Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230F käy rikkaalla

  • 7 Vastauksia
  • 2836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
B230F käy rikkaalla
« : 18.04.2019, 16:26:37 »
Pitäisi tehdä diagnoosia etänä, potilas on -90 745 B230F+M47
Leimalla korkeat päästöt:
tyhjäkäynnillä CO 10,5 ja HC 579, kierroksilla CO 10,6 ja HC 297.
CO2 ja O2 ok. Lambda 0,7 eli reippaasti rikkaalla.
Seuraavat koodit saatu pihalle:
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
3-1-1 Nopeustieto puuttuu - johdotusvika - Tyhjäkäynti ongelmia
e: nyt myös 2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla

Tyhjäkäynti välillä vähän huono, kierroksilla käy ihan ok. Imu/pakovuotoja ei huomattu. Bensapainesäätimen letku oli tyhjä, eli ei ainakaan vuoda läpi. Ei kai nopeustideon puuttuminen vaikuta päästöihin noin paljon?

Testauslistalla ainakin nopeusanturin johdot, lambda, IMM ja suuttimet. e: varmaan lämpöanturi myös. Onko muuta huomioitavaa vielä?
« Viimeksi muokattu: 24.06.2019, 19:25:31 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #1 : 24.06.2019, 19:25:23 »
Tämä saapui tallille vähän aikaan sitten. Nopeusanturin johdot olivat poikki ihan anturin juuresta. Tämän jälkeen sain vielä 1-1-3 ja 2-3-2.
Lämpöanturista mittasin pikkasen poikkeavia arvoja joten vaihdoin sen ja imusarjan tiivisteen samalla varmuuden vuoksi. Tarkistin suuttimet samalla, ei silmämääräistä vikaa.
Lambda seilaa 0,1-0,7 kun mittaa LH:n liittimen juuresta yleismittarilla. IMM oli 2,4V LH:n liittimestä, (muistaakseni 2,3V mitattu suoraan IMM liittimestä).

Lambdan arvot ehkä vähän laihan puolella(?), anturi lienee aika vanha ja johdoissa oli jotain ylimääräisiä liitoksia. Voisi olla vahdokunnossa sekin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #2 : 25.06.2019, 22:29:05 »
Tuo on ihan ok jos se seilaa tollain tyhjiksellä sekä kierroksilla, lähtisin tarjoamaan uusiks konttorille jos vaan käy tasaisesti ja nätisti. Toi ekan lapun lambda 0.7 on jo todella rajusti sakealla, siinä on melko lailla oltu mustan savun rajoilla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #3 : 26.06.2019, 04:26:19 »
Vaikka se lambdan jännitemittaus näyttäisi väärältä niin se on mittaustulos joka voi johtua joko väärästä seoksesta tai rikkinäisestä lambdasta. Kertoo vain että siellä jotain tapahtuu.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #4 : 28.06.2019, 22:53:50 »
Tuo kyllä käy tosi rikkaalla (CO yli 10%) tosiaan.
Millaisia lukemia sait mitattua lämpöanturista?

Ite mittailin 240 B200F lämpöanturista resistanssin eri lämpötiloissa.
Löysin jonkun käppyrän, minkä mukaan resistanssi olisi ollut ihan liian suuri.
 Vaihdoin toisen anturin jossa käppyrän mukainen resistanssi: alkoi käymään laihalla hetken aikaa ainakin, ja kylmäkäynnistykset vaikeutuivat merkittävästi (kesäkeleillä).

Vaihdoin takas edellisen.
Lähtee taas helposti käyntiin, ja vaikuttaisi päästöt olevan vähän paremmat kuitenkin ecun nollauksen ja toisen (käytetyn) lambdan kanssa.
Ilman kattia >7% CO -> alle 1% CO ja hc vain 55ppm. Lambdan sijoitusta ajattelin seuraavaksi kokeilla siirtää lähemmäs pakosarjaa kun miun mielestä ihan liian kaukana (ja saattaa putki hiukan vuotaa liitoksesta kun ihan tarkoituksella jätin asennustahnat pois... ei ole sit irroittaessa niin tiukassa).

Nykyiset mitatut päästöt on kyllä aika hyvällä tasolla - kunnossa olevalla katilla saattaa saada jo katillisen raja-arvoihin menemään.
Oli nuo samat koodit, paitsi nopeusanturi. Ei oo enään tullut bensalla ajellessa.

CO jos on yli 7%, siitä voi (tai trafin mukaan pitäisi) tulla ajokielto.

E: Bensapaine on myös hyvä tarkastaa. Aika herkästi on itellä käyny vanhat suuttimet vuotamaan jos bensapaine karannu yli 4bar...
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #5 : 01.07.2019, 20:51:32 »
Millaisia lukemia sait mitattua lämpöanturista?

Ite mittailin 240 B200F lämpöanturista resistanssin eri lämpötiloissa.
Löysin jonkun käppyrän, minkä mukaan resistanssi olisi ollut ihan liian suuri.
Arvoja en enää muista, mutta käppyrän mukaan taisi olla n +40 asteen kohdalla kun auton mittari näytti normilämpöä. Tosiaan vaihdoin sen ja imusarjan tiivisteen ja alkuun kävi ihan kivasti, mutta seuraavalla yritysellä humppasi pahasti tyhjäkäynnillä. Konttorille en uskaltanut viedä siinä kunnossa. Tulpat oli arvatenkin aika mustat joten vaihdoin ne ja heitin varmasti toimivan IMM paikalle ja kävin pienellä koeajolla. Nyt ei tullut mitään koodeja ja käynti oli niin hyvä kun puoli miljoonaa ajetussa vinokoneessa nyt on  :D
e: Kartat taisivät jäädä nollaamatta anturin vaihdon yhteydessä, nekin nollasin samalla kun vaihdoin tulpat ja IMM.

Paikallinen korjaamo oli lopettanut päästömittaukset, joten konttorille tämä pitänee viedä, että saa selvää. Olisi vain laitettava yksi paikka helmassa ensin...
« Viimeksi muokattu: 02.07.2019, 11:52:28 kirjoittanut Acke »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #6 : 02.07.2019, 11:41:50 »
Hyvä että (oletettavasti) tuli kuntoon IMM vaihdolla. O0

Yleensäkkin nää auttaa varmasti muita joilla tulee käyntihäiriöitä/ongelmia päästöjen tms. kanssa, kun kerrotaan millä sai korjattua tai ainakin huomattavasti parempaan suuntaan.
... vaikka vinokone+lh yhdistelmällä potentiaaliset vikakohteet onkin aika vähissä. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: B230F käy rikkaalla
« Vastaus #7 : 18.07.2019, 23:42:11 »
Päivitetään tähän että leima herui kun oli päästöt kunnossa. Hc seilas siinä 100 paikkeilla ja co oli luokkaa 0,2, ajoa ei tullut korjausten jälkeen muuta kuin konttorille ennen mittausta.

 

RallyBaron  Samppasport