Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 D5 AWD -07 pyörreläpän säätömoottorin tanko/läppien asento

  • 80 Vastauksia
  • 57389 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MTK16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Taitaapi olla aika yleinen vika.  Luin tänään autoni vikamuistin ja siellä oli vika pyörreläpän moottorista ja näytti olevan tanko irti. Samoin katsoin tänään vuotta uudemman pellin alle ja siellä sama vika.
 Lieneekö suurta haittaa vaikka on irti?
Nyt kysymys kuuluukin mihin asentoon se läppien käyttövipu kannattaa jättää.  Ei tullut ajateltua missä asennossa se oli kun aloin testata onko se jumissa. Omasta autostani sormella liikuttelin vipua tuntui liikkuvan. Käänsin vivun myötäpäivään topparia vasten.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Omasta Volvostani olen apurin kanssa tsekannut läppien servomoottorin toiminnan ja sen verran muistan, että moottorin ollessa sammuksissa läpät ovat auki ja kun koneen käynnistää ne menevät kiinni. Kun antaa jenkaa läpät kierrosten mukaan aukeavat. En muista oliko auki-asento kummassa suunnassa mutta jos sulla servon ohjain toimii vielä niin siitä voit päätellä suunnan. Läpät varmaan kannattaisi jumittaa auki-asentoon. Työkaverin Volvossa oli läpät kiinni vivun irtoamisen seurauksena ja tehot oli hukassa.

Läppien servo tekee sammuttaessa jonkun kalibroinnin ja ajaa läpät kumpaankin "laitaan" ja ottaa siitä säätöalueen muistiin. Jos servon liikettä sopivasti rajoittaisi ja tekisi keinotekoiset rajat, häipyisiköhän vikakoodi... Oon ite miettinyt tätä siinä mielessä, että läppien vaikutus on varmaankin pohjimmiltaan päästöjen minimointi. Itseä kiinnostaisi lähinnä teho, ei päästöt :)

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Se uus tanko maksaa siihen väliin jotain 4€. Kannattaako kikkailla asentojen kanssa?
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Jos pelkkä tanko on rikki niin sehän on halpaa mutta usein näistä hajoaa jotain sieltä läppäakselin päästä joka edellyttää imusarjan poistoa, joka edellyttää suuttimien poiston, joka edellyttää uudet suutinputket jne...

Jostain olen lukenut, että systeemiä rasittaa nimenomaan se kalibrointi kun servo ajaa väkisin läppäakselin kumpaankin laitaan.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Jostain olen lukenut, että systeemiä rasittaa nimenomaan se kalibrointi kun servo ajaa väkisin läppäakselin kumpaankin laitaan.

Jännää että tuommoista ominaisuutta ei ole softalla muutettu, ei sen kai jatkuvasti tartteis kalibroida?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa MTK16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
On niin löysä se tangon kiinnitys sieltä kannen päästä ettei pysy kiinni. Pitänee kysyä korjaussarjaa maanantaina.
 Tuommosen linkin löysin http://www.volvot5.co.uk/forums/showthread.php?p=216016

Poissa jra

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Itsellä D5 -07 ja kyseinen kohta korjattu kaksikin kertaa, muoviset härpäkkeet ei vain kestä. Muutaman euron sarja ja asennus muutaman kympin.

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Eilen kävi oma D5 -07 huollossa ja sama tuomio tuli tuosta pyörreläpän tangosta. Kovasti tarjosivat pyörreläpän vaihtoa ja hintaa tuolle tulisi aika kovastikkin. Täytyypä tarkistaa, jos tuon pelkään nivelen pystys kans vaihtamaan. Säästyisi aika paljon euroja  8)
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa MTK16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
No nyt on korjaussetti ostettu 2,20€ +uusi tanko 8€. Näillä kai se on kokeiltava kun ei sinne ahtaaseen väliin oikein mahdu muunlaisia virityksiä.
 Onko kukaan vaihtanut sitä koko läppäsysteemiä niin tietäis tulevaisuuden varalle mitkä on pakolliset uusittavat osat? Ja tulis samalla sekin imusarja puhdistettua.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
No nyt on korjaussetti ostettu 2,20€ +uusi tanko 8€. Näillä kai se on kokeiltava kun ei sinne ahtaaseen väliin oikein mahdu muunlaisia virityksiä.
 Onko kukaan vaihtanut sitä koko läppäsysteemiä niin tietäis tulevaisuuden varalle mitkä on pakolliset uusittavat osat? Ja tulis samalla sekin imusarja puhdistettua.

Se pyörreläppähässäkkä, suuttimien pohjatiivisteet ja suuttimien kiinnityspannat, suutinputket (jos ei uskalla käyttää vanhoja vuodon pelossa.)

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
No nyt on korjaussetti ostettu 2,20€ +uusi tanko 8€. Näillä kai se on kokeiltava kun ei sinne ahtaaseen väliin oikein mahdu muunlaisia virityksiä.
 Onko kukaan vaihtanut sitä koko läppäsysteemiä niin tietäis tulevaisuuden varalle mitkä on pakolliset uusittavat osat? Ja tulis samalla sekin imusarja puhdistettua.

Mistä ostit tuon sarjan?
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa MTK16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Oulun wetteriltä kävin hakemassa.

Poissa KantriJyri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Näyttäisi olevan omastakin volvosta tuo pyörreläppien säätövivusto sökö. Tuossa liikuttelin sitä vivustoa moottorin päästä
niin tuntuu liikkuvan ihan liian helposti. Pitäisikö tuon liikkeen vaatia voimaa minkäverran?.  Oiskohan irti sisäpuolelta jotain. Mitään herjaa ei mittaristoon tule kuitenkaan ja pelaa ihan normaalisti. Vähän öljyisen näköinen oli ympäristö siitä.

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Sama vika täällä, tanko irronnut eikä pysy kiinni. Imusarjan päästä kun heiluttelee vipua niin liikerata on varsin löysä eli mitään vastusta ei juuri tunnu ja todnäk sieltä puskee myös öljyä läpi. Voisiko tuosta päätellä jotta se vipu on irronnut oikeasti akselista eikä kääntele pyörreläppiä ollenkaan? Entäpä öljyvuoto?
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ei siinä tangossa kuulu olla juuri yhtään vastusta, siellä ei ole mitään minkä pitäisi vastustaa, on vain tanko jossa muutama läppälevy kiinni.
En muista että olisin koskaan kuullutkaan että läppäakseli olisi hajonnut.
Kuluneen pallonivelen takia noita oon kyllä vaihtanut hyvinkin monta.

 

Samppasport  Futurez