Meillä paukahti täysin varoittamatta automaatti tämmöisestä (V70) moottoritiellä täydestä laukasta, kilsoja takana vaivaiset 354tkm tuolla kohtaa ja öljyt vaihdettu Bilian huoltodokun mukaan ainakin kerran ennen meille tuloa. Ostettiin 157tkm ajettuna. Minä ehdin vaihtaa lootan öljyt yhden kerran, ja silloinkin ulos tuli siistit punaiset öljyt.
Tämä yksilö oli syönyt jo hyvin uutena yhden Aisinin jauhelaatikon ~70tkm ajettuna. Vaihdoin käytetyn lootan joka kesti aika tasan 10tkm ja sitten rupes hukkaamaan vaihteita.
Auto manualisoitiin 363tkm kohdalla ja nyt tällä kombinaatiolla on menty vaivaiset karvan alle 550tkm ilman voimalinjan ongelmia. (tämä manuaali tuli sattumalta lähes samoilla kilsoilla olevasta autosta, uudet kytkinkamat ja vauhtis vaihdon yhteydessä) Vetoakselit/nivelet edelleen alkuperäiset.
Muutenkaan tätä ei ole kovin isot ongelmat vaivanneet. Etupäästä alatukivarret/pallot ja raidepäät väljähtyy tasaiseen tahtiin. Pyöränlaakerit eivät kestä miljoonaa mutta ovat erittäin helpot vaihtaa eikä hintakaan ole ylimaallinen, meillä tosin vielä toinen takalaakeri orkkis. Etulaakerit on pariin kertaan vaihdettu.
Taka-akselistossa ne sisemmät puslat rikkoutuu silloin tällöin, ulommat siinä helman takapäässä jollain aikavälillä mutta en pitäisi näitä suurina ongelmina.
Jarrut ok, aikalailla normihuollolla selviää pitkään. Takajarrut tuppaavat vinkumaan mutta se ei haittaa toimintaa. Käsijarru on jonkinasteinen kompastuskivi näissä, on naurettava mutta meillä toiminut hyvin pysäköintijarruna jota käytetään aina. Toki sitäkin on korjattu mutta toimiva siitä on tullut joka kerta kun on vaan malttanut laittaa uudet palikat.
ABS ongelmia tuntuu olevan "paljon", ainakin runsaasti keskustelua.
Hammastanko näissä rupeaa vuotamaan jollain kilsoilla, maksaa satasia ja on hieman työläs vaihtaa. Meidän on vaihdettu vaihteiston vaihdon yhteydessä kun risan haitarikumin vuoksi pilaantui ja rupesi vuotamaan.
Pakoputkisto tuntuu kestävän hyvin aikaa, ja kilsoja jos ei aja karille. Takaripustin ruostuu pois mutta on helppo/halpa vaihtaa.
Kori kestää hyvin, toki mikään ei ole ikuista mutta paljon ajetussa pysyy ruoste kurissa kun se ei saa rauhassa järsiä parkkiruudussa. Ehkä kattoisin helmoista ainakin ne nostokorvakkeiden ympäristöt, takapyörän takaa korin pohja ja takanurkat. Sinne lentää kokoajan kuraa jos ei ole läppiä. Jotain kuvia nähnyt lokarin puhkeamisesta takapenkin kohdalta?
Meillä edelleen orkkis apulaitteet pl. laturi joka kului loppuun ~320tkm kohdalla.
Suurin peikko on jakopää, ei sillä etteikö se kestäisi vaan se että tulee tehtyä suurinpiirtein ajallaan ja oikein. Myös tarvittavat pultit uusittava. Tällä on pilattu monta hyvää autoa kun on säästetty väärässä kohtaa.
Dieseli melkoinen öljytuhru jos ei ole ikinä korjattu vuotoja. Tämä meidän yksilö menee about sillai että kolmannen hihnanvaihdon kohdalla tehtävä öljyvuotojen korjaus. Toki voi ajaa sellaisella hirveällä öljyisellä moottorillakin. (kaksi hihnaa sitten korjasin kaikki vuodot, seuraavassa hihnanvaihdossa taas tehtävä)
Alipainepumppu saattaa kalkatella omia juttujaan.
Ovet toimii, k-lukko toimii, korin varusteet toimii. Ikävänä yksityiskohtana joidenkin painikkeiden tahmaantuminen iän kanssa, esim. ikkunannostimien nupit. Muovi jotenkin pilaantuu. Ovista, semmoinen pieni ja hassu yksityiskohta muuten tukevissa ovissa että rajoitin repeää irti a-pilarista vaikkei ovea heittelisi miten sattuu.
Uskaltaisin sanoa että on erittäin hyvä ja varmatoiminen auto jos löytää sellaisen jota on huollettu, ja korjattukin tarvittaessa. Reippaammin kiihdyttäessä puskee topakasti mustaa jos on körötelty, kuuluu asiaan. (ja automaatilla saa perskärpäsille vähän nokea nenään)
Tätä meidän yksilöä ei ole puunailtu eikä turhamaisesti rakasteltu, sillä ajetaan ja siitä se tuntuu tykkäävän koska aina lähtee hyvillä mielin kulkemaan. Eli käyttökone joka on selvästi luotu liikkumaan, pitkään.