Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Duuberitin - 17.12.2023, 04:00:46
-
Morjensta pirttiin! :D
Savotan potilas -95 vuoden 850 T5
Ostin auton käyntihäitiöisenä takaisin omalle tontille, oli sammunut ajosta. :idiot2:
Auto alkaa pätkimään satunnaisesti kaasuttaessa sekä tyhjäkäynnillä kun moottori saavuttaa 1/4 mittarilämpötilan.
:-[
Speksejä
(?) ohjelma
Forge dumppi
3" putkisto
Jo testatut:
IMM kunnossa
Sytytyspuola vaihdettu
Tulpat, tulpanjohdot vaihdettu
Kaasuläpän asentotunnistin vaihdettu
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu
Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi vaihdettu
Jakajan kansi + pyörijä vaihdettu
Lambda-anturi vaihdettu
Moottorin maadoitukset tarkastettu
Nokkien ajoitus
Harmaa päärele
pa-pumpun rele
Moottorinohjainlaite
Kaikki apu on tervetullutta!
-
Koodeja?
-
Koodeja?
ei koodeja.
-
Lämpöanturin liittimessä tai johdoissa häikkää?
Kaikkihan tuohon melkeen oot vaihtanu. Varma oot immun kunnosta. Tekeekö töpsä irti samaa?
-
Voisikohan tuo dumppi tehdä hassuja juttuja ilman mittaukselle...
-
Joo imm töpselin irroittaessa syttyy vikavalo ja käynti menee entistä huonommaksi.
Pitänee testata vaihtaa originelli bypassi paikalleen ja ottaa tuo Forge pois.
-
Lämpöanturin liittimessä tai johdoissa häikkää?
Kaikkihan tuohon melkeen oot vaihtanu. Varma oot immun kunnosta. Tekeekö töpsä irti samaa?
Lämpöanturin liitin myös ainakin ok. Onko johdoille mitään hyvää mittausohjetta?
-
Vielä lisäyksenä että kipinävahvistimen pohja puolassa lämpiää erittäin paljon, ei montaa sekuntia kärsi sormea pitää :-[
Edellinen omistaja oli vaihtanut aluksi uuden tarvikepuolan, oli kestänyt yhden kilometrin...
Hakenut käytetyn orkkiksen, lämpeää
Nyt paikallaan käytetty orkkis Bosch(eri kun äskeinen) purkaamolta ja edelleen lämpiää...
-
Nyt testattu myös toisella eculla ja ongelma sen kun jatkuu...
Käy tyhjäkäyntiä aluksi suhteellisen nätisti, välillä pätkii, lämmettyään alkaa tyhjäkäynnillä pätkiminen, sekä ekalla kaasunpolkaisulla meinaa sammua/sammuu jonka jälkeen taas ottaa kierroksia paremmin, toki sytytyskatkoja edelleen huomattavissa...
Vaikuttaako lisäilmaluistin jumittelu tälleen?
-
10 venttiilinen fenix? ???
-
Yhdellä boksilla ja t-5 manuaali eli eikös tämä ole 4.3 motronic?
-
Nyt myös BP säädin vaihdettu, ei vaikutusta. Vanhan alipaineletkusta löytyi bensiinin jämää.
-
Juu, ei oo feenixiä nähnykkään. :)
Kaikki on mahollista. Tempaa luisti kouraan ja ruuttaa tavaraa sisuksiin ja ravistele. Muutaman kerran kun putsaa niin ainakin herkistyy.
Tsekkaa ne letkut kans hyvin.
Koita piipata ne lämpöanturin johdot sinne ecun liittimelle. Jos nyt löydät kaavion jostain. :P
Kelta harmaa piuha napa A31 eculla.
https://www.manualslib.com/manual/533887/Volvo-850.html?page=12#manual
-
Tuli vaan mieleen että voiko tarvike lämpötila-anturi tehdä temppuja? :-\
Tuntuu niin tarkasti siinä 1/4 lämmössä aloittavan sen pätkinnän... :-[
Mietin että onko alkuperäinen anturi boschilainen vai mikä se on näissä..
Motonet ja varaosafirmat ei tarjoa muuta kun pilipali-merkkejä... :idiot2:
Ohessa kuva todella skutsista teeviitosen testiecusta :2funny:
(https://i.ibb.co/60vDHHb/IMG-20231217-213031.jpg) (https://ibb.co/60vDHHb)
-
Puolan pitäisi olla käden lämpöinen, nyt kuumuu liikaa. Puolan johto vaihdettu?
-
Puolan pitäisi olla käden lämpöinen, nyt kuumuu liikaa. Puolan johto vaihdettu?
On vaihdettu...
Toki jälleen käytetty on käytetty.
Koitettiin lumella saada jäähdytettyä vaan ei ollut apua.
-
Tosiaan käynti on tällä hetkellä seuraavanlaista:
Kylmänä toimii lähes ok, satunnaisesti saattaa olla yksittäisiä pikku "katkoja"
Mittarin saavuttaessa 1/4 lämpötilan alkaa pätkiminen tyhjäkäynnillä, kaasun vastaamattomuus ja sammuilu.
Käynnistyksen jälkeen ottaa taas välillä kierroksia mutta huononee auton käydessä...
-
Vaihdoin vielä intermotorin lämpöanturin tilalle intermotorin ja tuntuu että ehkä hivenen parani... Enään ei isommin pätki lämpimänä tyhjäkäynnillä eikä pintakaasulla mutta kovalla kaasutuksella puutuu ja pätkii edelleen...
-
Lämpöanturin johdotkin mitattu eikä mittarin mukaan ongelmia...
-
Edelleen vika päällä!
Muutamat kerätyt huomiot:
Vika tuntuu lähtevän aina päälle tarkkaan siinä kun lämpöviisari nousee siihen 1/4 lämpöön.
Flekti ei lähde kun suoralla virralla päälle
Puolan sytkäpääte lämpiää kohtuuttoman paljon....
-
Käytettiin lisäilmaluisti irti ja putsattiin, sekä katseltiin lämpötila-anturin kanssa ja ilman. Hetken toimi nätisti mutta sen jälkeen kun saatiin kasattua niin ongelma palasi :buck2:
Flekti saatiin pyörimään kun lämpötila-anturi oli irti.
Autosta lähtee myös aika raju lattiakaivomainen haju käynnissä ollessa...
-
outko nyt ihan satavarma imm kunnosta kun itse olen törmännyt joskus kun imm ei toimi kunnolla niin auto käryää mitä ihmeenmiselle. :( ja eikö nämä toimi niin sanotusti peruskartalla kylmänä viittais tuo lämpöhomma siihen ja kun lämpiää on mukana imm ja lambda ,korjatkaa toki jos olen ihan kuutamolla ::)
-
Mitenkäs katalysaattori onko tukossa?
Evap solenoidi? Siis se mikä imee/päästää bensahöyryjä tankista imusarjaan
Monenlaista ootkin jo kokeillut ja tutkinut :o
-
Softattu? Paljonko ahtaa ja millä kierroksilla ja kuinka paljon? Ja bensanpaineen käyttäytyminen käydessä katottu?
-
Bensapumppu ja suodatin vaihdettu, tuskin painepuolella ongelmaa...
Nytkin vika on rauhoittunut siihen että tyhjäkäynnillä ja kierroksilla pätkimistä eikä auto vastaa kaasuun kuin pintapolkaisulla, enemmän kun yrittää niin pätkii ja hyytyy.
Ecussa joku softa mutta testattu vakio eculla ja ongelma jatkuu.
Tarkistan vielä tuon evap homman ja palaan astialle tuloksien kera.
Vaihtelin äskettäin lisäilmaluistin, nokka-ja kampiakselin anturit sekä lämpötilatunnistimen ja puolan OEM osiin. Katsellaan mitä seuraavaksi löytyy.
-
Onko tuo evapin venttiilin ja imusarjan välissä olevaan letkuun tuleva motikka takaiskuventtiili vai joku suodatin?
Ei ainakaan mitään vastusta puhaltaessa tai imiessä kumpaankaan suuntaan...
-
Tuli vaan mieleen että mitäs jos joku suuttimista kusee? Tukehtuu ja hyytyy vuoronperään kun lambda ei tiä mitä pitäs tehä.
-
Evapin reikä imusarjasta tukittuna ja liitin irti pelaa vielä huonommin, sammuu välillä tyhjäkäynniltäkin, sammumisen jälkeen jaksaa täydellä kaasulla kiertää pari polkaisua mutta taas sammuu.
-
No olipas se reissu, mutta vika löytyi :)
Imusarjan alta löytyi lohkon kyljestä lisää maajohtoja ja kappas kappas, pitelevä pultti oli ottanut kadotakseen ja johdot makasi lohkoa vasten.
Pultti paikalleen ja nyt auto rokkaa kuin unelma. 8)
Vielä metsästää absin boksi purkaamolta niin homma on rock rock
(https://i.ibb.co/P59H3Ww/17037106159664427963481526067573.jpg) (https://ibb.co/P59H3Ww)
Samalla lähti kattokaiteet ja tilalle tuli sirommat listat :D
-
Eli alotusviestissäs puhuit ittes pussiin. Moottorin maadoitukset tarkistettu. :knuppel2: :D
No onhan uutta osaa niin toimii.
-
Hyvä että selvisi, ylimääräisen maadoituspiuhan laitto ei koskaan ole turhaa
-
Eli alotusviestissäs puhuit ittes pussiin. Moottorin maadoitukset tarkistettu. :knuppel2: :D
No onhan uutta osaa niin toimii.
Kyllähän sitä luuli kaikki maakaapelit katsoneen
Vuosi sitten taisi remontin yhteydessä jäädä löysälle :D