Futurez  Kulkukoira

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 264 Vastauksia
  • 110041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #45 : 06.01.2019, 17:18:37 »
Ei se välille lisäpumppua tarvitse, jos 240:n Volvo jossa 350 SBC keulilla ja jäähdyttäjä takaluukussakin toimii pelkällä moottorin vesipumpulla kilpakäytössä. Ainoa vaan että kun se vesimäärä lopulta lämpenee, niin se laajenee todella paljon ja yksi Volvon paisuntasäiliö ei riitä, pitää olla kaksi rinnakkain. Vesipumppu on sähköinen ja SBC vakiopaikalla, joten koneen voi jäähdytellä erien välissä näppärästi.
Liian nopea kierto syylärissä on myös huono, isosyyläri jäähdyttää tehokkaasti kun virtaus sopivan hiljainen. Jäähdyttävää ilmaa sen sijaan pitää saada paljon syylärin läpi, kunnon flektit ja reitit ilmalle.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #46 : 06.01.2019, 19:07:02 »
Jos syylärissä on ilmausnippa siellä syylärin ylänurkassa, niin se riittää (heh, veikeä olisi 850:n syyläri ylösalaisin, jolloin ilmaus tapahtuisi tyhjennysnipasta)

Lämmityslaitteen kennolle tee joku ilmausnippa kans. Ei sielä ilma muuten poistu.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #47 : 15.01.2019, 19:50:30 »
En olisi ikipäivänä kuvitellut olevani sianpäästä näin innoissani, mitä nyt olen tästä :D ... tai no, enhän mä ole nytkään, vaan lähinnä tästä ennakkoluulottomasta rakentelusta  O0
Olen kai katsonut liikaa Project Binkya ja Laitilan autotehtaan rakennelmia? Aihio ei tosiaan ole parhaasta päästä, mutta koska näillä näkymin ainoaksi alkuperäiseksi liikkuvaksi osaksi on jäämässä rattiakseli, saattaa joku vika tässä vielä korjaantua, tai sitten niitä tulee lisää...

Ainoa vaan että kun se vesimäärä lopulta lämpenee, niin se laajenee todella paljon ja yksi Volvon paisuntasäiliö ei riitä, pitää olla kaksi rinnakkain. Jäähdyttävää ilmaa sen sijaan pitää saada paljon syylärin läpi, kunnon flektit ja reitit ilmalle.
Hyvä pointti, pitäisiköhän yrittää "entisöintimielessä" etsiä jostain FH-Volvon paisari? Keulaan tulee ilmanohjaimet, joilla kaikki maskin läpi tuleva ilma ohjataan jäähdyttimen läpi. Toisena ohjaimena 850:n tunneli flekteineen, jossa 2-nopeutta ja sen jälkeen paljon tilaa poistua auton alle.

(heh, veikeä olisi 850:n syyläri ylösalaisin, jolloin ilmaus tapahtuisi tyhjennysnipasta)
Itse asiassa kokeilin, mutta flektin tuulitunnelin kiinnitys näytti sen verran erikoiselta väärinpäin, että laitoin sen "oikeinpäin". Tyhjennyshana on myös varsin käytännöllinen varuste, joka nykyään puuttuu liian monesta autosta.

Jarruja olen tässä vähän mietiskellyt.. Tilannehan on siis se että takana on 2 x Ø57mm mäntää uivissa satuloissa ja edessä 8 x Ø38mm mäntää kiinteissä satuloissa. Oletuksena jarruista on tulossa varsin takapainoiset, joten ostin Björkiltä paineenalennusventtiilin. Tämän vuoksi piirit on tarkoitus jakaa eteen ja toinen taakse. Etupiirissä tilavuus tulee siis kasvamaan 2:n Ø38:n männän verran 240:n vakiotilanteeseen nähden (6805 - 9073mm2). Takana mäntien pinta-ala kasvaa hieman (4536 - 5104mm2), mutta mites tarvittava tilavuus ja sen suhde etujarruihin? Puristusvoimaahan tuo uiva satula tarjoaa saman verran kuin kahdella saman kokosilla männillä oleva kiinteä satula.

Mietin siis jääkö 240:n Ø22mm pääsylinteri pieneksi? 850:ssä olisi Ø25mm, mutta vähän hankalampi asennettava.

Minkäkokoisia pääsylintereitä on yleensä käytetty esim. F-ryhmässä 240:ssä pedalboxin kanssa?

Turvakaaria pitäisi päästä viikonloppuna sovittelemaan, niin alkaa taas edistymään.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #48 : 15.01.2019, 21:23:28 »
240 etusatulassa on 38mm männät jollet ole jostain löytänyt ATE:n satuloita? Niissä on 36mm mäntä kuten 140:ssäkin. Sen puoleen vakio 240 sylinteri menee hyvin, mutta takamäntien koon takia on aiheellista laittaa isompi sylinteri. Vakiolla sylinterillä polkimen liikkeestä tulee pitkä ja ottaa alempana.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #49 : 19.01.2019, 21:52:17 »
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilattu ja oikein hyvin suunniteltu kokonaan tekemättä, vai miten se meni. No kuitenkin kehikon pystytys aloitettu:



Turvakaarien hinnoissa oli tosiaan suuria eroja. Muutama tuttu vinkkasi että Jyväskylästäkin löytyy putkentaivutuksia tekevä firma, jota varten piirsin kaarista piirustukset. Tuli noin puolet halvemmaksi kuin halvin "kaaripaja". Eilen sain pääkaaren ja tänään sitten soviteltu putkia paikoilleen. Yllättävän hyvin istuvat, oli vähän hankala nimittäin piirtää nuo etukaaret. A-pilarin kohdalle jouduin yhden loivan mutkan taivuttamaan lisää, että sain kaaret lähemmäksi pilaria, muuten sopivat ok.

Koska ruostereikiä edelleen on, pystyi kehikon puottamaan lattian läpi alas, jotta pääsi hitsaamaan saumat ympäri. WRC-putket ja toiset oviputket jätän pois, muuten sääntöjen mukaiset. Tältä päivältä jäi vielä lattioiden hitsaus umpeen ja taakse pari suoraa putkea tehtävä lisää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #50 : 20.01.2019, 19:54:52 »

Putket paikoillaan.

Yksi hukkaputki tuli, kun katkaisin toisen kattoputken liian lyhyeksi. Onneksi riitti silti 2 x 6m suoraa, eikä tarvinnut hankkia lisää. Kaaret on aika monesta kohtaa hitsattu kiinni, jotta tukisivat koria. Turvavöitä varten hitsasin poikkiputken pääkaareen, koska tulevan väliseinärakenteen vuoksi olkavöitä ei saa muualle kiinni.

Penkin kiinnikkeet menevät uusiksi, koska alkuperäisillä ainakin kokeilussa ollut kuppipenkki jää turhan korkealle. Muutenkin se peltisysteemi M6-ruuveineen vaikuttaa vähän heppoiselta, etenkin kun oli osittain ruostunut irti..

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #51 : 03.02.2019, 19:48:28 »
Tuli viikon katko rakenteluun rälläkän takia vaikka oli suojalasit... Kannattaa siis niitä käyttää.

Jarrut sain tänään melkein valmiiksi. Sovitin 850:n pääsylinterin (Ø25,4 mm männällä) 340:n tehostimeen. Ei tarvinnut muokkailla poljinta, kun oli vipusuhde kerran sama molemmissa. Reikäjakoa joutui vähän muokkaamaan ja yllättäen 340:n ja 850:n jarrunestesäiliön putket olivat samalla jaolla. On siis jotain alkuperäistä säilytetty ja samalla hoitui ylimääräiset reiät säiliössä. 850:n säliliössä kun olisi ollut turhaan ABS:n paluu ja kytkinnesteen lähtö. Kytkimelle on laitettava oma säiliö, kun sen pääsylinteri on korkeammalla. PV.n säiliö siihen kävisi, kunhan jostain arkiston syövereistä sellaisen löydän.

Etujarrut on etummaisessa lähdössä ja takajarrut taaemmassa. Etu- ja takajarruissa on jonkin verran tilavuuseroa, mutta pääsylinterin pitäisi tuo ero tasata. Takapiiriin tuli säädettävä paineenalennusventtiili ja käsijarrusylinteri. Käsijarru toimii omalla kahvallaan ja tarvittaessa hoitaa alkuperäisen toiminnon. Itse en ole oikein tykännyt käsijarrua käyttää ajaessa, niin lukitus saa jäädä toimintaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #52 : 10.02.2019, 20:12:56 »
Turvakaaret, suurin osa sisustaa ja konehuonetta maalattu korin väriin. Onpahan vähän siistimpi yksivärisenä.


Koetaulun ja mittariston sovittelua.

Mittaristoon lisäsin kierrosluku ja ahtopainemittarit, sekä samalla kun helposti kävi, ajotietokoneen. Voi sitten kauhistella kulutuslukemia radalla. Ulkolämpömittarille asennettava anturi vielä kanssa, ei varmaan monessa "kilpurissa" ole sellaista varustetta.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #53 : 12.02.2019, 11:43:07 »
Äärimmäisen mielenkiintonen projekti ja hyvin edistyny. Tästä on hyvää vauhtia tulossa yhden bemarin lisäksi toinen projekti, jonka pääsee toivottavasti joskus livenä näkemään.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #54 : 02.03.2019, 21:00:22 »
Kaikki jotka epäili projektin valmistumista tälle kaudelle voi nyt todeta epäilleensä oikein. Keli ollut sellainen että Keski-Suomen jääratakelit meni jo aikoja sitten, joten työtahtikin on hidastunut. Kerhon jääratapäivä huomenna oli viimeinen tavoite, mutta osui samalla viikonlopulle Keuruun kisan kanssa.

Mutta, auto olisi ainakin teoriassa tankkia vaille käyntikunnossa. Ajokunnossakin se olisi, kun täyttäisi jarru-, kytkin- ja jäähdytysnesteet. Niin ja sellaiset ajomukavuuteen vaikuttavat osat kuten tuulilasi ja kuskinovi voisivat olla ihan mukavia paikoillaan. Kuitenkin, kuten sanottu, teoriassa. Käytäntö voi vaatia vielä muutakin. Jousien jäykkyys ja ajokorkeus ovat vielä tuntemattomia suureita, kun auto on pukkien varassa.

Väliseinä tuli askarreltua alumiinista:


"Huoltoluukku" auki...


...ja kiinni.

Seinä koostuu viidestä suuremmasta kappaleesta. Ensimmäsen version tein kovalevystä, jota oli helppo työstää ja sai kunnon kaavat metallin leikkaamista varten. Alimmainen kappale ja sivupalat ovat "kiinteitä", eli ne saa saumattua koriin tiiviiksi. Alimmaiseen tuli myös putki- kaapeli ym. läpiviennit, joten keskikappaleen saa ruuvein irti helposti tarvittaessa. Vikalukupistoke löysi paikkansa kartturin penkin takaa. Ylipään kappaleeseen laitoin muovisen ikkunan, että näkee vähän taakse.


Vielä mahtuu kädet väliin jos yltää.

Öljynmittatikkua täytyy jatkaa, tuolta aikas hankala käyttää. Ajattelin tuoda sen takasivulasiin käyttäen kuorma-auton tms. tikkua.


Rallityyliä

Radion paikalle laitoin voltti- ja öljynpainemittarit, sekä tein keskikonsolin ruudutetusta alumiinista, kun sellaista sattui nurkista löytymään. Katkaisjat on 240:stä, joihin vaihdoin erilaisia symboleja. IKH:lta nimittäin saa niitä irtonaisina ja traktoriin tarkoitetut osat käyvät vähän pienemmäksi hiomalla Volvon kytkimiin. Kytkimissä on flektien ohjaukset, vesipumppu ja varaukset lisävaloille. Intercoolerin flektin kytkin on itseasiassa valokatkaisijan alla, koska siinä ollut takalasinlämmittimen kytkin omasi jo valmiit johdotukset lähes oikeaan paikkaan. Ajotietokoneen kytkimen asensin myös, liekö tuo talli vähän viileä kun näyttöön ilmaantui teksti "Low"? No, anturin puuttuminen selittäneen sen.

Jos on tarjota edukasta pienehköä tankkia ja/tai alavesiletkua niin saapi tarjota YV:llä. Alavesiletkussa on aika syvä hankauma, vaikkei kudos ihan näykään. Otin varaosa GLT:stä toisen, mutta Turbossa pakosarjan alla oleva vesiputki on erilainen. Katkaisin letkun niin läheltä mutkaa (T5:ssa mutka on siinä vesiputkessa ja vaparissa letkussa) kun sain, mutta jostain syystä se jäi toisesta päästä vähän lyhyeksi. Toinen pää olisi kyllä yltänyt paikoilleen..

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #55 : 03.03.2019, 17:41:14 »

Öljynmittatikkua täytyy jatkaa, tuolta aikas hankala käyttää. Ajattelin tuoda sen takasivulasiin käyttäen kuorma-auton tms. tikkua.

Taivuta vähän eteenpäin, ja huoltoluukku tuohon väliseinään? :)

Yhdessä kuorma-autossa oli tehty (kadonneen tms tilalle) uusi tikku hitsaamalla normaalitikkuun kaasuhitsaus täytepuikko siihen väliin. Vaikutti toimivan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #56 : 16.03.2019, 15:27:58 »
Taivuta vähän eteenpäin, ja huoltoluukku tuohon väliseinään? :)

Täytyy miettiä luukun tekemistä luukkuun. En kuitenkaan halua, että tulee mitenkään tilannetta, jossa öljyä/huohotuskaasuja tulee ohjaamoon.

Tänään oli projektissa yksi välietappi, eli tämän tämän on tänään käynyt. Ekalla yrityksellä ei lähtenyt, jouduin vaihtamaan startille laittamani releen, kun se halunnut kytkeä sähköä eteenpäin. Lisäsin sen startin viereen, ettei tarvitse turhaan rasittaa sillä virralla virtalukkoa, eikä tuota välillä olevaa pistoketta. Koeajo jäi kuitenkin tekemättä, kun vanha bensapumppu otti ja meni jumiin. Myös lämmityslaitteen kiertovesipumppu alkoi vuotamaan, molempien vika johtunee seisonnasta. Pari minuuttia kävi ihan ok, mittaristossakaan ei palanut kuin "Service" valo.

Vähän huonokuva, mutta kuitenkin:


"Ex-konehuone"

Akulle tein uuden paikan etupalkinpäälle, jolloin sain painopistettä alemmaksi. Tankiksi ainakin alkuun muovinen veneen tankki, joka on asennettu pystyyn ja vinoon. Alimpaan nurkkaan laitoin Ø16 letkunlähdön, josta bensa suoraan 240:n pumpulle, joka on kiinni etupalkin takapinnassa. Ajatuksena välttää erillisen kerääjäsäiliön ja siirtopumpun asennus, vähemmän vikamahdollisuuksia. Tankissa on tilavuutta noin 30 litraa, mutta pohja pinta-ala aika pieni noin asennettuna. En usko että hörppää tyhjää, ennen kuin tankki alkaa oikeasti olla tyhjä. Pumppu on noin 10 cm alempana kuin tankki. 

