Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

'97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?

  • 33 Vastauksia
  • 16657 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Okei, no toi säätö on tehty testerin avulla huollossa.

Poissa Kartanovolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Mikä tuollaisessa - tai tälläisessä -99 V70 Tdi - autossa on on savutusarvojen yläraja, en löytänyt tietoa mistään? Oman vollen katsastin tänään ja 0,77. Tuli tosin tallattua aika helvetisti motarilla.
Edellinen omistaja oli vaihtanu kaikki suuttimet, hehkut ja mitä nyt pystyykään ynnä muuta kulutuskamaa.

edit; http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/tehopaketti%20tietoa%20autoilijoille/pakokaasupaastot/Sivut/default.aspx

jaa siis, tdi 3.0 olis raja?

Hmm... muistan kun takavuosina katsastin vanhan TD pajeron, tulos jotain 0,3. Sanoivat että 3.3 olis raja ja siitäkin katsotaan sormien läpi, mutta tästä on hitosti aikaa... Turbo punaisena painoin pitkän matkan niin paljon kun paherosta lähti konttorille niin pölyt lähti kyl.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2011, 17:21:21 kirjoittanut Kartanovolvo »
V70 2,5 TDI -99 tomaatti

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
3 on raja. Mulla tulee sellaista 3.5-4. Auto ei mielestäni mitenkään ihmeellisesti savuta. Toki kun polkaisee niin pieni pilvi pöllähtää, mutta testeri vaan väittää noita arvoja...


Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Oot kuitenkin tehny ton perinteisen "kaasupohjassa 3-vaihteella hesasta keravalle.." ?  ???
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Onko koitettu toisella testerillä mitata päästöjä?

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Oot kuitenkin tehny ton perinteisen "kaasupohjassa 3-vaihteella hesasta keravalle.." ?  ???

Sahasin kyllä aika pitkän pätkä kolmosella kaasupohjassa, muttan en sentään ihan Helsingistä Keravalle :)

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Onko koitettu toisella testerillä mitata päästöjä?

Ei ole mitattu. Mietin samaa itsekkin. Mittaus on tehty kaverin autokorjaamolla, missä on mitataan kyllä autoja päivittäin. Olisihan se yksi vaihtoehto vaan ajaa katsastukseen ja katsoa mitä sieltä tulee.

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Onko kellään kokemusta mitä tuollainen suutinremppa voisi maksaa. Jos auton veisi vaikka esimerkiksi jonnekkin Bosch Car Serviceen.  Jostain meilikeskustelusta luin että Volvon alkuperäisellä suuttimella olisi hintaa yli 300€  :-\. Jos noita tarvisi enempi vaihdella niin tulisi aika kalliiksi..

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
500eur aika lähellä hintaa kaikki suuttimet vaihdettuna. Olikohan siis 80eur per suutin + työt. Nämä hinnat siis ainakin aivan virallisessa (diesel)koneistamossa missä laitellaan moottoreita 24/7.

Tuo 300eur voisi olla D5 koneen suuttimilla kappalehinta, mutta ei näillä TDi- pytyillä. Viisaammat korjatkoon mikäli aihetta.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2011, 14:06:21 kirjoittanut black »

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Suuttimet aika helppo itsekin irroitella ja viedä kärkien vaihtoon, tuolloin vaihtotyölle hinnaksi tullee 20-25€/kipale. Kokonaiskustannukset sitten riippuvat mistä kärjet hommaa. Esim. tuolla asiaa pohdittu: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=64093.0

Eli halvimmillaan alle 250 € pääsee.

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Kokeillaas vielä :). Nyt helteillä kun auton laittaa käyntiin savuttaa moottori ihan selvästi tyhjäkäynnillä. Savu on harmaata/tummaa. Ei sinistä eikä haise palanut moottoriöljy. Enemmänkin sellainen kitkerä tuoksu, en osaa oikein kuvailla. Kun kone on lämmin näkyvä savutus pienenee paljon, mutta tarkkaan katsomalla sitä näkyy edelleen. Voisiko tuo kone saada nyt liikaa polttoainetta. Kesälomareissulla ajoin 1500km ja kulutus oli n. 6l. Sisälsi matkaa ja kaupunkiajoa. Joten ei ainakaan hirveästi liikaa vie. Ajotyyli ei ole kuitenkaan mitään säästöluokkaa :)

Kai tämä täytyy kohta viedä johonkin dieselhuoltoon.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Ajoitusta voi kuunnella karkeasti myös korvakuulolta. Jos käy oikein siististi (kuin bensakone), on paljon myöhäisellä ja jos aikaisella niin roklottaa runsaasti. Kultainen keskitie on jossain siinä välissä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa MTK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Itselläni täsmälleen sama vika. Kylmällä koneella kun lähtee ajelemaan niin savu on selvästi nähtävissä. Lämpimällä mustaa puskee kun vähänkin kiihdyttää reippaammin. Ja musta savuvana on kaasu pohjassa kiihdytettäessä jatkuva.

EGR tulpattu.
Ilmansuodatin vaihdettu
Dynaaminen ajoitus tarkistettu.
Forte ajettu.
Letkut eivät vuoda (paineistettu ja kuunneltu)

Olisi kiva tietää selviääkö tästä jollain säädöllä vai onko vika pumpussa.. Autossa kuitenkin tehot tallella.  Savutusarvoja en vielä tiedä kun katsastus on vasta edessä, veikkaan että yli menee..


Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
MTK: Juuri samat oireet. Laita ihmeessä viestä jos keksit mikä on vikana :)

Poissa MTK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Niin unohdin sanoa että samalla kun tuo dynaaminen ajoitus tarkistettiin niin hihna vaihdettiin myös. Erään huoltomiehen mukaan tuollaista savua ei pitäisi alkaa tulla vasta kuin silloin kun dynaaminen ajoitus näyttää reilusti yli 2 astetta. Minulla oli asteita noin 1. Nyt niitä on -0.5 testerin mukaan.

Voiko tuo ajoitus olla jostain muualta pielessä niin että tuo dynaaminen ajoitus silti näyttää oikein?

Vikakoodeja ei ollut, tuohon liittyvää. Ainoa mistä oli herjannut oli se että raitisilmapuhallin oli jossain vaiheessa haukannut liikaa virtaa, muuten kaikki ok.

Kerron kyllä jos keksin...ja toivon ettei kyseessä ole rikki menossa oleva syöttöpumppu..en vain tajua miten se noin oireilisi.



 

KL-varaosat  Race.fi