Carcom Oy  Elekma

D5 vs TDI

  • 82 Vastauksia
  • 23403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #15 : 24.02.2014, 09:55:31 »
Uudet suuttimet on tietty kalliita, jos menee vaihtoon. Muuten en kyllä äkkisistään näe että huoltokustannukset olisi kalliimmat ainakaan aikaa ennen hiukkaskiihdyttimiä (pre-2006).

Papatusketjussa arveltiin että nostajat ja keinut syynä. Noita jos 200tkm välein menee niin ei ihan ilmaista
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #16 : 24.02.2014, 10:22:17 »
En tiedä mitä tdi kuluttaa mutta d5:lle kyllä soppa tosiaan maistuu. Tasaista surruutusta kesäkelillä niin menee alle 7l.      Kaupunkikulutuksesta automaatilla ei viihti ees puhua. Jos joku pitää nimetä d5 epäkohdaksi niin kulutus..

Oma osansa "kulutukseen" on siinä, että valtaosa D5:sta on painavammassa autossa. Kovin isoa eroa tuskin todellisuudessa on, D5:n perästä löytyy enemmän vaihteita. Saastevehkeet ja suurempi teho (jota on kiva käyttää) luonnollisesti lisää kulutusta. Loput on sitten mielikuvien ja todellisuuden välissä. Tuskin kulutusero muodostuu merkittäväksi tekijäksi, jos ajot on samankaltaisia.

"Setämiehet" ajaa aina pienillä litroilla, oli kulkine mikä tahansa. Tuossa yksi suuresta maailmasta ja ei noi lukemat hirveästi poikkea esim. allekirjoituksen lukemista. http://www.spritmonitor.de/en/detail/340375.html

« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 10:32:26 kirjoittanut D5GT »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #17 : 24.02.2014, 10:26:43 »
Lainaus
Papatusketjussa arveltiin että nostajat ja keinut syynä. Noita jos 200tkm välein menee niin ei ihan ilmaista

Kuinkas paljon noita on loppuen lopuksi? Kallis remontti ja jos oikeasti on yleinen, niin on kyllä paha juttu. Mikähän noita nostajia ja keinuja kuluttaa? Vaikuttaako runsas tyhjäkäyttö tai ylipitkäksi venytetyt öljynvaihtovälit?

Kysymys tuohon Volkkarin TDI:hin. Eikö siinä kerry karstaa imukanavistoon? Egr:hän sitä taitaa aiheuttaa Volvon omaan koneeseen. Ikävää, mutta ei kanavat kuitenkaan ihan hetkessä tietysti kuristu olemattomaksi. Vaikuttaa kuitenkin aikanaan moottorin heräämiseen, alavääntöön ja joissain tapauksissa huipputehohin.

Omat kokemukset moottorin luonteesta muuten. Mukavan hiljainen eikä raksuta työkonemaisesti. Alavääntö ennen turbon heräämistä on ehkä hieman ohut, mutta 1500-1600 kierroksen jälkeen tarjolla on kyllä koko vetoalueen läpi väkevästi vetoja. Automaatilla kun ajelen, niin ainoastaan kovissa liikkeillelähdöissä huomaa tuon vedon ohuuden. Ja kun muista dieselpadoista on vain niukalti kokemusta, niin en osaa oikein verrata muihin.
Kärriäkään en ole tällä koskaan vetänyt tällä, niin en osaa sanoa kuinka kuorman kanssa kulkee.

edit. onhan tuota tdi:tä tarjolla V70II:ssä ja S80:ssä. Niitähän kulutuksen kanssa pitää vertailla.
Nopeassa vertailussa ei paljon automaatteja löytyny, mutta manuaaleilla taisi olla V70 TDI:n ja D5:n välillä olla ehkä 0.2 l TDI:n hyväksi...
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 10:35:25 kirjoittanut Itsok »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #18 : 24.02.2014, 10:34:59 »
Toi D5 / 200tkm ja "papatus" remontti oletus on yhtä puuta heinää kuin se että ardicit kajahtaa, jos automaattikäyttö on päällä. ;D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #19 : 24.02.2014, 10:47:10 »
Kyllä TDI:kin karstoittaa kanavat tukkoon ajan kanssa. Kaikkien egr:llä varustettujen dieselien (ja myös suoraruisku bensojen) ongelma tuo karstoittuminen.

Jos ostaja etsi TDI:tä, niin syy saattaa hyvinkin olla itselastuttamisessa. Onko moinen D5:een edes mahdollista?

Kyllähän noilla teedeeiillä aika huimia kilometrejä on ajettu ilman koneen avaamista (yli 800tkm). D5:n kilometreistä ei hajuakaan, mutta varmana silläkin pääsee yhtä pitkälle.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13577
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #20 : 24.02.2014, 10:50:57 »
molempiin saa huijauspurnukoita syöttöpumpun piuhaan.. ei ole sekään esteenä...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #21 : 24.02.2014, 11:23:41 »
D5, 21tkm, 6.27ltr/100km, eikä mulla kaikkein köykäsin tennari. TDI, runkolaakerin pultti poikki, pukki kyljestä pihalle. :'(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Ville500

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #22 : 24.02.2014, 11:43:53 »
Tuo kulutus onkin ollut seurannassa. Aina asemalla laskettu litrat ja kilsat. Siitä ajotietokoneesta ei oikein tiedä, näyttää meinaan aina liian pientä kulutusta. Pienin kulutus, niin kesä kuin talvikelillä on 5,3l/100km. Suurin kulutus tässä pätkäajossa kovilla pakkasilla ja artikki päällä oli 8,7l/100km. Mutta siinäkin oli kuukauden ajot, eli käynnistyksiä oli runsaasti. Ja auto on automaatti S80 D5.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #23 : 24.02.2014, 13:44:03 »
Toi D5 / 200tkm ja "papatus" remontti oletus on yhtä puuta heinää kuin se että ardicit kajahtaa, jos automaattikäyttö on päällä. ;D

Noh, mulla ardic automaattikäytöllä ja toinen poltinyksikkö menossa. Vaihdettu alle 6v käytön jälkeen. Ja papattaa;-) Papatti jo alle 200tkm ja yhtä toista yksilöä aikanaan harkitsin niin papatti myös. Eri asia sitten mikä papatuksen syy mutta papatusketjussa alkaa tulla konsensus että nostajat ja keinut. Ja sekin vielä että hajonneeko tuo siihen papatukseen. Tympeän kuuloista se ainakin on
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #24 : 24.02.2014, 14:12:54 »
Ainakin autokauppias  :D myydessään omaani piti D5:sta ehdottomasti kysytympänä. Lähde ei siis ole kaikkein luotettavin.

Kyllä V70 D5:lla on omassa käytössäni kulkenut selvästi alle 6 keskikulutuksella. Tuo on laskettu vielä todelliselle matkalle ja tankatusta määrästä tietty. Pitkillä reissuilla voi päästä 5,0-5,2 litralla, mutta ei kovalla pakkasella. Vaikutelma on, että paljon lähtöjä kylmällä koneella niin kulutus nousee reippaasti.

Tietääkseni nuo Volkkarin dieselit kestävät raskaammassa käytössä transporttereissa melkein miljoona kilometriä. Mitähän ne sitten Volvoissa syövät ?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #25 : 24.02.2014, 14:26:07 »
Joo, mutta niistä otetaan vain 102hp:ä :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #26 : 24.02.2014, 14:43:56 »
Joo, mutta niistä otetaan vain 102hp:ä :hello:
Siis mistä? ??? Kyllä TDI:stä voi ottaa vaikka 200hp... :D

Tai sitten tuo kulutuksien ero selittyy muuttujilla. Kuljettaja, auton historia ja maasto. Jos autolla on "lörryytetty" koko ikänsä, voi kone olla todella tukkoinen. Onko moottori aina huollettu ajallaan? Miten kuljettaja ajelee, väännättääkö isoimmalla vaihteella aina vai kiihdyttääkö ripeästi. Ajaako kaupungissa vai maantiellä, pohjammaalla vai tuntureilla.


Esimerkkinä tuosta muuttujien vaikutuksesta:
Kaverilla oli tuossa vuosi sitten kanttikeulainen 3.0l 960, automaatilla jne. Hän asui tuolloin ~30km päässä kaupungista "korvessa" ja ajotyyli aina sen mukainen (perin urheilullinen ja todellakin reipas).
Minulla oli tuolloinkin nykyinen käyttis, 945 B230FB ja kaupungissa asuin. Kauppaan tästä pääsee tyhjäkäynnillä rullaillen ja takaisin tullaan ylämäkeen. Ajotyyli rauhallisen ripeä, paitsi jos lapsettaa.

Kaveri ajoi 960 8.5-9.5 kulutuksia kokoajan. Minulla palaa sen 12l nurkkapyöritykessä, säästellen 9.x-10.

Ennen tuota olin käsityksessä, että tinakutonen on aina janoinen. Olisikohan tässä minun käsityksessä "D5 janoinen" myös hieman samasta asiasta kyse?

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #27 : 24.02.2014, 14:52:25 »
Itellä tuo D5 on nyt vieny alta 7 tässä sekalaisessa ajossa. 6.3 huijjaa ajotietokone.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #28 : 24.02.2014, 15:09:12 »
Noh, mulla ardic automaattikäytöllä ja toinen poltinyksikkö menossa. Vaihdettu alle 6v käytön jälkeen. Ja papattaa;-) Papatti jo alle 200tkm ja yhtä toista yksilöä aikanaan harkitsin niin papatti myös. Eri asia sitten mikä papatuksen syy mutta papatusketjussa alkaa tulla konsensus että nostajat ja keinut. Ja sekin vielä että hajonneeko tuo siihen papatukseen. Tympeän kuuloista se ainakin on

Onko ollut sulla uudesta asti = voitko olla 100% varma kilsoista ja huollosta? Omat kokemukset täysin päinvastaisia ;)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #29 : 24.02.2014, 15:37:13 »
Onko ollut sulla uudesta asti = voitko olla 100% varma kilsoista ja huollosta? Omat kokemukset täysin päinvastaisia ;)

Ei ole ollut uudesta. Ties monennetko ardicit ja nostajat jo menossa, he heh
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira