Autoracing  KL-varaosat

Virikaasarit, tuplakaasarit vaakaimut, pystyimut hyötyä vai ei.

  • 342 Vastauksia
  • 172503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Morjens! Nyt tarvis asiantuntemusta noista dellorto dhla 40(f) saastemalleista.
Oon laittamassa kyseiset kaasarit b20:iin kiinni (f-nokka, peltipakosarja, 2mm laskettu kansi ja kanavia vähä siistitty)
 ja erään dellorton taulukon mukaan tarvisin 36mm kurkut niihin.

Mua vaan jäi mietityttämään se että viittinkö sorvata nykyiset 32mm kurkut 36:siksi koska eilen kun eri foorumeita selailin niin jossain niistä oli puhe että kuulemma nämä saastemallin kaasarit eivät tykkäisi 34mm:iä isommista kurkuista, jotenkin vaikeutti _kuulemma_ säätämistä koska niitä ei ollut meinattu käyttää yli 34mm kurkuilla.

Ovatko nämä vain kuulopuheita? Toki voin ne 34 millisiksi sorvata mutta haluaisin mennä ihan taulukkojen mukaan.

Dellortoista en tiiä, mutta omassa oli aikalailla samalla kokoonpanolla.. r-nokka, ruiskun kansi yms.. 36mm kurkut 45webereissä.. jostain laskurista joskus katoin niin 2000cc koneelle suositteli 45-46mm runkoja ja 36mm kurkkua..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
DHLA 40 H kaasarit eli Alfan saastemallit noi mun kaasarit. Bensanpinnat katoin, kokeilin nostaa ja vaikutti tulvivan, säätelin takasin ohjearvoihin. Vaikutusta tuohon ongelmaan ei ollut.

Progressioreijät tarkistin, molemmissa oli saman verran ja saman kokoset reijät, en vaan tähän hätään muista että monta niitä oli. Oliskohan ollut 3 tai 4 isompaa reikää ja 1 pienempi. Voiskohan progressioreikien suurentaminen/uusien poraaminen auttaa tuohon siirtymäalueen laihalle menoon?

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Voisit koittaa pienentää tyhjäkäynti suuttimen pitimessä olevaa ilmareikää. Voisit koittaa niitä 11 putkia pienemällä lisäilmalla. Nuo kaasarit on aivan liian pienet 2,3 alakertaan.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2016, 18:49:48 kirjoittanut Lietso »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Kenellä kokemusta 50 tuplakaasareista ? Toimiiko ne muussakin käytössä kuin rallissa, Onko järkevää harkita semmoisia katuautoon (b20), porattu 2.1 litraiseksi ja siitä kasaantumassa erittäin kireä kone. 40 dhla:t oli, mutta möin pois koska ne nyt ainakin ovat liian pienet.

Pystyykö karkeasti sanomaan, noin hyvin rajusti yleistäen, että mistä alkaen(rpm), tyhjäkäynti on esim mahdollista saada toimimaan, ja kuinka paljon teoriassa ainakin riittää 45 ja 50 tuplat hengittämään hevosvoimia (max)?

Itselläni tehotavoite välillä 180-250hp, myöhemmin siis tulossa b230 kylkeen samat kaasarit, johon tulee myös stroukkia, kireää nokkaa jne, eli ei saisi jäädä kaasarit pieneksi siinäkään sitten.

Lähinnä kietytettynä ylempi teksti, että kuinka pitkälle 45 tuplilla pärjää ?

Kiitos !
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016, 23:17:03 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Kenellä kokemusta 50 tuplakaasareista ? Toimiiko ne muussakin käytössä kuin rallissa, Onko järkevää harkita semmoisia katuautoon (b20), porattu 2.1 litraiseksi ja siitä kasaantumassa erittäin kireä kone. 40 dhla:t oli, mutta möin pois koska ne nyt ainakin ovat liian pienet.

Pystyykö karkeasti sanomaan, noin hyvin rajusti yleistäen, että mistä alkaen(rpm), tyhjäkäynti on esim mahdollista saada toimimaan, ja kuinka paljon teoriassa ainakin riittää 45 ja 50 tuplat hengittämään hevosvoimia (max)?

Itselläni tehotavoite välillä 180-250hp, myöhemmin siis tulossa b230 kylkeen samat kaasarit, johon tulee myös stroukkia, kireää nokkaa jne, eli ei saisi jäädä kaasarit pieneksi siinäkään sitten.

Lähinnä kietytettynä ylempi teksti, että kuinka pitkälle 45 tuplilla pärjää ?

Kiitos !

Kyllä nuo 45 ainakin siihen 180 riittää.. luulisin et riittää yli 200 mutta ei 250.. onhan noiden välissä vielä 48 kaasarit.. nokasta ja alakerran keveydestä riippuu aikapaöjon tuo tyhjäkäynti.. itellä r nokan kanssa ja 7,7kg vauhtipyörällä sai 900 tyhjäkäynnin mutta pidin sitä tonnissa.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Onhan minulla nytkin ollut oikein kiriviri kannella ja r-nokalla, 7kg vauhtiksella tyhjäkäynti parhaimmillaan 400-500, mutta pidän sen ~1500-1600, koska siellä se käy tasaisesti ja on vääntö heti käytössä. Kaasareina tähän asti ollut aina su hs6:t. Tämä moottori siis käyttöautossa, joka toimii myös perheenkuljettimena ! ;) Mukava vääntävä kone oli, kunnes lämmöt kiehutti sen pilalle..

Tuleva alakerta on kevennetty ja tasapainotettu 2.1litranen, m-veivit, vauhtis sama 7kg. Nokaksi tulee kg6/kg5. Tolla paketilla tulee 46/40 kansi, melkein 5mm madallettuna, tuplajousilla jne jne. Eli tosiaan kiukkuista konetta koitan tehdä.

Siihen tarvitaan kunnon vaakatuplat jo su:iden paikalle.  Jos 45:t riittää tuotoillaan 200-230hp, niin ne käy sitten tohon kuin myös tulevaan vinokoneeseenkin.

Olen kuullut 45:lla otettavan 230hp 92mm tappikoneesta !?!
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Tää antaa jotain suuntaa:

http://www.freetechnics.fi/info/kaasutinlaskin.html

Nyt näyttää olevan huollossa tuo laskuri.

Soittamalla varmaan saa parhaan infon ja moni on kehunu ks. firmaa.
V70 TDI

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Ongelmia puolella kaasulla/"siirtymäalueella", vetää reilusti laihalle. Pintakaasulla ja täydellä kaasulla seokset on suurinpiirtein alueella, afr pyörii about 12-13 paikkeilla.

40 DHLA:t kyseessä 32mm sisäkurkuilla. Alkuun oli 135 pääsuuttimet, 185 ilmat, 6 seosputki, 58 tyhjäkäyntisuuttimet. Muita ei tähän hätään muista. Alkuun kokeiltu suurentamalla tk-suuttimia reilusti, ei vaikutusta. Pääsuuttimia on kokeiltu 140, 150 ja 160 ja niiden kanssa ilmasuuttimia suurennettu saman verran, ei vaikutusta tuohon kuolleeseen kohtaan. Äsken kokeilin seosputkia vaihdella, 2 ja 11 mitä löytyi ja muuten samoilla suuttimilla, mutta ei auttanut, veti vaan yläpäästä reilusti laihemmalle. Eli noilla kutosen seosputkilla on tähän mennessä toiminut parhaiten.

Kysymys kuuluukin että mitkä seosputket tohon olis sopivat? Niiden numeroinneissa ei tainnut mitään logiikkaa olla..? Kuinka suuri vaikutus tk-seosputkella on tuohon siirtymävaiheeseen? Vai löytyisköhän ongelma kiihytyspumpuista?

Muu kokoonpano tällä hetkellä on suurinpiirtein seuraava:
-B230A lohko
-531 kansi
-A-nokka
-Ilmeisesti Hiipakan suht pitkä imusarja, oliskohan n. 110mm ollut
-40mm pitkät suppilot, paitsi nelosella hieman lyhyempi tilanpuutteen vuoksi..
-4-2-1 peltisarja+2½" putkisto parilla vaimentimella
-Kevennetty littupyörä

Muutakin ongelmaa tuossa ilmeni, kirjoitellaan nyt tähän samaan vaikkei ehkä ihan oikean otsikon alle menekään.. Aiemmin oli hitsinokka, nostoa 11,8mm ja asteita myyjän puheiden mukaan n.280-300. Tällä nokalla ei viiden tonnin jälkeen kiertänyt enää puhtaasti/isommilla vaihteilla ei jaksanut kunnolla kiertää tuon viiden tonnin yli. Seokset vaikutti olevan ihan kohillaan, ajattelin että nokan ajoitus pielessä.
Nyt ei kuitenkaan tuolla A-nokallakaan tunnu kiertävän yli 6000rpm. Oliskohan venttiilinjouset tiensä päässä vai mikähän olis pielessä?

auttaisko eri seosputket ja suurempi pääsuutin jos yläpää menee laihalle? toki ilmasuuttimen pienennys korjaa sen yläpään laihuuden mutta mitä keskialueella tapahtuu eri putkella+ isommalla pääsuuttimella? ruikkarien suurennus auttaa jos kaasua reilusti lisätessä käy laihalla, jos ongelmaa ilmenee tasakaasulla ajaessa niin ruikkarien muuttaminen ei auta. sisäkurkun pienentäminen on yks vaihtoehto mutta ei pitäisi olla ongelman ydin, muistaakseni jossain alffan kaasareissa käytetään vakiona 28mm sisäkurkkua  :o

ja kyllä, venttiilit taitaa seota jos miedommalla nokalla kiertää paremmin. jousien vaihto auttaa, +20v puristuksissa kuoleennuttaa jousia..

ps. seosputkien numerointi menee loogisesti niiden keksimisjärjestyksessä  :idiot2:

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
moro!mites onko porukka käyttänyt tuplien kanssa värinänvaimennusta imusarjan ja kaasarin välillä? kokemusta ainakin turbon kanssa ne joutui vetämään ns yli kireälle ettei pullahtanut mihinkään luulisi että vaimennus teho kyllä pieneni oleellisesti.. + 2 bar oli ahtoa. ajattelin nyt laittaa ilman vaimentimia pelkän paperi tiivisteen kanssa paikoilleen onko siinä jotain onkelmia ? kokemuksia ? vaimentajien ja ilman vaimentimia kanssa  :)

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Ite käyttäny misabin o rengas tyylisiä.. pari kesää kestää aina kun oikeeseen kireyteen vetää.. volvon rsport paketissa sitte taas ollu hieman jämäkämmät kumit.. niistä löytyy googlettamalla kuvia..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
joo no katotaan tuleeko ongelmia ilman värinän vaimennuksia sitten. luulis että joku koittanut

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Meni vähän ohi toi edellinen.. on siis värinänvaimennuskumit jotka tulee noiden misabin tiivisteiden mukana..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
joo älysin kyllä. ja hyväthän ne misabit on ei siinä mitään mutta häviääkö hyöty kun ne on ylikiristetty

Poissa kartano 850

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
ois mahdollista saada edulliseen hintaan 40mm olevat dellorton tuplat. onko kuinka pienet. 2.3 alakertaan. k nokka, sähköflekti. 2.5* putki, peltisatsi. kannesta 1mm laskettu pakokanavat siistitty. nytten on kiinni vakio b200k solex cisac kaasari.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Sais 2,3 alakerran kans olla vähintää 45mm.. ellei 48mm.. kyllä varmaa niilläkin enempi tehoa saa irti kun cisacilla
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Samppasport  Futurez