Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 20.08.2018, 11:24:12
-
V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa, esim. motarin rampeissa, jos ajaa hieman reippaammin. Samoin ihan kävelyvauhdissa, jos renkaat ovat linkussa. Eli siis ratissa on sellainen tuntuma kuin mitä kunnon uravetely aiheuttaa.
Rengastus on 225/45R17 ja ohjauskulmat kunnossa, samoin renkaat. Auto menee luotisuoraan suoralla tiellä ja mitään sivuääniä, tärinöitä tms. ei esiinny. Uraherkkäkään auto ei ole.
Itse veikkaisin jotain kuluneita alustan osia, mutta kun vein auton öljynvaihtoon, niin huoltomies sanoi, että oletkos huomannut tällaisen ongelman ja se voisi hänen mielestään johtua vetoakseleista/-nivelistä. Onko vinkkiä mitä kannattaisi alkaa tutkia?
-
Iskarin yläpäät? Mulla muljusi myös, oli toisesta yläpään kumi osin revennyt. Piti kyllä muutenkin jo narinaa ja epämiellyttävää ääntä.
-
Iskarit ja jouset voisi tsekata. Onkos jotain kätevää tapaa varmistaa, että ovat kunnossa tai etteivät ole kunnossa (no tietty repeytymän pitäisi nähdä ihan silmillä)? Katsastuksesta auto meni hijattain läpi ja mitään epämääräisiä kolinoita tai narinoita ei alustasta kuulu, joten pitää varmaan syynätä ja väännellä tarkemmin.
-
Jouset kokeilla sormin ylä- ja alapäätä niin tuntee yleensä jos poikki.
Iskarit kattoo onko mehimisjälkiä kyljessä, yleensä kerää iskarin suuntaista pitkittäistä pölykasaa siihen vuotokohtaa kuten emännän S60 on.
S60/V70 ei hajua toimiiko mut S40 etuiskarin ylätukikumin kunnon näki kun keulaa paineli niin iskarin pultti pääsi liikkuu noustenkin eteen/ taakse jolloin oli holkin kohdalta revennyt kuten vaihdossa varmistuikin.
-
Jotenkin tutun oloisia kuvailuja. Jyrkemmissä kaarroksissa tuntuu, että renkaat kääntyy alle ja nuljuaa. Kaikki silti ok.
-
Jotenkin tutun oloisia kuvailuja. Jyrkemmissä kaarroksissa tuntuu, että renkaat kääntyy alle ja nuljuaa. Kaikki silti ok.
Eilen satoi sen verran reippaasti, ettei viitsinyt tutkia ongelmaa. Pitää kyllä toivoa, ettei kyseessä ole ominaisuus, vaikka sen kanssa pystyykin elämään. Jotenkin kyllä tuntuu siltä, ettei auto tehtaalta lähtiessään tällainen ole ollut :) Mutta selvähän se on, että joka paikassa on hieman väljyyttä, kun autolla on se 250tkm ajettu. Toivoisi kuitenkin, että löytyisi yksittäinen selittävä tekijä, joka olisi siten helppo korjata...
-
Kokeile erilaisella rengaspaineella. Esim. matalammalla joten rengas paremmin mukautuu tiehen. Matala rengasprofiili tekee aika kummia juttuja joskus.
-
Parkkipaikkakääntelyssä mulla ominaisuus, vauhdissa en ole ikinä huomannut enkä siellä sitä suvaitsisikaan. On toki 300tkm ajetut etutolpat ja ylätuet mulla että en tiedä miten oli uutena.
-
Parkkipaikkakääntelyssä mulla ominaisuus, vauhdissa en ole ikinä huomannut enkä siellä sitä suvaitsisikaan. On toki 300tkm ajetut etutolpat ja ylätuet mulla että en tiedä miten oli uutena.
Jeps, tuo kovemmassa vauhdissa tapahtuva nuljaaminen on jo jossain määrin turvallisuuskysymys eikä enää pelkästään epämiellyttävää.
Rengaspaineista sen verran, että itsellä on 2.7 baria edessä ja takana, jos ajelee suosituspaineilla, niin meno - myös suoralla - on hieman löllyvää, eli ihan helposti en alentamaan lähde.
-
Yks yleisimmistä syistä joka voisi aiheuttaa nuljailua ratissa/etupyörissä tässä mallissa on helppo korjata.
