Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: zera - 12.02.2014, 13:42:59

Otsikko: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 12.02.2014, 13:42:59
kumpi olisi suotuisampi käyttis kohde,kummatkin orkkis turboja tarkoitus viritellä sinne 200-240hp asti? 940 tietenkin varusteet paremmat mutta jotenkin taas 245 tyyliä enemmän ja miten mahtaa ton bensan maistumis puoli olla?kestääkö noi 1.9etic mitään ?245 vm 83 ja 940 vm 97(joskus kolaroitu)...245 puolet halvempi? tätä valitsemisen tuskaa :(
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: vänkkä - 12.02.2014, 14:06:55
itse valitsisin 940 siinä ilmeisesti kestävä kone viritys mielessä vaikka olisikin enemmän ajettu ja onhan siinä niitä varusteita aika paljon enemän jos mikään vaan toimii niistä enää?
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: o_j - 12.02.2014, 14:35:09
Koneen kestossa ei noilla tehoilla eroa ole, b19 pitää myös sisällään vahvat (m) kanget. Moottorinohjaus 940:ssä selviää noista tehoista lastulla helposti, 240 k-jet vaatinee kikkailua tai vaihdon. Bensa maistuu molemmille, mutta 240:lle alkeellisemmasta ruiskusta johtuen varmaan paremmin. 940 kori ja laatikko (manuaali) luultavasti paremmat.

Jos 245 on hyväkorinen ja räpeltämätön ottaisin sen fiiliksen vuoksi, mutta tuskinpa on...
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 12.02.2014, 14:50:34
mites kun 940 koneella ajeltu se 370 ni ei viritys toimenpiteitä pitäis haitata kun max tehot olis siinä 250hp mikä ton  m90 kytkimen   sietoraja taitaakin olla ?
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: sjs - 12.02.2014, 14:58:19
mites kun 940 koneella ajeltu se 370 ni ei viritys toimenpiteitä pitäis haitata kun max tehot olis siinä 250hp mikä ton  m90 kytkimen   sietoraja taitaakin olla ?
Kyllä noilla kilsoilla perus lastuvirit voi vielä tehdä sinne 200hv nurkille. Mutta siitä kun nostetaan painetta, ni männänrenkaat on varmasti senverta loppu, että vaihtaisin.

Uudet männänrenkaat motonetissä 80e, kannentiiviste 15e, ja samalla kiertokangen laakerit 40e, ja tottakai imu ja pakosarjan tiivisteet samal uusiks ja vesipumppu + jakohihna. Parilla satasella selviää. 240 kohtalo on sama.

Itse moottorien rauta kummassakin 350-400hv kestävää, tottakai ahtimia joutuu vaihtaan 230-250hv yli mentäessä, suuttimia, IC, putkisto, kytkin jne.

940 on M90 laatikko, se kestää 400-550hv/650-700Nm, 240 on varmasti M46, se kestää 250-300hv/420-450Nm, sit se räjähtää kertavadosta 3.vaihteella, ja ylivaihdekin rajoilla. Kytkin kummassakin kestää vakiona about saman JOS on kunnossa.

Itse valitsisin ehdottomasti 940, koska en pidä 200 sarjasta pätkääkään ja 940 on helpompi virikohde, eikä tartte heti ruiskua vaihtaa. Mutta tuo on ihan omasta fiiliksestä kiinni.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: AtAi - 12.02.2014, 15:17:14
245 koska vain parempi.

JA siksi että sitä saa viritellä kaikessa rauhassa, ei tarvii päästöistä tai vähäpäästöisyydestä juuri piitata.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: The_OttoB - 12.02.2014, 21:59:24
B19 turbo vie aivan helvetisti kakkua arkiajossa verrattuna B230 turboihin. B19 on aika kulmikas käyttöautoon ja M46 on porrastettu 'jännästi'. Valitsen 200-sarjan.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: o_j - 12.02.2014, 22:21:50
B19 turbo vie aivan helvetisti kakkua arkiajossa verrattuna B230 turboihin. B19 on aika kulmikas käyttöautoon ja M46 on porrastettu 'jännästi'. Valitsen 200-sarjan.

:2funny: Volvomiehen puhetta!
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Okko - 13.02.2014, 00:49:35
B19 turbo vie aivan helvetisti kakkua arkiajossa verrattuna B230 turboihin. B19 on aika kulmikas käyttöautoon ja M46 on porrastettu 'jännästi'. Valitsen 200-sarjan.

Missä on tykkää nappi  :D Itsellä nimenomaan B19ET+M46 talvikäytössä, ja eihän se ihan mielyttävin yhdistelmä ole. Varsinkaan täällä pk-seudulla.

Alkuperäiseen kysymykseen, oma valinta olisi 940 fk/ft manuaali 95->. Vahvat peruskomponentit ja huomattavasti mukavampi sekä nykyaikaisempi kuin 240.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Veksi - 13.02.2014, 14:39:01
Noihin tekniikoihin en ota kantaa.
200-sarja on lähes kaikilta osin parempi ja laadukkaampi kuin 940
Molemmista kymmenien yksilöiden kokemus
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: TVS - 13.02.2014, 16:25:32
Noihin tekniikoihin en ota kantaa.
200-sarja on lähes kaikilta osin parempi ja laadukkaampi kuin 940
Molemmista kymmenien yksilöiden kokemus
Kuulostaa siltä kun tuo Lähes pitäisi katsoa Nainen-Suomi-Nainen-sanakirjasta, ja käännöksenä olisi: Vain ulkonäön osalta.

Alkuperäisen kysymyksen oikea vastaus riippuu aivan omista mieltymyksistä, mutta jotensakin näin:
900-sarjan + ja -:
+hitosti tilavampi
+hitsausta vaatimattomia saa
+mukavampi ja hiljaisempi
+miellyttävämpi ajaa moottorin osalta
+penkit

-"tusinaverme"
-painavampi
-"tylsä"

200-sarjan + ja -:
+fiilis
+hienompi (?)
+kevyt
+"erikoinen"
+hyvä rakentelukohde (päästörajat, hipopalikoiden saatavuus jne)

-SULAKERASIA!
-sisustan ahtaus
-penkit
-kaikkien sisustaosien "halpuus" ja tapa räjähtää koskettaessa
-tervepeltiset alkaa olla neitsyitä synnytysosastolla...
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Greycap - 13.02.2014, 17:55:45
B19 turbo vie aivan helvetisti kakkua arkiajossa verrattuna B230 turboihin. B19 on aika kulmikas käyttöautoon ja M46 on porrastettu 'jännästi'. Valitsen 200-sarjan.

Ei lisättävää tähän, ei vähääkään. Omasta pihasta löytyy farmarina sekä 240 (tosin vain vapari) ja 940 Turbo ja ne on aika outo parivaljakko. Eihän sitä voi kiistää etteikö 940 ole kaikilla järkevästi mitattavilla kriteereillä 6-0 parempi auto mutta se mitä ei pysty mittaamaan kallistuu vahvasti 240:n puolelle, voi sitä ajofiiliksen määrää minkä siitä saa irti. Tosin jos käyttöauto pitää valita niin 940 voittaa, harrasteprojektiksi 240 ilman muuta varsinkin jos on tosiaan vielä aito turbo, niitä ei enää liikaa ole ja jokaisen pelastaminen on arvokas suoritus.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: The_OttoB - 13.02.2014, 19:18:39
Mulla on käyttiksenä 945 B230 turbo automaatilla. Automaatti-ilmastoinnilla ja niin poispäin. Työn alla 240 Turbo, on ollut omistuksessa lähes 20 vuotta ja korissa taas pientä laittoa. Jouduin  siirtämään Turbon  toiseen säilytyspaikkaan ajamalla, ja voi veljet miten kivoja oli mutkat ja kaarteet tiessä. 900 on sellainen tunnoton lulla.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: 240 - 13.02.2014, 23:20:03
Helpottamaan valintaa.

http://www.youtube.com/watch?v=SaV381uaNc0
http://www.youtube.com/watch?v=10jIZWnwHl4
http://www.youtube.com/watch?v=8gzJyqp3vlQ
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Veksi - 14.02.2014, 13:45:57
Kolme ensimmäisenä mieleen tulevaa asiaa joissa 940 parempi
+Muovinen PA-tankki (ja uudemmissa muovinen tankkivaruste)
+Farmareissa alumiininen takaluukku
+Tilaa on jos sitä tarvitsee

Jotain 20-30 Volvoa pistänyt muttereiksi ja harvoissa asioissa 700-900 sarja on ottanut kehityksessä askeleen eteenpäin verrattuna 200-sarjaan. Kyllä se on niin että 7-900 on tehty halvimman ja helpoimman mukaan
Esim:
-Montako jarru mäntää on 240 volvossa? Entä 940?
-Monellako pyörällä 240 jarruttaa toisen jarrupiirin vikaantuessa? Entä 940?
-Miksi 740 ja 940 autoista irtoaa tankkausluukku? Miksei 240 luukku irtoa?
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: TVS - 14.02.2014, 14:10:04
Kolme ensimmäisenä mieleen tulevaa asiaa joissa 940 parempi
+Muovinen PA-tankki (ja uudemmissa muovinen tankkivaruste)
+Farmareissa alumiininen takaluukku
+Tilaa on jos sitä tarvitsee

Jotain 20-30 Volvoa pistänyt muttereiksi ja harvoissa asioissa 700-900 sarja on ottanut kehityksessä askeleen eteenpäin verrattuna 200-sarjaan. Kyllä se on niin että 7-900 on tehty halvimman ja helpoimman mukaan
Esim:
-Montako jarru mäntää on 240 volvossa? Entä 940?
-Monellako pyörällä 240 jarruttaa toisen jarrupiirin vikaantuessa? Entä 940?
-Miksi 740 ja 940 autoista irtoaa tankkausluukku? Miksei 240 luukku irtoa?
Tästähän tuli hauska tapaus, hyviä yksityiskohtia. Heitetään pari vastausta kysymyksiin, ja pari vastapohdintaa, ihan vain todentaakseni että tää on oikeesti vain ja ainoastaan makuasia.
-240:ssä lienee 12kpl, ysissä sitten yseimmiten 6, joskus 8. Siis puolet vähemmän huutoa ja manaamista rempatessa, etenkin kun putki/letku-liitosten määrä on pienempi ja katkeavia ilmausruuvejakin on vähemmän.
-2 vrt 3.
-Varmaan samasta syystä kun 240 tankinluukut on aina irvellään johonkin suuntaan tai vähintään jäävät aina rahtusen raolleen kun ne saranapellit on aina mutkalla johonkinpäin.

Entäpä: kuinka hyvin alkuperäisellä radioasennuksella voit käyttää radiolaitetta esim 3. tai 5. vaihteilla (ei sotketa vammamaatteja, koska 200 on 95% aivan kauhealla automaatilla)? Kuinka kätevä 240:iin on tehdä etujousituksen huoltoa tai vaihtaa vaikkapa jarruletku?

Oikeasti nuo ovat hyvin eri aikakauden tuotteita, 240:hän on modernisoitu 140 kun taas 940 on pintapelleiltä ja kojelaudalta päivitetty 740, lähtökohtaisesti suunnitteluiällä on parikymmentä vuotta eroa ja periaatteessahan ysikin on "antiikkinen" tuote kun suunnittelupohja on 70/80-lukujen taitteesta. 240 omaa nostalgia-"arvoa" ja tunnelmaa, voisin hyvin kuvitella semmoisen harrasteautoksi jollei mulla jo olisi vielä hemmetisti huonommin jokapäiväiseen käyttöön soveltuva, todella paljon ahtaampi ja isoruokasempi, täysin turha auto.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Veksi - 14.02.2014, 15:22:27
kumpi olisi suotuisampi käyttis kohde

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen
itse ajan olosuhteiden sanelemana 7/9 farkulla
Sinne menee niin näppärästi perhe+puolimottia puita
Tai penkit kaatamalla 6 eurolavaa
Osat ei maksa paljoa ja niitä on hyvin saatavilla

Tekniset ratkaisut vaan ottaa rassatessa päähän
-Miksi se virranjakaja piti siirtää kanteen?
-Miksi käksä ei säädy itsestään?
-Mikä ihmeen tukivarsi sekoilu tätä etupyörää pitelee?
-Miksi jarrut ei lukkiinnu?
jne

Omat 242 odottaa peltihallissa parempia aikoja
ajan näillä sitten kun totaalisesti kyllästyn "nyky" autoihin
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 14.02.2014, 16:45:53
tästähän saatiin hyvä keskustelu :P valitsin 940 koska oli hyvässä kunnossa ja lähes kaikki varusteet löytyy mitä tommoseen saa..projekteja löytyy valmiiksikin joten oli pikkuinen pelko että lähtee homma käsistä ton 245 kanssa...kaveri sattui myymään tommossen hyvä kuntosen td04hl-16t ahtimen niin uskaltaltaako semmosta laittaa ennen lastun ja paremman putkiston kera ennen kun on vaihdellu laakerit ja uudet renkaat koneseen :O
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: o_j - 14.02.2014, 19:59:51
tästähän saatiin hyvä keskustelu :P valitsin 940 koska oli hyvässä kunnossa ja lähes kaikki varusteet löytyy mitä tommoseen saa..projekteja löytyy valmiiksikin joten oli pikkuinen pelko että lähtee homma käsistä ton 245 kanssa...kaveri sattui myymään tommossen hyvä kuntosen td04hl-16t ahtimen niin uskaltaltaako semmosta laittaa ennen lastun ja paremman putkiston kera ennen kun on vaihdellu laakerit ja uudet renkaat koneseen :O

Onnea ostoksesta! Lastu kiinni ja 16t pakosarjan jatkoksi. Tietenkin kaiken saa rikki halutessaan, mutta ilman hillitöntä sikailua luulisi suht maltillisesti ajetun koneen kestävän sen mitä pikkumitsulla on antaa. Kytkin sieltä kuitenkin alkaa luistamaan ennen kuin muuta hajoaa. ;D
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 14.02.2014, 21:46:17
okei...eikun mittarissa kummiskin semmonen 370 :2funny: niin ei ole varmaan ihan parhaimassa kunossa enään? kesällä kun saa amazonin ajoon niin vois peata varman pääe ja vois rykästä tosta koneen leviäks ja vaihtaa laakerit/renkaat sun muuta :P
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: o_j - 14.02.2014, 21:52:27
okei...eikun mittarissa kummiskin semmonen 370 :2funny: niin ei ole varmaan ihan parhaimassa kunossa enään?

Niinhän mä sanoin, maltillisesti ajettu. ;) Mulla on vinolohkossa 515tkm, mistään muusta ei huomaa kuin käyntiäänestä. ;D
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 15.02.2014, 21:56:04
kattosin tänään sen verran pellin alle et jos teen sinne 3 tuuman rännin alusta loppuun ja vaihdan samalla ton turbon niin mistä mahtais saada downpipen laipan siihen ku näytti ette nykyne olis pienempi ku tos toises ahtimes?
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Lankku - 15.02.2014, 22:28:43
Esim. http://www.kkdmotorsport.com/
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 18.02.2014, 15:30:19
onko jollain kokemuksia että kuinka helpolla katsurit puuttuvat tämmösiin putki virityksiin/turbon vaihtoihin kun ei saisi kummiskaan tehä ilman valtion päästömittausta?
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Xuppo - 18.02.2014, 17:03:24
Jos tuon 16t mitsun olet laittamassa 13c vakio mitsun tilalle niin todella tarkka inssi saa olla jos huomaa muutoksen koska nuo on ulospäin lähes identtiset. Putkiston muutoksista ei ainakaan minulle ole inssit mitään sanoneet kun vaan katalysaattori löytyy putkesta ja äänet ovat siedettävän hiljaiset.
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: zera - 19.02.2014, 22:51:40
tosta lastusta niin niitä on varmaan erinlaisa?niin tarviiko siinä boksissa olla joku määrätty numero ja mistä semmonen boxi mahtaa tommossta helmestä löytyä??
Otsikko: Vs: 245 1.9etic vs. 940 ft
Kirjoitti: Acke - 21.02.2014, 13:19:00
On erilaisia ja lastuntekijä haluaa tietää sen numeron, ainakin loppuosan. Boksi löytyy matkustajan jalkatilasta, kickpaneelin takaa (eli heti oven etupuolella).