Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tessuuu - 09.01.2016, 21:09:08

Otsikko: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 09.01.2016, 21:09:08
Kävin kaupassa ja kotia tulomatkalla alkoi ratti vatkata rajusti. Luulin ensin että rengas irti mutta ei. Vatkaus on siis aika rajua ja loppuu veto päällä! Moottorijarrutuksessa ja huilauttamalla saa tosissaan pitää ratista kiinni. Jarru ei tuntunu myöskään olevan päällä! Mikä ihme vois kasipätkää vaivata??
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: AnteroV70 - 10.01.2016, 11:28:13
Tarkista raidetangot ja eturipustukset muutenkin. Vedossa vääntää sen verran että kestää yhdessä asennossa. Vapaalla seilaa.

Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: rocktie - 10.01.2016, 13:32:42
Jotain on ny äkillisesti pettänyt, en paljoo ajelis ennen tarkistusta.
Vois liittyä oikeanpuolen vetoakselin tuentaan tai tukivarren kiinityksiin??
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 10.01.2016, 13:46:46
Ei tunnu väljää missään. Ei jurraa laakeri. Käytin keulan illalla ilmassa ja nyt aamulla lähdin kokeileen niin ei taas mitään vikaa. Mystistä?
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: AnteroV70 - 10.01.2016, 14:08:00
Jumittasko sitten vetoakselin nivelet? Tiedä häntä miten ne käyttäytyy jos kulumaa.

Jos kerran tunkkaamalla lakkasi niin silloin vetonivelien kulmat muuttuneet ja mahd. kuulat päässyt pois kulumakohdasta?

Ihan hakuammutaa. Voi kait se lumikin/jää aiheuttaa moista jos sopivasti vanteessa on ja pääsee vispaamaan/hankaamaan jarrusatulaa ???
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 10.01.2016, 14:11:49
 Auto seisoo aina yöt lämpimässä tallissa. Tuo vetonivel mullakin on mielessä...
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 10.01.2016, 16:04:38
Noin sata kilsaa tullu ajettua tänään ja äsken alkoi taas vähän ratti vatkata. Prkl. Tosiaan veto päällä menee kuin juna! Moottorijarrutuksessa ja huilauttamalla ratti vatkaa ja auto vetää aika rajusti vasemmalle. Voisko pyöränlaakeri oireilla noin? Esim. Kun ajaa jonkinmatkaa niin lämpeää ja alkaa hirttää? Laakerissa ei tunnu väljää eikä jurise! Olenko ainoa jolla kasipätkässä tälläinen vika?
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: anpu - 10.01.2016, 22:35:59
Kattoppas jousilautasen kunto, eli iskarien yläpäät konehuoneen puolelta.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 10.01.2016, 23:57:42
Jousilautaset uusittu noin 6tkm sitten...
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: AnteroV70 - 11.01.2016, 05:35:26
Tarkistas vielä moottorin tuenta. Varsinkin se apparin puoleinen siitä jakopään alalaidan tienoolta. Se voisi hajotessaan laskea konetta huonoon asentoon ja näin ravisuttaa. Samoin kuskin puoleinen tuki.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: AnteroV70 - 11.01.2016, 05:41:42
Ja vaihteiston tuki sekä moottorin ylätuki, nehän tuppaa hajoamaan usein.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: C70 - 11.01.2016, 06:21:58
Oletko kokeillut painaa kytkimen pohjaan ja antanut rullata vapasti? Jos vatkaaminen johtuu voimansiirrosta (voimahan muuttaa suuntaa moottorijrrutuksessa/kun päästää kaasun) Niin tolla tempulla sen saa eliminoitua pois.

Yleensä kun sisempi nivel rikki, se pahenee kiihdytettäessä. Mutta voi olla myös toistepäin.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: anpu - 11.01.2016, 07:03:18
Jousilautaset uusittu noin 6tkm sitten...

Motonetin lautaset kesti just sen verran.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: NordicR - 11.01.2016, 07:23:48
Motonetin lautaset kesti just sen verran.
+1
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 11.01.2016, 07:46:09
Eli vatkaaminen alkaa moottorijarrutuksessa tai huilauttamalla. Menee kuin juna vetopäällä!. Ja se tuntuu aivan siltä kuin joku jumisi vasemmalla puolella. Nykii rajusti vasemmalle rattia. Ja saattaa tosiaan mennä montakymmentä kilsaa että toimii ihan normaalisti
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 11.01.2016, 07:46:50
Mutta mitään jurinaa/kolinaa ei kuulu
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: anpu - 11.01.2016, 08:36:22
Mutta mitään jurinaa/kolinaa ei kuulu
Ei se kolisekkaan (kumit vastakkain) korkeintaan narskuu paikallaan rattia pyörittäessä. Toinen mahdollinen paikka on alatukivarren auton puoleiset kumipuslat (irtoaa vulkanoinnista siten että alatukivarsi liikkuu eteen-taakse). Tämäkään ei välttämättä kolise ja näyttää ehjältä, mutta isolla meisselillä vääntämällä liikkuu. Jousilautasen kunnon näkee jo siitä jos iskarin pään sakarakumin ja laakerin välissä ei ole välystä (5-10 mm) tai se on reilu. Vertaa onko samannäköinen molemmin puolin. Kulman  ylöstunkaaminen ei paljasta välystä kun jousi kiristää välyksen pois, tämä vika on myös sellainen joka voi mennä ja tulla. On myös mahdollista että renkaasta on mennyt kudokset ja renkaassa on patti tai mutka, se selviää vaihtamalla renkaitten puolia.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 11.01.2016, 10:01:09
No niin korjaamolla käytetty. Ei väljää missään iskarin yläpäät kunnossa. Vetonivel ehjä ja hyvin rasvaa. Ainoa mikä löyty niin vasen jarrusatula vuotaa jarrunestettä männän kumin välistä. Jarrut hyvät ei laahaa! Häätyy V-loppuna vaihtaa varaosa Volvosta satula tuohon. Ei oikein muuta vaihtoehtoa taida olla kuin pyöränlaakeri??
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: tdi-arska - 11.01.2016, 12:41:00
No niin korjaamolla käytetty. Ei väljää missään iskarin yläpäät kunnossa. Vetonivel ehjä ja hyvin rasvaa. Ainoa mikä löyty niin vasen jarrusatula vuotaa jarrunestettä männän kumin välistä. Jarrut hyvät ei laahaa! Häätyy V-loppuna vaihtaa varaosa Volvosta satula tuohon. Ei oikein muuta vaihtoehtoa taida olla kuin pyöränlaakeri??
Korjaamo olisi laakerivian tunnistaneet, jarrusatula tai levy tai molemmat ???
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 11.01.2016, 13:17:31
Lisäksi ilmoittivat viellä että vetoakselin sisäpää. Häätyy vissiin samalla vaihtaa koko akseli varaosa autosta. Nyt huomasin sen että pakkanen vaikuttaa asiaan. Auto ollut nyt muutaman tunnin yli 20 asteen pakkasessa ja ratin nykiminen/puoltaminen alkoi lähes heti!
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 11.01.2016, 22:39:03
Tänään hoksasin että kun ratin nykiminen alkaa ja pysäyttää tienreunaan ja kääntelee rattia muutaman kerran laidasta laitaan niin nykiminen katoaa taas joksikin aikaa
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: sami_k - 12.01.2016, 06:14:22
Ettei vaan ois jompikumpi ulompi nivel kuiva ja takertaa, itsellä yhdestä takertelevasta nivelestä kokemusta ja sai pitää välillä ratista kiinni tosissaan että pysyi tiellä.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: estate - 12.01.2016, 08:01:27
No tuo jarrusatulahan se on todennäköinen syypää jos kerran vuotaakin. Vetoakselin sisäpää täristää kiihdytettäessä enemmän. Mulla yksi etuvetoinen oireili vastaavasti kun ulompaan vetoniveleen oli päässyt vettä, yhtenä pakkasaamuna sitten ei ohjaus muutaman kilometrin ajon jälkeen kääntynytkään ja kun väänsin väkisin ratista purkaantui vetonivelen kuulat suojakumin sisälle ja auto jäi risteykseen.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: janii - 13.01.2016, 17:37:58
Mulla oli samat oireet niin ulompivetonivel oli täysin kuiva ja sisuskalut sinistyneet.aluksi teki silloin tällöin ennenku porsi kokonaan.
Otsikko: Vs: 850 ratti vatkaa
Kirjoitti: Tessuuu - 14.01.2016, 08:44:49
Eilen vaihdoin kuljettajan puoleisen ulomman vetonivelen ja ainakin viellä pysynyt vika poissa. Ajelin eilen seku noin sata kilsaa remontin jälkeen...