Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d

  • 7 Vastauksia
  • 3219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« : 13.10.2019, 19:59:02 »
Tässä jo hetken on omaa auton kuljetusautoa haaveillut kun ei kortti riitä traileriakaan vetämään. Noh, fiksumpi ajaisi BE:n tai vuokraisi aina tarvittaessa tämmöstä, mutta mähän en niitä pallon fiksuimpia kulkijoita aina ole.

Alkuun oli ajatus että jätkien kanssa ostettaisiin tämmönen kimpassa, mutta niinhän siinä taas kävi että itekseni sain tämän hakea ja ostaa. No ei muutakun eilen 3.5h Onnibussilla Turkuun jossa sitten kaupat ja siirtokilvillä kotia toiset 3.5h. Aika antoisa kokemus tämmösellä kun suurin osa paluumatkasta moottoritietä ja ilman radiota.




Kaunishan tämä ei ole, eikä tästä kaunista tehdäkään. Työjuhta ja sillä sipuli.

Auto on siis uutena Porissa(?) käynyt koripajalla muutettavana jatkohytille. B-kortilla ajettava ja 3+3 paikkaa.
Tällä hetkellä kantavuutta on 1100kg, mutta otteessa on Ferrarin nostin sekä lavakate jotka on poistettu jotta auto hieman laihtuisi. Tavoitteena sinne 2000kg omamassaan laihtuminen jolloinka saatais 1500kg kantavuutta.
Myös kellollinen Webasto on joskus eksynyt koppia lämmittämään  :)


Entinen omistaja oli aloitellut lavaprojektin ja tehnyt metrin mittaisen luiskan, 4 metriset ajorampit sekä asentanut kauko-ohjattavan 1500kg vinssin lavalle. Vieläpä niin fiksusti että se sivuttain on siirreltävissä jahka kaapelit jatkaa.


Moottorina vapaastihengittävä 2.5 litrainen diesel, johon on hetki sitten tehty jakopää, kansiremppa, suodattimet ja vähän syöttöäkin käännetty. 115km/h tuntui olevan huiput kun tällä kotia kiidettiin  :D Eli tällä ei tosiaankaan kiire ole.

No ihan selväähän on ettei tämmösellä budjetilla osta valmista autoa, joten hieman tekemistäkin on.
Takavalojen johdot vetää uusiksi kun lavan myötä on lamput siirtyneet kauemmaksi, sekä ylläri ylläri - rungossa hieman hitsattavaa.
Muutenkin tätä saa varustella hieman käytännöllisemmäksi. Eli lisävaloja laittaa, sähköjä siistiä, ehkä hieman lisää sidontapisteitä, ramppeja varmaan vähän lyhentää tai hommata alumiiniset ja varmaan joku liinalaatikkokin tuonne pitäisi laittaa. Ja ennen leimaa käyttää töissä puntarilla.

Hinnasta päästiin sitten sopuun kun pystyi tinkimään koska tuo oikean puoleinen runkoaisa oli hieman päässyt antamaan myöden ja lava hieman irvisti.

Tänään tehtyä:
Rengashyllyn ja lavan laitojen irroitus
Rungon ja muutaman lavan kiinnikkeiden oikaisu, nyt hepattu tukea siiheksi kun nuo pari ruostepaikkaa tekee.
Ajovalon polttimot uusiksi
Pyyhkijänsulat uusiksi
Takalokarien asennus
Hieman sähköjen siistintää
Radion ja kaiuttimien asennusta (lipsahti Makitalla vahingossa yhden kaiuttimen kalvo rikki joten jatkuu vielä)
Katolle taaksepäin osoittamaan yksi 72W paneeli työvaloksi
Ja jotain muuta pientä...

Pari kuvaa tämän päivän päätteeksi:












Karkeasti sanottuna leimalle ei olisi muutakuin hitsaamista ja takavalojen johdotus. Kabiini on sisältä yllättävänkin siisti.
Onhan tuossa hytissä ulkopuolella sitten kuppaa ja kolhua, kuskin oven lukko ei ja paremmat renkaat tuo talveksi vaatii.
Mutta toistaiseksi ei vielä tonnin budjettia ole rikottu, joten jos omalle työlleen/hitsaukselle ei laske arvoa niin tonnilla tuo olisi leimakuntoinen peli. Toki muutoskatsastus on sitten jo budjetin ulkopuolella.

Vaan tästä jatketaan  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13475
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #1 : 13.10.2019, 20:34:18 »
Täähän on jännä kampe. joskus kauan sitten ajattelin itse kans jos tämmösen joskus hankkis mutta BE tuli ajettua kuitenkin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #2 : 14.10.2019, 20:42:51 »
Ei nyt kuvia tullut napsittua, mutta takavalojen johdot piti päiväunien jälkeen käydä korjaamassa, vaan aloitimpa rungon korjauksen. Oikealta puolelta tuli se kriittisin paikka korjattua, katsoo nyt teenkö vielä jotain vahvikkeita vai annanko olla tuollaisenaan.
Vielä 4 paikkaa saa runkoon hitsata, saas nähdä tuleeko koppiin hitsaamisen tarvetta, oikein jos hyvän haluaisi niin varmasti voisi pari paikkaa jostain löytää. Leima nyt ensimmäisenä tavoitteena  ::)

Ja tuo katolle laitettu työvalo oli kyllä huippuostos. 24€ ja erittäin hyvä valoteho/keila.  :o
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #3 : 18.10.2019, 22:50:42 »
No juu, tänään sain rungon hitsailut nyt näillä näkymin loppuun. Hyttiin vielä varmaan pari paikkaa saisi hitsata mutta ne saa katsuri vaatia sitten jos tarvii.

Eilen hain paikallisen Tarvikekeskuksen alennusmyynneistä taas vähän lisää valoja, keulaan 120W led-bar josta yllätyksekseni löytyikin E-hyväksyntä. Samalla otin yhden 54W työvalon. Aiemmin katolle laittamani oli 72W ja nurkissa pyörii pari uutta neliskanttista työvaloakin joille voisi käyttöä keksiä...







Nyt kun saisi aikaiseksi nuo takavalojen johdot laitettua vielä :P Keikkaahan tällekin olisi jo vaikka kuinka, tänäänkin piti serkkulikan Opel hinata Kouvolasta Heinolaan ja voi ziisus että oli synkkää hommaa narun kanssa tuommonen...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #4 : 20.10.2019, 16:56:56 »
Tjaa, tänään tuli kokeiltua Volvoa Transitin kyytiin ja vituixhan se meni...
Ysi on toki varmaan aika maksimi mitä tolla vois edes viedä, mutta nyt autoa lavalle ajaessa paukahti taas runko samanlailla vinksalleen kuin ostettaessakin.

Pääsee siis taas oikaisemaan ja vahvistamaan. Tulin siihen tulokseen että etenkin noilla 4 metrisillä rampeilla tukijalkojen tarve on oleellinen. Auttaa varmasti rungon kestoon koska tuo kuormaus tuntuisi olevan se kriittinen kohta. Nyt oli eturenkaat jo lavalla, takapää vielä rampeilla kun pamahti. Tällöin koko auton paino on käytännössä taka-akselin takapuolella ja väännättää runkoa hurjalla voimalla.

Todennäköisesti oikaisen ja hitsaan tuon leimakuntoon jonka jälkeen aloittaa kunnon vahvistus rungolle. Lavan etupäähän pitää tehdä vahvat henkselit sitomaan lavaa ja runkoa yhteen, takapäähän nuo tukijalat ja vaikka 3 tai 4mm levystä tehdä jäykisteet...

Kuvaa nyt ei tullut siinä murjottaessa otettua, mutta lavan oikea etureuna taas irvistää sen 20 milliä
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #5 : 21.10.2019, 10:43:05 »
Faijalla oli tommonen samanlainen duuniautona, joskin kappaletavaralavalla. Siitäkin poiki runko kun lavalle oli kipattu mehumaijalla vähän soraa, tuli kerralla harjakatto-malli koko autosta. Työvehkeenä oivallinen, ei mitään ihmeellisyyksiä hajoamassa ja kopissa on ihan ok tilat.
Mikähän näissä on kun pitkälavaiset on "aina" normaalilla akselivälillä? Briteissä noita on pilvinpimein mutta ovat tosi pitkiä malleja joissa takaylitys on maltiĺlinen.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2019, 10:50:31 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #6 : 23.01.2020, 22:09:20 »
Hieno laite.Onko MT75 -vaihteistolla? jos on,niin turbota se,ei tarvi mitään muita muutoksia koneeseen.Jaksaa sit jo muun liikenteen tahdissa.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tonnin hinuri, Ford Transit 2.5d
« Vastaus #7 : 24.01.2020, 00:44:12 »
Hieno laite.Onko MT75 -vaihteistolla? jos on,niin turbota se,ei tarvi mitään muita muutoksia koneeseen.Jaksaa sit jo muun liikenteen tahdissa.

Ilmeisesti oli, nimittäin olen unohtanut koko topicin ja auton jo viime vuonna  :D
Tuli myytyä auto Hegeh:lle ja kumppaneille. Topicin voi siis minun puolestani lukottaa  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Kulkukoira  Proturbo