Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: InlineFour - 14.10.2011, 19:44:48
-
Eli takalevyt ja palat pitäs uusia että leima heltiäis.
Näitähän on Atea ja Girlingiä (?).
Onko minun satulat Girling, jos niissä on pyöreä kohouma keskellä
satulan sivuprofiilia, jossa on joku hapettunut kirjain, joka ehkä saattaisi
muistuttaa G:tä etäisesti..? 1973 jos mallivuosi sulkee toisen vaihtoehdon pois.
Kiitos jo etukäteen :)
-
Melko varmasti näin on.
-
Jatketaan nyt hiukan, kun en millään saa selville kummat takajarrut tuossa on..?
Jos jotain väliä tunnistukseen, kun en kuvaa saa:
Ilmausruuveja 1kpl, jarruputki tulee satulaan niin että tulee akseliputkea pitkin,
tekee 90* mutkan ja kiinnittyy satulaan, eli osoittaa perää päin tavallaan.
Palat on kiinni 2 lyötävällä sokalla, joiden välissä on jonkinlainen jousilevy,
jossa poikittaissuunnassa menee keskellä melkein laidasta laitaan ulottuva "pokkaus"/paksunnos.
Ja pystysuunnassa levyssä on sekä ylä- että alapuolella
kahdet "leikkaukset" keskustaa kohden ( eli yhteensä 4 ), ja vielä takaosassa tappeihin
näyttäisi olevan kiinni jotkin killtävät koukut, jotkut jouset siis?
E: Ja jousilevy muistuttaa kokonaisuudessaan muodoltaan suorakulmiota siinä satulan "aukossa", jos "leikkaukset" jätetään huomioimatta,
jos tämä merkitsee?
Ja onko levyillä eroa satulasta riippumatta takana? Eli onko tässä mallikohtaista ( ate/ girling ) eroavaisuutta mitenkään?
-
Todella vahva MuTu, mutta olisko ainoastaan 145:ssä Aten takasatulat ja sedaneissa Girlingit??
Edit: ainakin motonetin luettelo on mun kanssa samaa mieltä, tosin motonetin luettelo on tunnetusti huippuluotettava :P
-
Ate
(http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/images/articles/1206495%2Ejpg)
Girling
(http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/images/articles/685325%2Ejpg)
Atessa on lyötävät sokkatapit ja pellistä prässätty jousilevy palojen päällä. Girlingissä tapit kiinnitetään pikkuruisilla sokilla ja kummankin palan reunassa on rautalangasta väännetty jousi.
Yleensä tuo homma menee noin kun Okko sanoi, mutta jotenkin nyt vaikuttaisi siltä, että sulla saattaisi olla Aten satulat.
-
ainakin 240 -76 erotti jarrupaloista +tappisarjasta muistaakseni ate palat terävä kulma ja girlinki pyöreät kulmat. Jos ei muuten selvä tappisarjan ja palan kanssa varaosa putkaan.
-
Kiitoksia paljon :)
Noista kulmamiehen kuvista saa paljon selkoa.
Jännä sinänsä että jousilevy on ihan erilainen kuin ATE:n kuvassa,
mutta sekin varmaan on vaihellu.
Toisaalta taas mun takasatuloissa on takapuolella samanlainen pyöreä
nyppylä kuin Girlingin kuvassa.. ???
ATE:n satulassahan tuo takapuoli on "sileä" tuossa kuvassa.
Piru vie..
E: Kysymys. Onko takalevyt samat riippumatta satulasta?
Palojen kohdalla teen ainakin niin että ostan molemmat, ATE ja Girling,
ja istutan ne kummat sopii. Levyistä vaan kun saisi tiedon vielä :)
-
E: Kysymys. Onko takalevyt samat riippumatta satulasta?
Palojen kohdalla teen ainakin niin että ostan molemmat, ATE ja Girling,
ja istutan ne kummat sopii. Levyistä vaan kun saisi tiedon vielä :)
Ainakin motonetin luettelon mukaan on, ja uskoisin että pitää paikkansa. :)
-
Ainakin motonetin luettelon mukaan on, ja uskoisin että pitää paikkansa. :)
Juu motonetin luettelon mukaan kyllä.
Omat kokemusket motonetin luetteloista on vaan sellasia mitä jo aiemmin mainitsit,
eli erittäin luotettavia. 700-sarjalaisten kaa oli kaikenlaista kivaa häppeningiä
niitten "oikeitten" osien vaihtamisen kaa toisiin sillon tällön >:(
Mut luotetaan nyt siihen tän kerran. Kiitos kaikille avusta :hello:
Kerron sitten tänne mitkä satulat siinä oli kun löydän sopivat palat.
-
Noista kulmamiehen kuvista saa paljon selkoa.
Jännä sinänsä että jousilevy on ihan erilainen kuin ATE:n kuvassa,
mutta sekin varmaan on vaihellu.
Toisaalta taas mun takasatuloissa on takapuolella samanlainen pyöreä
nyppylä kuin Girlingin kuvassa.. ???
ATE:n satulassahan tuo takapuoli on "sileä" tuossa kuvassa.
Mulla on ainakin girling-takasatula, jossa on tuollainen pellistä väännetty levy jousien sijaan. Eli mä kallistuisin girlingin puolelle sen suhteen. Löytyy myös skandixin listoilta tuollainen: http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/disc-brake/accessory-kit-brake-pads-rear-axle-system-girling/1000931/.
-
mie ostin noin 2kk sitten satulat paikalliselta varaosa myyjältä satulat joka nurkkaan 72-144 ja net oli girlingit.
eli niissä oli lanka jousi.hinta muistaakseni 69 ja 89€/kpl
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136.180
Tuon linkin takaa löytyvässä sinisessä 142:ssa (kunnes on sivua vierittänyt riittävän alas :) ) löyty varmuudella Girlingin satulat taka rattaista, kun niitä keväällä tuli rassattua ja autohan on rekisteröity marraskuussa 73, mutta 74 mallinen.
-
No, kävin tänään motonetistä ostamassa ATE:n palat, ja tilasin jarrulevyt taakse
sekä Girlingin palat, ja palautan ne kummat ei sattunu sopimaan ::)
Loppuviikosta niitä pitääs asennella, viimestään sunnuntaina.
E: Ainiin, lupasin kertoa tänne mitkä jarrut. Eli ATE:t olivat kuin olivatkin.
-
Tietääkö kukaan mikä ero on 140-sarjan girling-takajarrujen korjaussarjojen 273072 (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?id=1083&iPageID=548) ja 273114 (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?id=1089&iPageID=548) välillä? Kuvien perusteella en ainakaan hahmota mitään, cvi:n listassa jälkimmäisestä puuttuu nuo metallirenkaat.
-
Tietääkö kukaan mikä ero on 140-sarjan girling-takajarrujen korjaussarjojen 273072 (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?id=1083&iPageID=548) ja 273114 (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?id=1089&iPageID=548) välillä? Kuvien perusteella en ainakaan hahmota mitään, cvi:n listassa jälkimmäisestä puuttuu nuo metallirenkaat.
Takajarrusatulaa on kahdella erikokoisella männällä. Motonetin listauksen mukaan -69 asti olis pienempää ja siitä uudemmassa isompaa. Mutta varmuudenhan saa kun ottaa männän ulos ja mittaa. Siitä en tiedä kumi noista on kumpi, mutta näyttäs olevan Motonetissakin monissa toimipisteissä hyllytavaraa.
-
142 vm.72 jarrulevyjen paksuudet min ja max? Edessä on nyt abaut 12mm ja takana tais olla abaut 10mm, onko ne vaihtokunnos ?
E: nii ja girling jarrusatulat jos sillä on nyt mitään merkitystä..
-
Etujarrut
Minimipaksuus (B20E) 13,4mm
Minimipaksuus (muut) 11,6mm
Takajarrut
Minimipaksuus (kaikki) 8,4mm
-
Jospa tähän ketjuun uskaltaisi kysäistä seuraavaa:
Sopiiko 73" 140 (Girling) 240 takajarrusatulat? Nimimerkillä "Satulasta puuttuu pala".
-
Ei sovi suoraan; Vingulla piti kiinnitysreikiä pari milliä siirtää (ulommas muistaakseni) ja parin millin prikka satulan ja korvakon väliin, sitten keskitys ok. Ite ton muutoksen joskus tein, kun löyty noita lankun osia helpommin. Ja tämä siis lankun satulat ---> 142:seen
-
Lainaanpas topikkia kun tämmönen on sopivasti jo avattu... Eli mulla on PV:ssä 140-sarjan jarrut, ja ongelmana että jarrut alkaa laahaamaan ajaessa. Kun autolla lähtee liikenteeseen toimii hienosti ja rullaa kevyesti, muutaman jarrutuksen jälkeen alkaa laahaamaan, mielestäni takajarrut koska ovat aika lämpimät. Mikähän tota vois vaivata, pääsylinteri? Ajattelin että olisko pykimä letkuissa mutta eikö noissa ole 2 letkua per puoli, aika epätodennäköistä että molemmilla puolilla olis letkuissa vikaa... Satulat on käytetty auki ja liikkuu kevyesti. Pääsylkky ja etusatulat (nelimäntäiset) Ate, takasatulat ilmeisesti Girling (G-kirjaimesta päätellen). Eipä ole Volvon järjestelmä kahdella letkulla per satula minulle kovin tuttu ennestään...
-
Mulla oli vastaavaa vikaa Pyhimyksessa ja pääsylinterin vaihdolla jarrut eivät enää jääneet laahaamaan / päälle. Se pääsylinterin takaisinvirtaus reikä oli ilmeisesti tukkeessa.
-
Okei, kiitoksia tiedosta... Pääsylintereitä ei varmaan löydy enää uutena? Pääsylkyssä lukee Ate ja 22, oletin että tarkoittaa porausta ja hain Mätänetistä jo korjaussarjan, pitänee leväyttää pöydälle koko komeus.
-
Okei, kiitoksia tiedosta... Pääsylintereitä ei varmaan löydy enää uutena? Pääsylkyssä lukee Ate ja 22, oletin että tarkoittaa porausta ja hain Mätänetistä jo korjaussarjan, pitänee leväyttää pöydälle koko komeus.
240n pääsylinteri menee ainakin 140-sarjalaiseen melkein bolt on, yhden putken pätkän joutuu taivuttaan. Aavistuksen pidempi kuin alkuperäinen, mutta vain vajaa 40e biltemassa. Tais olla se malli missä lähdöt on vasemmalla ja päässä.
-
Ja 240 jarrupääsylinterin lähdöissä on millinen kierre. Itselle vaihdoin putket sopivalla sylinterin puoleisella päällä oleviksi.