Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kerosiini - 01.08.2020, 23:20:12

Otsikko: V70 TDI vaihteisto temppuilee
Kirjoitti: kerosiini - 01.08.2020, 23:20:12
Vieläköhän näihin uusia (tai rempattuja) vaihteiston turbiineja myydään? Ei viitsisi muuten ehjää autoa lyödä prässiin, mutta en googlailemalla löytänyt edes ulkomailta mitään. Auto on '99 D5252T. Laatikko on vissiin AW50-42?

Auto alkoi oireileen niinkuin turbiinilukko olisi kokoajan päällä.
Otsikko: Vs: V70 TDI Turbiini
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 03.08.2020, 01:31:35
Ehkäpä turbotukku:

https://www.turbotukku.com/tuotteet.html?id=19439/493133

.
Otsikko: Vs: V70 TDI Turbiini
Kirjoitti: paku97 - 03.08.2020, 09:53:58
Minä ostin tuolta n.vuosi sitten, on toiminu hyvin. 8) oliko 350e.Piti vanha palauttaa.
Otsikko: Vs: V70 TDI Turbiini
Kirjoitti: kerosiini - 03.08.2020, 10:19:01
Nyt ei turbon vaihto auta tähän asiaan, eikä kyseisestä puljusta näytä vaihteiston turbiineja löytyvän  :2funny:
Otsikko: Vs: V70 TDI Turbiini (momentinmuunnin)
Kirjoitti: Maatti - 03.08.2020, 11:02:35
Auto alkoi oireileen niinkuin turbiinilukko olisi kokoajan päällä.
Vastaavanlainen auto samalla laatikolla tuli kouluaikoina vastaan. Siinä auto hyökkäsi eteenpäin ilman turbiinin luistoa kun D laittoi päälle, vaihteet vaihtui normaalisti ja pakki toimi normaalisti.

Korjauksena uusi käytetty venttiilipöytä, eli jotain sieltä sisältä oli jumissa ja turbiinilukko oli kokoajan päällä.
Otsikko: Vs: V70 TDI Turbiini (momentinmuunnin)
Kirjoitti: kerosiini - 03.08.2020, 11:43:21
Vastaavanlainen auto samalla laatikolla tuli kouluaikoina vastaan. Siinä auto hyökkäsi eteenpäin ilman turbiinin luistoa kun D laittoi päälle, vaihteet vaihtui normaalisti ja pakki toimi normaalisti.

Korjauksena uusi käytetty venttiilipöytä, eli jotain sieltä sisältä oli jumissa ja turbiinilukko oli kokoajan päällä.

Ok eli vika voisi olla sielläkin kerran oireet kuulostaa samalta. Paitsi tässä tekee pakillakin sitä ettei turbiini luista.

Koeajolla muutaman kerran lukko löysäsi ja kuulosti että tää ominaisuus alkoi ilmaantua vähitellen.

Autollahan on ajettu 609tkm ja paikallan oleva vaihteisto+turbiini on luultavasti ajettu n. 100tkm vähemmän. Olin itse vaihtamassa ko. Lootaa 5v/100tkm sitten ja käytin sen jopa auki tarkistaakseni sisällä olevan sihdin, eikä siellä tosiaan silloin ollut mitään ylimääräistä.

Viimeisimmästä lootaöljyjen vaihdosta on 8tkm ja vanhat öljyt alkoi olla vähän tummuneet muttei vielä palanu.
Otsikko: Vs: V70 TDI Turbiini (momentinmuunnin)
Kirjoitti: kerosiini - 09.08.2020, 00:49:33
Pääsin tänään taas tutkimaan Volvoa hetken ja mittailin mm. laatikon solenoidien olevan oikeissa arvoissaan. Ainoastaan Output Speed Sensor näytti 1,7kOhm vaikka yhden opuksen mukaan sen pitäisi olla välillä 300-600ohmia.

Toinen ihmetyksen aihe on, etten saa Delphillä ajettua laatinon solenoideja. Aikaisemmin mm. Viime keväänä tehdyn öljynvaihdon yhteydessä se onnistui. Nyt vai toteaa "Aktivointi ei käytössä"
Otsikko: Vs: V70 TDI vaihteisto temppuilee
Kirjoitti: vippe - 26.08.2023, 10:42:03
Kyselläämpä täältä neuvoja.

Eli v70tdi (-99) käväs korjaamolla laatikkoöljyjen huuhteluvaihdossa. Öljyt kuulemma näytti normaalilta. Mutta vaihdon jälkeen laatikon toiminta meni huonommaksi.
2. Vaihdetta ei löydy ollenkaan, turbiini ei lukitu ja "moottorijarrulla"/rullatessa kierrokset humpaa ~100-200rpm ja samalla kuuluu jurnutus. Automaattien sielunelämä on hakusessa. Mutta mistä lähtisin purkamaan ongelmaa? Oma epäilys osuis että joku solenoidi ois hajonnu taikka joku tiiviste laatikon sisällä vuotaa

Ainut vikakoodi on 313 shift lever switch, mutta se on kuulemma vaivannut jo vuosikaudet ilman ongelmia. Livedata päällä ilman käyntiä ainakin delphi näyttää vaihteiden asennot oikein.

Harkinnassa joko nykyisen laatikon korjaus tai sitte kattelis purkulaatikon mielellään tdi perästä suoraan passeli tai sitten bensasta ja vaihtelis sisuskaluja tuonme rikkinäiseen laatikkoon
Otsikko: Vs: V70 TDI vaihteisto temppuilee
Kirjoitti: kerosiini - 26.08.2023, 12:58:59
Kyselläämpä täältä neuvoja.

Eli v70tdi (-99) käväs korjaamolla laatikkoöljyjen huuhteluvaihdossa. Öljyt kuulemma näytti normaalilta. Mutta vaihdon jälkeen laatikon toiminta meni huonommaksi.
2. Vaihdetta ei löydy ollenkaan, turbiini ei lukitu ja "moottorijarrulla"/rullatessa kierrokset humpaa ~100-200rpm ja samalla kuuluu jurnutus. Automaattien sielunelämä on hakusessa. Mutta mistä lähtisin purkamaan ongelmaa? Oma epäilys osuis että joku solenoidi ois hajonnu taikka joku tiiviste laatikon sisällä vuotaa

Ainut vikakoodi on 313 shift lever switch, mutta se on kuulemma vaivannut jo vuosikaudet ilman ongelmia. Livedata päällä ilman käyntiä ainakin delphi näyttää vaihteiden asennot oikein.

Harkinnassa joko nykyisen laatikon korjaus tai sitte kattelis purkulaatikon mielellään tdi perästä suoraan passeli tai sitten bensasta ja vaihtelis sisuskaluja tuonme rikkinäiseen laatikkoon

Lähtisin kans veikkaamaan megatroniikan vikaa eli joku solenoideista ehkä? Isännän Volvon kohdalla päädyttiin vaihtamaan laatikko turbiineineen (käytetyt toki) ja auto on ollut ajossa.

Vanhaa vaihteistoa en sen kummemmin vielä ole tutkinut mutta öljyt olivat hyvät eikä mikään viitannut muuhun kuin että megatronikaassa se vika täytyi aikaisemmin olla.

Vikaantuneen laatikon kanssa oli koko 100tkm ajan tuo mainitsemasi vikakoodi kummittelemassa aina kun sattui niitä lukemaan + keskikonsolin napista ei saanut ohjattua turbiinilukkoa. Luulin vian olevan katkaisijassa, mutta nykyisellä lootalla se reagoi niinkuin pitääkin.

Tilalle tuli vaihteisto 1997 2.5tdi yksilöstä eli anturit täytyi ottaa vanhasta vaihteistosta koska 1999 mallissa on jo uudempi ecu moottorilla sekä vaihteistolla.

Otsikko: Vs: V70 TDI vaihteisto temppuilee
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2023, 14:19:08
Milläs napilla siinä konsolissa turbiinilukkoa ohjataan?
Vai tarkotatko W nappia...
Otsikko: Vs: V70 TDI vaihteisto temppuilee
Kirjoitti: kerosiini - 26.08.2023, 19:34:31
Milläs napilla siinä konsolissa turbiinilukkoa ohjataan?
Vai tarkotatko W nappia...

Hyvä huomio. Eihän sitä turbiinilukkoa millään tosiaan ohjata vaan ainoastaan löytyy se W namikka mikä ilmeisesti on talven hankalia liikkeellelähtöjä varten? Ja nyt kun muistelen lisää niin vanhan laatikon kanssa kun sitä painoi niin sitä ei saanut enää pois muuta kuin käyttämällä auton sammuksissa.  ???