Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: (Miksu) - 31.10.2010, 10:53:20
-
Tervehdys!
Autoni on S60 2.4T AWD ´01, ajettu 224tkm. Olen viimeaikoina huomannut, etenkin keskustassa ajattaessa että kun jarrupolkimesta "hellittää" alkaa jumalaton suhina jalkatilasta, ilmeisesti jarrutehostimesta. Suhina loppuu jos polkimeen edes hipaisee. Jarrutehoissa tai -vastuksessa en ole huomannut mitään normaalista poikkeavaa, kuten en koko autosta. Joka päivä tuota suhinaa ei välttämättä edes kuulu(?)...
Kyselin huollosta, ja siellä arvioitiin että se jarrutehostin juurikin olisi. Hintaa 550 + työt 260, ja ajan saisi kuukauden päähän. Ei nyt kumminkaan huvittaisi tuota jarrutehostinta tilauttaa, jos vika ei välttämättä siinä olekaan. Muutenkin rahat tiukassa kun siirtynyt opiskelemaan...
Onko kenellekään kokemuksia vastaavasta? Aiheuttaako tämä "ominaisuus" pitkässä juoksussa paljonkin ongelmia? Auttakaa avutonta!
Kyllä se taitaa 99% todennäköisyydellä tuon tehostajan vaatia. Ei ole vallan outoa asiaa. Varaosia siihen ei saa erikseen. Käytettynähän semmoista voi myös kysellä mutta riskinsä siinäkin on.
-
KYSELY
Olen aikeissa valmistuttaa jarrutehostimen korjaussarjan juurikin tämän suhinan/pihinän korjaamiseksi. Ideana tulee olemaan, että jatkossa kun tällainen vika tulee vastaan, ei tehostinta tarvitse irrottaa, vaan vuodon pystyy korjaamaan laittamalla uuden tiivisteen jalkatilan kautta tehostimen akselin kaulalle.
Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joista en nyt tässä alkaa tarkemmin kertomaan, mutta haluasin tietää onko foorumin lukijoissa sellaisia, jotka olisivat valmiita maksamaan 150EUR siitä, että saavat tehostimen kunnostettua n. 15min työllä? Laittakaa tulemaan esim. viestejä taikka sitten vastatkaa tähän aiheeseen.
-gosox-
-
Eli otsikon mukainen vika ilmennyt nyt autossa. Oisko kellään hajua mitä mahtaa maksaa uusi jarrutehostin v70 d5:seen vm 2004? Ja kannattaako edes harkita purkaamolta kyseistä osaa?
-
No, kylläpä sulla ongelmia riittää autossa ihan jatkuvasti :(
Yhdistän tämän aiheen jo olemassaolevaan jarrutehostin pihinä-aiheeseen, vilkaise viestisi yläpuolella oleva viesti.
-
No, kylläpä sulla ongelmia riittää autossa ihan jatkuvasti :(
Yhdistän tämän aiheen jo olemassaolevaan jarrutehostin pihinä-aiheeseen, vilkaise viestisi yläpuolella oleva viesti.
juu huomenna rempataan välikannen öljyvuoto ja ehkä artikkia samalla päivitellään... asentaja manas puhelimessa mun volvoa ei kuulema missään yksilössä voi olla näin paljoa onkelmia... samalla jos kerkeis saamaan ensi analyysin tuosta tehostimesta.
-
KYSELY
Olen aikeissa valmistuttaa jarrutehostimen korjaussarjan juurikin tämän suhinan/pihinän korjaamiseksi. Ideana tulee olemaan, että jatkossa kun tällainen vika tulee vastaan, ei tehostinta tarvitse irrottaa, vaan vuodon pystyy korjaamaan laittamalla uuden tiivisteen jalkatilan kautta tehostimen akselin kaulalle.
Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joista en nyt tässä alkaa tarkemmin kertomaan, mutta haluasin tietää onko foorumin lukijoissa sellaisia, jotka olisivat valmiita maksamaan 150EUR siitä, että saavat tehostimen kunnostettua n. 15min työllä? Laittakaa tulemaan esim. viestejä taikka sitten vastatkaa tähän aiheeseen.
-gosox-
Onkos korjaussarja-asia edennyt?
-
Olisikohan vika korjattavissa tiivistejutskalla? On sellainen mielikuva että sen pihinän aiheuttaa rikkinäinen tehostinkalvo, joka vuotaessaan imee ilmaa kabiinin puolelta juuri sen akselin kohdalta.
-
Oli -04 sitikassa sama vika ja korjaantu vaihtamalla tehostimen. Käytetyn laitoin ja hyvin toimi. Eipä käyttettynä volvookaa paljoa maksa helppo ettii varaosahaku.com ista
-
Onkos korjaussarja-asia edennyt?
Eipä ole tuolle tullut tehtyä mittään... ei taho mielenkiinto oikein riittää.
-gosox-
-
Itsellä loppui kun jalkatilasta ruiskutteli silikonia kun auto kävi ja paineli jarru poljinta 8)
-
Mitähän maksoi tuo välikannen öljyvuodon korjaus?
-
Itsellä loppui kun jalkatilasta ruiskutteli silikonia kun auto kävi ja paineli jarru poljinta 8)
Potilaana itselläni siis -06 mallinen V70 2.4d 297 tkm ajettu. Eilen alkoi tuo jarrutehostin "huokailemaan". Huomasin tuon kun rupesin ihmettelemään jarrujen "häipymistä". Eli jarrutus alkaa ihan normaalisti, mutta sitten kun poljin on pidempään (muutaman sekunnin) painettuna tehostus katoaa suhinan säestämänä ja poljin muuttuu kovaksi. Toki tuon saa edelleen pysähtymään, mutta vaatii kyllä melkoisen topakan polkaisun. Ja eipä siinä silikonisuihkeet valitettavasti muuttaneet tilannetta miksikään. Tuo ei siis vuoda muulloin kuin poljinta painettaessa. Eli tehostin menee vaihtoon, katselin nuo varaosa.fi:n vaihtoehdot. Ainoa DSTC:n sisältävään autoon sopiva vaihtoehto oli yli 500 tkm ajetusta -05 autosta ja hintaa vielä 290€, eli ei oikein napannut.
Toki soittelemalla olisi voinut löytyä joltakin purkaamolta osa jota ei ole laitettu nettiin. Seuraavaksi suuntasin huomion ebayn tarjontaan, ja Saksasta sitten löytyikin -08 mallisesta S60 48 tkm ajetusta autosta purettu tehostin 214 € hintaan kotiin toimitettuna, tuo siis DSTC:n vaatimalla kahdella anturilla oleva malli. Jos osa on luvatussa kunnossa lienee hinta kohtuullinen, uuden hintaa en edes kysynyt. Samaiselta firmalta olisi löytynyt myös 15 tkm ajetusta autosta vastaava osa, hintaa olisi ollut 239 € + 15 € toimituskulut Suomeen.
Nyt kysymys olisikin tuosta tehostimen vaihdosta, onko hankalakin operaatio?
Tilaa on tietysti hiukan niukasti. Polkimelta sen tehostimen tapin saanee helposti irti, ne neljä mutteria jalkatilan puolelta irti, konehuoneen puolelta poikkituki pois edestä, pääsylinteriltä jarruputket pois, ne kaksi mutteria jotka pitävät pääsylinteriä tehostimessa kiinni, letkut ja johdot irti. Kaipa se tehostin mahtuu tulemaan riittävästi, eli niiden pitkien pulttien verran poispäin ilman enempää purkamista? Ja onko kasauksen jälkeen jarrujen ilmaamisessa odotettavissa ongelmia?
-
Ei se jarrutehostimen vaihto mikään vaikea homma ole, mutta aikaa ja pitkää pinnaa siihen kannattaa varata ;D Tilaa on todella vähän konehuoneessa, mutta kyllä se sieltä pois tulee ;)
Itse taisin irrottaa jonkun putken DSTC yksiköstä, kun ei tehostin mahtunut tuleen muuten pois sieltä. Mutta letkujen ja putkien irrotusta kannattaa välttää viimeseen saakka niin välttyy ilmaukselta. Jos ilmaa joutuu DSTC/ABS yksikköön niin se on kait aika hankala ilmata.
-
Ei se jarrutehostimen vaihto mikään vaikea homma ole, mutta aikaa ja pitkää pinnaa siihen kannattaa varata ;D Tilaa on todella vähän konehuoneessa, mutta kyllä se sieltä pois tulee ;)
Tilaamani tehostin tuli Saksasta viikossa, osa oli todella hyvin pakattu ja aivan uutta vastaava, puhdas ja siisti. Joten voin suositella ko. paikkaa osien hankkimiseen. Ja paikkahan oli VOLVOGEBRAUCHTTEILE www.volvogebrauchtteile.de tuolla sivustolla on siellä ylälaidassa Ebay shop jonka kautta ainakin osia voi hakea ja ostaa. Ja lähetyskulut tuolle tehostimelle olivat siis 15 €, joka on mielestäni todella kohtuullinen.
Ja sitten eikun entistä pois purkamaan, poikkituki irti, tyhjensin jarrunestesäiliön ja otin suosiolla pääsylinterin kaksi jarruputkea irti sekä sylinteriltä että ABS yksiköltä, sitten sylinterin irroitus onkin helppoa, pistokkeet (4 kpl) irti, kannattaa merkata ne pääsylinterin alla olevat pistokkeet niin eivät mene sekaisin. Kytkimen kumiseen nesteletkuun tulppa päähän ettei sinne mene ilmaa. Sitten ryömimään kuskinjalkatilaan. Alamuovi pois, jarrupolkimen päästä sokka irti ja irroittelemaan tehostinta kiinnipitäviä muttereita. Alimmaiset ovatkin suht hyvin hollilla, keskikonsolin puoleinen ylämutteri vaati hiukan enemmän puuhaa, jarruvalokatkaisimen irroitus ja siirto pois tieltä helpotti hommaa. Ja taas konehuoneen puolelle, koetin saada tehostimen tulemaan pois ilman enempiä purkamisia, siihen meni turhaa aikaa. Kannattaa suosiolla purkaa tieltä ilmansuodatin kotelon yläosa, releboksi ja ABS yksikön kehikko (kolmella pultilla kiinni alaosastaan, putkia ei tarvitse irroittaa). Vieläkään ei tehostin mahtunut tulemaan pois, otti kiinni koneen yli alipainepumpun vierestä kulkevaan vesiputkeen (metallia). Hetken tuumailtuani otinkin letkun sijasta irti alipainepumpun kannen päästä (helppo). Nyt tehostimen sai taiteiltua pois kun vesiputki siirtyi enemmän pois tieltä. Uusi menikin sitten jo helpommin paikoilleen. Ilmasin jarrut huolella, eikä ongelmia koeajolla ilmennyt, absit rutisevat entiseen malliin ja ajonvakautuskin tuntuisi toimivan.
Rälläköin vielä uteliaisuuttani entisen tehostimen auki, jo aiemmin olin kiinnittänyt huomiota tehostimen sisäosien öljyisyyteen ja öljyä olikin tehostimen kalvolla jonkin verran, ja olihan siellä reikäkin siinä moottorin puoleisessa kalvossa, joten jalkatilan puolelta laitettava tiiviste tms. viritys ei olisi auttanut mitään. Käsittääkseni tehostin ottaa "korvausilmansa" juurikin sen keskiosan tangon reiän kautta. Sen takia kai siellä kaulalla se vihreä superlonin palanen on vaimentimena/suodattimena?
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, hommaa oli ihan riittävästi mutta tulipahan tehtyä, vaikka jossakin vaiheessa usko olikin koetuksella tehostimen pois mahtumisen suhteen ???
Jäin vielä mietiskelemään miten tuo öljy on tuonne tehostimeen tiensä löytänyt, alipainepumpulta tietenkin, mutta onko tehostimelle ajautunut ensin öljyä, joka on pehmittänyt kumin ja on tullut reikä. Vai onko kalvoon tullut reikä ja alipaineen heikkeneminen tai ajoittainen puuttuminen saanut öljyn kulkeutumaan kalvolle? Ja onko alkuperäinen syy tehostimen vaurioitumiseen tuossa alipainepumpussa? Pitäisiköhän siihen letkuun laittaa jokin öljynkerääjä tms? Vai onko näitä tehostimia mennyt myös bensakoneisista Volvoista? :o
-
Jaahas, iloa tuosta jarrutehostinrempasta kestikin melkein vuoden :-[. TAAS on sama ongelma edessä. Vielä en ole ehtinyt autoa tarkemmin tutkimaan tahi purkamaan mutta oireet samat kuin viimeksikin, jarrua painettaessa suhahdus jalkatilasta ja poljin kivikova. Silloin viimeksihän tehostimeen oli päässyt jnkv. öljyä ja se lienee pehmittänyt kalvon-->reikä.
Eli onko nyt sitten alipainepumpunkin vaihto edessä, vaikka siis en jarrutehossa tms. huomannut mitään muutoksia edeltävästi? Onko tuo pumppu senverran väljä että öljyä pääsee sen läpi tehostimen letkuun ja siitä sitten tehostimelle? Viimeksi (vuosi sitten), kaipailin kokemuksia tuohon öljyisyyteen liittyen. Saisikohan siihen letkuun turvallisesti jonkinlaisen öljynkeräimen rakennettua, jos vika taas on siinä. Onko tietoa mitä tuollainen uusi alipainepumppu maksaa ko. autoon?
Autohan on V70 -06 mallia(otettu käyttöön -05) 2,4D ja 317 000 km. Ketuttaa vain jo etukäteen tuon tehostimen taiteilu pois ja takaisin. Se edellinen käytetty tehostin oli niin siistin ja hyvän oloinen etten oikein jaksa uskoa että olisi haperuuttaan hajonnut, vaikka mistä tuon tietää?
Mukavaahan tämä onkin kun "ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä" vika on alkanut yhä tihentyvällä frekvenssillä tulla näyttöön, hammashihnan vaihto olisi käsillä ja kaksoismassakin jo hiukan ilmoittelee olemassaolostaan. Tietääpähän ainakin minne rahat menee! :o
-
No ei kai se normaalia ole, että noin nopeasti ehjästä osasta loppuu kilometrit. Oma Volle on suhissut nyt kaksivuotta, mutta vielä ei ole ollut tarvetta alkaa remonttiin, kun ei pienen suhahduksen lisäksi muuta vaivaa jarrujen puolella esiinny.
-
Joo, ei ole ei. Kyllä tuohon nyt pitänee jokin muukin vika kuin haperot jarrutehostimet löytää. Olen koettanut googletella noita alipainepumppuja, tarvikeosinahan noita ei tunnu löytyvän ja käytetynkin pitäisi tietysti olla vähänajetusta autosta. Mitähän tuollainen maksaakaan alkuperäisosana, kun en ole ehtinyt käydä kysymässä.
Autolle en siis edellenkään ole tehnyt muuta kuin ajoin sen silloin katokseen, pitänee alkuviikosta syventyä tarkemmin. Mutta mieleen tulee että jos pumppu alkaa olla väljä ja alipainetta karkaa myös tuonne nokka-akselin puolelle, voisi öljyä kulkeutua pumpulle. Sieltä se sitten valuu pysähdyksissä letkua pitkin tehostimelle?
Nythän tuo suhahdus on pikemminkin tuhahdus ja poljin on heti kova, ts. tehostusta ei ole lainkaan. Olisiko pumpun tuottama alipaine jo niin heikko että pienikin vuoto tehostimella on kohtalokas?
No eiköhän tuo tuosta selvinne jahka pääsen auton kimppuun, käytetyn tehostimen kuitenkin taas tilasin, sen alipainepumpun kun vielä saisi jostakin edullisesti.
-
Jatketaampa monologia... :( Purkuosat taas vaihdettu ja auto toimii. Toimimattomassa tehostimessa näytti taas olevan jnkv. moottoriöljyä sisällä, en nyt sitä purkanut. Autossa ollutta alipainepumppua tutkiskelin ja purin osiin, yksinkertainen kapistus ja eipä tuosta silmämääräisesti osaa sanoa onko siinä vikaa vai ei, öljyä oli pumpussa paljon, mutta niin kai sitä siellä kuuluneekin olla. Nokka-akselin päästä on öljyreikä alipainepumpun akselin läpi kammioon. Paluuvirtaus on hoidettu eräänlaisen läppäventtilin kautta. Laitoin siihen nyt purkaamolta -02 mallisesta puretun pumpun, kilometreistä ei tietoa.
Mitään öljynkeräimiä en sinne alkanut virittelemään, tilaa on niukalti ja olisiko siitä vain seurannut lisäongelmia? No, ajellaan taas ja jos tuo vielä kolmannen kerran porsii alkaa auton vaihto olla enemmän kuin lähellä.
-
Silloin viimeksihän tehostimeen oli päässyt jnkv. öljyä ja se lienee pehmittänyt kalvon-->reikä.
Eli onko nyt sitten alipainepumpunkin vaihto edessä...
Kiitos vaan vihjeestä. Tutkin juuri omastani alipaineletkun ja se oli öljyinen mutta merkit viittasivat, että öljyä ei olisi vielä mennyt tehostimeen saakka. PUTSATKAA IHMEESSÄ SE LETKU JA LAITTAKAA VAIKKA SUODATIN VÄLIIN. Pesin öljyisen letkun ja laiton pienen bensasuodattimen väliin. Toivottavasti itse vältyn tehostajan vaihdolta....
Mutta millainen tämä alipainepumppu on rakentaan? Onko siinä kalvo (joka on siis rikki, kerta jos päästää öljyä) vai onko oikein moottoriöljyllä voideltu, jolloin se öljy on ihan normaalia siellä pumpussa. Se alipainepumppukin löytyi nokka-akselin vaihteison puoleisesta päästä.
