Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HVD5 - 07.08.2013, 23:45:51

Otsikko: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: HVD5 - 07.08.2013, 23:45:51
Iltaa,
pitäisiköhän minun olla huolissani, kun etummaisen tukikumin letku on irti ja tulpattu? Auto toimii mielestäni kuitenkin normaalisti, vedot on jopa erinomaiset, luulisin. Ei täristele häiritsevästi, eikä muutakaan huolestuttavaa ole ilmassa.

Mietin vaan, että voiko tuo rikkoa jotain? Turboa lähinnä mietin, eikös se sen säätöihin vaikuta? Siinä ei kyllä tunnu olevan mitään metsässä, ainoastaan pieni ujellus kylmänä voidaan kirjata miinuspuolelle.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Masked Jackal - 08.08.2013, 09:34:14
Kyseinen viritys aiheuttaa korkeintaan ehkä hienoisen häviön mukavuuspuolella. Jos sitäkään.
Tyynythän ovat alipaineistetut, jolloin tyhjäkäynnillä ne saadaan pehmeiksi (löysät) ja vedätyksen aikana jäykistymään kun sinne ohjataan alipaine.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Grimmy - 08.08.2013, 13:11:07
Kyseinen viritys aiheuttaa korkeintaan ehkä hienoisen häviön mukavuuspuolella. Jos sitäkään.
Tyynythän ovat alipaineistetut, jolloin tyhjäkäynnillä ne saadaan pehmeiksi (löysät) ja vedätyksen aikana jäykistymään kun sinne ohjataan alipaine.

Toimii itseasiassa juuri toisin päin. (tai näin se ihan kaavioiden kanssa brittifoorumilla selvitettiin, ja on ihan järkeen käyvää kun sitä vähän miettii..) Kun halutaan vähentää värinöitä niin siellä ei ole alipainetta jolloin siinä on enemmän liikkumavaraa sillä kumilla/moottorilla. Kun halutaan jäykäksi niin sitten tyynyyn ohjataan alipaine jolloin ne menevät lyttyyn ja moottorilla ei ole niin paljon liikkumavaraa vaan se on tiukemmin kiinni korissa. Muutenhan se pitäisi puhaltaa jäykäksi  ;)

Itsekkin luulin aina että toimii noin kun kuvailit mutta ei.

Mutta siis joo, tuo on ihan toimiva korjaus vuotaville tyynyille ja ainoa seuraus tuosta on tyhjäkäynnillä lisääntyvä pieni tärinä. Varsinkin automaatilla vaihde päällä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Masked Jackal - 08.08.2013, 13:41:57
Anteeksi , näin juuri onkin kuten yllä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: (Miksu) - 08.08.2013, 22:02:35
Mikä mulla mei ohi :F
Molemmat puhi samasta asiasta samoin päin, mutta joku nyt mättää? :D




Sillä tulppaamisella on tosiaan estetty alipaineen katoaminen vuotavan kumityynyn kautta, aiheuttaa yleensä ahtopaineen säätelyn vikoja, jos tuo vuotaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: HVD5 - 09.08.2013, 00:55:39
Selvä, kiitokset mielenrauhasta.

Rupesi vain askarruttamaan, kun kerrottiin asian liittyvän myös turbon säätöön. Mutta mitä sitä nyt toimivaa konetta korjaamaan.

Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: azzyyr - 09.08.2013, 07:46:07
Siis hetkinen, otetaas vielä kerran.

Jos kumityyny imetään alipaineella jäykäksi kiihdytyksessä, eikös se letkun irroittamisen jälkeen ole sitten aina "löysä" asetuksessa kun sinne ei alipainetta mistää koskaan tule??

