Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 850 bensa -94

  • 4 Vastauksia
  • 770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 09s60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 bensa -94
« : 12.08.2020, 20:39:58 »
Täällä taas. Volvo 850 10 venttiilinen bensakone vm -94 alkoi sytytteleen moottorin häiriövaloa. Kolmesti muutaman kuukauden aikana syttyi ja vikakoodi oli joka kerta sama, eli kaasuläpän asentotunnistin tai -johtosarja. Alunperin siellä oli Bosh:n tunnistin joten laitoin uuden samanlaisen tilalle.
Vika korjaantui, hetkeksi. Sitten syttyi parin päivän päästä uudestaan ja taas sama vikakoodi. Nyt vian ilmettyä uudestaan moottorin kierrosluku nousi tyhjäkäynnillä lähes 2000r/pm, tosin uudella asentotunnistimella kierrokset jäivät noin 600 r/pm ja jouduin niitä hiukan nostamaan säätöruuvista.
Nyt kun tutkin uudestaan niin huomasin, että kierrokset aaltoilee hiukan? Ainoa vaihtoehto mikä tuli mieleen, oli, että kokeilen uudestaan sillä vanhalla osalla. Laitoin sen paikoilleen ja kas kummaa, auto pelasi kuin uutena eli ei mitään vikaa. Yhden päivän. Nyt palaa häiriövalo mutta tyhjäkäynti on ihan ok, kierrokset laskee noin 1000 r/pm ja sitten siitä hitaasti sinne noin 800 r/pm ja ei aaltoile yhtään.
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu säännöllisesti pari kertaa vuodessa ja päällisin puolin ihan ok. Johtosarja näyttää ehjältä, ei hankaumia eikä taitoksia, liitin puhdas. Autolla ajettu noin 270 000km.

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 bensa -94
« Vastaus #1 : 13.08.2020, 13:24:20 »
Voihan kontaktipinnat olla hapettuneet tunnistimessa tai johtosarjassa. Yrititkö putsata?
Irroittelemalla ja kiinnittämällä liitintä tämä hankaa metallipintoja toisiinsa ja kontakti syntyy lyhyeksi aikaa uudestaan.


Poissa 09s60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 bensa -94
« Vastaus #2 : 13.08.2020, 16:04:34 »
Kiitos vinkistä. Kyllä näin olen tehnyt irrottamalla ja kiinnittämällä johtosarjan liitintä. Pinnat näyttävät kyllä ihan lähestulkoon kirkkailta. Olen kyllä samaa pohtinut mutta on erittäin huonoja kokemuksia näiden kosteuden-, ym suoja-aineiden käytöstä sähköliitoksissa. Onko nyt tiedossa jokin sellainen varmasti toimiva aine jota voisi sähköliittimissä käyttää jos sellaista kokeilisi?

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 bensa -94
« Vastaus #3 : 13.08.2020, 20:53:37 »
Sähköliitinten putsaukseen PRF tuotteet ovat olleet hyviä. Ei johda sähköä. Esim.
https://taerosol.com/6-68-euro/
Löytää verkkokauppa.comista, IKHsta tai elektroniikkaliikkeistä.

Hiipii tässä sellainen ajatus, että aaltoileva kierrosnopeus yleensä kyllä kertoo usein esim. alipainevuodosta.
Tuossahan voi olla yhtäaikaisesti pari erilaista ongelmaa päällä.
Ja eikös 10V koneessa nimenomaan usein siinä isossa haitariputkessa ole ongelmaa, ellei ole joskus aikanaan jo vaihdettu.

Niin ja kampiakselin asentotunnistimen voit tarkistaa yleismittarilla:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71693.0



Poissa 09s60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 bensa -94
« Vastaus #4 : 19.08.2020, 17:26:42 »
Kiitos vinkistä. Nyt on asentotunnistimen liitin puhdistettu ja laitettu contact cleaneria.  Seurataan tilannetta ja ollaan kuulolla.

 

Carcom Oy  Ateho