Carcom Oy  Elekma

850 käsijarru

  • 47 Vastauksia
  • 38282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
850 käsijarru
« : 03.05.2011, 12:37:57 »
Pitäis kohtapuolin käydä hakemassa katsastussedältä taas vuosi ajoaikaa volvoon, mutta sitä ennen käsijarru täytyy saada toimimaan. Onko 850:n käsijarrussa muita säätöjä kuin se jarrukenkien säätö? Nimittäin vasemman puolen jarru toimii, mutta oikeanpuoleinen ei pelaa ollenkaan, kun vaijeri ei juuri kiristy kun vetää kahvasta. Ojanpuoleinen vaijeri liikkuu ehkä 5mm kun vetää kahvasta, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta. Jarrukengät ja jouset on ehjät eikä vaijerikaan tunnu olevan poikki. Mistä lähtisin vikaa etsimään?

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #1 : 03.05.2011, 13:34:43 »
Enpäs mene vannomaan, mutta olettaisin että käsijarrukahvan juuressa on yksi säätö mahdollisuus. Tai sitten pohjan alla vaijereiden ensimmäisen kolmanneksen alueella.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #2 : 03.05.2011, 13:45:53 »
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #3 : 03.05.2011, 14:13:15 »
Vaijerithan on käytännössä yhdistetty toisiinsa siellä kahvan päästä, joten sieltä on turha alkaa sääteleen. Kannattaa hakea vikaa joko oik. vaijerista itsestään tai sitten sen levittimeltä. Joku on nyt todennäköisesti siellä jumissa. Olettaen, että kenkien perussäätö on rummuista ok?
« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 14:21:10 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #4 : 03.05.2011, 16:22:20 »
Perussäätö on ok ja sen vaijerin päässä oleva mekanismi tuntui olevan ehjä eikä jumissa.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #5 : 03.05.2011, 16:32:01 »
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.

ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #6 : 04.05.2011, 10:41:02 »
ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää

Juuri näin olen tehnyt, mutta oikeanpuoleinen ei toimi siltikään. Pitää mennä ens viikolla tallille tutkaileen lisää.

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #7 : 04.05.2011, 12:59:38 »
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.
Mulla se on ollut torx, kai siihen 6-koloavainkin tarttuu?

Se vaijeri jumii kerta jos se liikkuu mutta ei ole vaikutusta, eli voima menee toisen puolen pyörälle.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #8 : 04.05.2011, 17:07:04 »
Juuri näin olen tehnyt, mutta oikeanpuoleinen ei toimi siltikään. Pitää mennä ens viikolla tallille tutkaileen lisää.

miten olis vaijeri vaihtoon??
Voi olla iän myötä mennyt jumiin ja sitä kautta ei toimi.

Edit: Hevonenkin on sitä mieltä, että jumissa.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2011, 17:10:38 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #9 : 06.05.2011, 09:02:09 »
Omassa kasipätkässä tuntui että käkkärin vaijerit liikkui ja on toimivat mutta mutta pelkkä hilujen ja kenkine vaihto ei parantanut tilannetta paljoakaan. Heti vaijerien vaihdon jälkeen homma alkoi pelaamaan kuin tehdasuudessa autossa! on nyt toiminutkin kohta vuoden kuin uusi.
Ainut jäljelle jäänyt ropleema on kulunut levittimen  vipu ja/tai hitusen turhan pitkät vaijerit ja vivun säätö ihan tapissa vaikka kengät on kehitty ihan rajoille kahvan säädön ollessa reilusti löysällä.
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #10 : 16.05.2011, 17:01:53 »
Vaijeri tuntuis olevan jumissa. Olisiko kellään antaa ohjeita miten tuon vaijerin saa helpoiten vaihdettua, eli mitä kaikkea pitää purkaa.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #11 : 16.05.2011, 17:22:51 »
1. Löysäät vaijerin käsijarrukahvan päästä ja sitten irroitat sen sieltä.
2. Sitten pyörän päästä irti ja vedät pois ulkopuolelta.
3. asennus päin vastoin. ::)

Takapenkin istuinosa on hyvä ottaa pois että pääsee maton alle viemään sen uuden vaijerin paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2011, 17:25:53 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #12 : 16.05.2011, 17:38:21 »
Lainaan tätä, niin ei tarvihe uutta aloittaa.

Eli -97 V70 Käsijarrun kaikki osat jotka pitäis vaihtaa samalla jotta saa toimimaan?

Pitääkö vaierit uusia? Ja jos joku olisi niin ahkera, ja laittais vaikka motonetistä hinnat ja osa numerot, kun puhelimella en moisia löytänyt...

Ja kauan tuollaiseen käkkäri remppaan aikaa kuuluu kulua?

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #13 : 17.05.2011, 18:50:55 »
ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää

Tuohon toteaisin vielä jotta 850 käsijarrua ei ole tehty kässärikäännöksiin asfaltilla ;).
taitaa pitkälti vaijereiden varassa heilua jarrukengät koska kiinteää tukea jarrukilpeen ei juurikaan kenkien mekaniikan suhteen taida olla?>saattaapi vaijerit venähtää jos lukkoon saa rysäytettyä?

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #14 : 17.05.2011, 21:00:04 »
Lainaan tätä, niin ei tarvihe uutta aloittaa.

Eli -97 V70 Käsijarrun kaikki osat jotka pitäis vaihtaa samalla jotta saa toimimaan?

Pitääkö vaierit uusia? Ja jos joku olisi niin ahkera, ja laittais vaikka motonetistä hinnat ja osa numerot, kun puhelimella en moisia löytänyt...

Ja kauan tuollaiseen käkkäri remppaan aikaa kuuluu kulua?

Harvoimpa kaikkea tarvitsee uusia, kannattaa vaivautua tutkimaan ja tehdä arvio sen mukaan.
>nuo kengät asennus sarjoineen maksaa muutaman kympin 17.50e jne.. ja vaijerit samoin>yleisin syy lienee mekaanisten osien jumittuminen käytämättömyydestä tai olosuhteista johtuen>suomen vuodessa monta eri keliä ja lämpötilaa.
Pari tuntia meni kun levyt jarrupalat,jarrukengät+säädöt+herkistelyt tein parkkipaikalla sähkökäyttönen mutteriväännin apuna renkaita laitellessa. Muut kuviot ruuvareiden ja kiintosilmukka/hylsyavainten turvin onnistui sujuvasti.>hallitunkilla molemmat pyörät  ilmaan ja pukeille lepäämään työskentely alkoi siitä :).


 

Elekma  Autoracing