Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 244GL 1979

  • 5 Vastauksia
  • 4010 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Volvo 244GL 1979
« : 17.04.2012, 11:39:29 »
Pitkään haaveiltuani "kommandopuskurisesta" kunnon Volvosta sattui eräänä kauniina kesäpäivänä nettiautoa selatessa silmään kauniin sininen 1979 244GL joka näytti olevan koriltaan yllättävänkin hyvässä kunnossa. Hintakin näytti olevan kohdallaan kilvettömäksi autoksi joten ei muuta kun puhelin käteen ja soittamaan. Harmikseni myyjä tiesi kertoa että auto on varattu joten asia jäi sitten siihen. Kuukausi tästä eteenpäin auto oli vielä nettiautossa joten päätin että soitanpa uudestaan ja sain kuulla että auton varannut henkilö ei koskaan tullutkaan hakemaan sitä. Ei siinä sitten muu auttanut kun laittaa kärry perään ja auton nokka kohti Närpiötä. Vuosi taisi olla 2006 tai 2007... Perille päästyäni totesin että auto oli kuin oli koriltaan hyvässä kunnossa, mutta iskunvaimentimet olivat aivan loppu ja jarrut jumissa, mutta eipä tuo haitannut kun muuten auto oli kunnossa, ostokuittikin löytyi vuodelta 1979 ja perjaatteessa ensimmäisellä omistajalla (Ensimmäinen omistaja oli siirtynyt vähän aikaa sitten tuonpuoleiseen).

Auto kärrylle ja kotia kohti. Jarrut, iskunvaimentimen sun muut tarpeelliset vaihdettiin ja leimalle. Auto toimikin minulla osittain käyttöautona vuoden verran. Volvojen ruuvaus innostus laantui jossain vaiheessa ja kaikki Volvo projektit jäi seisomaan pariksi vuodeksi ja tämäkin auto on nyt seissyt lämpimässä tallissa pari kolme vuotta ja pelkästään satunnaisesti käyty puuhakilvillä ulkoiluttamassa.

Tästä aikoinaan lähti yhteinen taipaleemme...






Uutta iskunvaimenninta ja rengasta alle ja oltiin valmiita katsastukseen








Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244GL 1979
« Vastaus #1 : 17.04.2012, 11:48:48 »
Auto oli alkujaan ostettu Ruotsista kun omistaja oli siellä töissä ja tuotu sen jälkeen Suomeen muuttoautona. Autossa on tämän takia Ruotsivarusteet, B21A + M46, isommat jarrut ja huomiovalot.

Kun kerran Volvo harrastus oli niin pitihän tähän asentaa hyllystä löytyneitä osia, ja kunnostella / vaihdella kuluneita.

Sisustaan tuli asennettua lisävalonapit, digitaalinen kello, romukotelo ja kauhukahva kojetauluun kartturin puolelle. Keskuslukituskin löytyi hyllystä joten sekin löysi tiensä autoon helpottamaan arkielämää. Rattikin vaihtui astetta asiallisempaan...






Rattikin vaihtui astetta asiallisempaan...



Radio oli uudempaa digitaalisella näytöllä olevaa mallia ja sellainenhan tällaiseen autoon ei sovi sitten millään.

Alkuperäinen Stereo 4 radio löytyi mutta siitä oli antennijohto ja muut johdot katkaistu niin sekin vaati vähän rakkautta







« Viimeksi muokattu: 17.04.2012, 11:50:50 kirjoittanut S4ce »

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244GL 1979
« Vastaus #2 : 17.04.2012, 11:55:37 »
Hattuhyllyun oli tehty rumat reijät kun oli asennettu takakaijuttimet joten lisävaruste malliset Volvo sound laatikkokaijuttimet hakuseen ja sellaiset löytyikin ruotsista. Samassa rytäkässä vaihtui radion johtosarja alkuperäiseen, lisävaruste fader kojetauluun niin että sai takakaijuttimet asennettua alkuperäisellä lisävarustejotosarjalla.



Kaiken muun hyvän lisäksi asensin taakse niskatuet verhoiluun sopivilla pehmusteilla ja takaikkunaverhot





Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244GL 1979
« Vastaus #3 : 17.04.2012, 12:02:23 »
Etupuskurissa oli vielä reijät lisävaloista joten sellaiset piti sitten etsiä, ja löytyihän sellaisetkin. Tottakai alkuperäisenä lisävarusteena 1978 - 80 myytyä mallia



Lisävalot kököttivätkin varmaan vuoden keulilla ilman sähköjä koska en halunnut asentaa mitään jälkiasennusjohtosarjaa vaan etsin kuumeisesti alkuperäistä johtosarjaa niihinkin. Ja sekin löytyi pitkän etsinnän jälkeen







Alkuperäisiä alumiinivanteitakin tuli haalittua kasa ja nyt on kesäisin ja talvisin kunnostetut alumiinivanteet alla. Ja vielä niin pitkälle viety että vararengas on aina samaa sarjaa kun alla olevat vanteet  ;)












Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244GL 1979
« Vastaus #4 : 16.05.2012, 13:11:38 »
Tämä on nyt otettu työn alle niin että saisi monen vuoden jälkeen hurjastella tällä kesän. 2-3vuoden seisomisen jälkeen toki pienttä laittoakin on löytynyt ja tietenkin piti myös vähän varustella samalla.



Ohjaustehostimia on pyörinyt nurkissa niin yhden päätin kunnostaa ja asennella tähän. Myös turbon vakaajat olivat odottaneet pari vuotta inspiraatiota asennukseen



Pikkuosat lasikuulapuhallettiin



Samassa rytäkässä alle vaihtui myös madallusjouset


Tällä hetkellä auto on taka-akselin helojen vaihdossa mutta jo tuolla pienellä testilenkillä kun ajoin sen helojen vaihtoon huomasi parantuneet ajo-ominaisuudet. Toivottavasti auton saisi ensi viikolla leimattua ja sen jälkeen otettua ajoon.

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244GL 1979
« Vastaus #5 : 12.06.2012, 23:14:39 »
Kolmisen viikkoa sitten käytin tämän kaverin leimalla, ja leimahan sieltä tuli kehujen kera. Viimeiksi näköjään leimattu 2009, eli jo oli aikakin ottaa takaisin ajoon.

Tänään otin urakaksi pestä ja imuroida auton, niin on mukavempi taas körötellä.











Asiasta toiseen, ei kellään sattuisi löytymään tämän näköisiä ovipahveja, mutta sähköikkunallisesta?



 

Kulkukoira  Proturbo