Futurez  Kulkukoira

D5 vs TDI

  • 82 Vastauksia
  • 23408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #30 : 24.02.2014, 15:40:10 »
Siis mistä? ??? Kyllä TDI:stä voi ottaa vaikka 200hp... :D

Tarkoittanee sitä, että eräs Transporterin TDI-koneen tehoversio on tuon 102 hp, tosin on niitä porttereissa tehokkaampinakin... ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #31 : 24.02.2014, 15:43:00 »
Siis mistä? ??? Kyllä TDI:stä voi ottaa vaikka 200hp... :D

Tai sitten tuo kulutuksien ero selittyy muuttujilla. Kuljettaja, auton historia ja maasto. Jos autolla on "lörryytetty" koko ikänsä, voi kone olla todella tukkoinen. Onko moottori aina huollettu ajallaan? Miten kuljettaja ajelee, väännättääkö isoimmalla vaihteella aina vai kiihdyttääkö ripeästi. Ajaako kaupungissa vai maantiellä, pohjammaalla vai tuntureilla.


Esimerkkinä tuosta muuttujien vaikutuksesta:
Kaverilla oli tuossa vuosi sitten kanttikeulainen 3.0l 960, automaatilla jne. Hän asui tuolloin ~30km päässä kaupungista "korvessa" ja ajotyyli aina sen mukainen (perin urheilullinen ja todellakin reipas).
Minulla oli tuolloinkin nykyinen käyttis, 945 B230FB ja kaupungissa asuin. Kauppaan tästä pääsee tyhjäkäynnillä rullaillen ja takaisin tullaan ylämäkeen. Ajotyyli rauhallisen ripeä, paitsi jos lapsettaa.

Kaveri ajoi 960 8.5-9.5 kulutuksia kokoajan. Minulla palaa sen 12l nurkkapyöritykessä, säästellen 9.x-10.

Ennen tuota olin käsityksessä, että tinakutonen on aina janoinen. Olisikohan tässä minun käsityksessä "D5 janoinen" myös hieman samasta asiasta kyse?
No, esm. transportterista.
Jaa, taavi jo kerkeskin.
Mulla TDI, vei reilusti yli litran enempi, kuin D5:n, ajotyyli sama, kaikki ohitukset kaasupohjassa. D5:lla pyörii ympyrää TDI:n ympärillä.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 15:51:31 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #32 : 24.02.2014, 15:50:11 »
Niin juuri. Eikös transportterissa ole se tehottamampi 5-pyttyinen TDI jotenkin erilainen (muutenkin kuin pumppu/softa) kuin tehokkain? Taitaa se tehokkain olla likimain sama moottori kuin Volvossa.

Paljonkos oli tehot volvossa D5 vs. TDI? Oliko 140/130?

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #33 : 24.02.2014, 15:52:37 »
Paljonkos oli tehot volvossa D5 vs. TDI? Oliko 140/130?

130 tai 163 vs. TDI:iin 140.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1697
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #34 : 24.02.2014, 15:59:36 »
 Noihin juttuihin voisi laittaa minkä ikäluokan autosta on kyse. D5:sia on eri tehoisia.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 16:08:44 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #35 : 24.02.2014, 17:43:46 »
Niin juuri. Eikös transportterissa ole se tehottamampi 5-pyttyinen TDI jotenkin erilainen (muutenkin kuin pumppu/softa) kuin tehokkain? Taitaa se tehokkain olla likimain sama moottori kuin Volvossa.

Paljonkos oli tehot volvossa D5 vs. TDI? Oliko 140/130?

Ainakin Transportterin alkupään 102hp mallissa on hukkaportillinen turbo, kuten Volvossakin, mutta myöhemmin Transportereihin tuli muuttuvasiipinen turbo 102hp malliin ja samalla esiteltiin samasta moottorista 150hp versio isommalla muuttuvasiipisellä turbolla (punainen i).

Itsellä on ollut kummatkin D5 ja TDI. Kummassakin on puolensa, TDI alavääntö 1000-2000rpm täysin olematon hukkaportillisen turbon vuoksi kun taas D5 vetää hienosti jo 1200rpm ja 1600rpm mennään lähes täysillä (muistaakseni  :P) Kulutus litran pienempi TDI:llä. TDI:tä rasittaa pumpun hihna mikä venyy 15tkm välein ja ajoitus tuppaa näin menemään myöhäiselle ja talvella käynnistys tämän vuoksi heikkoa. TDI:ssä käheemmät äänet.

Tuo on vähän mitä hakee, jos virikäyttöön niin ehdottomasti TDI keston vuoksi ja sen saa kulkemaan pelkällä vastuksella  ;D, mutta sivistyneenpään ajoon D5. Jotenkin mulla on itsellä varmempi olo TDI:stä vaikka muuten volkkarit on nykyään täyttä kuraa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13579
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #36 : 24.02.2014, 17:55:42 »
D5 on 163 2.4D on se 131 jos puhutaan saman aikaisista moottoreista kuin TDI, uudemmissa on 185, 200, 215 ja oliko viimenen 225??
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #37 : 24.02.2014, 18:05:29 »
Mitkäs on sitten D5/TDI -moottorien ns. "akilleen kantapäät" jos niisä sellaisia on?

TDI:ssä taitaa olla pumpun hihna säätöineen ja pumpun kannen asento? Mitäs D5:ssa?

Mietin vain, että saisiko tästä jonkinsortin ohjetopicin tyyliin "hyvä tietää", jos joku on kiikunkaakun noiden kahden moottorin kannalla? :)

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #38 : 24.02.2014, 18:09:22 »
Tuo TDI:iin ruiskutuksen ajoitus jo tuli. D5.ssa pitää kiinnittää huomiota moniurahihnan ääntelyyn. Jos sitä alkaa kuulumaan niin syy kannattaa selvittää kohtuu pian. Voi säästyä kansiremontilta.

E:Vinkki TDI:iin ajoitukseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 18:12:43 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #39 : 24.02.2014, 18:52:43 »
Ja tuo moniurahihnan ääntelyhän taitaa yleisemmiten johtua laturin vapaakytkimen vikaantumisesta. Vaihtoehtona sitten kiristimen hajoaminen (mahdollisia tietysti muutkin apulaitteet). Molemmat on ennen hihnan katkeamista vieläpä edullisia remontteja.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #40 : 24.02.2014, 18:56:07 »

E:Vinkki TDI:iin ajoitukseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219

Toisena vinkkinä, sain omasta ajoituksen pysymään kohtuu hyvin arvoissaan kun uuden hihnan laittaa hieman yliaikaiselle, ei paljoa, mutta sen verran, että kun hihna venyy niin arvot on presiis  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #41 : 24.02.2014, 19:55:10 »
Tuo TDI:iin ruiskutuksen ajoitus jo tuli. D5.ssa pitää kiinnittää huomiota moniurahihnan ääntelyyn. Jos sitä alkaa kuulumaan niin syy kannattaa selvittää kohtuu pian. Voi säästyä kansiremontilta.

E:Vinkki TDI:iin ajoitukseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219

Eikö moniuran ääntely ole kummassakin huomioitava? Tietty en tiedä d5:n herkkyydestä mutta kyllähän tdi:nkin värinänvaimentimen hajoamiset ja apulaitehihnarikot ovat aiheuttaneet jakohihna katkeamisia.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #42 : 24.02.2014, 20:13:35 »
Eikö moniuran ääntely ole kummassakin huomioitava? Tietty en tiedä d5:n herkkyydestä mutta kyllähän tdi:nkin värinänvaimentimen hajoamiset ja apulaitehihnarikot ovat aiheuttaneet jakohihna katkeamisia.

TDI:ssä on syntynyt usein moottorivaurioita myös öljypumpun tiivisteen aiheuttaman öljyvuodon vuoksi, öljy pääsee jakohihnalle, joka sen seurauksena venyy.
Myös TDI:n jakohihnan kiristimen vastatappi jakopään taustapellissä on aiheuttanut joskus ongelmia, kun on koitettu kiristintä kiristää väärään suuntaan ja tämä tappi taipuu ja saattaa jatkossa katketa... tämähän toki on asennusvirhe, muta silti, ongelma on läsnä.


Molemmilla koneilla kyllä ajaa pitkään.. mielestäni TDI kyllä aiheuttaa matkan saatossa enemmän remontteja, etenkin tuon syöttöpumpun puolesta väheksymättä tuota öljypumpun tiivisteen vuotoa.
TDI koneet on useammin ulkoisesti öljykuran peitossa, kuin D5 moottorit.

... itse valitsen D5 moottorin, sitävastoin uusien asikkaiden toivossa kaikilla muilla saa olla TDI :D

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #43 : 24.02.2014, 20:35:36 »
TDI:ssä on syntynyt usein moottorivaurioita myös öljypumpun tiivisteen aiheuttaman öljyvuodon vuoksi, öljy pääsee jakohihnalle, joka sen seurauksena venyy.
Myös TDI:n jakohihnan kiristimen vastatappi jakopään taustapellissä on aiheuttanut joskus ongelmia, kun on koitettu kiristintä kiristää väärään suuntaan ja tämä tappi taipuu ja saattaa jatkossa katketa... tämähän toki on asennusvirhe, muta silti, ongelma on läsnä.


Molemmilla koneilla kyllä ajaa pitkään.. mielestäni TDI kyllä aiheuttaa matkan saatossa enemmän remontteja, etenkin tuon syöttöpumpun puolesta väheksymättä tuota öljypumpun tiivisteen vuotoa.
TDI koneet on useammin ulkoisesti öljykuran peitossa, kuin D5 moottorit.

... itse valitsen D5 moottorin, sitävastoin uusien asikkaiden toivossa kaikilla muilla saa olla TDI :D
Tässä se vielä tuli ammattilaisen suusta, että omassa käytössä paras on D5 :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vs TDI
« Vastaus #44 : 24.02.2014, 20:39:44 »
Harvoin uudempi ja tehokkaampi on huonompi...

 

RallyBaron  Samppasport