Carcom Oy  Ateho

Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo

  • 45 Vastauksia
  • 6659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« : 01.07.2023, 23:28:21 »
Tarinoidaanpa vähän. Tässä kopassa oli alunperin vapari D24, joka oli puolen miljoonan ajon jälkeen valmis romulavalle. Auto tuli meidän perheeseen ysärillä ja toimi faijalla käyttöautona silloin kun diesel oli vielä halpaa.. Tämä oli jo silloin yli 400t ajettu ja isäukko teki tähän aika reippaat peltityöt. Pellitöiden jälkeen autolla ei ajettu juurikaan kun dieselin hinta pomppasi reippaasti ysärin lopussa ja Volvo ajettiin latoon.

Mennääs 20-vuotta eteenpäin. Auto päätyi itselleni kortin saannin aikaan, kun rupesin haaveilemaan 940 tai 240:stä ja kappas, muorilan ladossa olikin semmoinen. Noh, enemmän ja vähemmän ollut tekemistä kun parivuosikymmentä ajamattomana ei tee autolle kovin hyvää. Ei ollut ihan "suoraan ajoon" tyylinen prokkis.. ::)





Vaihdoin parivuotta sitten tekniikan B23A moottoriin. Näin saatiin käyttövoima helposti muutettua pois dieselistä ja auto jälleen ajoon. Tuo mosa meni bolt on tilalle ja sähkötyötkin sujui parin piuhan muutoksella. Samalla remppasin jarrut, alustaa, ruosteita, jne..

Tämän jälkeen päätin päivttää myös ruman harmaan sisustan. Eteen tuli BMW E60 penkit toimivilla sähkösäädöillä. Takapenkki 240:n oma mutta verhoiltu BMW:n jakkaroiden lookkiin. Ajaa asiansa hyvin ja tukemavammat istua. Päätin myös pilata auton kiinantina replica vanteilla ja muilla asiaan kuuluvilla "tuning" osilla.

Uusi turbotekniikka on nyt työnalla ja sen takia ajattelinkin aloittaa tänne tarinoinnin jos jotain kiinnostaa. Sain todella halvalla B200K moottorin, jonka mukana tuli about kaikki R-sport kaasariturbo hilppeet. Myöhemmin ostin kanssaharrastajalta B19A:n, johon olisi tarkoitus istuttaa tuo turbokitti. Syynä alakerran vaihtoon oli vahvemmat kiertokanget ja matalampi puristus + katsurin mukaan tuohon B19A löytyy Volvolta teholaput R-Sport kittiin, jolloin dynolappu ei ole välttämätön. 8)

 Tulevasta koneesta:
 - B19A sellaisenaan
 - T3 Garrett ja R-Sport pakosarja + downpipe
 - Zenith CD-175 turbokaasari
 - Pierburgin painetta ymmärtävä mekaaninen bensapumppu
 - Virranjakaja ahtopainekellolla
« Viimeksi muokattu: 10.03.2024, 19:39:48 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: | 244 R-Sport Turbo | 242 |
« Vastaus #1 : 06.07.2023, 22:20:27 »
Tuli purettua B19A. Kone seissyt noin 3-vuotta lämpimässä hallissa ilman kantta. Sisäpuolella oli pientä värjäymää paikoin, mutta lähtee hyvin teräsharjalla. Laakeripinnat ok kunnossa mikä on postiivista. Pytyt porattu joskus ylikokoon ja männät vaihdettu. Veikkaan mahlen mäntiä, mutta joku enemmän tietävä saa vahvistaa. Sylintereistä saa hyvät hoonauksella. :P



Jatketaan kysely linjalla.. Öljyn tulo turbolle. Näin aikoinaan foorumilla kuvan, jossa öljyn lähtö ahtimelle oli tehty tuohon suodattimen paikan oikealla puolella olevaan reikään. Ilmeisesti öljypaine anturin tms paikka. Öljykanavahan tuossa menee, mutta riittääkö virtaus ja paine turbon linjalle? Voiko tuohon tehdä mahdollisesti myös isomman reiän ja kierteen jos oikeaa sovitetta ei löydy? Haluaisin käyttää turbon mukana tullutta öljyputkea kun mitta olisi hyvä ja muutenkin orkkis osa.

« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 12:12:11 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: | 244 R-Sport Turbo | 242 |
« Vastaus #2 : 06.07.2023, 22:52:00 »
Nuo jaatiedostosi.com kuvat ei näy...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: | 244 R-Sport Turbo | 242 |
« Vastaus #3 : 06.07.2023, 23:57:28 »
Kuvat fixattu. Ootteko muut käyttäneet tuota Jaatiedostosi.com tällä foorumilla? Ois hyvä jos sais kuvista vähän isomman kokosia kuin tuolla foorumin omalla lisää kuva vaihtoehdolla..
« Viimeksi muokattu: 28.10.2023, 17:39:02 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: | 244 R-Sport Turbo | 242 |
« Vastaus #4 : 07.07.2023, 07:09:40 »
Kuvat fixattu. Ootteko muut käyttäneet tuota Jaatiedostosi.com tällä foorumilla? Ois hyvä jos sais kuvista vähän isomman kokosia kuin tuolla foorumin omalla lisää kuva vaihtoehdolla..

Minä oon käyttäny tällästä: https://postimages.org

Ainakin puhelimella ärsyttävää, kun nuo pikkukuvat ei aukene "heti" isompana tolla foorumin kuvapalvelulla
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla _jaze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: | 244 R-Sport Turbo | 242 |
« Vastaus #5 : 07.07.2023, 09:06:59 »
Siihen öljyntuloon kuuluu sellanen sovitenippa mihin saa sen letkun ja öljynpaine anturin,näin ainakin alkuperäsessä r-sport turbo koneessa,niitä ollu mulla 2. jos haluat sellasen nii multa löytyy yks ylimääränen nakkaa yv tietoa.
3x244 2x245 1xv70 1x360 1x sprinter 1xalmera

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: | 244 R-Sport Turbo |
« Vastaus #6 : 13.07.2023, 23:06:19 »
Päivitetäänpä taas..
Lohkoa putsailtu viimepäivinä. Isoimmat kurat jo pois, mutta vielä pitäis jaksaa hifistellä loput pienemmät nurkat ja kolot mihin meneekin hieman enemmän aikaa..  :buck2: Tiiviste pinnat pitkälti hiottu kanssa valmiiksi.
Kannenkin päätin pistää osiin ja pestä liat pois..



Vähän ennen ja jälkeen kuvaa. Eihän tuo mikään täydellinen ole, ja vielä hieman kesken tuo ulkopuolen ehostus..  :P





Naapuripitäjän rautakaupasta löyty sopiva nippa lohkoon turbon öljyntulolle.

Auton sisustakin alkaa olla valmis kattoverhoilua jaa muutaman muovin mustaksi maalausta lukuunotttamatta.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 12:15:25 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: | 244 R-Sport Turbo |
« Vastaus #7 : 14.07.2023, 08:04:39 »
Onks sulla R-sportin kaksitoiminen alipaine kello virranjakajaan? Eli alipaineella aikastaa ja ahdoilla myöhästää sytkää.

Uskosin kyllä että selviää ilmankin mutta saattaa olla että joutuu pitään perusennakon aika myöhäsellä tai rajottaa keskipakoennakkoo niin perus ennakko saa olla ihan järkevä ilman että maksimiennakko menee päättömäks.  :)
Mukava kun joku näppäilee old-school henkeen R-sportti setillä eikä aina Maxecu+holsetti.  8)


Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: | 244 R-Sport Turbo |
« Vastaus #8 : 14.07.2023, 08:49:19 »
Juu, kyllä tuo painetta ymmärtävä jakaja löytyy. Unohtu se tuolla setupin puolella mainita.  :D
« Viimeksi muokattu: 28.10.2023, 23:55:08 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: | 244 R-Sport Turbo |
« Vastaus #9 : 14.07.2023, 12:31:20 »
Juu, kyllä tuo painetta ymmärtävä jakaja löytyy. Unohtu se tuolla setupin puolella mainita.  :D

Lähinnä tässä kaasari räpeltämisessä kiehtoo että aika edulliseen hintaan saa tuonkin paketin kasaan ja suht. yksinkertaista tekniikkaa ja eipä näitä kaasari vehkeitä ole lisääntymään päin.

Hyvä hyvä.

Velipojalla oli joskus 15v sitten 244:ssa B20 turbo vähän niinkun R-sportin henkeen:
-Vakio 8-pulttinen alakerta
-Portattu kansi 44/40 venoilla.
-Turbo strömppä mistä poistettu ryyppy ja se bimetallihommeli ja tukittu.
-Bilteman isoim cooleri.
-K jetti turbon bensapumppu ja malpassin turbo regu.
-Vakio pakosarjassa sovitemutka ja T03 garretti.
-Virtasen Maurin hioma turbo nokka.

Jakajaan oli modattu vinokoneen kakstoiminen R-sportti alipainekello.

Aluks oli vakio kansi ja A-nokka mutta toi tehty kansi isoilla pakovenoilla ja hiottu nokka teki helkkarillisen eron.
Ja toimikin hyvin ja vetoja oli hyvin kilon ahdoilla.

Sit piti siihen änkee ensin T04 työkone ahdin ja sekin oli viä ihan ok mutta sen jälkee HX35 niin oksensi ekalla koeajolla kannentiivisteen pätkän välistä pois ja 5 vesiplommia lensi vallan irti. Teollisuusmallin ahtopainemittari ja minä puhelimen valon kans pimeessä koitan kattoo ja kertoo jos ahdot nousee liikaa niin eihän siinä ehtiny kissaa sanoo kun oksensi.  :2funny:

Anteeks vähän OT kun meni vanhojen muisteloiks.  ;D


Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: | 244 R-Sport Turbo |
« Vastaus #10 : 17.07.2023, 22:33:20 »
Ovatko nämä ylikoonmännät, ja jos niin osaako kukaan sanoa mitä merkkiä? Männässä lukee 89.650A. Muutakin tekstiä on, kuvista näkee. Laskin pytyn halkaisijaksi n. 89.50mm, Eikös näissä ole vakiona 88.9mm? Katselin jo että näihin mittoihin saa jotain männänrenkaita, mutta olisi mukava saada vielä varmuutta asiaan ettei tule vääriä ostettua.







Ainiin, B200K koneen jonka mukana tuli tuo turbo kitti saa ostaa pois nurkista. Löytyy uudet tiivisteet siihen, kaikki laakerit, b200et männät jne.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 12:18:54 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa Tomppade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -83 R-Sport Turbo
« Vastaus #11 : 22.07.2023, 05:18:15 »
Männän valmistaja on AE, näkyy tuossa yhdessä kuvassa logo olevan, jos siis helpottaa etsintääsi, voihan nuo jopa olla jonkun muunkin moottorin männät, jotka vain on sattuneet Volvoon sopimaan.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 244 -83 R-Sport Turbo
« Vastaus #12 : 23.07.2023, 00:35:15 »
Nikkaroin "uudet" ovipahvit vihdoin paikoilleen vanhojen harmaiden vinyylisten tilalle, kun alkoi osien liotus ja pesu kyllästyttämään. Onhan nuo paljon paremman näköiset..

Vanha vs uusi edessä..




..ja takana.




Noiden uusien mustien pahvien alareunat oli pahasti vettyneet kun ne ostin. Ilmeisesti niiden takana oleva muovi oli ollut poissa edellisessä autossa. Vanha pahvi osuus irti ja vanerista uutta tilalle.. Vanha pahvi mureni helposti käsissä pois tieltä. Vinyyli ja sen alla oleva vanu säilyi ehjänä ja se käännettiin uuden vanerin päälle. Ulkopuolelta ei edes huomaa korjauksia ellei tiedä. ;)

Pari kuvaa työprosessista




Männän valmistaja on AE, näkyy tuossa yhdessä kuvassa logo olevan, jos siis helpottaa etsintääsi, voihan nuo jopa olla jonkun muunkin moottorin männät, jotka vain on sattuneet Volvoon sopimaan.

Männänrenkaiden paksuudet vaikutti kuitenkin olevan oikeat Volvon mitoille, ja kattelin että AE on joskus Volvoon noita myynnyt.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2023, 17:48:33 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 244 -83 R-Sport Turbo
« Vastaus #13 : 13.08.2023, 22:13:07 »
Taas iskenyt laiskuus ja muut hommat niin hetkeen ei ole mitään oikeen julkastu tai tehty, mutta kerrotaanpa tiivistettynä mitä tullut tehtyä viimeaikoina. ::)

Tuulilasi otettiin vihdoin työn alle. Vanha lasi ollu reilut 20-vuotta särki, mutta halkeama ei näkökentässä kunnes viimetalvena ruoste painoi lasin poikki uuden halkeaman. Vanha lähti suht helposti irti, mutta edellinen omistaja oli vaihtanut varmaan itse lasia ja liimana oli jotain vääränlaista tahnaa, joka oli vielä osittain pehmosta ja irrotuksessa hieman sitkeää. Ruostetta lasin alta ei löytynyt kuin repsikanpuolen ylänurkassa mikä oli aikaisemmin jo tiedossa. Oli melkein jo läpi mätinyt..

