Elekma  Autoracing

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 327388 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #630 : 05.06.2019, 17:59:55 »
Kävin hakemassa jo varuiksi/valmiiksi seuraavaa askia kiusattavaksi. Elikkäs ZF 37dz eli pikkukutonen. On tuo 6vaihteen päivitys käynyt jo pidempään mielessä, ja tarkoitus olikin sellainen sinne modailla sikälimikäli laatikon ja kytkimen joutuu purkamaan ja siellä jotain on rikki. Ainoa huono puoli tuossa nyt on että kytkinkoppamuutoksenhan joutuu tekemään, ja ajattelin sen tietysti viedä Lensun pajalle heti odottelemaan kytkinkoppamuutosta. Mutta siellä alkoikin juuri ansaittu kesäloma, joten tuo 6vaihteisen asennus menee sitten varmaan n.kuukauden päähän? Eli melkeempä vaihtoehdot kasata nykyisellä askilla jos sieltä ei vikaa löydy, tai sitten seisottaa autoa kesäkuu.

Senverran aloittelin jo prokkista että laskin laatikkoöljyt pois, irroitin kytkinlinjan ja pakoputken jne. Laatikkoöljyt ei näyttänyt pahaltakaan, joten sen perusteella sieltä on vain jotain pois paikaltaan tai sitten laatikko on ehjä. Toki siellä voi jotain tuhoa olla mutta irtosilppua tai palasia ei ainakaan löytynyt. Mutta selvinee tarkemmin kun saa laatikon irti ja kytkimen auki. Joten hieman mysteerinä vielä jatkuu homma. Hieman hankaloitti vian paikallistamista, kun ääni ei ollut jatkuvaa eikä edes kovin säännöllistä.

Mutta jatketaan ihmettelyä kun saa purkuhommat loppuun..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #631 : 18.06.2019, 16:55:35 »
Gatebil Mantorpista kotiuduttu, ja hommat auton kanssa jatkuu. Ruotsista tuli tuliaisina MKMotorsportilta laatikkopalkki sekä tuohon 6vaihteiseen pultattava kiinnityskorvakko. Ajattelin nyt suoraan ottaa ne sieltä, niin on aika pitkälti bolt-on tuo 6vaihteisen kiinnitys. Kun ei tuo nykyinen laatikkopalkki taas sovi sen kanssa jne. Ja sai ne ilman toimitusmaksuja Mantorpista noudettua. Samalla tuli sitten hieman heräteostoksena saman pajan hitsattu 37dz laatikko. Eli nyt noita 37dz laatikoita olisi yksi ylimääräinen (modaamaton). Oli tosiaan tuo valmiiksi oleva laatikko tarkotus modauttaa suomessa, mutta nyt sai noudettuna valmiin kapistuksen niin ajattelin että pääsen meneillään olevaa lomaviikkoa hyödyntämään sen parissa. Laatikkopalkista ja kiinnikkeestä en kuivaa muistanut ottaa mutta tuossa askit (modaamaton ja se mikä tuli ruotsintuliaisena modattuna):



Tänään sitten purin kardaanin, startin ja laatikon irti. Laatikossa ei sinänsä tuntunut olevan vikaa, kuten vähän epäilinkin mutta vaihdetaan nyt tuo 6lovinen samalla kun on voimansiirto purettuna. Asetelma näytti olevan myös ihan ok. Kytkinlevyssä vähän kulumaa ja ihan pieniä paloja reunoista murtunut irti mutta ehyen tuntuinen muuten. Vauhtipyörässä se syy sitten ilmeisesti oli, sillä kaikki pultit hieman löystynyt ja vp päässyt elämään.



Nyt on sitten hieman auki että onko tuo käyttökelpoinen vielä. Toivottavaa olisi että sen sillä voisi kasata vielä, sillä tuolla ei ole montaa tuhatta km ajettu ja uudet on melko tyyriitä..



Reiät ei ole juurikaan soikeutunut, mutta täyskierteiset pultit hieman hakannut kierrettä vauhtipyörän reikiin. Joten ehkä tuolla kasaa mutta tarvitsisi kyllä keksiä sinne osakierrepultit jotta istuvuus olisi tiukempi. Niitä taas ei tunnu mistään saavan suoraan, ja ARPin vauhtipyöränpulttejakaan ei nopealla googlailulla ainakaan suomesta löydy varastoista.. Joten katsotaan mitä keksii niiden suhteen.

Sitten kardaani tarvitsisi saada myös sopiva, sillä tuo 6v aski on rullamitalla mittailtuna n.94mm pidempi? Soittelin jo varuiksi ko-metille, mutta siellä tietysti ainakin 2viikon jono kardaanin muokkaukselle.. Kuuleman mukaan muissa paikoissa vastaavaa tilannetta. Täytyy sen suhteen nyt mittailla jos 240sen vakiokardaani olisi sopiva. Sellanen pitäisi kaverilla olla varastoissa. Käsittääkseni näin on, ja olisi hyvä jos sellanen kävisi niin välttyisi tuolta muokkaukselta ja odottelulta.

Myös kytkinkäpälän liike pitää vielä muokkailla sopivaksi, kun tuossa 6v askissa on pääakseli/kytkinkopan sisus lyhyempi. Eli tuossa 5v askin kanssa joutu tuoda kytkinhaarukkaa pois päin laatikosta, mutta karkeasti mittailtuna tossa 37dz askissa tarvis saada käpälää 12-14mm lähemmäksi laatikonpäätä. Jos tätä lukee joku joka vinokoneeseen sovittanut 37dz askia, niin mielellään kuulisin miten muut mittaillut tuon käpälän ja kardaanin ja millä toteuttanut ne. Mutta eiköhän tuo kasaan saada jahka kaikki tarvittavat osat saadaan käsiin. Myös kytkinlevyn kanssa on tilanne että ei taida tälläviikolla saada, joten kasaus menee väkistenkin juhannuksen jälkeiseen aikaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #632 : 18.06.2019, 17:51:18 »
Käyttökelpoinen...minun mielestä ei tuollaisenaan ja lievä epäilevä ei osakierteiselläkin pultilla.

Minun mielestä tuossa on vauhtiksen perusaineessa jotain pielessä, tai pultit eivät ole sitä mitä pitäisi (pehmeät), koska siinä näin ruudulta käsin suurennellessa näytäisi olevan selkeät merkit puttien nitkumisesta heti kannan alta. Eli pulttien kaivamat kolot ovat syvemmät niiden jakokehän halkaisijalla ja pienemmät keskiöstä ulospäin suuntautuvalla "lävistäjällä". Hitto kun oli epäselvästi sanottu, parempaakaan kuvausta en keksinyt.

Jos tuo vauhtis tulee samaan asentoon kuin ennen, paikoitusmerkki löytyy, niin kyllä ne pultinreiät ovat  soikeita. Ne ovat soikeita sen kierteen harjankorkeuden verran, sen mitä kuvasta pystyy päätteleen. Eivät ihan reiän alusta, mutta heti alkumilleistä.
Kun vauhtis menee samaan asentoon, niin jokainen kierteen kulumaura on jokaisessa reiässä juuri sillä kohtaa, mihin se edellisellä kerralla on jäljet kuluttanut. Minusta on melko iso riski lykätä tuo uusillakaan täyskierteisillä nippuun, se kun saa pidemmän vapaamatkan liikkua, ennen kuin pulttien kierteet ohjaavat ja silloin pultit ovat melko mutkalla.

Laitetaan tuollainen seuraavanlainen idea hautuun. Jyrsitytä nuo pultinreiät sopiviksi tuollaiselle poraohjaimelle kytkinlevyn puolelta, jos niistä sopiva mahtaa löytyä. Jotain kovempaa/jämptimpää ne tuntuisivat tarvitsevan kiinni pysyäkseen. Kasatessa vaikka lukkoliimaa pultteihin.
https://www.halder.com/fi/Tuotteet/Standardiosat/Kiinnityselementit/Poraholkit/Poraholkit-kauluksella

Volsumiehet käyttävät tapitusta, tuo nyt on auton alle hieman haasteellinen tehtävä.
https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5442-mun-talli-projektit-kannen-fiilaus-ja-virtausmittaus/page/4/
« Viimeksi muokattu: 18.06.2019, 17:54:05 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #633 : 18.06.2019, 18:16:12 »
Mun mielestä ihan kätyttökelpoinen, kun varmistaa, että kampiakselia vasten tuleva pinta on tasainen. Vauhtipyörähän puristuu kampiakselia vasten, eikä pyörivää liikettä periaatteessa rajoiteta pulteilla, eikä tapeilla. Tapitus on kuitenkin kotikonstein aika helppoa.