Joitain vikoja korjailin myös, kohta on käyty kaikki varusteet läpi. Muutaman kerran on tullut ihmeteltyä, kun juuri mikään ei toimi, vaikken auton sähköihin ole suuremmin muutoksia tehnytkään. Lämmityslaitteenpuhallin ja pissapojanmoottorit tuli elvytettyä, kumpikaan ei pyörinyt ennen purkamista ja ruosteenirrottajaa. Valoja rassailin myös, taakse uusin maajohdot ja polttimonkantoja. Toinen ajovaloumpio on varmaan etsittävä, kun sinne ei meinaa saada maadoitusta. Sitä lukuunottamatta kaikki valot sentään pelaa nyt, jopa kartturin karttavalo, jonka lisäsin rallifiilistä tuomaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #57 : 19.03.2019, 19:34:45 »
Askartelin vähän painoa lisää vetäville pyörille:



Itse en yleensä niin perusta isoista spoilereista, mutta koska tarkoitus on tehdä "B-ryhmän replika", niin tein tuollaisen lintulaudan alumiinista. Olisihan B-ryhmäläinen ilman spoilereita kuin joulupuuro ilman kanelia.


Kannakepaloihin ajoin kuviosahalla reiät, joista työnsin nuo vaakakappaleet läpi.

Keskeltä ne on vähän leveämmät, joten pysyvät sen puolesta paikoillaan ilman niittejä.


Sitten pääty kappaleet niiteillä kiinni.

Omassa kanttikoneessa ei riittänyt leuan pituus, joten olin jo viemässä noita levyjä paikalliseen peltipajaan kantattaviksi. Sitten kuitenkin ajattelin säästää ja kanttasin itse. Laitoin levyn kerrallaan puristimilla kiinni RHS:n ja traktorin etukauhan huulilevyn väliin ja lautaa vasten painamalla sain sitten kantattua. Tuli sopivan iso R:kin verrattuna kanttikoneeseen. Kaikkein etummainen kantti on tehty perinteisesti viilapenkillä.

Lasikuidusta olisi varmaan saanut kevyemmän ja hienommin muotoillun, mutta eipähän tarvitse liiemmin pakkelia hioa tässä tapauksessa.

Saa nähdä minkälaisen rakenteen keksin vielä eteen tehdä. Alkuperäisen hiekkapellin saa ruosteen takia leikata kokonaan pois..

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #58 : 23.03.2019, 11:09:33 »
Sittenkin toteutui ensimmäinen tavoite, eli pääsin koeajamaan tämän talven lumille:


https://www.youtube.com/watch?v=BIw3ZREc8_o&feature=youtu.be

Pieniä ongelmiakin toki oli, nimittäin katolta pudonnut ja nyt jäätynyt lumi tallin oven edessä.. Onneksi olen tehnyt tallin ovat vanhoista nosto-oven paloista, niin on kevyet nostaa pois saranoiltaan yksinkin. Vuotavaa kiertovesipumppua lukuunottamatta kaikki tarvittava toimi, sen mitä nyt pehmeällä tiellä ilman tuulilasia ajelin. Vitosen murinat kuuluu mukavasti, kun ei ole ikkunoita. :)

Joku venttiili naputti kylmänä videolla aika pahasti, hiljeni lämmetessään kyllä. Parasta vaihtaa uudestaan öljyt jonkin ajan päästä, oli melkoista tervaa.

Vähänhän siinä on sellaista Safari-rallilookia, eli etujousia lyhennettävä, takaosa on aika hyvällä korkeudella ja jämäkkä. Onhan nuo jouset ja iskarit tarkoitettu vähän suuremman massan kantamista varten.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #59 : 23.03.2019, 12:00:13 »
Vau.

Siitähän ei puutu kuin vähän maalia ja se on valmis. vähän meinas vikuroida videolla mutta lie kuvaaminen ei ole helppoa samalla kun koettaa testata... Toi on varmana jännä ajettava.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Futurez  Kulkukoira