Elekma  Autoracing

V70 mk1 '00 b5244 aut. ei satunnaisesti reagoi kaasupolkimeen

  • 40 Vastauksia
  • 10601 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Tuo vajaa 3viikkoa sitten hankkimani ajokki on muutaman kerran tehnyt oireen, että tuntuu vauhti hiipuvan maantiellä ja ei reagoi kaasupolkimeen.
Ekan kerran kun huomasin vaivan, ajoin vakkari päällä muttei ollut vaikutusta vaikka painoi itse kaasua.

Tänäiltana viimeksi teki, 80kmh vauhdissa loivassa ylämäessä. Enemmän kun polkee, pudottaa automaatti pienemmän pykälän mutta tuntuu silti että on tehot hukassa. (Rajoittaa samaan tyyliin tehoa kuin ois luistonesto päällä) Lähes pohjaan painettuna "hyökkää" kyllä, eli lähtee vetämään. Sitten hetkeä myöhemmin taas alkoi toimia normaalisti..

Mitään vikavaloa ei ole polttanut ja kaasuläppäkotelon oli edellinen omistaja noin vuosi sitten lähettänyt saksaan korjattavaksi, korjauksen jälkeen on ajettu alle 20tkm.


Jos läppäkotelo oireilisi, niin eikö sen pitäisi vikavaloja poltella? Vikakoodeja ei ole vielä luettu, kun en ole ehtinyt käyttää tuttuni luona.

Silloin kun tuntuu että veto häviää, jos samalla hetkellä nostaa jalan kaasulta, on tyhjäkäynti ihan normaali 800&900rpm välissä(eikö viallinen etm yleensä oireile epätasaisilla tyhjäkäyntikierroksilla?

Ekan kerran jälkeen käytin läppäkotelon ja ilmanputsarin välistä kumiputkea irti ja putsailin bräk kleeniin kastellulla rätillä sisäpintoja sen mitä siitä läppää raottaen pystyi. Kumiputkessa oli kiinnitysklemmarin reunan kohdalla pieni murtuma  muttei kyllä käynti muutu kun letkua puristelee..

Rätti kyllä meni hyvin mustaksi vaikkei se kotelo nyt kauhean likaiselta näyttänyt, uskaltaako sitä ihan suihkutella yllämainitulla aineella vai onko vaarana sähkölaitteiden vioittuminen?  Ja ennenkaikkea, voisiko se vuoden käytöllä jo likaantua niin että alkaisi oireilemaan ja voisiko korjautua kunnollisella puhdistamisella?

Edit: tulipa melkoinen romaani kirjoitettua, toivottavasti saatte selkoa :)
« Viimeksi muokattu: 15.03.2018, 04:23:53 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vikakoodeissa mitään ilmennyt ? Itsellä kaasuläppä oireili nykimisenä ja vakkarin poisputoamisena.

Ja Samppasportissa eivät löytäneet tallentuneita vikakoodeja tuosta kaasuläpästä
« Viimeksi muokattu: 15.03.2018, 21:51:24 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vikakoodeissa mitään ilmennyt ? Itsellä kaasuläppä oireili nykimisenä ja vakkarin poisputoamisena
Niinkuin tossa eilisessä viestissä puoliunissani kirjoitin( :D) niin en oo ehtinyt vielä luetuttaa, tarkoitus kyllä on lähiaikoina.
Kumma vaan kun vikavalot ei loista jos siellä jotain ois..?
Ne vikavalot syttyy ja sammuu kyllä virrat päälle laittaessa ja käynnistäessä, että ei entinen omistaja ole tainnut yllätyksiä tehdä ;D
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Tänään katsottiin jollain bsr lukijalla vikakoodit, eipä sieltä mitään löytynyt ::)

Mutta saman oireen teki taas illasta kun rampista kiihdytti, tuntui että veto häviää ja sitten kun hieman enemmän painaa, nykäisee ja lähtee kiihtymään.

Mietin että voisko itse kaasupoljin aiheuttaa moista oiretta, myöskin vakkari päällä ajaessa?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6029
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vaihteisto luistaa? :-X
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Ei se mielestäni luistamista ole, koska kierrokset ei nouse.
Maantiellä esim turbiinilukko päällä huomaa hyvin kun kaasua painaa oireen tullessa, tuntee kun ei jaksa kiihtyä. Enemmän kun polkee kaasua, tiputtaa yleensä pienemmälle vaihteelle mutta silti tehonpuutetta..

Tuota vuosi sitten korjattua kaasuläppäkoteloa epäilen, mutta kumma kun se ei anna vikakoodia eikä sytytä vikavaloja ::)

Kärsiikö kaasuläppäkoteloa suihkia irrotettuna suoraan esim bräk cleenillä ja paineilmalla sieltä sisäosista, läppäakselin juuresta ym.?

Mites se kotelon tiiviste, täytyykö irrotuksen yhteydessä uusia, vai meneekö vanha jos vaikkapa levittää ohuelti sinistä hylomaria(sitä kun löytyy hyllystä)?

Edit: kaasuläppäkotelossa on tarra, jossa on sen korjanneen firman kotisivut (ecu.de). Katselin sivuilta ja siellä mainitaan että koteloon vaihdetaan hall-tyyppinen anturi, eikai sen luulisi vielä ~17tkm ajolla menevän hajalle.. ::)
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 09:51:27 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Polkimen tunnistin voisi oireilla noin, ainakin kerran omassa tuli tiukka paikka rekkaa ohittaessa kun meno hyytyi.
Tunnistimen irroitus ja purku+putsaus poisti oireet.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Polkimen tunnistin voisi oireilla noin, ainakin kerran omassa tuli tiukka paikka rekkaa ohittaessa kun meno hyytyi.
Tunnistimen irroitus ja purku+putsaus poisti oireet.
Sytyttikö se mitään vikavaloja?

Juuri vein lapset hoitoon, huomasin omalla pihatiellä kävelyvauhdissa kun painoi kaasua että on taas tehonpuutetta. Pysähdyin ja lähdin uudestaan liikkeelle niin toimi taas normaalisti.

Se polkimen tunnistin on varmaan siellä polkimen juuressa, pahentaisko tai parantaisikohan tilannetta jos juureen suihkisi esim wd40:iä?  Iltavuoroviikko, niin ei ennen viikonloppua ehdi taas purkamaan mitään  ::)

Edit: lisäpäivitystä, iltavuorosta juuri kotia palasin. Alkumatkasta kiinnitin huomiota että vakkari päällä lähes tasaisellakin tiellä kiihdyttelee itsekseen ja sit hiljentelee. Jalkakaasulla kun ajoi, tunsi selvää nykimistä, joka vakkarin päälle laittaen rauhoittui mielestäni.

Tyhjäkäynti kuitenkin tasainen, eikä vieläkään vikavalot loista ::)
« Viimeksi muokattu: 20.03.2018, 00:57:47 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Päivitystä:  tiistaiaamuna suhuttelin wd40:llä ja sen perästä paineilmalla sinne polkimen juureen mitä nyt paikallaan ollessa pystyi.
Eilen kävin töissä omalla ajokilla, menomatkalla en huomannut mitään mutta tulomatkasta kiinnitin huomiota että vakkari päällä kulkee tasaisesti, mutta jos kaasupoljinta painaa vakkarin ollessa päällä senverran ettei kuitenkaan kiihdytä vauhtia, alkaa ehkä aavistuksen nykimään(tällainen vikadiagnoosi muutaman tunnin yöunien, sekä 10h iltavuoron jälkeen puolinukuksissa ajellessa :D).

Kuulostaako tää nyt teidän viisaampien mielestä kaasupolkimen anturilta?
Vikavalot ei edelleenkään loista ja käynti muuten ok ::)
« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 10:35:46 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Viisautta ei täältä löydy, mutta jos ja kun vakkarillakin temppuilee, niinei olisi välttämättä poljinkaan?

Mulla manuaalissa kanssa havaittavissa kulmikkuutta polkimen toiminnassa, tosin vakkarillakin satunnaisesti "nykäisee".

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Hankin tutulta purkuautosta otetun polkimen, sekä putsasin läppäkoteloa(irroittamatta sitä) bräk cleeniä suihkimalla sekä hammasharjalla hangaten sen mitä paikallaan ollessa pystyi.

Näiden jälkeen sitä tasakaasulla välillä esiintynyttä selvää nykimistä ei ole esiintynyt, mutta se alkuperäinen ongelma eli satunnainen tehojen häviäminen ei hävinnyt. Lie olleet kaksi eri vikaa sitten ::)

Kävin eilen hakemassa merkkiliikkeestä vvt solenoidin tiivisteen, jos nyt pääsiäisen pyhinä ehtisi sen solkun putsaamaan.
Lueskelin täältä foorumilta että ne vvt-yksikön ongelmat aiheuttaisivat juurikin tehon häviämistä?

Vvt pyörässä on muutama milli väljää sivuttain kun hihna päällä sitä liikuttaa. Hihna myös vaeltaa hieman pyörän päällä koneen käydessä.
Öljyvuotoa ei kuitenkaan näkynyt, eikös se pyörä yleensä sitten vasta ole vaihtokunnossa kun alkaa vuotaa?


Olikos jossain ohjeita mistä liittimistä solenoidia pystyy suoralla virralla liikuttamaan kun otan sen pöydälle?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
No eihän siinä liittimessä ole kuin 2 napaa niihin syötät 12VDC.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo

Toi ohje uudemman mallin solkkuun, mut jos siihen on jo vaihdettu sellainen, niin sit pystyy purkaan. Vanhepaa mallia ei.

Sent from my SM-G930F
« Viimeksi muokattu: 30.03.2018, 10:47:30 kirjoittanut Justus »

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Pitkän perjantain päätteeksi kävin tallissa kuuntelemassa radio novan retroperjantaita ja irrotin/putsasin sen solenoidin.
Eihän se ollut purettavaa mallia mutta bräk cleenillä, wd40:llä ja paineilmalla sitä suihkuttelin ja naksuttelin suoralla virralla.
Ennen puhdistusta en muistanut naksutella, mutta ainakin puhdistelun jälkeen näytti toimivan hyvin.
Noin 15km koeajolla ei taas oireillut, katsotaan seuraavalla ajokerralla onko yhtä hyvä päivä..

Vvt-pyörän sivuttaisvälystä mittailin digitönärillä. Ei siinä itseasiassa hihnan ollessa päällä ole väljää kuin vajaa 0.4mm, näin se koneistajan silmä heittää kun ilman mittausta arvioin pariksi milliksi  ;D

Kuvasin hieman sitä hihnan vaellusta, onko tämä normaalia?:
https://youtu.be/CUqFRDbSPLs
Hihna on kulkee kuitenkin lähes keskellä pyörää..
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Päivitystä. Yhen päivää se pelas nätisti putsauksen jälkeen, sitttemmin on taas satunnaisesti käynyt tehot hukassa.
Tänään viimeksi maantiellä 100kmh alueella hävisi teho, kaasun kun painoi pohjaan, vaihtoi kyllä pienemmälle vaihteelle muttei jaksanut oikein 110kmh lujempaa mennä.
Oisko ehkä parin kilsan verran menty kun taas palasi normaaliksi :idiot2:

Nappasin motonetin pihassa vvt solkun liittimen irti, ajellaan nyt muutama päivä silleen niin nähnee että onko se vika edes siellä  ::)

Moottorin vikavalon luonnollisesti sytytti nyt liittimen irroitettua, eikai tosta muuta haittaa pitäs aiheutua?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Päivitystä jälleen.
Viime päivityksestä eiliseen ajelin vvt liitin irtaallaan, erittäin laiska alle 4000rpm :D
Mutta eilen töistä lähtiessä oli taas kerran veto hukassa, lievempänä tosin mutta voi olla tunnepuolta kun muutenkin oli niin laiska...

Laitoin vvt liittimen takaisin, tän päivän ajolla ei taas mitään oireita mutta tuskinpa se itsestään on korjautunutkaan....

Hain nyt imm:n puhdistussprayta, jos koittas sitä suihkia sekä kaasuläppäkotelon irroitus ja kunnollinen puhdistus.

Alkaa neuvot loppua pian kesken, melkoista hakuammuntaa ilman vikavaloja. Ei viittis kokeillaakseenkaan ostella osia :idiot2:
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

 

KL-varaosat  Race.fi