-
Pumppu sinänsä siis hyvin yksinkertainen ja helposti purettavissa. Mitään kalvoja siinä ei ole. Nokka-akseli pyörittää pumpun akselia, akselilla on kovaa muovia oleva suorakaiteenmuotoinen siipi, jonka molemmissa päissä erilliset tiivistyspalat. Tuo siipi siis pyörii epäkeskomaisesti (huonosti ilmaistu) ja tekee alipaineen. Öljyllä on pumpulle ihan oma reittinsä nokka-akselin päästä. Pois liika öljy ilmeisesti palaa sellaisen metalliliuskasta muodostuvan takaiskuventtiilin kautta venttiilikopan sisälle. Mittaamatta tarkemmin en siis pystynyt tuosta pumpusta sanomaan onko jo liian kulunut.
Minulla tuo letku ei niinkään ollut öljyinen, ei siis valunut öljyä tms. mutta tehostimelle asti sitä oli kuitenkin päätynyt. Pumpultahan lähtee kaksi alipaineletkua, paksumpi(jossa on se takaiskuventtiili välissä) ja ohkainen joka menee moottorin tukityynyille yms. paikkoihin. Laitoitko siis tuohon paksumpaan letkuun sen suodattimen. Itsekin jo ostinkin paineilmaletkuun tulevan vedenerottimen, mutta en sitä sitten alkanutkaan laittamaan paikoilleen. Aika vähän tuolla olisi tilaa laittaa sitä erotinta siten että sen pystyy tyhjentämään purkamatta romuja pois edestä. Lisäksi mietin että tukkiiko öljy tuon erottimen suodattimen. Ja eihän siinä alunperinkään mitään suodattimia ole. Eli jos pumppu ok ei suodatusta tarvittane?
Mutta auto siis jälleen toimii, kuten edellisellä kerrallakin tehostimen vaihdon jälkeen, vaan kuinka kauan?
-
Juu, siihen mikä menee tehostimelle. Ihan mielenkiinnosta tutkin tuon tiehyen. En edes huomannut, että pumpulta olisi lähdössä toinen letku jonnekin. Alipainetta moottorin kumityynyille ? Moottori ylempi kumityyny (juuri sen tehostajan alipaineletkun edessä) on ainakin vähän rispaantut, mutta siihen ei mitään alipaineletukuja tule. Tehostajan letku oli ihan kunnolla öljyinen mutta vaikka puhtaalla paperilla pyyhinsitä tehostajan puoleista päätä, sieltä en onnekseni öljyä löytänyt.
-
Moottorin etu- ja taka alatukikumityynyt tarvitsee alipaineen, sekä lisäksi vnt-ahdinta ohjataan saman lähteen alipaineella
-
Pyörittelin ja siis purinkin tuon autossa paikoillaan olleen alipainepumpun. En vain oikein saanut ajatusta miten pumpulle tuleva moottoriöljy estyy menemästä tehostimelle menevään letkuliitäntään. Toki noissa molemmissa liitännöissä on takaiskuventtiilit, ja siinä tehostimelle menevässä letkussa vielä omansa. Ja kun en muuta keksinyt pistin toivoni siihen että tuo vanha pumppu olisi ollut jo niin kulunut että ei muodosta riittävää alipainetta estääkseen öljyä ajautumasta tehostimelle asti? Onko tuo purkamolta ostettu käytetty pumppu sitten sen parempi, siinäpä kysymys? Lottoamiseksihan se menee. Tietysi jos olisi sopiva alipainetta mittaava mittari, voisi kai tuon muodostuvan alipaineen mitata esim. tyhjäkäynnillä.
Omassa autossani on tuo ahtimen johdesiipien ohjaus jo sähköisesti, joten senkään toiminnassa ei muutoksia ollut havaittavissa ennen tai jälkeen rempan. Ehkä jarrutustuntuma on nyt herkempi, eli oliko pumpun vaihdolla jotakin merkitystä, en tiedä, mutta todellakin toivon niin! ::)
-
Tuol oli mainittu suhina painettaessa jarrua niin entäpä sit omani kun se suhisee koko ajan paitsi kun painaa jarrua? Pumppaamalla menee ihan kovaks ja jarruteho häviää. poljin on hieman oudon tuntuinen mut normaali jarrutus toimii ihan ok.
-
Tuol oli mainittu suhina painettaessa jarrua niin entäpä sit omani kun se suhisee koko ajan paitsi kun painaa jarrua? Pumppaamalla menee ihan kovaks ja jarruteho häviää. poljin on hieman oudon tuntuinen mut normaali jarrutus toimii ihan ok.
On tuollalaillakin oireilevia vastaan tullut, riippuu täysin siitä, että miten se tehostimen tiiviste sielä on tai miten se on rikki, että missä tilanteessa se suhisee.
Jos se suhisee sieltä polkimen juuresta, on se rikki, suhisi se sitten missä tilanteessa vain, koska sen ei kuulu sieltä vuotaa.
-
voiko muute tämä suhina aiheuttaa moottori systeemi seuraava huolto häiriön? Aiemmin tuli ku kuormittui kone mut nyt alkoi ihan jatkuvasti palaa
-
Terve! Olis kiva kyllä saada tietoa mistä niitä tiivisteitä voisi tilata,mulla on nyt akuutti tilanne päällä eikä ainakaan keskusautohalli niitä myy.
Jos sulla olis mahdollisuus antaa vinkkiä niin kiva.
Terv,lepy57
-
Kiitos vaan vihjeestä. Tutkin juuri omastani alipaineletkun ja se oli öljyinen mutta merkit viittasivat, että öljyä ei olisi vielä mennyt tehostimeen saakka. PUTSATKAA IHMEESSÄ SE LETKU JA LAITTAKAA VAIKKA SUODATIN VÄLIIN. Pesin öljyisen letkun ja laiton pienen bensasuodattimen väliin. Toivottavasti itse vältyn tehostajan vaihdolta....
Mistä ostit tuon suodattimen ja minkäkokoinen tuo letkun sisämitta on, muistatko?
-
täälä suhisee kun painaa kaasua, hirveä pihinä käy ja sitten kun höllää kaasun niin pihinäkin pienenee tai loppuu kokonaan, on mielenkiintoinen kapistus, vaikka niin yksinkertainen loppupeleissä onkin. Myös tuota moottorinvikavaloa miettinyt itse kun alunperin syttyi ja sammui itsekseen ja nyt palaa jatkuvalla syötöllä.
-
Mistä ostit tuon suodattimen ja minkäkokoinen tuo letkun sisämitta on, muistatko?
En nyt ihan tarkkaan muista mutta muistaakseni tuo letku oli 10 mm ja en löytänyt sellaista suodatinta, jossa olisi ollut sen kokoiset päät joten pyöritin teippiä suodattimen Ø 8 mm liittimeen. Suodatin oli ihan tarvike bensasuodatin, hinnaltaan varmaan luokkaa 2 €. Suurta sinne ei oikein mahdu, joten sellaisen suunnilleen piipunkopan kokoisen sinne laitoin. Noita saa ihan marketeista, Biltemasta ja Motonetistä jne..
Suodattimeen mahtuu varmaan pari ruokalusikallista öljyä ja paperi imee pienet pisarat itseensä. Täytyypä joskus katsoa, kuinka se siellä jaksaa. Suodatin ei vaikuta mitenkään jarrujen toimintaa, mutta letkuliitoksen pitää olla tietty tiivis. Jattuntehostimen letku piti katkaista, jotta sen suodattimen sai siihen väliin.
Ei ole kallis toimenpide ja ainakin näin voi estää öljyn pääsemisen jarruntehostajaan. Sitä en sitten tiedä, rikkooko sen tehostajan öljy vai mikä.
-
Jaahas, iloa tuosta jarrutehostinrempasta kestikin melkein vuoden :-[. TAAS on sama ongelma edessä. Vielä en ole ehtinyt autoa tarkemmin tutkimaan tahi purkamaan mutta oireet samat kuin viimeksikin, jarrua painettaessa suhahdus jalkatilasta ja poljin kivikova. Silloin viimeksihän tehostimeen oli päässyt jnkv. öljyä ja se lienee pehmittänyt kalvon-->reikä.
Eli onko nyt sitten alipainepumpunkin vaihto edessä, vaikka siis en jarrutehossa tms. huomannut mitään muutoksia edeltävästi? Onko tuo pumppu senverran väljä että öljyä pääsee sen läpi tehostimen letkuun ja siitä sitten tehostimelle? Viimeksi (vuosi sitten), kaipailin kokemuksia tuohon öljyisyyteen liittyen. Saisikohan siihen letkuun turvallisesti jonkinlaisen öljynkeräimen rakennettua, jos vika taas on siinä. Onko tietoa mitä tuollainen uusi alipainepumppu maksaa ko. autoon?
Autohan on V70 -06 mallia(otettu käyttöön -05) 2,4D ja 317 000 km. Ketuttaa vain jo etukäteen tuon tehostimen taiteilu pois ja takaisin. Se edellinen käytetty tehostin oli niin siistin ja hyvän oloinen etten oikein jaksa uskoa että olisi haperuuttaan hajonnut, vaikka mistä tuon tietää?
Mukavaahan tämä onkin kun "ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä" vika on alkanut yhä tihentyvällä frekvenssillä tulla näyttöön, hammashihnan vaihto olisi käsillä ja kaksoismassakin jo hiukan ilmoittelee olemassaolostaan. Tietääpähän ainakin minne rahat menee! :o
Ongelma johtuu todellakin siitä, että alipainepumpusta huokuu öljyä tehostimeen ja kalvo menee siksi rikki. Erityisesti man.vaihteisissa kuten allekirjoittaneella kun auto pysäköidään usein vaihdetta vasten ja moottori "nytkähtää" väärään suuntaan. Alip.pumppuun tullut jossain kohden tuotemuutos. Omani (pumpun) hommasin myös Saksalaiselta purkaamolta. Oli -09 XC60 (viimeinen joka sopii päikseen -06 D5:seen).
-
Tuo onkin ainakin yksi looginen selitys kuinka se öljy voi kulkea takaperin siinä putkessa. Itse olen pohtinut mielessäni, että se jarruntehostajassa oleva alipaine saattaisi ehkä imeä öljyä takaperin auton ollessa pysäköitynä. Siinähän on oltava jokin venttiili, joka pitää sen alipaineen ja kun se aina varmasti vähän vuotaa niin kuvittelisin, että se voisi imeä pieniä määriä öljyä pumpusta letkuun. Itselläni siinä letkussa on sellainen lenkki alaspäin. Sinnehän voisi pikkuhiljaa vuotaa öljyä ja lopulta se kai voi kuplia tehostajan sisälle, kun sitä kertyy tarpeeksi.
Jos letku lähtisi alipainepumpulta ylöspäin niin öljy valuisi helpommin pumppuun takaisin. Alkuperäisenä se lähtee pumpulta viistosti alas..
-
En muista muutosta tarkkaan mutta modifioidulla pumpulla (oliko lisätty just takaisku) ongelmia ei pitäisi olla. Itse ostin tarvikekaupasta ATE:n tehostimen (alkup. valmistaja) ja maailmanmestareilta käytetyn pumpun ja hyvin on pärjätty. En usko, että teet sillä eroa jos lähdet letkun reititystä muuttamaan. Siirtyyhän se öljy/-sumu nytkin "ylämäkeen" suht. vaivattomasti. Ymmärtänet pointin :)?
-
(http://s9.postimg.org/ahw0880qz/20150714_115949.jpg) (http://postimg.org/image/ahw0880qz/)
mihinkäs sitä silikoonia pitäs suhautella
auto s80-99
jarruopoljin siis suhisee kokoajan paitsi painettaessa
-
Terve.
Jos suhina on jatkuvaa ja loppuu poljinta painaessa on vika mitä todennäköisimmin siinä tiivisteessä siellä jalkatilan puolella.
Tuo tiiviste on vaihdettavissa tehostinta irrottamatta.
Ja joo joo...ei sitä tiivistettä saa mistään >:( :(
Mutta mutta,,, minullapa on tiedossa muutama kappale Aten tehostimeen kuuluvia uusia tiivisteitä sinne polkimen juureen. :hello:
Ja joo ei ole halpa taisi olla peräti 45€ kappale.
minun mielestäni kuitenkin edullinen verrattuna uuden tehostimen hintaan.
Pari kappaletta jo varattu joten kolme on jälellä.
-
Täällä taitais olla myös tarve tuolle tiivisteelle.. Jarrua painaessa sihinä loppuu.
-
Tere.
Jos loppuu niin tiivisteeltä vaikuttaa.
Uusia tiivisteitä löydät nimimerkiltä "vcool".
Itselleni ostin yhden varalle.
Minulle helppoa kun asutaan samalla suunnalla.
-
Viestiä laiteltu. Kiitoksia!
-
(http://s9.postimg.org/ahw0880qz/20150714_115949.jpg) (http://postimg.org/image/ahw0880qz/)
mihinkäs sitä silikoonia pitäs suhautella
auto s80-99
jarruopoljin siis suhisee kokoajan paitsi painettaessa
sattuuko kenelläkään olemaan kyseistä tiivistettä.kiinnostais ostaa jotta notta suhinan sais loppuu
-
sattuuko kenelläkään olemaan kyseistä tiivistettä.kiinnostais ostaa jotta notta suhinan sais loppuu
Kysytty on mutta hiljaista on. Kovasti koitin eilen illallakin googletella Suomesta ja maailmalta mutta heikolta vaikuttaa..
-
Terve.
Olin yhteydessä nimimerkkiin "vcool",on tällä hetkellä menossa Hankoon pokeraniin.
Pyysi,että laittakaa postitustiedot privana niin ensiviikon alussa lähettelee tiivisteitä tulemaan.
Kiireinen kaveri,sorry jos toimitus venyy.
-
Selvä peli.
-
Tiiviste hallussa ja viikonloppuun mennessä olisi tarkoitus vaihtaa. Laitan infoa kuinka kävi.
-
Tiiviste hallussa ja viikonloppuun mennessä olisi tarkoitus vaihtaa. Laitan infoa kuinka kävi.
odottelen mielenkiinnolla kokemuksia tästä. Itsellä taitaa olla sama operaatioedessä.
-
En ole vielä ehtinyt vaihtamaan mutta piakkoin se täytyy kyllä tehdä.
-
Ei ole kyllä ihan 15min homma kuten tässä ketjussa joku aiemmin mainitsi..
Vanha tiiviste lupsahti pois paikaltaan mutta tuota uutta ei kyllä meinaa saada millään menemään paikalleen. Kun on hieman jämäkkäämpää materiaaliakin. Puolet huulloksesta sisällä mutta loput puolet irvistääkin vielä ulkona. Ei kyllä jaksaisi alkaa koko tehostinta irroittamaan autosta.
-
joo toi uus tiiviste jäykempää kamaa mut kun saat puoliksi paikalleen pakota varovasti jarrupolkimen sitä akselia jo sisällä olevaan huuleen päin ni tulee tilaa hieman enemmän,
ja muistaa laittaa rasvaa peliin. tarvittaessa voi hieman lämmittää esim kuumailmapuhaltimel kevyesti =)
kärsivällisyys palkitaan=)
-
Enpä tiedä.. tuntuu ihan jo että noinkohan tämä edes sopii tähän tehostimeen. On sen verran isompi kuin vanha ja tuo tehostimen "ura" niin pieni ja teräväreunainen. Nyt vaikka tehostin on ruuvipenkissä kiinni niin ei sitä meinaa saada paikalleen. Ennemmin lähtee reuna leikkautumaan ja sormin ei saa edes alulle..
-
Itsellä oli T5 S60 sama ongelma, mutta uusin tiivisteen siihe loppu äänet. Työläinen homma vaihtaa, mutta luultavasti palkitsee kun homma on tehty.
-
Useiden yritysten jälkeen en vain saanut menemään. Oli rasvaa reilusti välissä jne. Koitin lämmittää kevyesti että materiaali pehmenisi hieman.. silti ei.
Kaikenlaisia autoremontteja on tullut tehtyä mutta nyt joutuu myöntämään tappion :D
"Uusi" tehostin purkuosana hankinnassa.
-
Itse tilasin Skandixilta jarrutehostimen DSTC liitännällä. Hinta postituksineen n. 290€. On ATE:n tehostin ja näyttää samalta kuin samassa pajassa myyty Volvon tarralla varustettu tehostin (570€). Pakko laitattaa korjaamolla. Omat taidot ja välineet ei riitä laittamiseen ja jarrujen ilmaamiseen. Autosalvassa arviolta kolmen tunnin työ ja n. 300€. Kiitos!
-
Tuolta löytyisi Puolalaisen valmistajan tiivistettä jarrutehostimeen:
http://www.draken.com.pl/volvo/pompy-serwa-hamulcowa/4637-uszczelka-serwa-ukladu-hamulcowego-s60-s80-v70-ii-xc70-1999-2001-bez-dstc.html (http://www.draken.com.pl/volvo/pompy-serwa-hamulcowa/4637-uszczelka-serwa-ukladu-hamulcowego-s60-s80-v70-ii-xc70-1999-2001-bez-dstc.html)
Valmistaja on Tedgum ja osa nro. 00748698
Mersun Ml:ssä on kai samanlainen -huomasin yhdellä foorumilla, että olivat ML:ään vaihtaneet näitä, mutta aika vaihtelevalla menestyksellä: on sen verran tiukka kuulemma asentaa paikoilleen.
-
Hei,
Onko kenelläkään kokemusta tuon Draken tiivisteen asentamisesta? Vinkkejä ja varoituksia olisi hyvä kuulla ennen vaihto-operaatioon ryhtymistä.
-
onko kukaan tilannut tuota draken tiivistettä? Uskaltaako tuota tilata? Tai jos joltakin löytyy ylimääräisiä nurkista niin tänne tarvittaisiin yksi :)
-
Jotkut ovat saaneet asennettua. Minä en saanut, en sitten millään. Joten sen perusteella en suosittele :D
-
Jotkut ovat saaneet asennettua. Minä en saanut, en sitten millään. Joten sen perusteella en suosittele :D
Ainakin vanha tiiviste lupsahti sievästi paikalleen se jälkeen kun irtosi jostain syystä :idiot2: toki uusi on paljon jäykempi mutta täytyy se ainakin yrittää. :) Lähinnä mietiskelin että tuleeko tuolta tavara perille? Oli jotenkin epämääräisen näköinen sivu
-
Hei,
Minulla olisi yksi ylimääräinen tiiviste. Tilasin kaksi, jos asentaessa hajoittaa sen ainoa, niin harmittaa enemmän. Tilausken suoritin puolalaisen kaverin kautta aj se kyllä toimi ihan ok. Hänelläkin oli jotain pientä vääntöö sen kaupan kanssa.
Asentamien on hankalaa. Se on tiukka ja vaatii voimaa. Sinen koloon ei meinaa oikein millään päästä painamaan,
terveisin,
jones
-
Hei,
Minulla olisi yksi ylimääräinen tiiviste. Tilasin kaksi, jos asentaessa hajoittaa sen ainoa, niin harmittaa enemmän. Tilausken suoritin puolalaisen kaverin kautta aj se kyllä toimi ihan ok. Hänelläkin oli jotain pientä vääntöö sen kaupan kanssa.
Asentamien on hankalaa. Se on tiukka ja vaatii voimaa. Sinen koloon ei meinaa oikein millään päästä painamaan,
terveisin,
jones
Mulla pihisee jarrut vähän myös. (s80 t6 -08) Eli jos tuo tiiviste auttaa niin onko sinulla vielä ylimäärinen vapaana?
-
Moi,
mulla meni tänään kaikkien sikaliimaviritysten jälkeen kyseinen tiiviste täysin atomeiksi.. >:( Kattelin noita puolalaisen nettikaupan sivuja niin näyttäisi olevan että toimitusmaaksi saa valittua vain Puolan. Eihän kellään sattuisi olemaan jemmassa vielä yhtä ylimääräistä tiivistettä? Vois ainakin kokeilla yrittää vaihtaa kun budjetti ei just nyt kestäisi uutta tehostinta ja asennuskuluja...
-
Ka niinhän se meidänkin volvoon (V70 II -01) tuli tämä kyseinen vika. Elikkä jarrupolkimen painamisen jälkeen jää päälle armoton suhina.
Tehtyäni salapoliisityötä löysin tämän ketjun ja sieltä tuon Tedgumin tekemän tiivisteen.
Tosiaan nettisivut antavat laittaa ostettaessa toimitusosoitteen vaan Puolaan. Onneksi kuitenkin ebayn hakua käyttämällä löytyi helposti sama tuote myynnistä, 17 puntaa eli about parikymppiä postikuluineen.
http://www.ebay.com/itm/282139491396
Tuolta ostakee vaan muutkin ketkä tarvitsee. Toivottavasti ei ole niin tuskallinen asennella mitä foorumilta olen lueskellut :)
-
Jotkut ovat saaneet laiteltua.. Minä en saanut kuin kipeät sormenpäät ja veriset kynsinauhat :D
-
Kerro onnistuiko asennus. Ostin jo uuden tehostimen mutta ei ole vielä kerennyt asentamaan. Tuon vanhan voisi kunnostaa jos tiivisteen asennus on tehtävissä.
-
S80:ssä oireet: Jarrua painaessa sihahtaa, mutta vain silloin. Tyhjäkäynnillä jarrua polkiessa poljin kovettuu ja jarrutusteho katoaa... Poljin palautuu normaaliksi kun antaa koneelle kierroksia. Onko kyseessä yo. tiiviste vai pitäisikö vaihtaa koko tehostin?
-
Äkkiseltään sanoisin että tehostin itsessään on sökö..
-
Omassani ei DSTC:tä ole, joten jos käytettynä metsästää, niin tuota tupla-anturillista mallia ei varmaan voi tähän asentaa vaan pitää olla nimenomaan tähän malliin suunniteltu tehostin?
-
Minulta löytyy noita Puolalaisia tiivisteitä 3 kpl. Aikoinaan tilasin "varmuuden vuoksi".
Yhtään en ole asentanut. Tarvitsevat voi kysellä vaikka yv:llä, myyn omakustannushinnalla 18 € / kpl.
KAIKKI MYYTY!
-
Sama juttu kuin ylläolevalla, eli jäi yksi ylimääräinen tiiviste käyttämättömänä. Laittakaa yv:tä mikäli jollain on tarvetta.
-
Nimark myy jotain korjaus-sarjaa, mitä sitten sisältää?
Korjaussarja jarrutehostimen
Hinta 26.20 €
Toimitusaika
(työpäivää): 1-5
Hinnat sisältävät ALV:n 24%
-
Hei! Täällä kirjottelee uusi jäsen ja tyytyväinen volvon omistaja mutta kysyttävääkin olisi, elikkä omassa -03 vm d5 alkanut kuulumaan suhinaa jarrupoljinta paineltaessa ja jarrun pehmentymistä havaittavissa.
Ilmeisesti tarpeen olisi uusia tyyppivikainen jarrutehostin ja varmaan myös samalla alipainepumppu(ko)?
Suomessa aika suolasen hintasia kyseiset osat mutta esim. Skruvatin sivuilla näky olevan tehostin noin 250 euron tietämillä.
Onko kukaan tilannut tuolta itselleen tehostinta vai mistä olisi viisainta etsiä?
-
Hei! Täällä kirjottelee uusi jäsen ja tyytyväinen volvon omistaja mutta kysyttävääkin olisi, elikkä omassa -03 vm d5 alkanut kuulumaan suhinaa jarrupoljinta paineltaessa ja jarrun pehmentymistä havaittavissa.
Ilmeisesti tarpeen olisi uusia tyyppivikainen jarrutehostin ja varmaan myös samalla alipainepumppu(ko)?
Suomessa aika suolasen hintasia kyseiset osat mutta esim. Skruvatin sivuilla näky olevan tehostin noin 250 euron tietämillä.
Onko kukaan tilannut tuolta itselleen tehostinta vai mistä olisi viisainta etsiä?
Itse tilasin skandix:ilta syksyllä DSTC jarrutehostimen hintaan 195e.
(https://s29.postimg.org/sbhqbrfyr/skandix_tilaus.jpg) (https://postimg.org/image/sbhqbrfyr/)
-
Hei vaan. Kevyt sihinä kuuluu auton käydessä, mutta loppuu jarrua painaessa. Jarrut aivan normaalit toiminnaltaan. V50 -04 2.4 ja DTSC. Auttaako tiivisteen vaihtaminen?
Ja ylipäätään käykö tuo sama tiiviste myös V50:n?
-
Hei vaan. Kevyt sihinä kuuluu auton käydessä, mutta loppuu jarrua painaessa. Jarrut aivan normaalit toiminnaltaan. V50 -04 2.4 ja DTSC. Auttaako tiivisteen vaihtaminen?
Ja ylipäätään käykö tuo sama tiiviste myös V50:n?
Avain vaunun mies ei osannut kertoa mitään. Ensi viikolla näyttämään mentävä. Alipaineletkut tai jarrutehostin mahdolliset syypäät. Taitaa tulla eka merkkihuollon lasku näppiin :(
Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
-
Omassa volvo s60 sama vika ja ajattelin tuon tiivisteen vaihtaa. Tuleeko nesteet pihalle jos vanhan tiivisteen nakkaa poies? ???
-
Toivottavasti ei. Silloin on jotain pahasti pielessä :)
Tehostin ja sylinteri ovat siis eri osia.
-
Toivottavasti ei. Silloin on jotain pahasti pielessä :)
Tehostin ja sylinteri ovat siis eri osia.
Kiitoksia! ajattelin varmistaa ettei käy ohrasesti kun rupean vaihtamaan. ;D
-
Jarrut kadoksissa! :( Vieläkö joltain löytyy tiivistettä tehostimeen? 2007 mk2
-
Jarrut kadoksissa! :( Vieläkö joltain löytyy tiivistettä tehostimeen? 2007 mk2
Tää kiinnoistais kanssa. Olis nimittäin yks rytö tiedossa.
-
Laitoin YV
-
Täältä löytyisi kanssa sellainen puolalainen tiiviste. Tarvittaessa yv:llä saa kiinni.
-
Täältä löytyisi kanssa sellainen puolalainen tiiviste. Tarvittaessa yv:llä saa kiinni.
Laitoin sulle yv;tä tulemaan.
-
Jos joltain löytyy näitä tiivisteitä, niin paiskatkaapa YV:tä. Vois vihdoin korjata ton suhinan, jota oon neljä vuotta jo kuunnellut vaihtelevasti. Välillä ollut puolikin vuotta pihisemättä.
-
Hi
ei sitä tiivistetä tarvitse välttämättä vaihtaa
tiivistä se haitarikumi + sen ympäristö vuotopaikasta vaikkapa silikonilla ja hieman isommalta alueelta ja muutamaan kertaan ( silikoni kuivuu n1vrk ) elikä tee
silikonin levitys toisen kertaan mutta malta silikonin kuivumisaika ennekuin kokeilet painaa jarrupoljinta ennen 1vrk
-
Tuolta asennusvinkkiä tiivisteelle: https://www.ebay.com/p/Own-03771850181/650397364?iid=272393491273
En kyllä kokeillut onnistuuko ;)
(https://i.ibb.co/R73qZmm/Jarrutehostimen-tiivisteen-vaihto-1.jpg) (https://ibb.co/R73qZmm)
(https://i.ibb.co/XkdTnXf/Jarrutehostimen-tiivisteen-vaihto-2.jpg) (https://ibb.co/XkdTnXf)
(https://i.ibb.co/JzsT0bb/Jarrutehostimen-tiivisteen-vaihto-3.jpg) (https://ibb.co/JzsT0bb)
(https://i.ibb.co/jhyp98Z/Jarrutehostimen-tiivisteen-vaihto-4.jpg) (https://ibb.co/jhyp98Z)
-
Hi
ei sitä tiivistetä tarvitse välttämättä vaihtaa
tiivistä se haitarikumi + sen ympäristö vuotopaikasta vaikkapa silikonilla ja hieman isommalta alueelta ja muutamaan kertaan ( silikoni kuivuu n1vrk ) elikä tee
silikonin levitys toisen kertaan mutta malta silikonin kuivumisaika ennekuin kokeilet painaa jarrupoljinta ennen 1vrk
Mitä sikikonia laitoit ?
-
Mitä sikikonia laitoit ?
Hi
Silikoni oli Plastik padding universal silikone,kirkas väriltään
Tämä tuote
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/silikoni-plastic-padding-v%C3%A4rit%C3%B6n-70ml
Minun kärryssä jarrupolkimen juuressa on harmaa haitarikumi joka ainakin alapään kiinnityskohdasta vuoti,mutta levittelin silikonia varmuuden vuoksi muuallekkin ja kahteen kertaan,vuorokauden välein jonka ajan autoa ei käytetty.
Työskentelyasento on hankala ja sormituntumalla pitää toimia ja jos tuota hommaa teet niin pitää olla ehdottomasti lämmin talli jotta silikoni kuivuu oikein!
Minun tapauksessa tuosta korjauksesta on kulunut jo viisi vuotta eikä vuotoa/suhinaa ole ilmennyt,ja jarrut toimivat ok,jarrut toimivat myös ennen korjausta,mutta jotenkin heikommin.
Huom
Jos em hommaan ryhdyt niin omalla vastuulla sitten!!!
jos korjaus ei onnistu niin vika voi olla myös tehostimessa muualla,ja edessä on tehostimen vaihto.
Lisäys
em kärryssä ei ole luistonestosysteemiä,joten tehostin ei ole osiltaan samanlainen!
Tsemmppiä
-
Tähän ketjuun voisi nyt lisätä että tuota tiivisterengasta näyttää saavan myös Autodocilta.
https://www.autodoc.fi/tedgum/8536984