Carcom Oy  Ateho

V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa

  • 16 Vastauksia
  • 3818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« : 20.08.2018, 11:24:12 »
V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa, esim. motarin rampeissa, jos ajaa hieman reippaammin. Samoin ihan kävelyvauhdissa, jos renkaat ovat linkussa. Eli siis ratissa on sellainen tuntuma kuin mitä kunnon uravetely aiheuttaa.

Rengastus on 225/45R17 ja ohjauskulmat kunnossa, samoin renkaat. Auto menee luotisuoraan suoralla tiellä ja mitään sivuääniä, tärinöitä tms. ei esiinny. Uraherkkäkään auto ei ole.

Itse veikkaisin jotain kuluneita alustan osia, mutta kun vein auton öljynvaihtoon, niin huoltomies sanoi, että oletkos huomannut tällaisen ongelman ja se voisi hänen mielestään johtua vetoakseleista/-nivelistä. Onko vinkkiä mitä kannattaisi alkaa tutkia?

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #1 : 20.08.2018, 11:51:27 »
Iskarin yläpäät? Mulla muljusi myös, oli toisesta yläpään kumi osin revennyt. Piti kyllä muutenkin jo narinaa ja epämiellyttävää ääntä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #2 : 20.08.2018, 15:00:14 »
Iskarit ja jouset voisi tsekata. Onkos jotain kätevää tapaa varmistaa, että ovat kunnossa tai etteivät ole kunnossa (no tietty repeytymän pitäisi nähdä ihan silmillä)? Katsastuksesta auto meni hijattain läpi ja mitään epämääräisiä kolinoita tai narinoita ei alustasta kuulu, joten pitää varmaan syynätä ja väännellä tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2018, 15:06:30 kirjoittanut renee »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #3 : 20.08.2018, 15:42:31 »
Jouset kokeilla sormin ylä- ja alapäätä niin tuntee yleensä jos poikki.
Iskarit kattoo onko mehimisjälkiä kyljessä, yleensä kerää  iskarin suuntaista pitkittäistä pölykasaa siihen vuotokohtaa kuten emännän S60 on.
S60/V70 ei hajua toimiiko mut S40 etuiskarin ylätukikumin kunnon näki kun keulaa paineli niin iskarin pultti pääsi liikkuu noustenkin eteen/ taakse jolloin oli holkin kohdalta revennyt kuten vaihdossa varmistuikin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2018, 15:56:05 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #4 : 20.08.2018, 17:58:09 »
Jotenkin tutun oloisia kuvailuja. Jyrkemmissä kaarroksissa tuntuu, että renkaat kääntyy alle ja nuljuaa. Kaikki silti ok.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #5 : 21.08.2018, 10:44:35 »
Jotenkin tutun oloisia kuvailuja. Jyrkemmissä kaarroksissa tuntuu, että renkaat kääntyy alle ja nuljuaa. Kaikki silti ok.
Eilen satoi sen verran reippaasti, ettei viitsinyt tutkia ongelmaa. Pitää kyllä toivoa, ettei kyseessä ole ominaisuus, vaikka sen kanssa pystyykin elämään. Jotenkin kyllä tuntuu siltä, ettei auto tehtaalta lähtiessään tällainen ole ollut :) Mutta selvähän se on, että joka paikassa on hieman väljyyttä, kun autolla on se 250tkm ajettu. Toivoisi kuitenkin, että löytyisi yksittäinen selittävä tekijä, joka olisi siten helppo korjata...
« Viimeksi muokattu: 21.08.2018, 10:57:12 kirjoittanut renee »

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #6 : 21.08.2018, 11:09:49 »
Kokeile erilaisella rengaspaineella. Esim. matalammalla joten rengas paremmin mukautuu tiehen. Matala rengasprofiili tekee aika kummia juttuja joskus.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #7 : 21.08.2018, 13:20:03 »
Parkkipaikkakääntelyssä mulla ominaisuus, vauhdissa en ole ikinä huomannut enkä siellä sitä suvaitsisikaan. On toki 300tkm ajetut etutolpat ja ylätuet mulla että en tiedä miten oli uutena.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #8 : 21.08.2018, 13:54:42 »
Parkkipaikkakääntelyssä mulla ominaisuus, vauhdissa en ole ikinä huomannut enkä siellä sitä suvaitsisikaan. On toki 300tkm ajetut etutolpat ja ylätuet mulla että en tiedä miten oli uutena.
Jeps, tuo kovemmassa vauhdissa tapahtuva nuljaaminen on jo jossain määrin turvallisuuskysymys eikä enää pelkästään epämiellyttävää.

Rengaspaineista sen verran, että itsellä on 2.7 baria edessä ja takana, jos ajelee suosituspaineilla, niin meno - myös suoralla - on hieman löllyvää, eli ihan helposti en alentamaan lähde.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #9 : 21.08.2018, 14:13:25 »
Yks yleisimmistä syistä joka voisi aiheuttaa nuljailua ratissa/etupyörissä tässä mallissa on helppo korjata.
Eli Raidetanko jos ohjauksen nivelet on muuten ehjät.
Hinta uudelle/korjautulle on vain aika suolainen. esim:motonet yli 600€ :-\
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #10 : 21.08.2018, 14:20:13 »
Yks yleisimmistä syistä joka voisi aiheuttaa nuljailua ratissa/etupyörissä tässä mallissa on helppo korjata.
Eli Raidetanko jos ohjauksen nivelet on muuten ehjät.
Hinta uudelle/korjautulle on vain aika suolainen. esim:motonet yli 600€ :-\
Auts... No pitää yrittää poissulkea aluksi hieman edullisemmat vaihtoehdot.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #11 : 21.08.2018, 14:21:28 »
Alapallot, selviää välykset vain kunnolla kampeamalla eikä hypistelemällä.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #12 : 21.08.2018, 21:18:14 »
Joo, nyt on syynätty kohtuu tarkasti. Jouset ja niiden kiinnitykset ehjät enkä löytänyt välyksiäkään alustasta, kaikkea en varmasti osannut kyllä kokeillakaan.

Ajetaan nyt pikkaisen ronskimmin ja toivotaan, että joku paikka alkaa jossain kohtaa ääntää - ei auto nyt onneksi niin huono ole, että ojaan hyökkäisi, vaikka ylikovaa esim. ramppeihin tulisikin.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #13 : 28.08.2018, 03:44:53 »
Nyt kun itse selvittelin hintoja niin omassani raidetanko+ulommat ja sisemmät päät niin hinta pyörii 450-600€
Omassani on ZF raidetanko.
Kannattaa sitten selvittää onko SMI vai ZF raidetanko kyseessä.
SMI:tä käytettiin ainakin 2003 asti, sen jälkeen on kysymysmerkki kumpi on. (enimmäkseen ZF oli 2004-2007)
SMI:n hinnat kaikkineen hiluineen maksaa 340-500€
Vaikka autossa olisikin ollut SMI alkujaan niin joku on voinut vaihtaa sen ZF-malliin.

Hyvä tarkastus on se että meet autolle ja laitat vain virrat päälle että rattilukko on pois ja renklaat rattia edes takaisin.
jos kuuluu kolahdusta konehuoneesta ja väljyyttä on molemmilla puolilla saman verran on todennäköisesti raidetanko/nivel väljä. nivelellä tarkoitan sitä joka on raidetangon ja ratin välissä.
jos väljyys on vain toisella puolella niin raidetangon ulompi tai sisempi on väljä.

Nuljailu voi johtua myös että on jäänyt joku pultti/mutteri löysälle, eli tarkista kaikki etupään alustan pultit ja mutterit!
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Levari

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: V70:n ohjaus nuljaa jyrkissä kaarteissa
« Vastaus #14 : 07.09.2018, 11:20:44 »
Itsellä vastaavanlaiset muljahtelut johtuivat löystyneestä alapallonivelen mutterista, jolloin se pääsi nousemaan pois siitä kartiostaan hieman. Oli 1kk sitten vaihdettu uudet
Volvo 244 GLE/GLT -81 B21ET & M46
Volvo V70 TDI man-00
Volvo V70R AWD aut -04 FlashGreen/Gobi
Volvo V70R AWD man -04 Black Sapphire Metallic/Gobi

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron