksen jälkeen 45 euroa, bemarin alkuperäistä Vaiccu laatua KL-varaosasta.  ;D



Sitten paketti moottorinosturilla paikalleen, ja kylläpä oli ahdasta! Vaihteisto ei saisi olla yhtään isompi että se tuonne mahtuu, nytkin sai tosissaan vääntää. Moottori suositellaan nostettavaksi paikalleen kannen kanssa, joten asennuksen ajaksi ruuvasin 531:n paikalleen ja nosturin kettingit siihen kiinni.
Niin joo, asensin myös GT-tukiraudat ylös ja alas.



Vanhojen hieman väsyneiden moottorin tukikumien kanssa kytkinkoppa ei vielä vastannut vaihteistotunneliin, mutta dieselin tukikumeilla tuli sen verran ryhtiä että ottaa hieman kiinni. Ongelma ratkeaa muuttamalla vaihteiston tukipalkkia siten että vaihteisto laskee pari milliä alemmas. Tai jos laittais vähän matalammat vaihteiston tukikumit, niin ei tarvi taas muuttaa tukipalkkia...  :P



Nyt pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan kalliin kytkimen tuntumaa, ja sehän tuntui tosi hyvältä! Kytkin on nyt mukavan jäykkä, toivottavasti se myös irroittaa.  S*
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy