KL-varaosat  Race.fi

740 talvipulkan ehostusta.

  • 51 Vastauksia
  • 18162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
740 talvipulkan ehostusta.
« : 24.07.2016, 21:47:34 »
Taidampa nyt turhuuksissani tässä sairaslomaa vietellessä pystyttää tästä omasta talvipulkasta projekti topickin.
Avataan tilannetta sen verran että aikasemmin ollut bemareita liki parikymmentä omistuksessa, ja kyseinen merkki hyvinkin lähellä sydäntä.

Mutta joka tapauksessa kaveri vuosi sitten osti tälläisen -88, taikka -89 ei voi tarkasti muistaa, 740 farmarin, haalistuneen punainen ja originaali ulkoasu oli niin karu ja ruma että lähinnä nauratti ja herätti pienesti kiinnostusta, puoli vuotta seisonut mutta leimalle ei kaveri muuta tehnyt kun hitsasi putken ja lisäsi nestettä paisariin, jonka jälkeen katsasti koko laitoksen ja itse puoli vahingossa sitten ostin pois tämän.
B230k tekniikka ja laatikko kovalla vitosella, mikä lie sillon malliltaan, mittari lukema pyörähti kotiin ajaessa 400tkm. Joskus tuotu ruotsista, aivan täysin ruosteeton yksilö, jonka takia lähinnä ostinkin, massattu todella useasti. Huoltohistoria todella hyvin tiedossa ja tällä kylällä ollut eräällä jo nyt edesmenneellä miehellä useamman vuoden ja hyvästä huolen pidosta kertoi mm. se että virtavehkeitä löytyi kolmet vai jopa neljät peräkontista, kaikki vaihdeltu ajallaan ja puristuspaineita sillon tällön mittailtu.
Kotimatkalla jo hiljaa mielessäni mietin että tämähän olisi mitä mahtavin talviauto kun on niin ruma ettei säälitä työntää pitkin ojanpohjiakaan.

Ja tästä sitten päästäänkin itse asiaan. Kavereille heitin puolivitsillä että istutan tähän bemarin m50 kuningasmoottorin niin jaksaisi tämäkin laitos kulkea sitten talven.
No, volvon vinokone saikin kulkea yhteistätaivalta minun kanssa runsaat 23km, jonka jälkeen laatikon kera pois konehuoneesta.
Purkuun/elintenluovuttajaksi ostin e34 525:en automaattiaskilla. Tästä otinkin itselleni vain moottorin talteen.



Ensimmäisenä taisinkin ruveta metsästämään kytkinpoljinta ja pääsylinteriä, tämä osottautui yllättävän haastavaksi projektiksi kun nettivaraosaa soittelin lävitse niin joko purettavana olleet volvot ei omanneet kyseistä komponenttia, tai sitten se oli jo myyty. Kolmesta sain jo jonkunlaiset kaupat hierottua mutta myyjät osottaituivat pussihousuiksi ja eivät myynetkään kun kuulivat millanen projekti meneillään. Lopulta löyty ymmärtäväinen osan myyjä joka rekkaa ajaessaan toi osan ysitien varteen, jos tunnistat itsesi niin kiitos vielä, toimii hienosti  O0

Tämän ostettuani ja paikalleen pultattua niin olikin vuorossa koneen ja laatikonkorvallisten teko, homman helpottamiseksi otinkin varastosta tyhjän m50b25 lohkon ja tyhjänkannen tähän päälle.


Öljypohjaksi valikoitui e36:sta m50b25 koneesta lainattu öljypohja, tässä siis se öljypumpun imusihti öljypohjan takapäässä vrt. e34 m50 öljypohjassa se on etupäässä.

Laatikoksi valikoitui e34 520i:in perästä lainattu 250g getrac, tästä puuttuikin alkuun kolmosvaihde täysin ja kytkin paketti minkä varastosta paikalleen heitin olikin paska joten aski piti vielä irti käyttää mutta sama huono getrac meni paikoilleen. Välitykset sattu sen verran kohdalleen että 5 vaihteella rajotin kun pamahtaa niin vähän reilu 280km/h on vauhtia, muistaakseni 283km/h tms.

Sähköjen tekeminen olikin jonkun verran nopeampaa mitä vanhojen purkaminen, volvossa noi moottorin sähköt ikävästi sotkettu korin sähköihin, eli eipä sitä vanhaa tekniikkaa ihan niin vaan nappasti sieltä täydellisenä pakettina pois, vieläkin vanha boksi on siellä rattiakselin kupeessa kiinni. Ajattelin että pärjään sen kanssa kyllä.
No uuteen tekniikkan ja bemarin johtosarjaan 3 johtoa kiinni ja yksi vielä tästä töpseliltä bensapumpulle niin avaimesta kääntämällä käyntiin volvo "725" ensimmäistä kertaa.

Ensistartista lähtien sitten tapeltiin syyläreiden kanssa aika reilusti, ensimmäiset 3kpl mitä varastosta löyty niin vuosivat, ostin lopulta halvimman mitä ebaysta löytyi, tämäkin sitten aaviatuksen tiputti paisarin ja kennon välistä mutta en antanut sen vaivata koska oli todella vähäistä, seuraavaksi ostankin alumiini syylärin keulalle. Helpottuu elämä reilusti.
Tämän näköinen olikin sitten konehuone ensistartilla. Myöhemmin lähti tuo volvon putsarikotelo poiskun ei aina jäänyt tyhjäkäynnille pyörimän kun kaasun laski. Kopalle menevä putki kuitenkin supistuu ennen imm:ää 3"->2.5"

Sitten olikin kardaanihommia, tämän ulkoistin suosiolla koneistamon hommiksi, eli vaihdelaatikon puoleinen laippa on bemarin askiin käypänen, välissä tuoretta kardaaniputkea ja tän jälkeen loput onkin volvon kardaania.

Ja suurinpiirtein aktiivisia työpäiviä taisi olla jotain 3-4 viikkoa mitä kesälomaakin oli, välissä odoteltiin öljypohjaa hitsauksesta 1,5 viikkoa ja kardaania samanlainen pätkä.

Tällä kokoonpanolla luukutettiinkin sitten koko talvi surutta perse ojanpohjia ja pieniä puita koluten, välissä oli korttikin katkolla 2kk, mutta siitä huolimatta ajokaudessa kertyi kilometrejä n. 11tkm, kertaakaan ei välille jääty ja voimaa oli huomattava määrä vrt. Edelliseen kokoonpanoon. Ja laatikosta edelleen puuttui se kolmonen mikä olisi ollut yllättävän tarpeellinen


Maaliskuun lopulla otinkin volvon taas työn alle ja purin öljypohjan pois, muka perustarkastuksen takia, jostain syystä täräytinkin lohkon kylkeen 26mm reiän, turbon öljynpaluuksi, tässä vaiheessa jo vähän arvelin että homma taisi mennä vituiksi, se siitä järkevästä talviautosta.
Mutta kerta valmiiksi hyllystä löyty käyttämätön hx40 superi, 16 pakopesällä, käyttämättömiä 1100cc ev14 suuttimia 6kpl, m50 turbopakosarja, e36 328i/m3 zf aski sun muuta oheistuotetta.
Lisäksi ostelin talteen bc racingin alustan, lisämittareita parit, moottorinohjauskin pitäisi saapua kotiin lähipäivinä

Pakosarjan oletin olevan aivan bolt on kerta tilaa oli konehuoneessa. Ja taas meni arvaus väärin.
Laippa liian edessä.
Eihän se auttanut vikistä, rälläkkä käteen ja pakosarjasta kaikki mutkat erilleen ja yksi pitkä pajaperjantai-ilta niin pakosarja oli heftissään, perhantain ja lauantain välisenä yönä kaveri hitsailikin tigillä pakosarjan läpeensä. Nyt istuu niin naftisti kun vaan voi. Ulkokuoreahan tässä ei säälitä joten turbon tulee vähän reilummin lävitse konepellistä, ja hukkaportti hitsataan kiinteäksi suoraan pakopesään ja tältä lähtevä putki/"screamerpipe" tuleekin lokasuojasta lävitse.


Valmiiksi hitsatusta sarjasta en olekkaan tajunnu kuvia ottaa.

Eli toistaiseksi budjettihengessä turbotetaan avaamaton luultavasti +450tkm ajettu m50b25 moottori, ahdoiksi todennäköisesti tulee jäämään turvallinen +1 bar ylipainetta, tällä kuitenkin pitäisi talvi ajella töihin.
Haaveissa onkin jo oikea moottori takokamoilla ja oikeilla osilla että kestää kanssa rääkkiä mihin tätä on tehtykkin. Toinen kone onkin jo osina ollut pitempään mitä volvo omistuksessa ja sen osilta on selvät suunnitelmat.
M54b30 koneen kampiakselia, 86mm poraukselle takomännät, h-profiilit, järeimmät mahdolliset nokat mitä hydrot vaan sallivat, eli tuollainen ~3.2l pitkäisku kutonen turbolla värkätään budjetin salliessa.

Tämän hetken kokoonpano:
Rajotinrallia saanut m50b25, ehkä nokat vaihtuu jos sattuu käypäset puoli-ilmaseksi kohdalle. Viime syksynä käytin btcf:än penkitysmiitissä lippukevennyksenä ohenmäen teholla. 186.4hv siellä oli vielä tallessa. Paskalla lambdalla ja huoltamattomalla koneella ei niin kovin huono, uutena luvattu 192hv tuolle.

600x300x100 välijäähy keulalla
1100cc ev14 suuttimet
Bilteman kopio -044 pumppu, tulee vielä keruusäiliö ja toinen pumppu tät täyttämään ja linjat 8mm kupariputkesta ja letkusta
Holset hx40 super
3.5" downpipe, auton alla pienenee 3"
Joku kiinalainen 60mm hukkaportti, joka hitsataan suoraan pakopesään.

Zf askiksi, m20 vauhtipyörä m50 starttikehällä, -618 sre ja massalevy taikka sintteri vielä hakusessa.

Bc racing alustaksi, jousi jäykkyyksiä en tähän hätään muista mutta ilmotan kuhan kerkeän alle laittamaan. Tästä ei todellakaan tule, mutta sellainen mukavasti matalampi.
Tässä mallissa ei ole takana ollenkaan vakaajaa niin mielessä on ollut päivittää molempiin päihin tupla vakaajat, saisi keinumista kuriin ilman että tarvitsee alustasta tehdä kivirekeä, ja takavakaajathan saa vartille mentäessä kiskastua pois.
Kuvien linkkaamisen kanssa on vähän ongelmia kun puhelimella tätä näppäilin mutta oikoluen ja lätkin kuvia väliin huomenna tietokoneen ääressä. Kiitos ja anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2016, 10:11:06 kirjoittanut Bansku »

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #1 : 25.07.2016, 10:59:41 »
Jostain kumman syystä en päässyt enään omalle flickr tilille joten osa kuvista on sielläkin. Täytyy nyt olla vähän aktiivisempi kuvien ottamisessa.
Tosiaan edulliset mustat/tummat puolikupit olisi etupenkeiksi hakusessa, uusia en raaski hommata tälläseen 600e autoon.
Sitten perä asia on askarruttanut jonkun verran, kitkalukko olise se kaikkein optimaallisin mitä haluaisin, saako näitä mistään järkevällä hintaa tai missä hinnoissa yleensä pyörii? Toinen vaihtoehto sitten voi ollakkin räikkälukko, kemppiä en todellakaan halua. Ajatuksia voisi heittää tuosta lukosta mihin kannattaisi kallistua. Paljon tulee saamaan rääkkiä, luisun heittoa asfaltilla että lumella, oikeastaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa aina pitäisi löytyä veto molemmista pyöristä, mutta ei kuitenkaan kemppiperää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #2 : 25.07.2016, 17:32:31 »
Torsen (-588) toiminut (ja olin todella epäileväinen nissanin 2-way kitkalukon jälkeen)...

Tähän mennessä aina vetänyt kahdella, vaikka ollut toinen pyörä kevennettynäkin, enemmän tai vähemmän...  8)


-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #3 : 25.07.2016, 17:36:48 »
Tohon torseniin voisin kallistuakkin eniten tässä vaiheessa. Jo hintasakin puolesta, ilmeisesti halvempi mitä oikeat kitkalukot. Ei oikein näistä volvon komponenteista ole mitään tietoa että mistä kannattaisi ja katsella jne.
Mistä noita torseneita olette hommaileet?
Myös polyuretaani puslille olisi tarvetta, mielellään kokonaisia sarjoja eteen ja taakse niin mukavampi tilailla mitä jokaista puslaa erikseen. Aikasempaan kalustoon olen strongflexiä tilannut puolasta mutta ei näköjään sieltä volvoihin saa ja googlella jotain aivan sikahintaisia sarjoja vaan löytänyt

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3465
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #4 : 25.07.2016, 17:53:38 »
Yks vaihtoehto kysyä on Rallyracefin Keravalla. Pitäisi löytyä aika kattavasti näihin vanhempiin SuperPro puslia, hinnoista ei ole mulla tietoa kun ehdin 200:een hommaamaan Powerflexit Futurezin kautta.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #5 : 25.07.2016, 18:11:09 »
912A588 lukon saa helpoiten US-Partsista, päivän hinta näköjään: 729.90€
Puslia itse tilannut suoraan valmistajilta ulkomailta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #6 : 25.07.2016, 19:54:00 »
On muuten aika näppärän näköistä rakentamista, hienoa että näihin laitetaan jotain muutakin pellin alle kuin Volvon omia myllyjä :tykkää:

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #7 : 03.08.2016, 00:53:25 »
Tänään, tai siis eilen tulikin pitkästä aikaa työnnettyä töiden jälkeen volvo halliin ja vähän askarreltua vähän etiäpäin.

Ensimmäisenä aloitin hukkaportin ja pakopesän välistä putkea väsäämään.

Eli tuollasesta lähdettiin työstämään.




Vähän jo rupeaa karkea sijainti ja asentp löytymään.

Tän jälkeen ajattelinkin ruveta muokkaamaan hukkaportin laippaa, tai eihän sitä olisi ollut pakko muokata mutta halusin kokeilla sorvia jos sitä opettelisi vähän käyttämään.
Sorvailin siis laipan ulkopuolelta saman paksuiseksi mitä putki on ulkoa ja sisältä laipan sorvasin niin että käy todella jouhevasti putkeen



Sitten lyhensinkin putkea ns. sinnepäin mittaan ja heftasin varovasti putken laippaan ja paketin pakopesän kylkeen että sain mallattua miten näppärästi mahtuu hukkaportti olemaan paikoillaan. Ja mahtuuhan se


Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #8 : 03.08.2016, 01:02:34 »
Ja tosiaan kun sain hukkiksen paikan täpättyä noin viimesen kuvan malliin ja valmiiksi vietäväksi ammattimiehelle tehtäväksi loppuun niin pääsinkin pajottamaan keulan rakenteita

Sen kummemmin tätä rupea selittelemään, kuvat puhukoon puolestaan.




Tuon kummempia saanutkaan tehtyä kun loppu tarvikkeet kesken mutta nyt siis saa valojen välistä kaiken purettua tarvittaessa pois edestä, alapalkkikin pulteilla kiinni runkoaisojen välissä. Ja alapalkkia lukuun ottamatta muut purkautuvat ylöspäin ja yläpuolelta ja samankokoiset pultin kannatkin niin nopea purkaakkin. Vielä vahviketta siis tulossa, syylärin kannakkeet tehdä, lasikuula puhaltaa romut siistiä saumat jollain mönjällä ja maalata. Ja lopuksi vielä peitelevy päälle, ja jotain tuuliohjureitakin pitäisi kehitellä että saisi pakotettua kaiken ilman menemään kennojen lävitse eikä karkailisi välistä.

E. Jostain kumman syystä käänteli osan noista kuvista aivan mitenkä sattuu. Dropboxissa ovat kuten pitääkin.

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #9 : 28.11.2016, 23:49:50 »
Vanhat kuvat näköjään hävinnyt. Täytyy lisäillä jossain välissä uudestaan.
Mutta joka tapauksessa autolla tuli viikonlopulla ajeltua 750km. 10.päivä olisi varattu penkitysaika niin saisi laitteen lopullisiin säätöihin ja leimattua.
Ja torstaina pitäisi kotoutua ppf:än paketti, homma lähti vaihteeksi lapasesta ja tilasin saksasta puoli vahingossa m54b30 kampi jonka johdosta täytyi sitten ruotsista tilata takomännät tulevalle kokoonpanolle, samaan syssyyn h-profiili veivit arppeineen, arp kannen pultit, athenan coopering kansipahvia jne oheishilpettä. Näillä mausteilla pitäisi rakennella varastossa majailevasta koneesta 3.1l vähän voimaakin kestävä kevyt strokeri

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #10 : 29.11.2016, 21:07:20 »
Mitä katsastusmies sanoo tuosta screamer pipestä? onko niissä jotain lakipykäliä?  :D

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #11 : 30.11.2016, 00:09:15 »
Ei kai noille mitään sääntöjä ole. Ja jos tohon takertuu vaihtuu konttori

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #12 : 30.11.2016, 09:37:13 »
Ei kai noille mitään sääntöjä ole. Ja jos tohon takertuu vaihtuu konttori

Itse kun joskus tiedustelin konttorilta asiaa niin todettiin aika napakasti että hukkis putkeen

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #13 : 01.12.2016, 20:01:16 »
Ilman äänenvaimennusta ja mahdollisia päästölaitteita (katti jne) ei saa ohittaa. Eli laiton on. Pakoputken paikastakin oli jotain tarkempia juttuja, mutta en muista miten se meni.  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
« Vastaus #14 : 01.12.2016, 23:21:42 »
Aivan, pakoputkelle on määritelmät kyllä. Nekin tässä vuoden sisään helpottunut. Katsurilla ei tuota hukkaporttia vastaan mitään ole. Kattia ei saa ohittaa, eikä tässä kattia tarvitsekkaan ikänsä puolesta, mutta koska ahdettu jälkikäteen niin katti pitää olla putkessa mutta sen ei tarvitse edes mitään puhistaa kun katittoman päästöt kelpaa, joten näillä mennään, muutoksia ei tule kerran nämä todettu toimiviksi myös leiman kannalta.
Eihän tuo hukkis normaalissa ajossa edes aukea, onhan läpällä ohjatut putkistotkin sallittuja, vaikka ovatkin vain "rata-ajoon"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy