Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pikku-Matti - 17.02.2019, 13:16:00

Otsikko: Volvo 960 mk II, etutolppien (purkua) kasausta
Kirjoitti: Pikku-Matti - 17.02.2019, 13:16:00
Kun noista Volvojen SRS-ongelmista on ollut juttua, niin meikäläisen yksinkertainen huoltotyö eli 960:n etutolppien irroitus keskeytyi ihmetykseen. Konehuoneessa ylätolpan kiinnityksen kohdilla korissa on lappu, jossa todetaan, että ennen kuin purat "steering columnin" niin varmista, että "steering lock is engaged".

Käsittääkö tässä asiayhteydessä "steering column" vain rattiakselin ja ohjausvaihteen?
 
Ei siis liene huomioitava asia etutolppien purussa?

Tämmöistä turhaa huolenaihetta  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 960 mk II, etutolppien purkua
Kirjoitti: Lankku - 17.02.2019, 14:03:46
Ei ole merkitystä kuin silloin jos rattiakseli ja hammastanko irrotetaan toisistaan. Jos ratti pyörähtää väärään asentoon, airbagin kontaktikehä voi hajota enemmän kääntäessä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 mk II, etutolppien purkua
Kirjoitti: Pikku-Matti - 18.02.2019, 12:38:12
OK, kiitos! Varsin looginen selitys tuolle.
Otsikko: Vs: Volvo 960 mk II, etutolppien (purkua) kasausta
Kirjoitti: Pikku-Matti - 05.07.2019, 09:50:58
Mitkähän on noiden etupään kolmiotukivarsien kiinnitysmomentit, erityisesti takaa, jossa on pultti tukivarren puslalle ja pultti poikittain menevälle tukitangolle?

Ettei nyt tulisi ihan hulluna vedettyä ja eikä rikottua tuota takimmaista kumipuslaa.  ;)

Nettiä kaivelemalle ei löydy kuin momentit vanhemmalle mk I:n tukirakenteelle - siis samalle kuin 740/940-sarjassa.
Otsikko: Vs: Volvo 960 mk II, etutolppien (purkua) kasausta
Kirjoitti: Lankku - 05.07.2019, 11:09:01
Korissa ja poikkituessa olevat kartiot vastaavat toisiinsa, eli helaa ei saa rikki ylikiristyksellä. Momenttia en muista, mutta mitä nyt M12 pultille annetaan? Samaan kireyteen kuin etuhelan pultti vanhemmissakin.