Eli Raidetanko jos ohjauksen nivelet on muuten ehjät.
Hinta uudelle/korjautulle on vain aika suolainen. esim:motonet yli 600€ :-\
-
Yks yleisimmistä syistä joka voisi aiheuttaa nuljailua ratissa/etupyörissä tässä mallissa on helppo korjata.
Eli Raidetanko jos ohjauksen nivelet on muuten ehjät.
Hinta uudelle/korjautulle on vain aika suolainen. esim:motonet yli 600€ :-\
Auts... No pitää yrittää poissulkea aluksi hieman edullisemmat vaihtoehdot.
-
Alapallot, selviää välykset vain kunnolla kampeamalla eikä hypistelemällä.
-
Joo, nyt on syynätty kohtuu tarkasti. Jouset ja niiden kiinnitykset ehjät enkä löytänyt välyksiäkään alustasta, kaikkea en varmasti osannut kyllä kokeillakaan.
Ajetaan nyt pikkaisen ronskimmin ja toivotaan, että joku paikka alkaa jossain kohtaa ääntää - ei auto nyt onneksi niin huono ole, että ojaan hyökkäisi, vaikka ylikovaa esim. ramppeihin tulisikin.
-
Nyt kun itse selvittelin hintoja niin omassani raidetanko+ulommat ja sisemmät päät niin hinta pyörii 450-600€
Omassani on ZF raidetanko.
Kannattaa sitten selvittää onko SMI vai ZF raidetanko kyseessä.
SMI:tä käytettiin ainakin 2003 asti, sen jälkeen on kysymysmerkki kumpi on. (enimmäkseen ZF oli 2004-2007)
SMI:n hinnat kaikkineen hiluineen maksaa 340-500€
Vaikka autossa olisikin ollut SMI alkujaan niin joku on voinut vaihtaa sen ZF-malliin.
Hyvä tarkastus on se että meet autolle ja laitat vain virrat päälle että rattilukko on pois ja renklaat rattia edes takaisin.
jos kuuluu kolahdusta konehuoneesta ja väljyyttä on molemmilla puolilla saman verran on todennäköisesti raidetanko/nivel väljä. nivelellä tarkoitan sitä joka on raidetangon ja ratin välissä.
jos väljyys on vain toisella puolella niin raidetangon ulompi tai sisempi on väljä.
Nuljailu voi johtua myös että on jäänyt joku pultti/mutteri löysälle, eli tarkista kaikki etupään alustan pultit ja mutterit!
-
Itsellä vastaavanlaiset muljahtelut johtuivat löystyneestä alapallonivelen mutterista, jolloin se pääsi nousemaan pois siitä kartiostaan hieman. Oli 1kk sitten vaihdettu uudet
-
Jees, nyt on katsottu etupäätä hieman tiheämmällä kammalla, ei löytynyt väljyyksiä eikä löysiä muttereita.
Pistin hieman lisää ilmanpainetta, olin luullut, että mulla oli 2.7 baria, mutta olikin 2.5, eli oma mittarini näytti väärin. Eipä noista huoltoasemien mittareistakaan tiedä, mutta kahden huoltsikan mittarit näytti samaa, niin ehkäpä luotan siihen. Ohjaus parani heti, eli olisikohan sittenkin jollain tapaa rengastuksen ongelma? Ja kyllähän auton pitäisi toimia täydellisesti myö alle 2.5 barin paineilla, kun suositus on muistaakseni jotain 2.4.
-
Jees, nyt on katsottu etupäätä hieman tiheämmällä kammalla, ei löytynyt väljyyksiä eikä löysiä muttereita.
Pistin hieman lisää ilmanpainetta, olin luullut, että mulla oli 2.7 baria, mutta olikin 2.5, eli oma mittarini näytti väärin. Eipä noista huoltoasemien mittareistakaan tiedä, mutta kahden huoltsikan mittarit näytti samaa, niin ehkäpä luotan siihen. Ohjaus parani heti, eli olisikohan sittenkin jollain tapaa rengastuksen ongelma? Ja kyllähän auton pitäisi toimia täydellisesti myö alle 2.5 barin paineilla, kun suositus on muistaakseni jotain 2.4.
Riippuu rengasvahvuuksista, niiden iästä ja kaikki muut sen valmistukseen liittyvät. Niitä on monenlaisia mahdollisuuksia mistä johtuvat. Voi olla runkovikaa myös joka ei näy ulospäin.