Autoracing  KL-varaosat

kaasu/volvot

  • 139 Vastauksia
  • 56087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #60 : 10.10.2017, 00:45:20 »
Mites onko kellään tietoa kuinka usein näihin kaasumalleihin täytyisi tulpat vaihtaa? Mistään en ole lukenut tarkkaa kilometriväliä muutakun että n. puolet? bensamallin vaihtovälistä. Paljos näissä on 2.4 bensan vaihtoväli tulpilla?
Kaasulla tosiaan kuluu tulpat vähän hätäsemmin, kun bensakäytössä. Ite vaihtelisin 40tkm välein..

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #61 : 12.10.2017, 22:26:24 »
Voiskohan tulpat olla menossa kun äsken autoa käynnistäessä ei meinannut heti ekalla käyntiin lähteä vaan sammui kun sai käyntiin? Toisella kerralla sama juttu ja kolmannella sain pysymään käynnissä tosin vaihdoin bensalle ennen viimeistä yritystä. Kuitenkin tähän on keväällä paineenalennin vaihdettu kunnostettuun ja askelmoottori myös niin tuli mieleen että voisko tulpat olla menossa? Viimeksi vaihdettu n. 120 tkm kohdalla ja nyt ajettu 161tkm.

On tehnyt välillä tuota "rykäisemällä käyntiin" aikaisemminkin tosin vain lämpimällä koneella. Yön yli kylmänä lähtenyt aina nätisti joten sillä epäilen että tuskin paineenalentimesta johtuvaa olisi kun silloin kun se oli rikki niin nimenomaan yön jälkeen sai sahata käyntiin.

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #62 : 12.08.2018, 18:27:00 »
Kaasunapista osa ledeistä rikki, bilia ei osannut auttaa, tietäskö joku paljon uusi nappi maksaa vaihto?

-12 Bi-Fuel 2l V70

sama nappi V90 käytössä.
https://support.volvocars.com/hk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=v542&my=2018&sw=17w46&article=01f807c2889cc55bc0a8015100a28c4f
« Viimeksi muokattu: 12.08.2018, 18:29:56 kirjoittanut TonttuX »
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #63 : 14.08.2018, 10:29:17 »
bilia löysi hinnan 70 + asennus.
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #64 : 14.08.2018, 11:28:34 »
Kuuluuko piipata kaasun loppumisesta joka kerta kun auton käynnistää vai oisko jotain vikaa?
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #65 : 16.08.2018, 11:19:44 »
Nappia painamalla sai kuitattua pois.
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa Pepri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #66 : 21.10.2018, 14:16:02 »
Uusi kaasuttelija ilmottautuu. Hankin -15 vuoden V70 bi-fuelin diesel Mondeo tilalle.
Ensimmäiset kilometrit ovat olleet oikein miellyttäviä.
Gasumin tarjoukseen tartuin ja heidän asemia löytyy omien pääväylien varrelta ihan mukavasti. Mutta Pohjanmaa näyttäisi olevan ihan autiota Gasumin asemista. Löytyykö esim. Seinäjoen seudulta kilpailevia asemia?
Itseasiassa, kuka on Gasumin kilpailija Suomessa?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk


Poissa ThmK

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #67 : 16.11.2018, 09:27:14 »
Täälläkin uusi kaasuttelija. Yhtään ei ole kaduttanut, Volvo V70 2.5FT -10. Ruotsista hain, kilsoja oli ostaessa 141t. Alle kuuden euron /100km, riippuen kilohinnasta. Yllättävän vähällä menee bensallakin, keskikulutus maantiellä  7,2 ja yhdistettynä Helsingin liikenteessä alle yhdeksän.
Volvo S80 -00 B5244S2
Volvo V70 -98 D5252T
Volvo V70 -10 B5252FT AFV

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #68 : 09.02.2019, 21:02:48 »
Epidemia leviää. V60 ruåtsintuonti, tosin kotimaisesta liikkeestä ostettuna, alla. En kovasta yrityksestä huolimatta kyennyt innostumaan mistään Kia Niroista tai diesel Octavioista. Joten yllätin itseni sunmunmun -Volvolla.

