Ateho  Elekma

V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä (KUNNOSSA)

  • 32 Vastauksia
  • 37186 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #15 : 02.04.2012, 16:17:40 »
Tänään taas työmatkat tehty about 80km, ei mitään ongelmaa.

Vikakoodit tarkkaan:

130A Ilmavuoto kaasuläpän rungon ja imuventtiilin välillä, katkonainen.

262A Muuttuva lambdasäätö virheellinen, katkonainen.

261A Muuttuva lambdasäätö virheellinen, katkonainen.

Koodeja luettaessa ruiskittiin kliineriä mutta ei vaikutusta.

Mietin vielä että riittäisikö läpän putsaus, uusi läpän tiiviste ja uusi imusarjan tiiviste.
Toisaalta meinaan ajaa autolla vielä muutaman vuoden, joten sen puolesta voisi tuon läpänkin vaihtaa.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #16 : 03.04.2012, 15:36:12 »
Nuo 262:t ovat ns. long term fuel trim-koodit, jotka kertovat, että lambdoilta tulee satunnaisesti sekavaa viestiä* seoksesta (tarkemmin: pakokaasussa olevasta jäännöshapesta). 130A on eräänlainen johdannainen short term fuel trim:stä - "air trim"-arvo - joka viittaisi siis erityisesti imuvuotoon, mutta ei definitiivisesti (ei ole mitään paineantureita, vain johtopäätös että ylimääräistä ilmaa tulee jostain).

Mietin vielä että riittäisikö läpän putsaus, uusi läpän tiiviste ja uusi imusarjan tiiviste.

Musta tuntuu että mahdollisen imuvuodon löytyminen riittää :-) - ei niitä tiivisteitä summanmutikassa kannata lähteä vaihtamaan. Oliko irtonaisia letkuja näkyvissä, onko vika tullut pikkuhiljaa päälle vai kerralla? Toisaalla törmäilin ns. purge valveen, eli Evap-systeemin poistoventtiiliin - sekin on mainittu vuotopaikaksi. Eräs konsti on imuvuodon etsintään on käyttää "vertailukonetta" ja etsiä sen käyntiäänestä poikkeavaa ääntä. Tuollaisen imuvuodon pitäisi erottua jo korvalla. Mikäli vika pahenee jonkin verran koneen lämmetessä niin se voi hyvinkin löytyä imusarjan tiivisteen tienoilta (rako suurenee lämmetessä).

Läpän puhdistus voi olla paikallaan varsinkin jos turbo puhaltelee imusarjaan öljyä niin paljon, että sitä riittää valumaan läpän tiivisteestä (ei siellä kuulu olla öljyä). Hönkääkö öljytikun tuubista öljyhöyryä (näin: http://www.youtube.com/watch?v=zqnrMJ5st1s)?

*) Viesti voi olla sekava joko lambdan vian, pakosarjan vuodon tai virheellisen seoksen takia. Virheellinen seos taas voi johtua ilmamassamittauksen, polttoaineensyöton ja imusarjan tiiviyden pyhän liiton repeilystä. Läpällä ei ole vaikutusta seokseen.

ps. (ECM-)903C on läppäkoodi, yleismittarilla saa arvon P2135
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #17 : 13.04.2012, 10:47:50 »
Tuolta viimeistä tietoa ohjelmoinnin hinnasta ja omat räpellykset läpän tiimoilta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16281.msg330167#msg330167

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #18 : 16.04.2012, 17:30:01 »
kaksi viikkoa meni ilman vikaa ja tänään alkoi taas tyhjäkäynti haukkomaan ja auto sammuilemaan kun ei ole tyhjäkäyntiä.

Vikaa on selvitelty sen verran että autoon tehtiin jokin turbon painetesti ja sitten jokin sortin alipaine testausta.

Ilmeisesti tuo purge valve toimii mitä tuossa aikaisemmin vihjaistiin.

Vikakohdaksi ilmoitettiin seuraava:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1130156&ukey_assembly=239800

Kuvassa osa numero 18, numero 30757308.
Sinisellä letku hässäkkä maksaa 84eur.

Letkussa olevat venttiilit eivät kuulema toimi oikein, rikki?

Osaako joku sanoa mitä nuo letkut ja venttiilit tekee? Voiko vaikuttaa tyhjäkäyntiin/ aiheuttaa imuvuoto vikakoodia?
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #19 : 16.04.2012, 21:42:20 »
kaksi viikkoa meni ilman vikaa ja tänään alkoi taas tyhjäkäynti haukkomaan ja auto sammuilemaan kun ei ole tyhjäkäyntiä.

Vikaa on selvitelty sen verran että autoon tehtiin jokin turbon painetesti ja sitten jokin sortin alipaine testausta.

Ilmeisesti tuo purge valve toimii mitä tuossa aikaisemmin vihjaistiin.

Vikakohdaksi ilmoitettiin seuraava:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1130156&ukey_assembly=239800

Kuvassa osa numero 18, numero 30757308.
Sinisellä letku hässäkkä maksaa 84eur.

Letkussa olevat venttiilit eivät kuulema toimi oikein, rikki?

