Kulkukoira  Proturbo

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 217 Vastauksia
  • 143482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #15 : 18.10.2014, 21:25:42 »
Näkyy olevan aika samoista paikoista ruostunut tämä kuin tuo omakin. Onkos sinulla takaiskaritornit missä kunnossa? Ja onko takajousien yläpaikat tehtaankuosissa?
Iskarintornit on kunnossa, mutta jousien paikkoja "korjattu". Oikea takalattia putosi tallin lattialle kopistellessa, pikku takaisku.. Vasen takakulma olisi hitsattu hiekkapeltiä vaille. Oikealle puolelle menee vielä lokasuojan kiinnityskantti uusiksi. Mietin että jos jättäisi sen kantin pois korista ennen lokasuojan tiivistettä, kun toiselta puolen se jo puuttuu. Listanreiät ja jälkikäteen lisätyt ilmanpoistoritilät takapilareista hitsasin myös umpeen. Listat ajattelin laittaa teipillä kiinni.

Tehorajasta, eikös se ole 108hv? Oman mukana tuli käyttöohjekirja missä muistaakseni sportin tehoksi ilmoitetaan 90hv. Karvamalli oli muistaakseni 75hv? En nyt
muista kummassa muodossa nuo oli, DIN vai SAE.
Joo, enpä muistanut noita SAE voimia :(
Vihreäkantisesta:
B18B 96hp (ei PV:ssä)
B18D 90hp ->1964
B18D 95hp 1965

Tekniikan miettiminen ei vielä tänä talvena ole ajankohtainen peltihommista johtuen, joten palataan siihen sitten kun aika koittaa. Ja ainahan voi yrittää poikkeuslupaa hakea.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #16 : 19.10.2014, 17:51:34 »
Tämän päivän aikaan saannoksia:
Vaihtelun vuoksi purin etulokasuojan irti ja alta paljastui, yllätys-yllätys lisää ruostetta. Kupeesta repesi paloja kiinnityspultteja irroittaessa ja oven väliä oli paklattu aiemmin.



Huono pala pois. Totesin että on helpompi vaihtaa uusi pala kuin paikata tuota vanhaa.


Oviaukossa oli niin monta pistehitsiä etten vaihtanut koko helmaa. Huomaa akkuporakone jota ei tartte kesken homman ladata. :2funny:


Ja uutta peltiä tilalle. Listan alla olevan sauman hitsasin tasaiseksi samalla.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #17 : 19.10.2014, 18:57:49 »
Toi "akkupora"  :2funny:

Hienoo jälkee noin muuten kyllä  ;)
V70 TDI

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #18 : 25.10.2014, 19:52:05 »
Kuskinlattia korjattu:

Arkkitavarasta, mahdollisuuksien mukaan puskusaumoilla/alle 2mm päällekäin. Pokkaukset saa kotikonstein (ei museoautoon), kun tekee vaneriin yms. mieleisensä uran johon pellin pakottaa. Poikkipalkki puuttuu vielä. Apparin lattia ei ole ihan yhtä huonossa kunnossa.

Takapenkinalus/sisälokasuojan/helman liitokseen täytyy käydä ottamassa esimerkkikuvia, koska ne puuttuvat tästä lähes kokonaan.

Positiivisina asioina apparin ovelle ei tarvitse muuta kuin uusia tiivisteura ja koetaulunpäällinenkin on ehjä. (Myös käsijarrukahvan muovi ja mittariston harmaa osa ovat ehjiä!) Hiekkaa on löytynyt pari ämpärillistä, rahaa 50penniä ja ruostereikiä huomattavasti enemmän kuin "pitikään".

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #19 : 28.10.2014, 18:46:41 »

Takalattia vaihtui lähes kokonaan oikealle puolelle. Samalla meni n. 40cm helmaa uusiksi, poikkipalkin- ja sisälokasuojan alaosa. Tunkinkorvanvahvike helman sisään jäi ainoastaan vanhaa, koska se oli sen verran paksumpaa tavaraa.


Tänään saapui myös uusi takapelti, jonka hitsailin kiinni. Tuulilasin alta löytyi myös hitsattavaa. Auto olisi tekniikkaa vaille purettu.

Vielä neliö, niin alkaa olla hitsausten tarve puolivälissä, kunhan laittaa kuituiset lokasuojat. :D

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #20 : 28.10.2014, 23:42:21 »
Unohda kuituloksut. Ei istu yhtään  ::)

Hienoa jälkeä tulee!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #21 : 09.11.2014, 18:58:22 »
Unohda kuituloksut. Ei istu yhtään  ::)

Kuituiset on jo tontilla ja alkuperäisistä kolme aika huonokuntoista. Jos istuvat huonosti, siitä selviää istumalla tallissa pari iltaa lisää.

Hienoa jälkeä tulee!
Kiitos


Lokasuojan kantin jouduin uusimaan kokonaan. Sisäpuolelle hitsasin omat nimikirjaimet ja vuosiluvun vastaavan kohtaan kuin edellinen hitsari vasemalle puolelle.  :)

Kuskin takalattiaan ei mennyt ihan niin paljon peltiä kuin oikealle puolelle. Toisaalta runkopalkki on huonompi, jonka takia on varmaan viisainta käyttää akseli irti. Tuulilasin tiivistettä oli joskus tiivistetty silikonilla, joten sieltäkin löytyi hitsattavaa.


Tänään hitsasin takahiekkapellin ja tavaratilanlattian loppuun. Aloin myös sovittelemaan 240:n polkimia paikoilleen.

Ajattelin hiekkapuhalluttaa korin pahimmat paikat ja ruostekohdat joiden päälle tulee pintamaali, kunhan saan hitsaukset tehtyä. Silloin löytynee vielä muutama reikä, mutta tälläisen työmäärän jälkeen ei ihan heti haluaisi korjata kuplia uudestaan.

Korjasin aiempaan viestiini niitä teholukemia, oli itsellä mennyt B- ja D-kone sekaisin. Suurin vertailuteho löytyy siis vuoden -65 Sportista B18D, johon lisäten 20% saadaan 114hp. (Eli 1,8 tinakone jää yhdestä hevosvoimasta+SAE-kertoimesta kiinni..) Moottoriksi tulee siis B4164:n johon taitaa kylläkin käydä aika helposti 1,8:n sisuskalut. Eipähän tarvitse hakea lupia/väitellä tehoista. Outoa asiassa oli se että en löytänyt rafin ohjeista enkä lakikirjasta mustaa valkoisella etteikö moottorin tehoa voisi vähentää. Yhden vastauksen sain että, kyseistä ”toimenpidettä” ei ole erikseen sallittu ”nämä voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä” -ohjeessa. Eli kaikki mitä ei ole sallittu on kielletty, mutta periaatteessa ei ole kuitenkaan kiellettyä. No, ei siitä sen enempää.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #22 : 10.11.2014, 10:51:31 »
Nopeaa sä pajotat. Ihtellä peeveellä ajelu vasta kaukainen odotus ::)

Taitaa olla kaikista tuo lokasuojan pulttikaari hävinnyt. Jos uutena joku olisi ruuvannut lokarit irti ja laittanut kotelosuojat väliin niin tilanne olisi eri.
Mutta tuskin uutena kovinkaan moni on hienommasta autosta tohtinut lokasuojia alkaa ruuvaileen irti.

Tämä PV:n ohjekirja sanoo että tehokkain moottori on Sportin D = 90 SAE hevosvoimaa. Onko nykyään sitten DINit käytössä vai miten se menee ja
miten nämä muuntuu. Eikö nuista jompikumpi ollut teho ilman apulaitteita ja teho apulaitteilla kuormitettuna?

Kyllä, ehdottomasti pienemmät takavalot niin kuin ne PV:n varsinaisella aikakaudella on ruukannut ollakkin.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 10:53:48 kirjoittanut Customer »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #23 : 10.11.2014, 11:31:07 »
Vanha SAE, jota näissä käytetään, kerrotaan 0,9:llä jotta saadaan DIN vastaava. Uudempi olikohan J1359 on suoraan verrannollinen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #24 : 11.11.2014, 10:07:31 »
Toi teho-homma on hiukan tulkinnallinen, ja riippuu katsastusinssistä, mutta on semmonen asia että kannattaa käydä juttelemassa konttorilla asiasta. Kun suunta on sovittu, niin samaisella hepulla sitten muutoskatsastus. Koneen pelkkä "kuristaminen" ei riitä, mutta jos naittaa esim. moottorin ja siihen kuulumattoman kannen yhteen, on mahdollista tulkita moottori omavalmisteeksi jolloin teholappu käy. Mutta kuten sanottu, tämä riippuu siitä inssistä ja halusta tulkita, eli keskustelua konttorilla niin auttaa suunnitelmissa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #25 : 12.11.2014, 20:23:37 »
Mutta kuten sanottu, tämä riippuu siitä inssistä ja halusta tulkita, eli keskustelua konttorilla niin auttaa suunnitelmissa.
Näin olen itsekin huomannut. Kyllä sen koneen jotenkin saanee. Nekin katsastusmiehet, jotka eivät suoraan hyväksyisi, kehottavat hakemaan poikkeuslupaa, jonka heidän mielestään kyseiseen muutokseen on "helppo" saada. (Pienehkö tehon kasvu)

Nopeaa sä pajotat.
Täytyy hitsailla nyt kun on hyvä keli ja voi touhuta tallin ovet auki. Talvella vauhti taatusti hidastuu.. Toinen seikka on toi koulu, jaksaa paljon paremmin kuin ennen töitten jälkeen. (Varsinkin jos pääsee kotia esim klo13.)

Tänä "iltana" sain jonkin verran aikaan:

Sain loputkin lattiat umpeen. Oikealle puolelle menikin loppujen lopuksi enemmän peltiä kuin kuskinpuolelle. Runkopalkkeja pitää vielä hitsata. Sen verran kanttasin ja hitsasin uutta mitä lattiapeltiäkin vaihdoin. Sekä sisä- että ulkohelmaa uusin myös saman verran kun kuvassa näkyy kirkasta lattiaa. Kardaanitunnelia joutuu muokkaamaan, koska haluaisin 5-v-laatikon. M47 tai M90? Ruotsista saisi tilattua välipalan jolla saisi 47:n kiinni.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-vita-motorer-rakt-staende-rod-motors-vxl-lada.html
M90 kävisi suoraan, mutta se veisi leveyssuunnassa enemmän tilaa.


Sain myös moottorin ja vaihteiston irroitettua. Jäähdyttimen alla oleva palkki oli sentään ehjä. Oikean ylätukivarren takana on reikä aisassa ja puskurin kiinnikkeet on ruostuneet pois. Olikos Lankun PV:ssä alkuperäinen vai 100-sarjan etuakseli?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #26 : 12.11.2014, 20:37:32 »
140 akselin siihen laitoin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #27 : 12.11.2014, 20:47:53 »
140 akselin siihen laitoin.
Teitkö runkoaisoihin lovia ylöspäin? Joitain kuvia löysin ruotsin foorumilta, missä palkkia on nostettu joustovaran takia, mutta katsastusta ajatellen olisi parempi nostaa koko aisoja. Tosin en ihan mielelläni tekisi niin työläästi "olkatappien poistoa".

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #28 : 12.11.2014, 20:55:48 »
En muuttanut korkeutta, lovesin palkit vaan ulkosivuilta. Mun mielestä siihen jää ihan riittävästi varaa madaltaa kun vertaa siihen missä asennossa mulla on 142:ssa varret. Ei ole tarkoitus kuitenkaan tehdä törkymatalaa.

Vähän tuossa näkyy etupään linjaustakin vanhoilla vakioilla 140 etujousilla. Eikä muuta painoa ole kyydissä kuin pari jarrulevyä jalkatilassa. Joutunee levittämään etukaariakin, että ylipäätään voi madaltaa ns. oikeilla vanteilla.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2014, 20:58:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa VTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #29 : 14.11.2014, 11:23:14 »
Jää kyllä turhan alas etuakseli suhteessa muuhun koriin jos ei jollain keinolla "upota". Tosin jos on tarkoituksena
pitää raktorin maavara niin ei silloin kait niin paljon merkitystä. . .
Volvo PV 1965
Volvo 240 stw 1990
Ja jotain muun merkkisiä käyttiksiä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy