Kulkukoira  Proturbo

Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin

  • 63 Vastauksia
  • 32456 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mazoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
mulla on 69 farkkuama museoitu.en ole tarkkaan mitannut mutta varmaan on ainaki 4.5 välitys. ei ole varaa ostaa ylivaihde lootaa joten ajattelin josko perään sais harvemman välityksen 3.5-4...ei jaksa kuunnella koneen huutamista.mikä neuvoksi?

Edit JuHaU: päivitin hieman otsikkoa
« Viimeksi muokattu: 25.07.2012, 09:08:13 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #1 : 08.09.2011, 09:01:21 »
Ymmärtääkseni tuon ikäisessä farkussa pitäisi olla alunperin 4,3 välitys. Vanhemmissa B18 moottorilla olevissa sitten olisi 4,56.

100- ja 200-sarjan pikkuperistä (1030) sopii välitykset heittämällä Aman perään. Skaalaa löytyy, joten saa valita melkein minkä vaan haluaa. 3,54  3,73  3,91  4,1  4,3 ja 4,56.

Vähäsen tarkkuutta vaativaa puuhaa välityksen vaihtaminen on, mutta ei kuitenkaan mitään rakettitiedettä. Esim. Alfamerin korjausoppaassa (140-sarja) on selitetty homma varsin seikkaperäisesti.

Voin kertoa, että homma kannattaa. Meillä on hieman kutitellussa museofarkussa 3,73 perävälitys ja D-tyypin ylivaihde, jossa vitosen välitys noi 0,7, niin on maantiellä aika viimisen päälle mukava 8)

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #2 : 08.09.2011, 11:14:54 »
Kysynpä tähän ketjuun lisää.
Käykö 1030 perän välitykset myös sedan Amazonin perään (-70). Olen ajatellun vaihtaa alkuperäisen perän juuri 200-sarjan 1030 perään levyjarrujen ja välitysten vaihtomahdollisuuden takia. 200-sarjan pulttijakoa en tarvitse enkä haluaisikaan.

Kannattaako siis perää vaihtaankaan jos välitysten muuttaminen onnistuisi Aman alkuperäiseen perään? Näiden perien (alkuperäinen ja 1030)  kestossa tuskin on suurta eroa, vai onko? Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #3 : 08.09.2011, 11:45:26 »
Kysynpä tähän ketjuun lisää.
Käykö 1030 perän välitykset myös sedan Amazonin perään (-70). Olen ajatellun vaihtaa alkuperäisen perän juuri 200-sarjan 1030 perään levyjarrujen ja välitysten vaihtomahdollisuuden takia. 200-sarjan pulttijakoa en tarvitse enkä haluaisikaan.

Kannattaako siis perää vaihtaankaan jos välitysten muuttaminen onnistuisi Aman alkuperäiseen perään? Näiden perien (alkuperäinen ja 1030)  kestossa tuskin on suurta eroa, vai onko? Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?

Amazonin  (vm. 67-70)ja 240 perien (1030) välitykset käy ristiin, kestävys  on sama.

Levyjarruja ei oikein saa rakenneltua yksinkertaisesti Amazonin perän kuoriin.

Helpoimmalla päässee kun siihen 240 taka-akseliin rakentaa Amazonin kiinnikkeet ja muuttaa vetoakselin jaon Amazonin jaolle.

Perän vetolaippa on otettava Amazonista.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #4 : 08.09.2011, 14:31:44 »
Kiitos tiedosta, hyvä tietää ettei perää tarvitse ainakaan kestävyyden eikä välitysten takia vaihtaa. 200-sarjan perä taitaa olla muutaman sentin alkuperäistä leveämpi?

Minulla olisi kyllä 1030 perä hankittuna alkuperäisistä kiinnikkeistä putsattuna.
Nyt pitäisi päättää kumpi on helpompi/järkevämpi urakka. Rakennella uudet kiinnikkeet 1030 perään vai pitää omansa ja rakennella levyjarrut siihen.

Tutkailin periä vierekkäin ja mielestäni aman perän vetarin laippaan saisi jarrulevyn kiinni ja satulalle voisi rakennella sovitteen banjon laippaan. Olisiko järkevää ollenkaan?
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #5 : 08.09.2011, 14:39:07 »

Tutkailin periä vierekkäin ja mielestäni aman perän vetarin laippaan saisi jarrulevyn kiinni ja satulalle voisi rakennella sovitteen banjon laippaan. Olisiko järkevää ollenkaan?


Sitten olisi vielä käsijarrun rakentaminen, ellei hommaa kasijarrullisia satuloita.

Onko sulla jotkut vanteet jotka rajoittaa pulttijakoa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #6 : 08.09.2011, 14:49:23 »
Jep. 5*120 jaolla olevat on varattuna. En ole kuitenkaan aivan varma että tulevatko paikalleen. 5*108 jaolla en ole löytänyt sopivia vanteita Amazonin ulkonäköön (tietysti makuasia). Pulttijaoksi tulee alkuperäinen tai tuo 5*120, Aman alkuperäisellä jenkkijaolla löytyy mielestäni useitakin tyyliin sopivia vanteita.
Perä pitää olla paikallaan ennen lopullista vanteiden valintaa että saa ET:n kohdilleen, pulttijaon muuttaminenhan ei ole ongelma.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #7 : 08.09.2011, 15:18:00 »
Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?

Ei käytännön kokemusta, mutta henkisellä tasolla kyllä :) Mietin, että jos jostain löytyisi ihan enimmäisten 140-sarjaisten taka-akseli. Niissähän on satulan kiinnike pulttiliitoksella ja vetarin laakerointi samalla tavalla, mitä Amazoneissa. Olisikohan tällaisesta mahdollista sovittaa jarrusysteemit käsijarruineen Amazonin perään?

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #8 : 08.09.2011, 16:43:17 »
Ei käytännön kokemusta, mutta henkisellä tasolla kyllä :) Mietin, että jos jostain löytyisi ihan enimmäisten 140-sarjaisten taka-akseli. Niissähän on satulan kiinnike pulttiliitoksella ja vetarin laakerointi samalla tavalla, mitä Amazoneissa. Olisikohan tällaisesta mahdollista sovittaa jarrusysteemit käsijarruineen Amazonin perään?

Saakohan Amazonin laippaan nätisti tehtyä kiinnikkeen satulalle. Käsijarrullisia satuloita löytyy, niillä voinee ratkaista käsijarrun jos ei muuten onnistu.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #9 : 08.09.2011, 17:46:54 »
Saakohan Amazonin laippaan nätisti tehtyä kiinnikkeen satulalle. Käsijarrullisia satuloita löytyy, niillä voinee ratkaista käsijarrun jos ei muuten onnistu.

Tuossa yksi esimerkki. Akseli tosin on Hiluxista, mutta periaatteessa ihan sama systeemi. Tuohon tuli kaveriksi Mazda 626 takalevyt ja Volvo V50 käsijarrulliset satulat.


Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #10 : 08.09.2011, 19:12:38 »
Tuossa yksi esimerkki. Akseli tosin on Hiluxista, mutta periaatteessa ihan sama systeemi. Tuohon tuli kaveriksi Mazda 626 takalevyt ja Volvo V50 käsijarrulliset satulat.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiitos esimerkistä. Eli turhaan taidan koko perää vaihtaa kun tavoitteena on pelkästään saada taakse levyjarrut. Ja kun vielä välitystenkin vaihto onnistuu Aman perään. Sekin oli syy miksi 1030 perää alunperin halusin
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa mazoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #11 : 16.09.2011, 22:53:50 »
kiitos vastauksista

Poissa volvo69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #12 : 16.09.2011, 23:59:06 »
Siis käykö amazonin vetoakselitkin 240 volvon perään jos moisen murikan amazoniin vaihtaa?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #13 : 17.09.2011, 09:09:01 »
Siis käykö amazonin vetoakselitkin 240 volvon perään jos moisen murikan amazoniin vaihtaa?

Pelkkä välitys vaan vaihdetaan. Tasauspyörästö, johon vetaritkin sujahtavat, pidetään tietysti Amazonin orkkisperästä.

Poissa volvo69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: farkkuaman perä
« Vastaus #14 : 17.09.2011, 09:11:54 »
Pelkkä välitys vaan vaihdetaan. Tasauspyörästö, johon vetaritkin sujahtavat, pidetään tietysti Amazonin orkkisperästä.

Kiitos ja kumarrus.

 

Elekma  Autoracing