Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 782615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1635 : 01.03.2020, 14:26:38 »
Omassa sen saa näppärillä sormilla alakautta mut se puskurin raotus siltä vasemmalta puolelta on tullut tehtyä kun sekään ole mikään vaikea temppu
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1636 : 01.03.2020, 14:32:41 »
Kyllä, puskuri pitää irroittaa. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1637 : 03.03.2020, 15:45:34 »
https://www.drive2.com/l/517062661343543993 ihan hyvä ardic-vianetsintäkuvaus, mm. anturiarvoja mitattu ja kerrottu tehtaan odotusarvot
Lisää vaan näitä hyödyllisiä linkkejä näkyviin.
Juuri tuota paineentasaimen uudellenpuristusmallia ajattelin tuossa taannoin.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2020, 15:48:27 kirjoittanut Puatsio »

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1638 : 31.03.2020, 19:33:25 »
Ardic tuottaa taas päänvaivaa XC70 D5:ssa. Melko usein kun Ardicin sammuttaa, niin muutaman sekunnin päästä Ardicista kuuluu "pehmeän" kuuloinen pamahdus. :o Tämä on siis uusi vaiva. Pidempään olen jo kiinnittänyt huomiota, että Ardicin käynnistyksen yhteydessä on pientä savutusta havaittavissa. Savutus on kuitenkin melko vähäistä ja sen näkee vain kun katselee sinne Ardicin pakoputken suuntaan. Savutus loppuu alle puolessa minuutissa, kun Ardic on päässyt kunnolla käyntiin. Myös pidempään jatkunut oire on se, että kun Ardicin sammuttaa, niin Ardic päästää melko kitkerän hajun pakokaasujen mukana. Muistaakseni vanhassa V70:ssä Ardic ei päästellyt mitään hajuja eikä juuri savujakaan missään vaiheessa.

Ardic kuitenkin toimii ihan ok, eikä jätä jälkeensä vikakoodeja. Kovemmalla pakkasellahan tämä Lapissa ollessani teki tepposet, jolloinka lämmitin toimi muutamia minuutteja epätasaisesti ja sammui yleensä sinisen savun saattelemana. Tällöin syyksi veikattiin likaista polttoainesuutinta (CEM-5F39). Asialle en ole tehnyt vielä mitään, koska lämmitin kuitenkin toimii pääpiirteittäin ok nykyisillä lämpötiloilla.

Veikkauksia? Voiko mahdollisesti likainen polttoainesuutin aiheuttaa kaikki nämä oireet? Lämmittimeen on vaihdettu vesipumppu ja koko poltinyksikkö alle puoli vuotta sitten.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1639 : 31.03.2020, 20:06:35 »
CEM-5F39=Hehkun ilmaisin, Hehkun anturi.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1640 : 31.03.2020, 20:23:38 »
Eihän tuo vikakoodi hehkuun liity. :idiot2:

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1641 : 01.04.2020, 07:47:24 »
CEM-5F39=Hehkun ilmaisin, Hehkun anturi.
Tämä on Elekma Oy Volvon vikakoodin listalla, meinasin laittaa kuvan, mutta ei onnistunu.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1642 : 01.04.2020, 07:50:14 »


...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1643 : 03.04.2020, 18:07:12 »
Kellään ei ole arvauksia mistä tuo Ardicin "paukkuminen" johtuu...? Normaalia se ei luultavasti ainakaan ole. ???

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1644 : 03.04.2020, 20:02:19 »
Jos viitsit niin ääninäyte S* ja auttaiskohan suuttimen puhdistusaineet tankkiin?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Volvorod

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1645 : 29.04.2020, 15:14:31 »
tuomaril:le yksi vinkki vastaavanlaisesta pehmeästä jälkiäänestä 912D:n lämmitysjakson päättyessä tai vilkun viiksestä sammutettaessa...

Molemmat oireesi viittaavat siihen suuntaan, että palopesässä olisi savun/tussahduksen aikoihin aavistuksen verran turhan paljon dieseliä. Omalla kohdalla tussahdus ja savut poistuivat paineentasaimen vaihdon tuloksena. Tasaimen kalvon keskelle oli kovertunut kymmenen vuoden ja varmaan miljoonien polttoainepumpun naksuttelun tahdissa tapahtuneiden kalvon aukeamis-sulkeutumissyklien tuloksena polttoaineen tuloreiän kehän muotoinen kalvon vahvikkeen paljastava kuluma. Tuosta kulumasta diesel pääsi kalvon ja tasaimen väärälle puolelle, ja siitä omia teitään hissukseen palopesään. Lämmityssyklin alussa tuo liikamäärä paloi pesästä, ja loppupään ylimäärä ilmeisesti höyrystyi ja tussahti vielä kuuman lämmittimen sammuttamisen yhteydessä. Tätäkin ongelmaa etsiskellessä tuli Ardic avattua muutamaan kertaan. Paineentasainta voi epäillä purkamattakin, jos Ardic haiskahtaa polttoaineelle, vaikka tulopuolen letkut ovat kuivat ja tiiviit.

P.S.
Tuli kokeiltua tasaimen kalvon vaihtoa. Ekalla yrityksellä (uusi kalvo ja avatun rungon kiinni puristelu) tuli kyllä tiivis runko, mutta Etolan ohuinkin pumppukalvo oli liian paksu. Palotapahtuma hyökyili selvästi orkkis-kalvoa enemmän erityisesti kun lämppäri pudotti kierrokset/tehot alas termarinsa ohjaamana. Tokalla yrityksellä (sama kalvo paremmin taiteiltuna) tasaimen peltinen puoli oli muuttanut aiemmista väännöistä ja puristeluista niin paljon muotoaan, ettei paketista saanut enää tiivistä. Lopulta uusi tasain satasella + muutamalla kolikolla. Savut, pölähdykset ja dieselin haju vasemman etulokarin etupuolelta poistuivat.

P.P.S.
Ne lämppärin rungossa olevat tasaimen kiinnityskorvakkeet olivat meikäläisellä niin herkät, että toinen puoli napsahti irti jo ekalla tasaimen irrotuksella vaikka kuinka varovasti koetti nitkutella ja voidella. Aivan kuin eivät olisi suunniteltu ”palvelemaan” irrottamista ensinkään. Sai kuitenkin kiinni pienellä ruostumattomalla letkunkiristimellä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1646 : 15.05.2020, 08:13:02 »
Videoin ardicin käynnistysäänet, onko raklatus vesipumppu vai puhallin? Lähtee käyntiin ja käy normaalisti, ei pitkään äänen perusteella. Olen tuohon kertaalleen vaihtanut Boschin vesipumpun, käyntitunteja vaihdon jälkeen on vaikea arvailla - satoja.

https://www.youtube.com/watch?v=0Hpwm0IjTSU

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1647 : 15.05.2020, 08:35:58 »
Motonetin, kummatkin toimii. 8)
30-9407
38-6750
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1648 : 15.05.2020, 09:19:59 »
Eiköhän se puhaltimen laakerit ole, voit varmistaa käyttämällä ardicia auto käynnissä jolloin ardicin vesipumppu ei käy
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1649 : 15.05.2020, 09:38:35 »
Eiköhän se puhaltimen laakerit ole, voit varmistaa käyttämällä ardicia auto käynnissä jolloin ardicin vesipumppu ei käy

Kokeilen sitä. Jos niin mikä olisi paras tai hyvä kanava hankkia varaosat?

 

Autoracing  KL-varaosat