Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

b19a:n turbotus

  • 199 Vastauksia
  • 75719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
b19a:n turbotus
« : 26.03.2011, 18:04:03 »
Joo elikkäs omassa vollessa on kyseinen kone ja sellasen käsityksen olen jostain saanut että ois ihan ok motti turbotukseen. (?)

Tehotavoite olisi noin 200hp näin alkuun ;D

Ahtopaineet?
Joutuuko vaihtamaan vahvempia kaluja koneeseen vai kestääkö vakiot?
Kytkimen kesto?
Loota, kardaani, perä?

Onko aivan mahdoton idea vai toteutuskelpoinen  :o
Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #1 : 26.03.2011, 18:50:10 »
Ahdin ja ruisku kylkeen, ja kovaa ajoa.

Ruiskuksi LH tai mega, kummasta tykkää.
Turbon vakiokytkinhilut taitanee riittää 200heppaan helposti.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #2 : 26.03.2011, 19:44:33 »
200 hv onnistuu turboströmpälläkin :) olis tuolla markkinapaikalla myynnissä semmonen paketti minulla ::)

neuvoakin voin antaa tarvittaessa jos kiinnostaa.

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #3 : 26.03.2011, 20:59:44 »
ruisku ois kyllä mieluinen ratkaisu mutta mistä löytää ja onnistuneeko vakiokanteen laitto?

Hape: rahatilanne tällähetkellä sen verran heikko että pitänee jättää myöhempään  :D

Jos jollakin kokemusta b19 koneen turbottamisesta niin millanen on ollut?
Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #4 : 26.03.2011, 21:09:01 »
ruisku ois kyllä mieluinen ratkaisu mutta mistä löytää ja onnistuneeko vakiokanteen laitto?
Tottakai, sähköruiskussa suuttimet tulee imusarjaansa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #5 : 26.03.2011, 21:57:30 »
ruisku ois kyllä mieluinen ratkaisu mutta mistä löytää ja onnistuneeko vakiokanteen laitto?

Hape: rahatilanne tällähetkellä sen verran heikko että pitänee jättää myöhempään  :D

Jos jollakin kokemusta b19 koneen turbottamisesta niin millanen on ollut?

Jos rahatilanne on heikko kaasarin ostoon niin kannattanee unohtaa myös turbottaminen  ;)
Et huomaakkaan, kun pikkusummat muuttuu suuriksi summiksi ja homma lähtee lapasesta. Alkuun pääseminenkin vaatii heti touhutonnin..

Kokemusta on..  :idiot2:

Sisukalut varmaan kestää tuon 200hp.. varmaan linnunluutkin kestää tuon.
Kardaani ja perä kestää.. nou problemo.
Turbon asetelma
Joku volvon peruslootakin kestää 200hp

Sitten alkaakin rahan meno..
Turbo, Hukkis (ellei integroitu) pakosarja (pelkät tarvikkeet noin 100e), megasquirt (noin 300e), Suuttimet (100-300e koosta riippuen/ onko uudet vai käytetyt) anturit (yhteensä joku 40-60e)Joku vanha läppäri, johdotustarvikkeet, Pakoputkitarvikkeet, laajakaistalambda (peruslamdallakin pärjää, mutta ei kannata leikkiä), sähköruiskun imusarja (25-50e) ja paljon muuta mitä unohdin..
« Viimeksi muokattu: 26.03.2011, 22:02:54 kirjoittanut mista »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #6 : 26.03.2011, 22:06:38 »
Sitten alkaakin rahan meno..
Turbo, Hukkis (ellei integroitu) pakosarja (pelkät tarvikkeet noin 100e), megasquirt (noin 300e), Suuttimet (100-300e koosta riippuen/ onko uudet vai käytetyt) anturit (yhteensä joku 40-60e)Joku vanha läppäri, johdotustarvikkeet, Pakoputkitarvikkeet, laajakaistalambda (peruslamdallakin pärjää, mutta ei kannata leikkiä), sähköruiskun imusarja (25-50e) ja paljon muuta mitä unohdin..

Touhutonnilla pääsee kelvollisesti alkuun.
Jos äLHoilee niin voi se touhutonni riittääkkin.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #7 : 26.03.2011, 23:26:30 »
Mistään en mittään tiiä mut mutuillaan nyt lauantai ehtoon kunniaks. B19 ja B200 tilavuus on aika lähelle sama (?), ja B200ET koneesta on pikkuvireillä käsittääkseni otettu noin 200hp tehoja (eli isompi putkisto, lastu, sähköflekti ja n. 1bar ahtoja). Niin en näe hirveän isoja esteitä 200hp saavuttamiseen B19 motilla, kolmosgarretti kylkeen, kilo ahtoa ja sähköruisku (esin LH 2.4), 3" rööri ja passeli nokka (A joka kaiketi on vakiona joissakin B19A moottoreissa). Turbon vakiokytkin pitää noilla tehoilla vielä ja vakio laatikotkin kestää tuon. 

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #8 : 27.03.2011, 00:08:34 »
Oikein budjetilla jos mennään tonne niin ei mene lähellekkään tonnia kyllä ahtamiseen ja aikalailla ton 200heposta saa justiinsa pihalle.


Jos rahatilanne on heikko kaasarin ostoon niin kannattanee unohtaa myös turbottaminen  ;)
Et huomaakkaan, kun pikkusummat muuttuu suuriksi summiksi ja homma lähtee lapasesta. Alkuun pääseminenkin vaatii heti touhutonnin..

Kokemusta on..  :idiot2:

Sisukalut varmaan kestää tuon 200hp.. varmaan linnunluutkin kestää tuon.
Kardaani ja perä kestää.. nou problemo.
Turbon asetelma
Joku volvon peruslootakin kestää 200hp

Sitten alkaakin rahan meno..
Turbo, Hukkis (ellei integroitu) pakosarja (pelkät tarvikkeet noin 100e), megasquirt (noin 300e), Suuttimet (100-300e koosta riippuen/ onko uudet vai käytetyt) anturit (yhteensä joku 40-60e)Joku vanha läppäri, johdotustarvikkeet, Pakoputkitarvikkeet, laajakaistalambda (peruslamdallakin pärjää, mutta ei kannata leikkiä), sähköruiskun imusarja (25-50e) ja paljon muuta mitä unohdin..

Kolmosraketti turboks niin on hukkiskin samassa, halkosarja , äreen sportin kaasari niin jää kaikki noi ruiskuosien hinnat pois sekä läppärit ja johdotukset eikä lambdaakaan tartte ollenkaan.
Volvon tai tonnarisaabin vakiocooleri niin menee se 50€ maks siihenkin.
Muutamien eurojen hintasia pikkunippeleitä sitten yhteensä parilla kympillä ja ollaan vielä paljon alle tonnissa.

Ja tartteehan noita osia tietysti kyttäillä hetki että saa tarpeeks halvalla.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #9 : 27.03.2011, 09:21:20 »
kuten sanottu siellä olis melkein valmis paketti myynnissä eikä mee touhu tonnia

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #10 : 27.03.2011, 09:58:57 »
Tuli lueskeltua tuosta ruisku rakentelusta ja tulin tulokseen että aloitanpahan ihan kaasarilla kuitenkin niin tulee edes nuo turbotuksen perusniksit selville  ELK
Sen verran autoilusta tiedän että halpaa se ei ole :D

 
Kuinka kovia ahtoja kestänee tuommonen ei vahvisteltu kone? Jostain oon lukenu et kannenpultit ei kestäs ylipainetta? :idiot2:
 
kiitoksia hyvistä vastauksista! :)


Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #11 : 27.03.2011, 10:44:04 »
Kuinka kovia ahtoja kestänee tuommonen ei vahvisteltu kone? Jostain oon lukenu et kannenpultit ei kestäs ylipainetta? :idiot2:
Kestää kaikki mitää kaasari-mallisella "moottoriohjauksella" voi muutenkaan paineistaa.

242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #12 : 27.03.2011, 11:30:51 »
Kannen pultit ei kestä ? tää oli mulle uutta.

Mulla jotkut motonetin tarvikepultit omassani ja tuntui kestävän.

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #13 : 27.03.2011, 11:45:54 »
nii oli miullekki kun jostain näin luin mutta ei oo kaikkeen uskominen  ::)
Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #14 : 27.03.2011, 22:14:17 »
jos meinaat kaasarilla alottaa niin laita _hapelle privaa saat varmaan aika edullisesti erikseenkin nuo osat :)

muista sitten että sinun tulee ostaa tai tehdä öljypohja johon tulee turbon öljynpaluu..

itsellä on turbotettu vakio b19a kone dellorto 40mm tuplakaasareilla ja sen pitäs vakiona kestää ottaa aika reilusti tehoa.. miulla ainakin oli sisällä volvon 13mm kiertokanget eli alakerta pitäs kestää n. 400hv ottaa irti jos on kunnossa.. näissähän ei linnunluita ole ikinä sisällään

isovesikanavainen kansi mikä näissä on päällä ei välttämättä kestä ottaa hirmusesti irti omassa on about +200hv ja on vielä kestänyt vaikka on räävytetty kunnolla.. ja pariin otteeseen keittänytkin.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

KL-varaosat  Race.fi