Vauhtipyörää asennettaessa pitää kaikki pultit vetää ensin jonkun verran tiukalle ja sitten yksi kerrallaan ottaa irti ja laittaa kierrelukitetta. Näin vältetään lukitteen joutuminen kampiakselin ja vauhtipyörän väliin, mikä osaltaan saattaa aiheuttaa pulttien/vauhtipyörän löystymistä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2377
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #634 : 18.06.2019, 20:23:30 »
Kulmiksen kanssa samoilla linjoilla. Hyvä ettei sieltä mitään ollut pahemmin irti/särki  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #635 : 18.06.2019, 22:54:16 »
Tuossa muuama kohtaa lisää tarkasteltavaksi.

Jos tuossa on ollut alla olevan kuvan tilanne, että pultti on taipunut, niin silloin kierreosan kalvama syvyys vauhtiksessa on suurempi kampiakselin puoleisessa reiässä (keltainen rengastettu alue). Kiertäesäsi pulttia reikään, onko siinä taipumaa havaittavissa? Kuinka soikeilta ne reiät näyttää vauhtiksen toiselta puolelta katsottuna? Tuolleen taipunut pultti ei kestä toista kertaa kuin ihan säkällä. Voi nasahtaa poikki jo kiristettäessä.


Jos pultti ei ole taipunut, niin se voi olla väljistänyt kampiakselin pään reikää, silloin pitäisi olla hieman pursetta koholla kierrereiän ympärillä (riippuen senkkauksen syvyydestä).
Laita pultti reikään sille matkalle kuin se on siellä kiristettäessä ollut ja kokeile liikutella sitä kehäjaon suuntaisesti. Vertaile toiseen vastaavaan kampuraan ja katso onko heilunta epänormaalin isoa.

Onhan vauhtis kampiakseliin nähden heitoton? Jos se jostain syystä heittää moottorin pituussuunnassa, niin sekin voi löystyttää kiinnityspultit. Eihän kytkimen irrotus poikennut normaalista?

Tsekkaa myös, ettei pultit pohjaa.

Tarkasta lisäksi vauhtipyörän paksuus, että onko se pulttijaon kohdalta tasapaksu ympäriinsä ja ettei paksuus vaihtele siirryttäsessä sisäkehältä ulospäin. Jo 0,05 mm heitto paksuudessa on riittävä syy löystyttämään pultit.



145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #636 : 19.06.2019, 09:25:24 »
Pitää tutkiskella vielä vauhtipyörää tarkemmin ja tehdä päätös sitten sen jälkeen sen käytöstä. Samoilla pulteilla se ei ainakaan kasaannu, sillä tilasin KGtrimmingiltä täyden 8kpl sarjan ARP pultteja. Niillä tuon saa vähän stydimmin kiinni, ja ne arppilaiset on osakierteisiä jolloin istuvuus pitäisi olla vähän tukevampi. Pirun kalliithan nuo oli, mutta jos niillä nyt pysyisi niin hyvä olisi. Ja jos niiden kanssa uskaltaisi käyttää vielä tota vanhaa vauhtipyörää niin säästäähän siinä sijotuksessa sitten uuden vauhtipyörän hankinnan  ??? Toisekseen ei innostaisi uusiksi purkaa tuota saman vian takia saatikka saada vauhtipyörää nilkoille..

Mutta jatketaan tutkiskelua ja kokeillaan miten ne pultit tonne istuu kun ne saapuvat. Ei pitäisi montaa päivää mennä, mutta tod näk juhannuksen yli kumminkin.. Tapitus ois tietty toinen hyvä varmistus, mutta hieman hankala toteuttaa kunnolla kun moottori kasassa ja keulilla. Eikä ole edes nosturia että pääsisi paremmin hillumaan auton alla..

EDIT: Tuossa muuten pari kuvaa keväältä MLV&Friends springmeetistä. Kuvaa myös tämän hetken konehuoneen näkymästä, en muista millon olen viimeksi konehuoneesta kuvaa tänne laittanut.. Tosin hieman on kuraa konehuoneessa ja autossa, kun matkalla Lohjalle tuli räntää ja vettä..





Kuvat GTI-magazine/Kuvaamasa
« Viimeksi muokattu: 19.06.2019, 09:58:18 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #637 : 20.06.2019, 10:16:10 »
Vauhtipyörä ei ole vielä edes pahan näköinen, on soikeampiakin käytössä.

Oikaisee koneistajalla tuon pinnan johon pultin kannat vastaavat, kun on syönyt jo koloille
Tapittaa parilla tapilla/kovalla pultilla ja näiden täytyy tulla eri jakokehälle kuin varsinaiset vauhtipyörän pultit ja kampurassa tapit saa mennä niin syvälle kuin mahdollista. Vauhtis pääsee heilumaan/löystymään jonkin harmonisen taajuuden seurauksena ja eri kehällä oleva tappi ei värähtele sillä ongelmallisella taajuudella.
Kiinnittäessä varmistettava, että on kaikki varmasti puhtaita ja lukitteella kasata... jotkut on taiteilleet vielä nordlockit kaveriksi
 
edit. Onnistuu tehdä kone paikallaan pukkien varassa, mutta helpompi jos saa koneen nostettua pois.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2019, 10:21:48 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #638 : 20.06.2019, 11:20:42 »
Me ollaan käytetty tuplajakoa. M8 ruuvit mahtuu samalle kehälle alkuperäisten M10 ruuvien väliin kun käyttää kuusiokoloruuveja. Mun mielestä helpompi tehdä kuin stiftit ja 8xm8 ruuveilla saa lisättyä pitovoimaa aika merkittävästi.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #639 : 07.07.2019, 11:49:40 »
Hommat on edennyt ihan mukavasti, vaikkakaan ei läheskään niin rivakasti kun mitä oli toive/suunnitelma..

Laitetaan alkuun kuvat noista MKM laatikon asennus hilppeistä mistä en aikasemmin muistanut ottaa/laittaa kuvia. Eli ekana tuossa tuo laatikon päähän pultattava käpähommeli. Noi GS6 laatikoiden kiinnikkeet kun ei taida olla kovin käyttökelposia suoraan Volvon omaan tai MKM palkkiin..



Ja sitten tuo itse laatikon kannatuspalkki. Tuo on aika hyvä kun on kiinnitysvaihtoehtoja useita sekä korinpäähän että tukikumeille. Ja pakoputkellekkin jää vähän enemmän tilaa kun vakiopalkin kanssa. Hintakin oli sitä luokkaa että ei huvittanut alkaa leikkelemään tuota omaa tukipalkkia jota olen jo varmaan 3kertaa leikannut ja hitsaillut tuon ekan laatikon sovituksen yhteydessä..



Itse hommina tuli ekana käytyä vauhtipyörän kimppuun. Kaverin kanssa lyötiin se sorviin kiinni, ja ekana otettiin pultinkantojen puolelta 0,10mm materiaalia pois että sai tasaisen kiinnityspinnan. Nuo pultinkannat kun aavistuksen oli kalvanut materiaalia. Sitten pienen ihmettelyn ja pyörittelyn jälkeen otettiin vielä kampiakselia vasten tulevalta pinnalta 0,15mm pois että sai suoran ja ehjän pinnan sille. Hieman tuntui että vauhtipyörä elänyt lämmöstä/väännöstä tai sitten on jo alunperin Blingfactoryn jäljiltä vähän mutkalla (heittokellon perusteella). Samoin tuli todettua että tuo materiaali on melko pehmeää verrattuna esim PO-metallin pyöriin. Saatiin kumminkin pinnat hyviksi ja vauhtipyörä näytti sorvissa pyörivän nätisti/suoraan niin todettiin että kiinni vaan. Seuraavaksi jos tarvitsee vielä purkaa tai tulee ongelmia niin vaihtuu kyllä pyörä uuteen PO-metallin pyörään.

Seuraavaksi sitten yhteyttä Lensupowershoppiin kytkinlevyn jne tiimoilta. Tulipa siinä sitten itse samalla mittailtua vanhaa levyä, ja vauhtipyörän setuppia. Aikanaan olen tilannut vauhtipyörän niin että se olisi sorvattu 8,1mm paksulle levylle sopivaksi. Nyt kumminkin kun Lensun kanssa puhuin ja vauhtipyörää mittailin niin tuli todettua että se on sorvattu 9,1mm levylle sopivaksi. (vauhtipyörässä n.0,45mm rappu). Joten siellä on aikaisemmin ollut liian ohut levy. Tosin aikaisempi levy on ollut n.8,3mm paksu että ei ihan sitä 8,1. En tiedä missä päässä virhe on aikanaan sattunut, mutta eipä sillä mitään väliä enään ole. Itseasiassa parempi vaan että saa sinne aavistuksen paksumman levyn. Joten sitten 9,1mm levyä tilaukseen ja seuraavana aamuna tuli viesti että levy on tehty. Sitä sitten hakemaan ja samalla löytyi myös hyllystä hyvä painelaakeri tuohon setuppiin. Eli matala laakeri joka sopii hyvin tuohon mun setuppiin (MKM hitsaama laatikko ja paksu 765 kytkin). Matkaan tarttui myös LPS pajalta pari pulloa AMSoilin hyväksi todettua vaihteistoöljyä.





Kuvassa tuo vasempi siis se uusi matala laakeri ja oikealla laatikon mukana tullut käytetty peruslaakeri. Tuon lakrun kanssa osui kytkinhaarukan asento niin lähelle haluttua että ei tarvinnut enään kuin laatikon pään muovitapista hioa pari milliä pois niin kytkinhaarukan asento ja liikerata tuli sopivaksi. Sitten olikin tilanne se että vauhtipyörä ja kytkinpaketti ok, laatikko nostovalmis mutta vauhtipyöränpultit ja samassa tilauksessa oleva silmälaakeri puuttui. Kgtrimningillä sanoivat että ottaa yleensä tyyliin 3päivää tulla suomeen, mutta posti taas loisti siihen malliin että menikin 1,5viikkoa. Joten hieman viivästyi kasaus kun joutui muutaman päivän odotella tilausta sen jälkeen kun muuten valmista..



Mutta kyllä se tilaus viimein tuli. Aikapitkälti heti kun tavarat sai, niin aloittelin kasauksen. Ensimmäisenä vaihtui silmälaakeri uuteen, sillä vanha tuntui hieman väljältä ja kuluneelta. Sen jälkeen pulttien sovitusta vauhtipyörään, ja nuo arpit oli kyllä todella jäpäkät noihin reikiin, vaikka ne reiät hieman saanut osumaa. 10,2mm osamilliterällä "hoonasin" vauhtiksen reiät läpi ja silti pultti oli vielä edelleen mukavan tiukka. Juuri ja juuri sai sormin painettua pultit läpi. Eli varmasti kyllä noilla arpeilla on keskitys/asennon lukitus kunnossa. Vauhtista sitten kiinni niin että lukitetta putsattuihin kierteisiin ja pultin kantaan kevyesti rasvaa. Sen jälkeen vedin 105nm momenttiin. 100nm on ohje, mutta tallilta ei löytynytkään ARP rasvaa joten laitoin Amsoil perusvaseliinia ihan kevyesti niin otin tuon 5nm varmuuskerrointa. Tolla setupilla nyt luulis pysyvän, ellei tuo vauhtipyörä ole ihan jäte. Tai jotain todella erikoisia ja voimakkaita värinöitä moottorissa.

Koitin sitten myös ährätä laatikkoa paikalleen illan päätteeksi, mutta ei siitä mitään tullut yksin lattialta käsin. Sen verran vähän tilaa ettei mitenkään saa järkevää asentoa että pääsisi laatikkoa nostamaan paikoilleen ja venkslaamaan. Joten homma meni stopille melkein viikoksi, kun oli sen verran sovittua menoa ja niinä päivinä kun olisi itsellä ollut aikaa niin en saanut kaveria tallille mukaan ähräämään. Tuossa viime torstaina sain sitten kaverin tallille, ja loppujen lopuksi aika mukavasti se aski luikahti paikalleen kun hetken suunniteltiin ja ährättiin. Siihen perään sitten starttia yms kiinni. Kytkinlinja myös kiinni, ja ilmattiin se kaverin kanssa. Myös uudet askiöljyt sisään. Oli vielä viimevaihdosta jäänyt vajaa pullo tuota Amsoilin lootaöljyä, niin huuhtelin sen ensin läpi ja sitten uudet sisään.

Eilen sitten vielä ähräys jatkui. Tein edellisen laatikon kanssa käytössä olleesta siirtotangosta sopivan tuolle uudelle askille. Myös vaihteiston pään kiinnikkeen laitoin kiinni, sekä sovittelin tuon varsinaisen vaihteistopalkin. Hain sille myös sopivat kumit. Edellisen laatikon kanssa mulla oli käytössä sellaiset isot, järeät tukikumit jotka oli muistaakseni jonkun etuvetovolvon vaihteistokumeja? Ne ei kumminkaan tuon kiinnitys-setin kanssa ollut sopivat, joten hain puuilosta 40x25mm M8 tukikumit. Melko ohkaiset kumit tuo MKM setti kaipaa, ainakin kun mulla on moottori jokusen millin vakiota alempana. Nuo puuilon kumit oli ihan sopivat, joskin hieman turhan pehmeät. Katsotaan josko ne joutuu korvaamaan jollain tykemmillä kumeilla. Samalla myös laittelin pakkianturin johdot yms pikkujuttuja. Käytin myös autoa käynnissä varmuudenvuoksi että kuuntelee/katselee että vauhtipyörä ja kytkinpuolella on hommat jiirissä ja kytkin toimii jne. Kaikki tuntui olevan ok, mutta ajokunto jäi nyt etukardaania vaille vajaaksi. J0nzalta tuli 240 etukardaani mulle, ja ajattelin että se ehkä sopisi mutta toki vähän takaraivossa oli ajatus että tiukkaa tekee. Ennakkomittailujen mukaan se olisi siinä hilkulla. Mutta ei se tosiaan sinne sopinut, jäi jostain 15mm kiinni. Eli tuon kanssa tukikumi tulee liian taakse, ja liukukin pohjaa kun mulla on tuo taka-akseli 20mm vielä vakiota edempänä. Eli sellanen 15-16mm tarvisi kardaania lyhentää. Toki yksi vaihtoehto mitä en tutkinut loppuun, olisi se että sorvaisi kardaania niin että saisi tukilaakerin 15mm edemmäksi ja sitten liukupäästä katkaisisi sen 15mm jos vaan siinä liu'ussa syvyys piisaa ettei pohjaa sieltä kardaanin sisältä. Täytyy käydä huomenna kardaanipajalla kysäsemässä että onko mitään mahdollisuutta saada sitä tehtyä asap. Veikkaan vaan että lomakausi ruuhkauttaa nuo pajat.. Jos ei lyhennys onnistu järkevässä ajassa, niin pitää mittailla jos saisi kotikonstein tehtyä sen tukilaakerin sorvauksen ja liukupäästä poikkasun..

Mutta sellasta pitkää ja sekavaa horinaa taas. Jatketaan kun tämä taas etenee....



Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #640 : 15.07.2019, 11:23:17 »
Ja taas mennään. Tarkemmat laskelmat osoitti että kardaanista saa ottaa 20-22mm. Joten etukardaania lyhennettiin 22mm. Samalla takakardaani tarkistettiin ja koko kardaanipaketti tasapainotettiin ja maalattiin. Työn suoritti S&N Cardan Helsingissä. Ensimmäistä kertaa asioin kyseisen firman kanssa mutta en varmasti viimeistä. Todella asiallista ja ripeää palvelua. Tiistaina vein vähän ennen sulkemisaikaa kardaanin pajalle, ja perjantaiaamuna soitettiin että valmista on. Joten käytännössä kahdessa työpäivässä onnistui modaukset vaikka lomakausi päällä.

Eilen sitten vihdoin pääsin auton kasaamaan. Etukardaani meni just eikä melkein sopivasti paikalleen, mutta liukuun ei jäänyt kyllä liiaksi ylimääräistä liikkumavaraa. Joten olisi voinut vielä ehkä varuiksi ottaa 4-8mm enemmän pois ja tehdä sitten uusi tukikumin kannake/uus reikäjako. Mutta kyllä se siellä pitäisi mahtua nyt olemaan ja liikkumaan. Jos alkaa tuntu pahalta ni pitää liu-usta pätkästä muutama milli pois.

Koeajoa tuli eilen sellanen 70km ajettua ja ihan hyvin toimii. Vielä ei kyllä ihan täyttä luottoa ole mutta kyllä se siitä. Kytkimen kun painaa ihan pohjaan, niin pieni pärinä lähtee. Todennäköisesti käpälä menee vähän liian pitkälle ja ottaa asetelmaan kiinni tms. Pitänee siis pääsylinteristä hieman säätää ja/tai tehdä stoppari polkimeen. Liikevarassa on kyllä irroittamisen kannalta varaa tehdä stoppari sillä kytkin irroittaa jo paljon ennenkuin pedaali on täysin pohjassa ja pärinä alkaa. Mutta muuten kytkin toimii hienosti.

Jatkellaan koeajoja ja toivotaan että nyt pysyisi vauhtiskin kiinni..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #641 : 15.07.2019, 17:21:55 »
Hyvä tieto toi kardaani paikka, kävin kometissa 4x takuuseen yhden kardaanin kanssa. Ja hinnat oli noussut täsmälleen 2x edellisestä. Ei ikinä sinne enään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #642 : 15.07.2019, 23:08:36 »
Mie oon päräyttäny ite rälläkällä etupätkän poikki ja sorvissa kellon kanssa heppaillu kasaan eikä oo vapissu ja takuu löytyy paikan päältä ;D

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #643 : 04.08.2019, 12:11:13 »
Noniin, edellisen postauksen jälkeen on hieman ollut tauokoakin auton kanssa, mutta on tässä nyt tullut sellanen 300-400km ajoa välissä. Auto toimii nyt ihan kivasti. Aavistuksen säädelly bensakarttaa lähinnä alipainealueen osalta, ja seokset on nyt aika hyvät, joskin oli aikaisemminkin ihan alueella. Rajottimen myös tiputtelin sinne 7800rpm tienoille (joskin alkaa "pehmentämään" jo tuossa 7600rpm kohdilla). Hieman säästää paikkoja ja nyt kun on laatikossa hieman tiheämmät välitykset niin ei ole tarvetta enään pyörittää sinne 8000rpm tienoille.. Myös venttiilinkopan tiivisteen vaihdoin, kun hieman on hikoillut sieltä välistä. Samalla tarkistelin kannen kireyden.

Sitten tuossa viikolla tuli haettua Rallyracelta yhdet jouset takapäähän, tälläkertaa 180lbs eli n.32kg/cm. Vaihtelin ne tuossa perjantaina ja peräpää on nyt kyllä jo taas askeleen parempaan päin. Samalla siirtelin tolppien alakiinnityksen keskimmäiseen vaihtoehtoon. Iskarin liikerata on nyt abaut 45mm ulosjoustoa ja 50mm sisäänjoustoa ajokorkeudesta. Vieläkin on kyllä hieman jämäkkä, että sen puoleen voisi testata vieläkin pykälää pehmeämpiä jousia. Sillä nyt on iskarin sisäänvaimennus säädetty lähes minimiin ja on edelleen hyvin jämäkkä. Niin hirveästi vaikuttaa tuo kun tuli jämäkät iskarit/tolpat akselin takapuolelle. Tuolla setupilla tuntuu perä vieläkin melkeen jäykemmältä kun mitä oli vanhalla systeemillä 350lbs takajousilla. Joten ehkä voisi jotain 120-140 lbs jousia testailla niin pystyisi vähän enempi pelata noilla iskarin säädöillä ja saisi takapään tarvittaessa riittävän pehmeäksi/mukavuuspainotteisemmaksi. Mutkapidoltaan tuntuisi kyllä nyt olevan ihan hyvä mutta iskarin sisäänvaimennuksella ei ole varaa oikeen pelata. Samalla rakentelin kytkinpolkimelle stopparin alapäähän, ja tuli kyllä kerrasta hyvä. Polkimen liikerata on nyt mukavan lyhkänen, eikä pärise kytkin pohjassa. Myöskin irroittaa jo oikein hyvin ennenkun osuu stoppariin, joten sen puoleen ei tuolle asialle tarvitse tehdä toistaiseksi mitään.

Eilen tuli sitten käytyä Malmilla streetdrags #3 tapahtumassa testaamassa. Hirveästi ei ollut odotuksia aikojen suhteen, sillä nyt ei ollut mitään vetokumeja käytettävissä. Eli lähdin tapahtumaan noilla Zestinon jäykillä katusemeillä. Ja sehän nyt on selvää että jäykkärunkoisella, 40-profiilin TW240 renkaalla ei maksimi vetopitoja saada. Perjantaina jo säätelin ahtopaineita suosiolla alaspäin, ja muokkasin hieman launchcontrollin setuppeja, niin että se on nyt fuelcut systeemillä.

-Ekassa vedossa takarenkaissa kylmäpaineet 1,3bar. Maksimi ahdot oli 1,45bar luokkaa. Kevyt burnis 1vaihteella ja stageen. Lähtö launchia vasten (5100rpm) ja kakkosvaihteella. Samantien kun kytkin oli ylhäällä niin pito irti ja koko kakkosvaihde meni pumppaamalla/osakaasulla reilusti sutien. 60fot jotain 2,7sek. Kolmosella piti jo kohtuullisesti ja nelonen ok. Kumminkin kovan tyhjäälyömisen takia tulos huono. 14,6sek ja lopparit n.180kmh.

-Tokaan vetoon laskin renkaiden kylmäpaineet n.1,1bar tasolle. Takaiskareista bumbia yksi naksu löysemmälle ja reboundia yksi naksu tiukemmalle. Ahtoa pikkasen nostin, mutta ei ollut logi päällä joten perstuntumalla se oli jotain maksimissaan 1,6bar luokkaa. Launchin tiputin 4900rpm että saisi vähän hillitymmän lähdön. Tälläkertaa 2vaihteella vähän pidempi burnis. Lähtö taas kakkosella ja lyhyellä launchilla. Nyt sitten vehje puutu täysin kun kytkimen nosti. Ilmeisesti pitoa oli nyt kertynyt jo sen verran enempi ja launchaus miedompi. Ei auttanut kun kaivella sitten ykkönen askista ja lähteä sillä liikkeelle. Joten vetohan meni siinä täysin jo pieleen ja tarkemmin ei ole tietoa tuon vedon tuloksistakaan kun fhra ei aikakorttia löytänyt. Huhujen mukaan jotain 15sek ja loppareita luokkaa 187 tms.

-Kolmanteen vetoon laskin vielä vähän rengaspaineita, n.1,0bar kylmätasolle. Ja ahtoa hieman ylöspäin. 2vaihteella taas hieman pidempi burnis. Lähtö hyvin varovasti 1vaihteella ilman launchia eli ns. liikennevalo lähtö alipainealueella. Halusin yrittää nyt vähän puhtaampaa lähtöä ilman riskiä hillittömään sutimiseen tai vastaavasti puutumiseen. Aikaahan siinä tietysti vähän tuhraantui kun alipaineella lähti ja yksi "ylimääräinen" vaihteenvaihto. Muutenkaan ei noi 1-3vaihteen vaihdot ole järin nopeita itsellä ollut. Ja jonkunverran oli sutimista 1-2 vaihteella ja kerran sutas vielä kolmosella. Lopputulos ilmeisesti 13,9sek ja 189kmh. Tästäkään ei aikakorttia tietysti ole, kun fhra ei sitäkään löytänyt koneelta.

Paluutielle käännyttäessä tuli sitten kiinnitettyä huomiota erittäin jäykkään ohjaukseen, ja mittaristossakin joulukuusi loistossaan. Apulaitehihnat sitten päättänyt lähteä maatakiertävälle radalle. Tehostimen kiilahihna roikkui pumpun juuressa mutta laturin moniurahihnasta ei tietoakaan. Hieman omaa tyhmyyttä kun jäi ne hihnat vaihtamatta vaikka katoin jo jakopään vaihdon yhteydessä että kiilahihna alkaa olla kypsä. Mutta onni onnettomuudessa että jakopään väliin ei päätynyt mitään ja motti säilyi sen myötä ehjänä. Ajot tosin loppui siihen. Ei tosin hirveästi olisi kerennyt enään ajaakkaan, sillä porukkaa oli aika paljon ja päivän aikana oli parit keskeytykset ajoissa jonka johdosta ajo hyvin verkkaista. Toisen ja kolmannen vedon jonotuksessa meni 1h tai vähän ylikin per kerta. Että sinänsä jäi taas aavistuksen kakin maku suuhun, kun ei kerennyt yhtään hyvää lähtöä ottaa ja iso osa päivästä meni jonotteluun. Ei oikeen vielä päässyt sinuiksi miten ton sais parhaiten irtoamaan viivalta. Toistoa ja testailua vaatis pirusti. Mutta kerran vain käynyt vastaavassa tilaisuudessa ennen, ja siitäkin jo kaksi vuotta ja sen jälkeen alusta, rengastus ja välitykset muuttunut joten nollasta sai käytännössä lähteä testailujen osalta. Mutta ei auta kun jatkaa testailuja, ja jos jotain fiksuja aikoja haluaisi saada jatkossa niin kunnon profiililla vetokumia kaipaisi. Hieman hankaloittaa vaan vetokumin valinnassa se, että nyt kun akselia on siirretty eteenpäin niin tonne ei kovin suurella halkasijalla saa kumia. Käytännössä jo 26tuuman halkasija on tekemätön homma ellei sitä saa hyvin sisään koteloon istutettua tai helman päätä/kaaren alkuosaa muokattua.

Mutta jos jotain hyvää, niin auto oli aika vakaa ajaa, ja meni hyvin suoraan. Ei sutiessakaan lähtenyt kampeamaan sivulle ja kovemmissakin vauhdeissa oli ihan asiallinen hallita. Vaikka ei ole pyöränkulmia säädetty tyyliin 1,5vuoteen vaikka on etutolpat ollut irti, takatuenta irti ja ajokorkeus muuttunut mollemmista päistä. Ainoastaan rullamitalla katsellut aurausta jossainkohtia. Täytyisi nekin tässä säätää nyt kun alkaa tuo alusta ja ajokorkeus pikkuhiljaa vakiintua. Ja sekin oli tietysti plussaa että pääsi ajamalla tallille ilman hihnoja, sillä matka oli lyhyt ja yellowtopissa riitti pauhua. Eli ei edelleenkän tarvinnut hinailla.

Mutta jatketaan näillä taas etiäppäin..

« Viimeksi muokattu: 04.08.2019, 12:31:57 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #644 : 04.08.2019, 14:08:14 »
Kiikalaan ensi viikonloppuna jatkamaan testailuja?

 

KL-varaosat  Race.fi