Täällä taas. Volvo 850 10 venttiilinen bensakone vm -94 alkoi sytytteleen moottorin häiriövaloa. Kolmesti muutaman kuukauden aikana syttyi ja vikakoodi oli joka kerta sama, eli kaasuläpän asentotunnistin tai -johtosarja. Alunperin siellä oli Bosh:n tunnistin joten laitoin uuden samanlaisen tilalle.
Vika korjaantui, hetkeksi. Sitten syttyi parin päivän päästä uudestaan ja taas sama vikakoodi. Nyt vian ilmettyä uudestaan moottorin kierrosluku nousi tyhjäkäynnillä lähes 2000r/pm, tosin uudella asentotunnistimella kierrokset jäivät noin 600 r/pm ja jouduin niitä hiukan nostamaan säätöruuvista.
Nyt kun tutkin uudestaan niin huomasin, että kierrokset aaltoilee hiukan? Ainoa vaihtoehto mikä tuli mieleen, oli, että kokeilen uudestaan sillä vanhalla osalla. Laitoin sen paikoilleen ja kas kummaa, auto pelasi kuin uutena eli ei mitään vikaa. Yhden päivän. Nyt palaa häiriövalo mutta tyhjäkäynti on ihan ok, kierrokset laskee noin 1000 r/pm ja sitten siitä hitaasti sinne noin 800 r/pm ja ei aaltoile yhtään.
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu säännöllisesti pari kertaa vuodessa ja päällisin puolin ihan ok. Johtosarja näyttää ehjältä, ei hankaumia eikä taitoksia, liitin puhdas. Autolla ajettu noin 270 000km.