Osaako joku sanoa mitä nuo letkut ja venttiilit tekee? Voiko vaikuttaa tyhjäkäyntiin/ aiheuttaa imuvuoto vikakoodia?

Oiskohan tuosta apua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5076.msg119721#msg119721

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #20 : 16.04.2012, 22:08:28 »
Justukselta hyvä linkkaus.
Taidan alkaa itsekkin noita letkuja syynäämään tarkemmin.

Tämä minun vika alkaa useimmiten silloin kun tankissa on vähän bensaa noin 10 litraa. En tiedä vaan miten se voisi vikaan liittyä... tai sitten ei liity mitenkään.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #21 : 17.04.2012, 11:29:27 »
Osaako joku sanoa mitä nuo letkut ja venttiilit tekee? Voiko vaikuttaa tyhjäkäyntiin/ aiheuttaa imuvuoto vikakoodia?

Tämä kuva kertonee, miten ilmaa päättyy tuon kanisterin kautta imusarjaan.
http://www.justanswer.com/uploads/Steve7654/2007-02-26_172423_evap1.gif

Tuon venttiilin pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä ja käynnistyksissä eli silloin kun kanisterin läpi tuleva ilma olisi merkityksellinen käynnin kannalta. Isommilla kierroksilla letkustossa on niin paljon vastusta, että ilmavuoto on luokkaa hyttysenläjä. Kun venttiili jumii tai letkustoon on tullut reikä joka pienentää "imuvastusta" päästäen enemmän ilmaa tulee laihentuneesta seoksesta johtuvia käyntihäiriöitä.

Koestus on helppoa - tuki imusarjaan menevä letku - toimiiko paremmin?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #22 : 17.04.2012, 17:42:00 »
Mitä tuo kanisteri pitää sisällään ja mikä on sen tarkoitus?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #23 : 17.04.2012, 18:59:39 »

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #24 : 17.04.2012, 20:01:14 »
http://www.youtube.com/watch?v=nIZ4EGknw2Q&feature=related

Kyllähän tuosta jotakin ymmärtää, mutta en varmaan ole ainoa joka on Morgan Kanea
lukenut enimmäkseen Englannin tunneilla. Eli jos selityksen sais myös Suomeksi  :-[

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #25 : 18.04.2012, 08:54:51 »
Kyllähän tuosta jotakin ymmärtää, mutta en varmaan ole ainoa joka on Morgan Kanea
lukenut enimmäkseen Englannin tunneilla. Eli jos selityksen sais myös Suomeksi  :-[

http://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwiki.answers.com%2FQ%2FWhat_is_an_evaporator_canister&act=url

 ;D ;D


Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti
« Vastaus #27 : 19.04.2012, 09:46:49 »
Letku hässäkkä vaihdettu eilen illalla.
Imusarjalle tuleva venttiilli oli horo eli kun puhalsin letkuun niin virtasi paremmin vastavirtaan kuin oikeaan suuntaan.
Turbon nurkille menevä ventiili piti vähän paremmin mutta kyllä ilman sai virtaamaan myös siinä väärään suuntaan kun sitä vähän härnäsi.

Uuden letkun venttiilit pitivät vaikka puhalsit niin paljon kuin jaksoit.

Testilenkin jälkeen käynti oli ihan ok ja vaihteenvalitsimen siirtelykään ei aiheuttanut tyhjäkäynninin boooausta.

Nyt aamulla taas oli oireita tullut takaisin.

Voiko tuo vikavalon palaminen/ vikamuisti aiheuttaa vielä noita oireita eli käyttääkö kone vielä vääriä asetuksia vaikka letku on vaihdettu?
Vai onko tuosta jotain muutakin sökönä? IMM, vettä tankissä tai kaasuläppä likainen...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #28 : 19.04.2012, 10:06:27 »
Tyhjäkäynnin humppaaminen johtuu siitä paskasta kaasuläpästä.
Perustuen tuoreeseen omakohtaiseen havaintoon.
Putsaaminen kannattaa ensin kokeilla.
Omassani auttoi pelkästään se tyhjäkäyntiin, vaikkei tietenkään kotelon sisäistä vikaa poistanutkaan.

Ei ole loppuviimeks iso homma putsata se. Tai niin no riiippuu tietty meneekö boksin johto startin takaa vai ei.
Omassani ei mennyt, koska se oli jo kertaalleen vaihdettu. Alle tunnin homma, kun tietää mitä tekee.
Hankalin homma oli saada se liitin auki.

Voi sen saada siellä välissäkin putsattua, niin, ettei tarvi johtoa irrottaa ollenkaan, mut sit on kyl hyvä siinä tapauksessa irrottaa jäähdyttimen puhallin. Ahtaat paikat on joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2012, 10:20:39 kirjoittanut Justus »

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #29 : 10.05.2012, 11:09:05 »
Upataan tätä hieman josko joku tietäis...

Eli pitääkö tuo vikamuisti nollata tuon letkun vaihtamisen jälkeen? Voiko se poistaa huonon tyhjäkäynnin...
Ja sitten pitää vissiin nollata joku moottorinohjauksen olosuhdemuisti vai onko se sama asia vikamuistin kanssa?
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

 

Autoracing  KL-varaosat