KL-varaosat  Race.fi

Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö

  • 12 Vastauksia
  • 651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« : 02.02.2024, 20:11:05 »
Moikka,

Volvo xc90 vm. 04
Osaako ketään kertoa, millä helvetillä tarvike käsijarruvaijeri säädetään? Kyse siis etummaisesta vaijerista, jossa käsijarrun kiristys. Käsijarru ei pidä juur lainkaan, viimeinen näyttö leimalle maanantaina. Uudet boschin kengät rummuissa, autoon on asennettu säätörissat, eli niillä saa kyllä kengät lähelle rumpua. Tuntuu, että ongelma on juurikin liian löysässä vaijerissa, koska sen käsijarrupolkimen saa heittämällä pohjaan asti painettua. Sen säätö ei toimi samalla lailla kun alkuperäsessä, voi kun toimiskin, ei ois ongelmaa. Vai onko tosiaan niin, että motonet tuottanut taas kerran pettymyksen, ja joudun katsastamaan auton uudestaan, vasta kun saan volvolta alkuperäisen vaijerin, kun maanantaina jälkitarkastus tehtävä viimeistään. Ja se miksi päädyin vaihtaan uuden etuvaijerin, on pitä tarina, mutta siihen liittyy entinen omistaja, ja sakkelipatentit, ja muutama ärräpää.

E: tosiaan säädin kengät suht kireelle rumpujen päästä, niin että ne ottaa kiinni, ja siltikään ei pidä. Pito niin huono, että auto liikkuu d päällä helposti, vaikka käsijarru pohjassa. Se käsijarrupoljinkin on vähän outo, siinä on ennenkun kliksahtaa, melko iso löysä liike. Sekin kertoisi, että vaijerissa liikaa löysää.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2024, 20:25:33 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5108
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #1 : 02.02.2024, 21:50:07 »
Keskikonsolin sivupaneelin takana säätö tai sen polkimen säätö pitää tehdä uudestaan:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UUAVbVrcfPM
https://www.youtube.com/watch?v=xRh-BMnZcFc
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27034.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=88009.0

Ei kai siellä mitään ranetusta osissa ole mikä vaikuttaa säätöön??
« Viimeksi muokattu: 02.02.2024, 21:57:01 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #2 : 02.02.2024, 21:57:33 »
Muistelen, että joskus on asennettu kenkiä, jotka ei sovi rumpuihin. Voiko XC90 käsijarrukengät olla erilaiset?

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #3 : 03.02.2024, 09:46:57 »
Sitäkin pidän mahdollisena syynä itse, että josko boschin kengät ei ole soveltuvat? Kengissä on kyllä keskellä kenkiä semmonen tasainen kohta / "viistetty kohta", kun niissä vissiin kuuluisikin olla? Boschista ainakin sanottu ollaan, että pitäis mennä. Silti itsekin pidän yhtenä vaihtoehtona, että haen vaan kl varaosista ne perkuleen volvon alkuperäset kengät, ja kokeilen niillä vielä.

Jotenkin silti epäilen vaijeriakin, juurikin sen takia, kun edellä mainitsin. Kun noissa vaijereissahan sitä metallitappia pitäisi jollain sopivalla työkalulla vetää ulospäin sieltä pitkulaisesta "rullasta" missä on sokka edessä. Tarvikevaijerissa on tuo rulla, sokasta ei ole tietoakaan, ja se tappi, minkä pitäisi kiristää vaijeria ulospäin vedettynä, on kiinteä sen rullan kanssa. Eli se on yhtäpuuta, eikä liiku mihinkään. Lopputulemana, se on pelkkä pyörivä rulla, jonka asennolla ei ole vaikutusta mihinkään. Koitan tossa kohta mennä vähän tutkailemaan sitä vielä. Voiko muka olla, että polkimessa on  jotain kiristyksiä? En oo semmoiseen vielä törmännyt, ja uskon että alkuperäinen vaijeri ratkaisisi tän ongelman, siinä missä mahdollisesti alkuperäiset kengätkin. Vähän pidän vaan outona, että tarvikevaijeria ei voisi säätää. Toi etummainen vaijeri kun on muutenkin niin ihana vaihtaa, niin harmittaisi vaihtaa toistamiseen se vaijeri.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2024, 09:48:43 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #4 : 03.02.2024, 16:00:54 »
Nyt alko valaistumaan homma. Eli sitä rullaa kun pyörittää, niin se alkaa kiristyä. Eli siinä ei ole enää sitä samaa systeemiä, missä rullasta säädetään vaan sen verran, että tanko löystyy, tai että se tanko väännetään kireälle.  Tossa tarvikevaijerissa tarvii muistaa vaan välillä polkea käsijarrupoljinta, kun tintuu että rullan kiertäminen alkaa tuntumaan vaikealta. Se jollain muotoa suoristaa vaijeria, jollonka saa kirittyä taas vähän matkaa, ennenkun laittaa vaijeri hanttiin. Pari kertaa poljinta painaa ja vapauttaa, sit taas kiertää kireämmälle, kunnes rullan pyöritys alkaa nikotella. Toistaa tätä niin kauan, kun vaijeri on kireällä. Itse hain alkuperäset kengät, vaihdan ne nyt jokatapauksessa, vaikka boschilaiset onkin kiinni. Eipähän jää sit leimaaminen siitä kiinni. Syy miks en ite hoksannut tätä, oli se että se rullan kiristys alko pistämään vastaan, jollonka en polkenut sitä käsijarrun poljinta. Annan kyllä kuulua täällä, jos se ei nyt riitäkään, vaan tarvii ostaa alkuperänen vaijeri.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #5 : 03.02.2024, 19:49:00 »
Nyt on uudet kengät, ja vaijeria kiristetty. Noin 5 naksausta saa poljettua, loput painuu kovemmalla voimalla. Silti jos jollain tulee etuvaijerin vaihto eteen, niin itse suosittelen, että älkää ostako tarvikkeita, ei kenkiä eikä vaijereita. Ero boschin ja volvon kenkien välillä oli jonkinmoinen, ainakin se viiste oli eri kohdassa, ja volvon kengissä nauhaa oli sentin verran pidemmäs. Ja ehkä hivenen hieno muotoiluero nauhassa.

Nyt tosiaan käsijarru pitää, ainakaan d ja r vaihteella ei liiku, kun päästää jarrusta. En uskaltanut väkisin ruveta rykimään, ettei hajoa mitään. Mitä ootte mieltä, riittääkö toi pito leiman saamiseksi? 1.1kn oli per puoli pitoa perjantaina kun käännytettiin takasin heikolla käsijarrulla. Sillon liikkui vaihde päällä eteen ja taakse heittämällä, kun jarrusta päästi paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2024, 19:50:50 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5108
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #6 : 03.02.2024, 20:08:48 »
Jos käsijarru pitää veto päällä niin pitäs päästä heittämällä leimasta läpi..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #7 : 03.02.2024, 20:37:28 »
Kiva kuulla, että saa suht varmoin mielin lähteä leimalle. Kiitos vielä teille kaikille, eiköhän tää tästä.  :)

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #8 : 05.02.2024, 12:31:32 »
Vieläkin hylky tuli  >:(

On se kumma, ettei alkuperäsillä kengillä pidä.. Kyllä se nyt melkeen on lähes varmaa, että ei toi tarvikevaijeri kiristä vaan riittävän kireelle.. Itselle ei tule muuta mieleen. Rummusta säädetty sen verran kenkiä, että kengät ottaa selvästi kiinni rumpuun, kun käsijarru ei ole päällä. Laitan alkuperäisen etuvaijerin tilaukseen, katsotaan menikö sinnekin taas satkuja hukkaan, vai onnistaisko nyt sit kokonaan uudella katsastuksella uudella vaijerilla..(jälkitarkastuksen viimeinen näyttö oli tänään..).

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #9 : 05.02.2024, 12:53:12 »
Onko pyörille menevät vaijerit uusittu? Vaijerin kiristyessä kuori voi ahdistaa liikettä sen verran, ettei voima välity kunnolla pyörälle asti. Onko rumpu säädetty tiukalle silloin kun vaijerin säätö on ollut löysällä?

Näissä on todella paljon vaihtelua siinä miten hyvin seisontajarru pitää, vaikka olisi samat osat ja säädetty samalla tavalla(vanhoilla vaijereilla). Tulee menemään useita autoja hylkyyn kunhan nelivetojen jarrujen dynotestaus tulee pakolliseksi :buck2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5041
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #10 : 05.02.2024, 13:50:23 »
Paljonkos siihen lappuun tuli lukemat?
Tosta helppo laskee mitä pitäis olla. Aika paljon rankasee tuo auton kokonaispaino. :o
https://peda.net/id/4fc9d9caadd

Montakohan xc90 täyttää tuon vaatimuksen liikenteessä?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #11 : 05.02.2024, 13:55:26 »
Onko pyörille menevät vaijerit uusittu? Vaijerin kiristyessä kuori voi ahdistaa liikettä sen verran, ettei voima välity kunnolla pyörälle asti. Onko rumpu säädetty tiukalle silloin kun vaijerin säätö on ollut löysällä?

Näissä on todella paljon vaihtelua siinä miten hyvin seisontajarru pitää, vaikka olisi samat osat ja säädetty samalla tavalla(vanhoilla vaijereilla). Tulee menemään useita autoja hylkyyn kunhan nelivetojen jarrujen dynotestaus tulee pakolliseksi :buck2:

Tämä juurikin. Eli vaijerit aivan löysälle, sitten vasta kengät kiinni asti, vaijerin kiristys, pari kunnon polkasua ja liikuttaa autoa kässäri päällä, sitten kässäri pois päältä, uudelleen kiristys vaijereista niin, että ekalla naksulla alkaa pyörä laahaamaan.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc90 käsijarruvaijerin säätö
« Vastaus #12 : 05.02.2024, 22:33:39 »
Joo, menin tutulle korjaajalle säädättään käsijarrun, ja hän sai käkkärin pitämään. Juurikin teidän puheilla sai jarrun pitämään. Ja tosiaan itse säätäen sain 3.3kn pitämään, 4.3 oli vaatimus. Tolloin jo auto ei liikkunut veto päällä. Nyt sain hyväksytyn paperin 5kn/4.3. Kyllä se vaan pakko myöntää virheensä, ja huomaan kyllä, että ison auton käkkärin säätö ei ole sama asia, kun jonkun pienemmän perhefarkun käkkäri. Tosi pienistä säädöistä loppupeleissä kiinni, pitääkö riittävästi vai ei. Ehkä elämäni paras sijoitus 20 eurolle, kun tuttu korjaaja sääsi käsijarrun. Säästyi sekä etuvaijerin vaihdolta, ja säästi sen vaijerin hinnan + uuden määräaikaiskatsastuksen  ;D

Toivottavasti ensi leimalle ei ole sama homma edessä, vaikkakin ei se 20 euroa ole paha sijoitus lainkaan. Saattaa jopa olla, että ensi kerralla oon viisaampi säätäessä itse käsijarrua.

Kiitos teille jälleen!
« Viimeksi muokattu: 05.02.2024, 22:35:32 kirjoittanut Miikka70 »

 

Ateho  Elekma