Nelos ja vitoskoneen ero on juurikin värinä.
Tasaparilla olevat moottorit eli suora4 , suora6 ja suora8 ovat lähes värinättömiä kaikilla kierrosalueilla, jos kampiakseli, männät, veivit ovat tasapainossaan. Ja tämä tarkoittaa juurikin sitä että jokaisessa sylinterissä olevat romut ovat myös saman painoisia. ja jos pakkaa sekoitetaan lisää ei kiertokangen painoa esim. mitata kokonaispainon mukaan vaan alapään ja yläpään painot erikseen ja Suomessa on kourallinen pajoja joissa kyseinen mittaus edes oikeasti pystytään tekemään oikein.
No mutta siis asiaan.
Vitos kone on samanlainen kuin V moottorit, eli ei ole koskaan täysin värinätön, koska sylinterit eivät pysty olemaan niin että ne kompensoisivat tasapainon keskenään, eli näille moottoreille asetetaan tasapainoituksessa Bob weight arvo, joka on paino, joka koostuu kiertokangen ja männän yms. osien painosta.
No jotta homma ei olisi muutenkin jo suhteellisen epäselvä, tuota Bob weight paino prosenttia voidaan muuttaa.
No yleensä näitä muutoksia tehdään Pro Mod, Pro stock moottoreista, joita on moottoripajat tehneet satoja tai tuhansia. Jenkeissä ovat testanneet noita paljon.
Tuo Bob weight on juurikin se arvo, jolla muutetaan moottorin värinäaluetta, eli kun nuo moottorit ei ole värinättömiä halutaan värinä muuttaa sellaiseen kierrosalueeseen, jota ei pääsäntöisesti käytetä.
No tiedossa on tuo Bob weight arvo, jota yleisesti tehtaat ja kilpa moottorit käyttävät, mitäs tuolle arvolle tapahtuu kun vaihdetaan H-veivit, takomännät yms. osat? No se muuttuu, kun tuo perustuu täysin noiden osien painoon. Eli vaihdetaan osia eikä ole mitään hajua siitä että tarvis painottaa moottori sen jälkeen. Lisäksi Suomessa on tasapainotus pajoja koneistamoita joilla ei ole mitään hajua mitä ne tekevät ja sama ongelma on varmasti myös muuallakin maailmassa.
Olisikohan tämä osasyynä vitos koneen lohkon hajoomiseen...
En halua kehua itseäni koska se kuulostaa pahalta mutta olen tehnyt paljon vitos koneen puntituksia, rata, vartti yms. suhteelisen kovaan käyttöön tarkoitettuja moottoreita ja ainakin toistaiseksi ovat asiakkaat olleet tyytyväisiä...