Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvosuhari - 10.08.2020, 10:38:33

Otsikko: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: volvosuhari - 10.08.2020, 10:38:33
Noniin, nyt on edessä pulmien pulma! Millä työkalulla/miten saa peltivanteen helpoimmin ja nopeemmin irti? Pyörä tosiaan istuu kun nenä päässä, ei hievahdakaan vaikka kuinka vasaralla hivelisi, eikä motonetin myymällä kaasutoholla ole sanottavaa vaikutusta. Auttakaapa tyhmiä, olemmeko renkaita vaihtaessa unohtaneet jotain oleellista joka vaikuttaa tohon pyörän juuttumiseen?
PS. jo asennuksessa oli hankaluuksia saada pyörä kunnolla paikoilleen, kyseessä uudet peltivanteet.
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: volvertti75 - 10.08.2020, 14:48:35
Kokeile lyödä sisäpuolelta vaikka lankun pätkällä. :o
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: Scraab - 10.08.2020, 15:27:23
PS. jo asennuksessa oli hankaluuksia saada pyörä kunnolla paikoilleen, kyseessä uudet peltivanteet.
Jos jo asennuksessa on ollut ongelmia, uudet vanteet eivät ole varmaankaan alkuperäisvanteet? Taisi jäädä pyörän napakin voitelematta?

Jos keskireikä ahdistaa asennettaessa, viisi 1,5 mm nousulla 110Nm kiristettyä pulttia varmistaa tiukan asennuksen. Siinä 2 - 3 oleellista asennusvaiheen unohdusta.

Tohot kannattaa unohtaa. Irroitusöljyä keskireikään ja tunkilla hellää voimaa "kymppi" kerrallaan. Ellei työkalupakki riitä moiseen, reipasta koputtelua vuoron perään vastakkaisille puolille pyörää. Älä tuhoa vanteita, palikkaa väliin!
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: Däddy - 10.08.2020, 15:45:51
Pultit löysälle ja sitten ajelee jyrkästi mutkitellen, ehkäpä muutama tiukka jarrutus sekaan. Auttaa ainakin jos on vaikkapa ruosteen takia jumissa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: Lankku - 10.08.2020, 16:02:39
Onkohan tullut epähuomiossa kolmoskorisen V70 tai V50/S40 vanteet. Niissä on pienempi keskireikä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: TunturiPappa - 30.09.2020, 22:40:51
Auto jonkun kunnon parrun nokkaan, ei tunkin varaan.
Räikkäliinalla vetoa vaikka puusta. Lekalla voi lyödä sitten kulutuspintaan niin nousee pois.
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: Kankikari - 30.09.2020, 23:39:51
Auto jonkun kunnon parrun nokkaan, ei tunkin varaan.
Räikkäliinalla vetoa vaikka puusta. Lekalla voi lyödä sitten kulutuspintaan niin nousee pois.

Jos auto pysyy paikoillaan ja 3500kg liinan vetää tiukkaan. Monenko tonnin voimalla vanne lähtee navasta kohti räikän kiristäjää?

Kumiin jos hakkaa vasaralla saa hakata vielä ens vuonnakin. Oli sit iso tai pieni leka.


Altapäin vanteen taakse pitkään parruun lekalla iskuja.

Pultit löysälle ja ajelulle on toinen hyvä konsti.

Ketään tartte tappaa millään räikkäliinoilla tai taljoilla.
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: TunturiPappa - 02.10.2020, 08:53:33
Kokemuksesta voin kertoa että ei lähte yhtään mihinkään. 3500kg liina ei vedä 3500kg.

Kumiin hakkaamalla kyllä lähtee, eikä tarvii vannetta varoa.

Räikkäliina siitä hyvä että sillä et saa kauheata vetoa aikaan ja koukut sopii hyvin useimpiin vanteisiin.
Taljalla jos vedätät niin lähtee helposti koko auto perässä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 mk1 peltivanteiden irroitus autosta
Kirjoitti: hespa - 02.10.2020, 10:01:16
Kupari tai lyijylekalla siihen kehälle missä pultitus on. (22-vuotta rengashommia elääkseni tehneenä)  :buck2:

Volvossa hyvin harvoin jumahtaa silleen navalle kiinni kuten esim Renuissa ja Bemareissa.

Ja ne on taatusti väärät vanteet. Todennäkösesti pilalla jo kun on väkisin murjottu paikalleen.

Sulla pitäis olla 65-keskireikä ja murjomalla pantu 63,3 reikäset.