Kulutuksista ei vielä haisuakaan, viimeisin saavutus on trippimittarien nollaaminen ex omistajan jäljiltä... tästä se lähtee?

Edit: nyt on tietoa kulutuksesta. Vajaat 20 kg/15 km  ::)

Sellaista tietoakin jo löytyi, että syypää voisi olla kaasupöntön O-rengastiivisteen antautuminen.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2019, 22:02:41 kirjoittanut insinörtti »

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #69 : 10.02.2019, 21:59:28 »
Kyllähän tuo CNG kiinnostaa, mutta kun niistä ei ole tehty AWD malleja. Samaa ongelma koskee  FT malleja  :-\

Duunikäytössäkin alla nykyisin Volvo 460 LNG ja tykkään kyllä 8) Niitä voi tankata tällä hetkellä vain 4 asemalta tässä maassa, joten kyllä noilla CNG-autoilla on paljon paremmat tankkausmahdollisuudet.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #70 : 10.02.2019, 22:48:16 »
Täälläkin uusi kaasuttelija. Yhtään ei ole kaduttanut, Volvo V70 2.5FT -10. Ruotsista hain, kilsoja oli ostaessa 141t. Alle kuuden euron /100km, riippuen kilohinnasta. Yllättävän vähällä menee bensallakin, keskikulutus maantiellä  7,2 ja yhdistettynä Helsingin liikenteessä alle yhdeksän.

pienellä menee, oma 2L 213hp -13 noin 5kg/100 n. 7€/100km ja 9,5 keskikulutus bensalla. tämä automaatilla. Ennätys 311km kaasulla.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2019, 21:05:52 kirjoittanut TonttuX »
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #71 : 27.02.2019, 21:04:10 »
Käytin Volvoa korjaamolla ja kun tuli puhe kaasu Volvon hankkimisesta, niin ei oikein suositellut. Bilia on lopettanut Bi-Fuel kaasu Volvojen varaosien myynnin vuoden vaihteessa. Normaali osia myydään edelleen, mutta kaasulaitteiston osia on kuulemma vaikea saada...syynä on etteivät Bi-Fuel mallit ole uutena kuuluneet viralliseen maahantuontiohjelmaan, WTF ? :-\
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa PKP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #72 : 01.03.2019, 10:13:07 »
Käytin Volvoa korjaamolla ja kun tuli puhe kaasu Volvon hankkimisesta, niin ei oikein suositellut. Bilia on lopettanut Bi-Fuel kaasu Volvojen varaosien myynnin vuoden vaihteessa. Normaali osia myydään edelleen, mutta kaasulaitteiston osia on kuulemma vaikea saada...syynä on etteivät Bi-Fuel mallit ole uutena kuuluneet viralliseen maahantuontiohjelmaan, WTF ? :-\

Terragasilla kannattaa kysellä jos tulee ongelmia kaasujen kanssa, siellä tuntuu olevan osaamista tällä alalla.

Itse ajanut nyt 90tkm. vm-06 v70:llä, melko tyytyväinen olen ollut.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #73 : 16.03.2019, 10:11:50 »
Huoltokuvioon tuli tutustuttua, kun kuukausi sitten Länsiautosta osatamallani V60 bifuelilla pääsi huikeat 10-15 km kaasulla ja parin päivän seisonnan jälkeen auto kertoi kaasusäiliön olevan tyhjä. Volvohuolto kieltäytyi kunniasta, koska  tätä mallia ei ole koskaan virallisesti maahan tuotu. Huoltavat vain itse maahantuomiaan, mikä on tietysti ymmärrettävää, koska kaasuvehkeiden kanssa tarvitaan varmaankin erikoiskoulutus ja -luvat (jotka ehkä määräaikaisia eli paperien voimassaolo maksaa rahaa). Tosin paskan puhumisessakin kunnostautuivat selittämällä, että nämähän on kaikki harakirivirityksiä. Jos en ole väärin ymmärtänyt, niin ao. autoa ei tosiaan ole valmiiksi asti Volvon tuotantolinjalla tehty, mutta kaasuasennus on tehty yhteistyökumppanin toimesta ja auto peräti myyty Volvon liikkeestä ja valmistajan takuulla? Eli samantapainen kuvio kuin joidenkin viripajojen (AMG, Abarth yms.) kanssa. Saa oikaista, jos olen unta nähnyt...

Seuraavaksi suunta Espoon Terragasille, mutta vianhaku viivästyi parilla viikolla liikkeen omistajan sairastuttua. Toissapäivän lopultakin ongelma selvisi: vuoto kaasuputken liitoksessa kaasunjakajaan. Kaasunjakaja ylipäätään oli muuta tekniikkaa puhtaampi, joten se on ehkä uusittu aiemmin tai ainakin sitä on käpälöity. Auto ilmeisesti tajusi jotain olevan vialla, kun seisonnan aikana paineet karkasivat putkesta, eikä suostunut avaamaan pulloventtiileitä. Tämän seurauksena kaasumittarikin näytti nollaa, vaikka pytyt täynnä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #74 : 09.04.2019, 19:55:12 »
Nyt alkaa pikku hiljaa mittaustietoa kulutuksesta tippumaan vm2016 V60 kanssa. Nimenomaan pikkuhiljaa, koska ajotietokone näyttää ihan omiaan, vaikka käyttöohjekirja antoi ymmärtää, että siitä näkisi kaasunkulutuksenkin. No näkee, kunhan ottaa huomioon, että ajotietokoneen kulutuslukema perustuu ilmeisesti pelkkään ilmamassamittaukseen ja oletukseen benziinin vaatimasta seosuhteesta. Lisäksi mittayksikkökin on väärä. Käytännössä ajotietokoneen lupaama n. 7 l/100 km bensakulutus on vastannut noin 4,1 kg kaasun ja 1 l/100 km bensankulutusta. Autohan käynnistyy aina bensalla ja 1. kilometri mennään kylmästartin jälkeen bensalla, miehekkäin (20 l/100 km) kulutuslukemin. Bensankulutus on vielä kovasti hakusessa, koska nykytyylillä (lähes puhdasta maantieajoa + moottoritietä talvirajoituksin) tankki kestää juhannukseen asti.

Toimintasäde? Kaasusäiliöitä on 3, mutta tilavuus/kapasiteetti tuntuu olevan salaiseksi luokiteltua tietoa. Eteen on tullut ainoastaan lupaus 16 kg kapasiteetista ja speksi "refillable volume 21 m³". S60 osalta löytyi speksinä 15,1 kg puhdasta metaania ja 17,6 kg pohjanmeren kaasua. Biokaasun pitäisi olla puhdasta metaania, mutta sellaistakin google kertoi, että ruotsissa koko ajan biokaasulla ajavilla on tullut ongelmia laitteiston likaantumisen vuoksi ts. kaasussa onkin epäpuhtauksia. Pohjanmeren kaasu ja ylipäätään maakaasu monessa muussa paikassa sisältää kohtuu ison siivun hiilidioksidia yms. täytettä, mikä nostaa kaasun tiheyttä, mutta heikentää siitä saatavan energian määrää.

Noh, 21 m³ pohjanmeren kaasua painaa tasan 16 kg, mutta sama määrä puhdasta metaania vajaat 14 kg. Venäjältä tulevan maakaasun pitäisi olla 98 % metaania ja kas kummaa, 2 viimeisintä tankkausta olivat 13,24-13,25 kg. Hintaa lystille tuli 18 €/tankkaus ja kaasulla pääsi 320-350 km. Vaan ei pidä uhontaa sitäkään, että jokainen kylmäkäynnistys hörpännee muutaman desin bensaa + webaston kulutus päälle. Ruuhka/nurkkapyörityksessä kaasuakin kuluu enemmän, joten ei tämä mikään ideaali ratkaisu Kehä I sisäpuolelle ole.

Kun kaasu on reilun 300 km jälkeen loppuu, siirrytään "varatankille", jolla tilavuutta vaatimattomat 67,5 l. Siinä ja tässä riittääkö range Vantaalta Utsjoelle  ;D

 

Ateho  Elekma