Samppasport  Futurez

940 kardaani täristää tukikumin ja laakerin vaihdon jälkeen!?

  • 46 Vastauksia
  • 24832 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Omaan 945:seen kun vaihdettiin ihan Bilteman laatukumi, niin pyöritettiin kardaania samalla kun tukikumin "peltiä" kiristettiin pohjaan kiinni.

Periaatteella mutteria puoli kierrosta kiinni ja pari kierrosta kardaanin pyöritystä. Ei tärise.
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä?  :P












Joo, älkää ny helvatussa kokeilko.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä?  :P
:facepalm:

Kyllä se ihan käsin pyörii, kun toinen takarengas on ilmassa. Vaihde vapaalle ja pyörittämään. Kun pultit alkoivat kiristymään, niin muistaakseni sen jälkeen edettiin 1/4 kierros tiukemmalle ja kardaanin pyörittelyä pari kierrosta.

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä?  :P
Kyllähän tuota on tehty ajosiltanosturilla useastikin ei tosin tuon kumin asentamiseen, etupyörät päin päätyestettä ja kunnon tuki takapuolelle hyvästä paikasta keventimellä taka-akseli ylös.


Lainaus meni jotenkin pieleen.








Joo, älkää ny helvatussa kokeilko.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2013, 21:31:17 kirjoittanut JURO »

Poissa Tatu P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Minkälaiset merkit kuuluu olla 740 kardaanissa kun menee moneen asentoon enkä merkkejä löytäny?

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Jos oheisessa kuvassa olevat keltaiset täplät löytyy maalin alta.Ovat tehdas merkit

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 608
Joo elikkä onko mahdollista että kardaani alkaa tärisemään jos sen tukilaakerin allaolevan pellin pultit käyttää löysällä?
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Tuli kans käytettyä irti tuota tukikumi/-laakeriasetelmaa kesällä, vuosi sitten vaihdettu kokonaan. Kaksilla renkailla nyt koitettu, toiset renkaat täristi hieman rattia, mutta nyt jäljelle jäi tuo jurina 80-100km/h vauhdissa. Ei tunnu ratissa, mutta koko auto hieman kumisee tuossa vauhdissa, mutta ei satasen yli enää. Liekö tuon asento sitten hieman huono nyt sitten?

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
Minkäs merkkinen se ois paras tukikumi nykyään? Muistanko oikein, että bilteman ois ollu paras/vähiten jyristystä aiheuttava?
Ei vaan taida biltemasta enään saada kumeja mitä nettisivuilta yritin etsiä  ???
Sinisen tiskiltähän se ois paras hakea, mutta oliko joku tarvikekkin hyvä laatuinen?
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Minkäs merkkinen se ois paras tukikumi nykyään? Muistanko oikein, että bilteman ois ollu paras/vähiten jyristystä aiheuttava?
Ei vaan taida biltemasta enään saada kumeja mitä nettisivuilta yritin etsiä  ???
Sinisen tiskiltähän se ois paras hakea, mutta oliko joku tarvikekkin hyvä laatuinen?
Tutulle vaihdoin Volvolta ostetun tukikumin vähän aikaa sitten. Oli vaan pikkaisen huonosti viilattu kun kumissa näkyi vielä Meylen teksti ::) Eli ihan sama ottaako tarvikkeena halvemmalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä?  :P

Joo, älkää ny helvatussa kokeilko.

Wanha vastaus, mutta seiskaan vaihdoin kumin juuri niin, että kannakepellin ja kumin pultit sormin höplälleen, että varmasti pääsee tarvittaessa elämään, kone käyntiin ja vitosella kardaania pyörittäen pulttien kiristys.

Ei se siinä hirveästi enää paikkaansa hakenut. Eihän tuollakaan ajotilannetta saa simuloitua, yleensä on riittänyt, että käsituntumalla asettelee kumin siihen asentoon, mihin se haluaisi helpoiten asettua, eikä jäisi pänniä mihinkään suuntaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
Tutulle vaihdoin Volvolta ostetun tukikumin vähän aikaa sitten. Oli vaan pikkaisen huonosti viilattu kun kumissa näkyi vielä Meylen teksti ::) Eli ihan sama ottaako tarvikkeena halvemmalla.

Täytyypä sitten ostaa mätänetistä meylen kumi  :D Minkähän laatunen se meylen laakeri sitten on vai kannattasko suoraan ostaa suosiolla skf tms laatumerkin laakeri?  ???
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Paikalla Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Täytyypä sitten ostaa mätänetistä meylen kumi  :D Minkähän laatunen se meylen laakeri sitten on vai kannattasko suoraan ostaa suosiolla skf tms laatumerkin laakeri?  ???
Tilasin skandixiltä kaikki osat, sivuilta selviää myös tunnistustapa taisi olla kolme erilaista. Kannattaa katsoa ne muutkin osat, kumi ja peltisuojat missä kunnossa ovat, ei tarvise tehdä kahteen kertaan

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Täytyypä sitten ostaa mätänetistä meylen kumi 
Viimeiset 2 tukikumia mitä on tullut ostettua motonetistä on ollut Professional Parts Sweden paketeissa

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Onhan teilla auto tunkattuna taka-akselista ilmaan kun kiristelette sitä tukilaakeria kiinni pohjaan ? Eli auto normaalissa ajokorkeudessa ? Jouduin itse juuri tekemään pariin kertaan kun ostettaessa jurisi laakeri ja vaihdoin uuden, niitä suojapeltejä ei ollut,enkä tiennyt semmoisisa olevankaan ;)  Kaksi vesisadetta kesti laakeri ja jurisi samalla lailla  :(. Nyt on SKF ja uudet suojapellit, toivottavasti kestää nyt. Vanhan tukilaakerin kumin kanssa laitoin ja molemmilla kerroilla oli kyllä ihan jurinaton kaikissa nopeuksissa. Kiristäessä olen kardaania pyörittänyt käsin samalla kun olen kiristellyt pultit. Madallettuihin pitää ilmeisesti laittaa prikkoja pellin ja kumin väliin että kardaanin asento (kulmat ?) seuraa taka-akselia joka siis madalluksen jälkeen lähempänä pohjaa...

Niin ja vanhoihin viesteihin,  allekirjoituksen autossa kardaanin saa kasattuna mihin asentoon vain. Yksi hammas  puuttuu sisäboorista mutta ulkoboorissa on kaikki. Valussa on pieni "nappi" josta näkee oikean asennon.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2022, 08:22:59 kirjoittanut jumo »
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
Motonetin sivu tarjoo tuota kardaanin keskityshelaa 740/940, onko tämä hela kaikissa vai jossain tietyissä malleissa tai missä kohin kardaania tämä pitäs olla  ???
Räjäytyskuvia kun kattelee niin ei oo ainakaan omaan silmään vielä sattunu tommosta kyseistä keskityshelaa missään  :idiot2:

Kuva aukee klikkaamalla isommaks:



« Viimeksi muokattu: 10.08.2022, 21:45:25 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

 

RallyBaron  Samppasport