Vanhalasi ennen irrotusta + klipsien, listojen ja tiivistepinnan putsausta:



Uutta lasia paikalleen:




Samalla kattoverhoilu lähti irti ja verhoomolla uutta kangasta päälle:



Sisusta alkaa olla pitkälle itseä miellyttävä. C pilarien muoveja ja etupään jalkotilan muovit pitää vielä maalata mustaksi ja ratin vaihto niin alkaa olla valmista sen suhteen. 8)

Käytin myös kannen paikallisella koneistajalla plaanauksessa. Lastua ei otettu juuri ollenkaan pois vaan pinta hiottiin ettei puristukset nouse. Samalla todettiin kansi suoraksi ja kanavista hiottiin karstat pois:



Seuraava operaatio kannen loppuputsaus, ettei hiontapölyä jää mihinkään ei sille kuuluvaan paikkaan. Sitten venttiilien läppäys ja nippuun odottamaan kellaria.. :D

Alakerran osat ja lohkon sain lopulta pitkälti siistittyä karstasta ja pintaruosteesta niin hyvin kuin kotikonstein saa. Lähes kaikki uudet osatkin ovat saapuneet tai haettu, mutta ylikoon männänrenkaat ovat jumissa jossainpäin Eurooppaa. Tavoite ois saada tekniikkaa pikkuhiljaa syksyn ja talven aikana nippuun viikonloppuina nikkaroidessa. Myös muutakin pikkuremppaa tiedossa kun esim. käyttiksestä pamahti edestä jousi poikki..
« Viimeksi muokattu: 28.10.2023, 17:50:47 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #14 : 28.10.2023, 23:34:50 »
Joo o. Taas vaihteeksi vois jotain päivittää. Ylimäärästä aikaa ei nyt opintojen jatkumisen takia ole ollut kummoisesti ja rojektin kanssa mennyt melkee kaikki mitä tehny nii kahteen kertaan.

Viime päivityksen jälkee tuli otettua auto pihalle tallista ja yks ilta kävin siirtämässä sitä niin ihmettelin sisällä että onpa katto matalalla. Noh, uuden verhoilun liima oli irronnut. Ei siin. Talliin takasin ja kokeileen jos sain kattopahvin etuovesta väkisin ulos vaikka kaksin kerroin. Tuttu verhoilja onneks lupas uuden kankaan ja työt takuuseen. Noh, siinä verhoilua repiessä irti huomasin että uudessa tuuli lasissa oli halkeama itsestään. :) Kevyen vitutuksen jälkeen alettiin sitten sitäkin irrottamaan. Onni ottemuudessa samalla sai helposti tuon verhoilun irti ja ulos. Otin sit yhteyttä lasin myyjään ja selvisi että tuo oli valuvikaista erää. Sainpa sitten uuden onneksi kanssa takuseen.



Siinä sitten nykynen lasi asennettuna. Eipä sitten loppujen lopuksi iha hirveästi vituttanut kun sai molemmat fixattua samalla. Noh sitten aloin niputtamaan tuota B19:sta. Hoonatessa huomasin että yhdessä sylinterissä oli jälkeä mikä paljastui vasta hoonauksessa. Katkennut männänrengas oli kaivanut sylinteriseinän soikeaksi. Lopputuloksena olisi ollut aika reipasta blowby:ta. Tuota lohkoakaan ei oikein viitsinyt porata isommaksi turbokäyttöä ajatellen, kun tuo oli jo ylikoon männillä. Ikävä takaisku, mutta tuotakaan ei oikein huomannut kun vasta kokonaan purettuna.

Kysäisin sitten myyjältä jolta ton ostin onko hänellä ylimääräistä vakiokokoista SN-lohkoa, jonka voisi porata ylikoon männille. Yksi ylimääräinen vakiokoon kellari löytyi, joka pitäisi nyt purkaa ja viedä lohko paikalliselle moottorivelholle poraukseen. Muu kellari tuota lohkoa lukuun ottamatta oli hyvä edellisessä, niin päätimme että vaihdamme vain lohkot päikseen.



Tuossa vielä kuva uudesta kellarista mistä lohko jää itelle ja about muu lähtee takaisin viallisen lohkon kera. Jotain letkuja lukuun ottamatta on nyt kaikki osat koneen niputukseen. Tästä jatketaan taas.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2024, 13:55:35 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy