Jatketaanpa tätä aihetta pienen tauon jälkeen, kun on aiheeseen liittyvää ongelmaa. Olisi mukava kuulla kommentteja seuraavaan.
Muutama vuosi sitten ostin 2013 vuosimallin V70:n, väriltään perusvalkoinen, jos sillä jotain merkitystä on. Korilla oli silloin ajettu vajaat 300 tkm, mutta maalipinta oli hyvässä kunnossa - syynäsin tarkkaan ostaessa. Viime vuoden kesällä huomasin, että katon etureunaan oli tullut muutamia kiveniskemiä ja ruostehippua niihin. Nämä korjailin paikkamaalilla.
Viime talven aikana katselin, että on melkoinen määrä uusia kiveniskemiä taas katon etureunassa kukkimassa, ja sama juttu parin paikatun osalta. Iskemäkohtia, joissa kaikissa ruosteenalku, oli jo tusinan verran. Tässä vaiheessa n. 350 tkm mittarissa. Tällä kertaa yritin hoitaa asian perusteellisemmin ja vein ammattilaiselle korjattavaksi nuo iskemät (yksi kerrallaan, koko katon maalaus olisi ollut toinen, paljon kalliimpi vaihtoehto), ja päälle vielä kiveniskuteippi katon etureunaan että a-pilareihin, ettei tulisi enempää osumia. Työ tehtiin minusta siististi ja hetken aikaa oli etureuna taas asiallisen näköinen.
Nyt parin kuukauden ajelun jälkeen ilokseni huomasin, että katon etureunassa kiveniskuteipin alla on yhdellä kohtaa jotain rusehtavaa, ja teippi kynnellä kokeiltuna montulla. Sen jälkeen lisää ajoa ja lyhyen ajan jälkeen huomio, että kaksi vastaavaa iskemää lisää tuon yhden vieressä. Vastaavasti teippi kynnellä kokeillen painunut sisään ja rusehtavaa ilmeisesti teipin alla (ruskea ei lähde kohtaa raaputtamalla pois). Kuitenkaan teippi ei vaikuta olevan selvästi rikki niin, että kivi olisi läpi asti tullut. Tässä herää kysymys, että mikä kirous autossa on, kun ei teippikään pidä iskemiä poissa.
Minkälaista kokemusta raadilla on - onko mahdollista, että kivi iskee teipin läpi maalipinnan rikki ja teipin alta lähtee ruoste alulle? Sen nyt voisi ymmärtää, että jos kivi menee teipinkin läpi, mutta kun ei tuo vaikuta läpi rikki olevan. Vai mitähän tässä voisi olla tapahtunut. Kellään vastaavia kokemuksia?
Huvittavaa tässä on se, että kakkosauto, vm 2008 S80, jolla on rullattu reilut 450 tkm on katon etureunaltaan huomattavasti siistimpi ja vaatinut vain parin kiveniskemän korjauksen vuosien mittaan, ja korjatut kohdat eivät ole lähteneet kukkimaan uudelleen. Ko. autossa samppanjan sävyinen metalliväri.