Tästähän seuraisi että tyhjäkäynnillä et eroa huomaa, mutta kovassa vedossa kone pääsee liikkumaan marginaalisesti enemmän.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Kulmamies - 09.08.2013, 08:10:22
Alipaine menee kumityynyile aina, kun kierrokset ovat alle 1500r. Yli tuon kierrosluvun rikkinäinen kumityyny ei vaikuta turbon toimintaan, koska magneettiventtiili pitää letkut tukossa joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: V70 D5 tukikumityynyistä ja alipaineen vaikutuksesta turbon toimintaan
Kirjoitti: SilSam - 09.08.2013, 08:26:04
Yleisesti tälläkin foorumilla on selvää se, että rikkonaiset moottorin kumityynyt hukkaavat alipainetta jolloin järjestelmän alipaine ei riitä ohjaamaan turboa ja tuloksena voi olla vikakoodi ECM6805.

Mutta yhdessäkään keskustelussa en ole nähnyt kenenkään ehdottavan, että alipaine voi hukkua myös vuotavan jarrutehostimen kautta. Aina kun jollakin on ongelmana ECM6805, niin neuvotaan tarkistamaan moottorin kumityynyt, ikinä ei jarrutehostimen kuntoa.

Itselläni jarrutehostin todettiin vuotavaksi ja järjestelmän alipaine hieman alhaiseksi. Jos ei Forten turbocleaner auta ECM6805:een, niin sitten vaihdetaan tuo jarrutehostin.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Lapari - 17.08.2013, 21:29:00
Lainaan tätä topickia kun otsikko passaa hyvin. EI varsinaisesti kyse Ole isoista tukikumeista... Vaihtelin aikaisemmin moottorin ylätuen, sen missä on nostokorvakon olinen lenkki. Onko tämän asennuksessa mitään ohjetta poikittaiatuen kiinnityksen suhteen? Siinä poikittaistuen yhdystangossahan on ovaalit reiät ett poikittaistuen såå periaatteessa vetämään tai työntämään moottoria ainakin sammuksissa. Laitoin itse keskelle, mihin se meni han luonnostaan. Mietin tätä siksi, ett mielestäni tuo auto tärisee vielä liikaa tyhjäkäynnillä. Kaikki kumit vaikuttas kuitenki ehjiltä nyt.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: boogieman - 26.06.2015, 20:05:45
Lainaanpa vanhaa, mutta relevanttia topikkia.

Auto on 2003 D5, ja etummainen tukikumi (edessä alhaalla siis) pitäisi vaihtaa. Miten saan konetta tarpeeksi ylös, että vanha kumi mahtuu tulemaan pois ja uusi tilalle? Irrotin luonnollisesti tuon vaihdettavan kumin pultin ja mutterin, ja moottorin päällä olevan kannakkeen läpipultin, mutta kone ei noussut tarpeeksi. Mitä vielä pitää irroittaa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Lapari - 26.06.2015, 22:35:58
Jos automaattilaatikko niin irrotitko myös sen laatikon ja apurongon välisen tuen. Siinä moottorin etupuolella alhaalla.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: boogieman - 27.06.2015, 15:58:30
Jos automaattilaatikko niin irrotitko myös sen laatikon ja apurongon välisen tuen. Siinä moottorin etupuolella alhaalla.
Ei kyllä nyt mene jakeluun että mitä tukea tarkoitat. Koneen etupuolella on tuo alipainekäyttöinen tuki jota olen vaihtamassa, mutta en minä muita kiinnipitäviä palikoita siinä näe. Ja joo, automaatti on.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Julma-Henri - 27.06.2015, 16:05:20
Ei kyllä nyt mene jakeluun että mitä tukea tarkoitat. Koneen etupuolella on tuo alipainekäyttöinen tuki jota olen vaihtamassa, mutta en minä muita kiinnipitäviä palikoita siinä näe. Ja joo, automaatti on.

Se pitää irrottaa alakautta.

http://www.skruvat.fi/Alempi-moottorinasennus-polyuretaani-P18744.aspx (http://www.skruvat.fi/Alempi-moottorinasennus-polyuretaani-P18744.aspx) tuon näköinen palikka.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: boogieman - 27.06.2015, 19:52:01
Näillä ohjeilla tilaa tuli tarpeeksi ja sain tukikumin vaihdettua. Kiitos!
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: mulugren - 30.06.2015, 18:51:59
Alipaine menee kumityynyile aina, kun kierrokset ovat alle 1500r. Yli tuon kierrosluvun rikkinäinen kumityyny ei vaikuta turbon toimintaan, koska magneettiventtiili pitää letkut tukossa joka tapauksessa.

Minulla alipaine menee vasta 1000rpm. Tai itse asiassa neulan verran yli 1000rpm. Kuitenkin suht kaukana tuosta mainitusta 1500rpm. Mikähän sen saa liki 500rpm verran heittämään? Miten tämän saisi kalibroitua..?

Alipainetta saa kyllä aikaiseksi noin -1bar sitten kun venttiili aukeaa. Bilteman ahtopainemittarin tarkkuus voi tietty hiukan heittää
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: stuge - 20.01.2018, 11:48:39
Vanhaan aiheeseen palaten:

Perheen xc90 d5 -06 aj.350tkm -autossa esiintyy seuraavanlaista vikaa: vedot hukassa erityisesti lämpimänä, yrittäessä kiihdyttää 80kmh jälkeen tehot puuttuu ja kierrokset ei nouse, käyntiääni "papattava". Merkkihuolto vaihtanut autoon tuloksetta jo EGR-venttiilin ja elektroniikkayksikön, MAPT-anturin, lambdan sekä paineentasaimen (3731100) ja pyörreläpät. Seuraavaksi he ehdottivat että autossa on todennäköisesti nostin vika ja korjausarvio työlle ja varaosille on 2900e. Tutkin asiaa itsekseni huomaten että tukikumit vuotaa, tyhjäkäynnillä tukkimalla magneettiventtiilin tukikumien puoleisen lähdön loppuu papatus, eli alipaine karkaa tukikumien kautta.
Tämä voisi siis aiheuttaa puutteet vedoissa kun ahtopaineenohjaus ei toimi halutulla tavalla?

Bilian kuiteista viimeisien käyntien vikakoodit ovat: ("moottori vaatii huollon")
ECM_135F -> viittaa ilmanmassamittariin
ECM_28E0 -> viittaa lambda-anturiin

Apua kaivattaisiin sillä merkkihuollon tapa vaihtaa uusia kalliita osia ilman sen suurempaa tutkimista ja siitä seuraavat tuhansien eurojen kuitit ovat asioita joita haluaisi välttää tämän ikäisen ja arvoisen auton kanssa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: Julma-Henri - 20.01.2018, 11:53:12
Laitappa se letku linttaan ja ajele jonku aikaa ja tunnustele miten toimii. Mulla rauhottu ahtopaine ongelmat jonku verran ku tukki letkun.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: VolvoV70TDI - 21.08.2018, 12:20:23
Mulla kanssa puutu auto varsinkin 5-vaihteella ja turbo lähti vasta 2300 kierroksen paikkeilla mukaan ja välillä jopa ajotietokone herjas "Moottori vaatii huollon", mutta ei kuitenkaan mennyt vikatilaan. Tukin tuon tukikumeille menevän letkun ja sillä tuo ongelma aikalailla korjaantui  ;D
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
Kirjoitti: mulugren - 21.08.2018, 19:56:07
Perheen xc90 d5 -06 aj.350tkm -autossa
Tämä voisi siis aiheuttaa puutteet vedoissa kun ahtopaineenohjaus ei toimi halutulla tavalla?

Ei voi aiheuttaa koska sulla pitäisi olla ns. harmaakoppa moottori jossa ahdinta ei ohjata alipaineella enää. Moottorinkoppasi on harmaa, eikö niin?

Nostaja-asiaan kannattaa suhtautua vakavasti koska harmaakoppaisissa on nimenomaan ollut sitä vikaa (loppuun kuluneet nostajat). Oireena juuri tuo papatus. Lopulta koko yläpää voi mennä romuksi. Remontin jos aikoinaan teettää jossain muualla kuin merkkihuollossa niin ei pitäisi noin paljoa kustantaa.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0

Edit: tuo ketju pääsee asiaan vasta loppupuolella. Aloita siis lopusta. Alussa on sivukaupalla WTF huokailua ja arvuuttelua :)