Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Husky. - 24.06.2013, 21:40:57

Otsikko: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 24.06.2013, 21:40:57
EDIT: Speksit on tosiaan vm -87, B230k ja m47. Perä selvinnee tällä viikolla.

Tervehdys! Viime viikolla ostamani volvo olisi pitänyt tänä kesänä olla lähinnä ajossa ja selvitä kesän loppuun asti ilman sen suurempia korjauksia. No kuten arvata saattaa, suunnitelma ei nyt pitänyt paikkaansa yhtään kun marssittiin kaveriporukalla ostamaan laadukkaita bilteman työkaluja (opiskelijoille) isolla rahalla ja aloitettiin raadon purkaminen.

Jo ostohetkellä oli selvillä että ilman ruostehommia tässä autossa tuskin selviää, tosin odotettavissa oli paljon pienempiä vaurioita kuin mitä sitten purkamisen ja naputtelun yhteydessä paljastui. No, kuten muiden projekteja seuranneena olen huomannut, näissä hommissa tuppaa hieman pettymään  :P Eipä siinä juuri auttanut kuin alkaa raivokkaasti naputtelemaan  vasaran ja ruuvarin kanssa ja suurin piirtein paikallistaa pahimmat vauriokohdat. Loput tullaan (toivottavasti löytämään sitten kun auto kipataan kyljelleen pohjan hitsailua ja maalailua varten.

Kyseessä on ensimmäinen minun tai ylipäänsä juurikaan kaveriporukkani (kunnollinen) autoprojekti, joten vastoinkäymisiä ja hanskat tiskiin hetkiä on varmastikin edessä. Tilannetta ei auta se, että oma rahatilanteeni ei ole se paras mahdollinen työttömyyden ja opiskelun (lukio) takia. No, pieni (tai suurempikin :2funny:) askel kerrallaan etiäpäin.

Suunnitelmissa tällä hetkellä autolle ei ole juuri muuta kuin vaurioiden korjailua ja korin ehostusta entiseen loistoonsa, siitä sitten jatkuu varmaankin alustan jäykistämisellä ála PU puslat, jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Vasta sitten voidaan edes haaveilla minkäänlaisen hyrskyttimen tunkemisesta tähän vekottimeen. No, löpinät sikseen ja antaa kuvien puhua puolestaan:

(http://i.imgur.com/Psf24fw.jpg)
Auto illan hommien päätteeksi. Saatiinpa auto nostettua pukeille ja naputeltua pahimpia ruostevaurioita esille, ja lähestulkoon koko sisusta kojelautaa lukuunottamatta purettua.

(http://i.imgur.com/V9iQmfW.jpg)
Tämmöisiä ihanuuksia sieltä sitten löytyy...

(http://i.imgur.com/zZAERhj.jpg)
...ja tämmöisiä....

(http://i.imgur.com/p21b0b6.jpg)
...toiselta puolelta myös...

(http://i.imgur.com/cfjFdeI.jpg)
kaarien liitokset olivat etulattioihin verrattuna yllättävän terveet.

(http://i.imgur.com/zDKoTUI.jpg)
vänkärin puolen pyöränkoteloon täytyy vaihtaa melko suuri palanen sisemmälle puolelle. yleensäkin ottaen yllättävää kuinka toinen pyöränkotelo ja kaari on paljon paremmassa kunnossa toiseen verrattuna. (kuskin puolella ei ole kuin pari reikää, kotelo itsessään tuntui olevan melko kovaa tavaraa)

(http://i.imgur.com/ynxAn9D.jpg)
surkeasti korjatut helmat ovat tuottaneet enemmän haittaa kuin hyötyä.

(http://i.imgur.com/NYZruFp.jpg)
rikkinäistä autoa pitikin paikata Hello Kitty -laastarilla.

Uskon kyllä että ruosteita löytyy lisää, mutta jospa nuo olisivat ne kaameimmat spotit. Hieman ketuttaa että surkean helmakorjauksen johdosta täytyy varmaan helmat vaihtaa melkein kokonaan. Asiaa ei myöskään auta se, että hommia tehdään taivasalla vanhempieni pihassa (talon omistajat ovat onneksi hieman pidemmänsorttisella reissulla, joten jospa tämän korinraadon saisi siihen mennessä parsittua kasaan). Pitäisi varmaan jonkinlainen katos viritellä ettei ihan tarvitsisi joka illan päätteeksi siirrellä kaikkia purettuja rojuja suojaan ;D


Pahoittelen todella surkeita kuvia, mutta kameran usb kaapeli on näköjään hukalla lainassa. Kuvia toki on parempiakin, mutta ei juuri mahdollisuutta siirtää niitä koneelle.
Pahoittelen myös mahdollisia kirjoitusvirheitä, syytän todella huonosti nukuttua viime yötä sekä raskasta (ehkä enemmän henkisesti noiden ruostepaikkojen löytymisen jälkeen) autonpurkuhommaa.
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Konefriikki - 24.06.2013, 22:52:55
Hyvä siitä tulee kun tekee kerralla kunnolla. Itsekkin ekaa kertaa projektia alottelemassa nolla tiedoilla ja kohtuu samoista lähtökohdista :hello:
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 24.06.2013, 23:22:26
Jep, tosin olisi varmaan kannattanut meikäläisenkin noita vähiä varoja sijoittaa ehkä johonkin muuhun kuin bilteman 140a migiin :D Tuli kyllä todettua että ei tuolla täytelangalla juuri mitään tee.
Noh, kaippa tuolla saa hiilidioksidin kanssa ihan OK jälkeä. Onneksi on muutamakin (oikeasti) hitsaustaitoinen kaveri. Korin parsiminenhan ei loppujen lopuksi paljoa kustanna mikäli omalle työlle ei hintaa laita. Odottelenpa vaan sitä vaihetta kun pääsee alustaan ja koneeseen tilaamaan niitä tilpehöörejä ::)
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 25.06.2013, 21:28:49
Tänään en saanut oikein muuta aikaan paitsi vetokoukun irroituksen + helmojen kuntotarkastuksen tehtyä.


Kuvasta näkyy, että helmaan pitää vaihtaa ihan OK määrä peltiä.
(http://i.imgur.com/tsYzuMY.jpg)

Seuraavaksi pitäisi hankkia kaasupullo hitsausta varten. Mitään ideoita mikä olisi halvin vaihtoehto? Olen kuullut että sammutinhuollot kauppaavat hitsauspulloiksi katsastettuja vanhoja sammutinpulloja suht edullisesti. Entä paljonko maksaa nuo vuokrapullot, hiilidioksidia taikka seoskaasua?
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Volvomies89 - 25.06.2013, 22:02:57
Itellä vuokrapullo Misonia ja olikohan 160e/ 3v vuokra ja täyttö siinä 80-90e hujakoilla.
Tai no täyttö ja täyttö, viepi tyhjän pois ja saa heti täyden tilalle.
Kokoa en nyt tähän hätää muista mutta sellanen navankorkeudelle yltävä pullo  :P
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 25.06.2013, 22:28:06
Tuohon 160e hintaan sisältyi varmaan myös ensimmäinen täyttökin? Opiskelijan kun pitää olla kulujen kanssa tarkkana... :2funny:
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: jen - 25.06.2013, 22:34:56
niin,eikai tommosia helmoja enään kannata paikkailla?eiköhän kannata laittaa kokohelmat ja rakentaa sinne lattiaa sen verran että saa alhaalta helmat johonkin kiinni mikäli lattian reunatkin on mädät. :hello:
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Volvomies89 - 25.06.2013, 22:41:31
Tuohon 160e hintaan sisältyi varmaan myös ensimmäinen täyttökin? Opiskelijan kun pitää olla kulujen kanssa tarkkana... :2funny:
Se on vaan se 3v vuokran hinta.
Ja mulla oli jo pullo ennen tuota mutte edeltävä vuokra meni vaan umpeen joten joutui uusimaan.
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 26.06.2013, 00:02:03
niin,eikai tommosia helmoja enään kannata paikkailla?eiköhän kannata laittaa kokohelmat ja rakentaa sinne lattiaa sen verran että saa alhaalta helmat johonkin kiinni mikäli lattian reunatkin on mädät. :hello:

Jep, tähän tulokseen päädyin itsekin. Ei ole mitään kunnollisia työkaluja tommosen pellin taivutukseen eikä niistä klokkerholmin helmoista varmaan kovin paljoo köyhdy.
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: AtAi - 26.06.2013, 01:49:27
Ei ole mitään kunnollisia työkaluja tommosen pellin taivutukseen eikä niistä klokkerholmin helmoista varmaan kovin paljoo köyhdy.
olikohan motonettissa 30e tsipale kun hain koko helman, kun oikominen ei onnistunukkaa, vaa tarvi vaihtaa pätkä helemaa.
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 26.06.2013, 03:20:37
Aika edullista. Onneksi repsikan helmaa ei ehkä tarvitse edes vaihtaa, kurkin turvavyön kolosta niin en kyllä ruosteita äkkiseltään huomannut ja ainoa ruostekohta repsikan helmassa onkin takakaaren ja helman liitos. Takakaaresta on muuten kantti ruostunut about kokonaan pois, olisi kyllä joka tapauksessa leikelty isomman vanteen tieltä pois. Mietityttää vaan se sisälokarin soiro joka tuntuu rajoittavan aika rajusti vanteen ja renkaan kokoa, voiko sen vain nippaista pois ja laittaa tilalle suoraa peltiä suoraan kylkeen kiinni?

Kiitos ja anteeksi  P>
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 27.06.2013, 18:59:04
Noniin, kuskin helman ja helman ja lattian liitoksen mätineisyydelle löytyi syy, joku omistajista oli nimittäin tulpannut vedenpoistoreijän pakkelilla umpeen :2funny: :2funny: :2funny:
Eipä siinä auttanut kuin itkeä ja nauraa, no tietääpähän ainakin syyn helman huonoon kuntoon. repsikan puolen helma kun oli ikään ja kilometrimäärään vielä ihan kiitettävässä kunnossa.

Projektin eteneminen hidastuu töiden löytymisen takia. No, tuleepahan ainakin rahaa rakenteluun. Viikonloppuna olisi tarkoitus alkaa leikkailemaan ruostekohtia irti. Hitsarikaverini lähtee festareille viikonlopuksi, joten hitsailu menee varmaan ensi viikon puolelle. Samalla tuli mietittyä, että sopiiko 7x16 vanne 32 ET:llä suoraan kiinni vai pitääkö tunkasta spaceri väliin? Suunnitelmissa olisi (köyhyyden takia) laittaa ainakin ekaksi ihan vaan peltivanteet joita levitetään takaa. Jos joku voisi laittaa kuvaa vaikkapa YV:llä kuinka ovat muokanneet sisälokaria paremman vanteen istuvuuden saamiseksi olisin kyllä kiitollinen.
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 29.06.2013, 00:07:10
Noniin, jotain saatu jopa aikaan. Eli repsikan puolen helmasta poistettiin kokonaan ne törkeän rumat ruosteenestomaalit ja surkeat kittaukset - helma onkin ihan tyydyttävässä kunnossa. Takaosaan paikka, ja 2 aiempaa paikkaa irti ja omat siistimmät tilalle + pari paikkaa alkaviin ruostekohtiin ja se onkin siinä. Kuskin puolen helmaa varten pitääkin varmaan käydä hakemassa jo kokonaan uusi helma. Kuinka tavallista muuten näissä autoissa on että pyöränkotelot joutuu uusimaan melkein puolet uusiksi? Meinaan aika paljon haperoa niissä, repsikan puolen takapyöränkotelon sisäpuolella on reikä josta näkee sekä takakonttiin että kabiiniin :-\

Tällaista tällä kertaa, pian alkanee hitsaus. Kunhan tuleva hitsausammattilainen palaa reissulta.

Edit: Kuvat unohtu
(http://i.imgur.com/YJmgPXG.jpg)
(http://i.imgur.com/H5yGiCO.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 31.07.2013, 13:46:55
Noniin, jotakin saatu jopa aikaiseksi. Eli ruostepaikkoja rälläköity irti + munapussit ja hieman peltiosia (helmat, etulattiat) tilailtu ja haettu. Varasin myös itselleni vanteet jo valmiiksi (Brock B1). Harmi vain että juuri kun oisin työt lopettanut ja alkanut värkkäämään projektia niin nivelet kyynärvarresta alaspäin alkoivat huutamaan kipua ja korkea kuumekin nousi. No, jospa sitä ensi viikolla pääsisi kunnolla työn touhuun. Tavoite koko projektille olisi ensi kesäksi ajoon, ja tällä hetkellä suunnitteilla on vaihtaa 631-kansi ja palotilamännät joko 530 kanteen tai 531 kanteen ja turbon mäntiin (oikeastaan mihin tahansa mitkä löytyy :D), linnunluukanget hieman vahvempiin, kaasarin tilalle ruisku, turvatankki takakonttiin, ja  koko laitos käymään E85-tavaralla. Lisäksi joko pienikokoinen remmi- tai turboahdin. Katsotaan sitten että mihin asti rahat riittää.

Eipä tässä, kameran kaapeli on edelleen hukassa. Pitää varmaan semmoinen hakea samalla kun käyn hakemassa lisää projektitarpeita.
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 05.10.2013, 01:18:37
(http://i.imgur.com/GFf85yd.jpg)

Noniin, pitkästä aikaa (turhaa) päivitystä. Auto ei ole juurikaan edistynyt mihinkään suuntaan, syinä mm. n. 2 viikkoinen sairastelutuokio, sekä rahan ja motivaation puute... No, tekosyitähän voi keksiä kuinka paljon tahansa kun vaan jaksaa. Anyways auto on muuttanut lämmitettyyn halliin (:D) kuten kuvasta näkee. Päivän aikana nostettiin kaverin kanssa kuskin puoli ylös ja purettiin etuloksut ja ovet irti. Kohtapuoliin pitäis päästä helmaa laittamaan kiinni. Tulipahan vaan huomattua että sisähelma ja lattia vaikuttaa aika röpelöiseltä niin pitäisi varmaan ne korjata ennen ulkohelman vaihtoa, ongelma on se että osa röpelöstä on sen helvetin penkin kiinnityspellin alla. Mitenkäs sen saa irti? Karkeasti vain rälläkällä irti?
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: HM__ - 05.10.2013, 12:27:49
Ite porasin kaikki pisteet auki mitä sain ja rälläkällä sivut auki helman ja kardaanitunnelin kohdilta
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Jusbo - 05.10.2013, 14:55:50
Kivalta rojektilta näyttää joten pitää alkaa seurailemaan, mulla kans melkeenpä samat lähtökohdat rakentamiselle mutta jotain kuiteski on saatu aikaan :D Kuvien laatukin on ihan riittävää :)
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 04.05.2014, 12:19:06
Noniin, (liian) pitkän tauon jälkeen projektin kimppuun käyty jälleen. Elikkäs, talvena ei tullut tehtyä juurikaan mitään muutamista syistä, yksi niistä se että auton säilytyspaikkana / rakentelutilana toiminut pressutalli ei kestänyt 10cm lunta katollaan vaan romahti volvon päälle. Romahduksen seurauksena tuulilasi halki. No, ainakaan ei tarvitse näyttää tuulilasille paljoa armoa irroituksen yhteydessä (tuulilasin alla pesii melkoiset ruosteet jotka näkyy jo tuulilasin alareunastakin). Toinen syy oli keskittyminen opiskeluihin. No, se siitä.
(http://i.imgur.com/ahU8OL4.jpg)

Nyt kuitenkin motivaation hauduttua on taas tullut aika aloittaa projekti uudelleen. Ehkä hieman huono ajankohta, pitäisi nimittäin näin sivumainintana 2 viikon päästä mennä yliopiston pääsykokeisiinkin. No, tärkeintähän on että pääsisi siihen tekemisen meininkiin  :D
Työmaa näyttää siis jotakuinkin tältä tällä hetkellä:
(http://i.imgur.com/6IzG16r.jpg)
Tekemistä riittää vaikka kuinka. Totesin kuskinpuolen sisä- ja ulkohelmojen olevan molempien niin surkeassa kunnossa ettei olisi mitään järkeä yrittää enää pelastaa niitä, joten hitsasin pilarien väliin tukiraudat pitämään pilaria edes jotenkuten oikeassa asennossa kun molemmat helmat ovat irrallaan. Jotain hyötyä sentään tuosta täyssurkeasta pressuteltasta, noita putkia voisi käyttää johonkin muuhunkin  ::)
Jospa nyt ensi viikon aikana saisi tuon kuskinpuolen helma + lattiaoperaation valmiiksi niin voisi siirtyä toiselle puolelle, joka on onneksi paljon paremmassa kunnossa. Vänkärin puolen helma on ilmeisen kovaa tavaraa, ainoastaan takakaaren kohdalla mätää + etuoven kohdalla pieni paikka. Lienee siis pelastettavissa. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse kokonaan autoa alusta loppuun rakentaa tuossa pihalla, hitsauksen valmistuttua pitäisi käyttää autoa kaverin työpaikalla hiekkapuhalluksessa ja sitten iskeä pohjamaalit päälle. Ajattelin samalla vaihtaa auton värityksen tylsähkön valkoisesta viininpunaiseksi.

Katsellaan mitä tämä kesä tuo tullessaan, epätodennäköistähän se on että tämä olisi vielä tämän kesän lopuksi ajossa. Ainahan sitä kuitenkin saa toivoa ::)
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 06.05.2014, 22:10:30
Sisähelman vaihto aloitettu. Tuli huomattua ettei tuo tarvikehelma aivan täydellisesti istunut paikalleen. No, rälläkkä ja hitsi on onneksi keksitty :D
Samalla tuli todettua tarvikehelman olevan reippaasti ohkaisempaa peltiä kuin alkuperäisen. Sisähelma tuskin mitään järkyttäviä rasituksia kantaa mutta kävi mielessä josko tuon ulkohelman vahvistaisi jotenkuten, aika ohkaista tavaraa vaikutti sekin olevan.

(http://i.imgur.com/gA3PQ9W.jpg)

Alkuperäisestä sisähelmasta on jätetty siis eteen ja taakse pätkät sillä takaosan poistaminen olisi vaatinut semmoista pistehitsien poisto-operaatiota etten sitä jaksanut alkaa enää tekemään.
Sinkin alta rapsuteltu varastomaali poikkeen. Saapahan nähdä kestääkö tuommoinen sinkki ruostesuojana kotelosuojan kanssa :idiot2:
(http://i.imgur.com/PCeAlEd.jpg)
Osiakin tullut jo hieman varovaisesti hankittua. Eli lesjöt eteen + kuormajouset taakse, kiitokset nimimerkille hazaa
Vaikuttavat ainakin todella jäykiltä, tuli ensimmäisenä mieleen mutkalle väännetty rautakanki eikä jousi :D
Otsikko: Vs: 240 GL, jonkin sorttista räpeltelyä
Kirjoitti: Husky. - 06.05.2014, 22:26:17
Mikäli jollakin on parempi idea ulkohelman vahvistamiseen kuin ne alkuperäisen tyyliset peltilätkät niin saa toki jakaa viisautta :)
Toiselle puolelle ei tarvitse koko sisähelmaa uusia, riittää kun uusii siitä lattian + sisähelman kantin. Ulkohelma on suhteellisen terve joten taidanpa jättää sen paikalleen ja paikata vain kasaan. Tuon tarvikehelman hitsaaminen suht haastavaa kun matalimmallakin virta-asetuksella meinasi polttaa puhki.