Samppasport  Futurez

Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä

  • 28 Vastauksia
  • 13532 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Minulla on tuollainen pieni, 1,5 hp:n ilmakompukka pienenpienellä säiliöllä ja siitä loppuu puhti ihan joka paikassa.
Pohdin isomman säiliön hankkimista jota täyttäisin tuolla pienellä laitteella. Eikös sen pitäisi pystyä täyttämään
isompikin säiliö siihen 8 bariin kunhan malttaa odottaa latautumista? Onko tällisessa mitään järkeä vai hankinko
suosiolla vaikka 3hv kaksipyttyisen kompuran?

Jos jollain löytyy tuollainen 3hp 2cyl ylimääräisenä,  mielellään läheltä Keravaa, niin olisin  kiinnostunut.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #1 : 26.10.2014, 18:20:26 »
Joutuu huutamaan aika pitkään se pieni kompura, että saa ison pytyn täyteen. Mulla ainakin 1,5 heppanen leipo kun liitin rinnalle toisen pytyn. Huuti minuutti tolkulla ja kuumis sen verran, että ensin rupes puhaltamaan männän ohi ja kun aikansa huudatti niin loppu öljyt ja juntturaan. Ny mulla on keikkamallin kolme heppanen veekakkonen 24 litran säiliöllä ja se kyllä jaksaa pyörittää vinkua ja pulttipyssyä. Tuottoa melkeen tuplasti mitä siinä 1,5 heppases oli. Toki tuokin käy melkeen tauotta vinkua tai mutterimopoa käytettäessä, isommalla pytyllä varmaan ehtis huilaamaankin, mutta helppo siirrettävyys oli yksi kriiteeri hankinnassa. Jäähdytyspuhallin on kyllä ihan eriluokkaa kun siinä pikkuses, tuossa kun erehtyy sylinterien puolelle menemään niin parta lepattaa tuulessa :D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Matti-Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #2 : 26.10.2014, 19:10:09 »
Terve
Joskus tuota asiaa mietiskelin, kun pajalla pitäisi pystyä välillä puhaltamaan puhalluskaapilla/ säiliöstä, ja sitten maalaamaan..käyttämään paineilmakoneita ja kumminkin 80% käyttöajasta on kumminkin sellaista pientä porailua ja paineilman puhauttelua..niin onko järkeä hankkia sellainen virtahevosen kokoinen kompura/säiliö joka louskuttaa pienten tarpeiden takia , vai hankinko useamman (halvan) pienemmän kompuran ja kytken säiliöt niin että saan säiliötilavuudet ja kompurat tarvittaessa kytkettyä toimimaan kaikki yhdessä. Näin sitten päätin tehdä ja varmaan 90% käyttöajasta pärjää aika pienellä 2 syl /50l kompuralla ja jos joutuu enempi puhaltelee niin lyö toisen moisen kaveriksi..kolmatta kompuraa ei ole vielä tarvinnut kytkeä kimppaan. Nuo pienemmät on edullisia ja vie vähemmän tilaa ja sähköä, eikä ole hommat siitä kiinni että yksi kompura hajoaa...suosittelen.
Matti

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #3 : 26.10.2014, 19:44:00 »
Minäkin arvelen, että tuo pieni kuumenisi liikaa ja vaatisi lisäjäähdytystä. Menee hankalaksi.
Noita pieniä kaksipyttyisiä 20-24 litrasia on kyllä tarjolla mutta mietin, riittääkö käyttöön?
Lähinnä pultipyssyä, talttavasaraa, porakonetta ja pientä hiekkapuhalluspistoolia olisi tarve.

Miten saa ilmoitukset vastauksista vakioksi? Nyt joutuu erikseen valitsemaan lisätoiminnoista.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #4 : 27.10.2014, 06:49:13 »
Allaolevan näköinen riittää pulttipyssyynkin jos ei ole kovin kiire. Pari vuotta sitten hinta kuvan mukaiselle laitteelle oli k-raudassa 399€, motonetissä 299€ ja hongkongissa 199€. Aivan samanlaisia olivat, mutta erilaisilla tarroilla :).

Tuollaiset varmaan toimisivat hienosti kytkemällä pari kompressoria rinnakkain. Ilmeisesti T-haara letkuun riittäisi.

« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 06:57:01 kirjoittanut Nortti »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #5 : 27.10.2014, 08:34:37 »
Mulla on Einhell bt ac400/50 kompressori ja sen kaverina se Bilteman musta 1/2" mutterimopo.
Volvosta saa kierroksen renkaita irti siten että viimeisessä pyörässä käynnistyy  :o Edellisellä Gernin pyssyllä kompura käynnistyi jopa ensimmäisen pyörän jälkeen.
Noissa pyssyissä on ihan älyttömiä eroja ilmoitetussa ilman kulutuksessa ja näkyy nuo tommoset halvimmat metallikuoriset tykkäävän ihan simona ilmasta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #6 : 27.10.2014, 10:54:29 »
Okei. Pitääpä käydä Honkkarissa katselemassa. Tuo olisi ihan riittävä tarkoituksiini kun
ainoastaan silloin tällöin tarvitsen. Harmi vaan kun Honkkari on ajanut myymälänsä
tasapäisiksi niin, että ennen niin mahtava rautakauppa, Keravan Hongkong, on nyt
ihan tavallinen tavaratalo jollaisia on kaikkialla. Myyjätkin harmittelevat tilannetta
ja asiakasmäärät ovat selvästi laskeneet. Eikä myyjiäkään enää tahdo löytää. Ihan
selvästi lopun alkua kuten kävi Keravan Anttilallekin. Ennenvanhaan löytyi kaikkea.
 :-\
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #7 : 27.10.2014, 11:15:46 »
Pulttipyssyyn kun investoi sen 250-300 ja laittaa vähintään 10mm letkun suoraan säiliöstä niin alkaa jokainen kompura riittää. Hiomakone ja puhalluspistooli vaativat sitten jo jatkuvaa tuottoa kompuralta.

Itsellä 3Kw hihnavetoinen voimavirtakompura 150l säiliöllä, tuo riittää epäkeskohiomakoneelle ja pienelle hiekkapuhalluspytylle juuri ja juuri. Pulttipyssynä Wurth/IR, eikä ole halpiksiin paluuta ikinä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #8 : 27.10.2014, 17:12:20 »
Pulttipyssyyn kun investoi sen 250-300 ja laittaa vähintään 10mm letkun suoraan säiliöstä niin alkaa jokainen kompura riittää. Hiomakone ja puhalluspistooli vaativat sitten jo jatkuvaa tuottoa kompuralta.

Itsellä 3Kw hihnavetoinen voimavirtakompura 150l säiliöllä, tuo riittää epäkeskohiomakoneelle ja pienelle hiekkapuhalluspytylle juuri ja juuri. Pulttipyssynä Wurth/IR, eikä ole halpiksiin paluuta ikinä.
Joo tilanne tosiaan paranee vielä jos on vara sijoittaa pyssyyn tuo pikkusen isompi summa.

Hiomakone ei tosiaan pyöri tuolla mun koneella oikeestaan mitenkään  :-\ Onneks on sähkö keksitty.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6587
  • 1% Hybridi
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #9 : 27.10.2014, 21:21:41 »
IngersolRandin komposiitti "pyssyt" toimii tosi paljon pienemmällä ilmamäärällä kuin nuo gern/honkkari vehkeet.

Paineilmasäiliöiden lisäämisessä tulee muistaa KTM:n "paineastia-asetuksessa"  määritellyt jutut, jos mielii korvauksia saada vakuutuksesta  ::)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #10 : 27.10.2014, 22:22:41 »
Paineilma soveltuu iskevään liikkeeseen paremmin kuin jatkuvaan.  Sähköllä onnistuu jatkuva liike, kuten hiominen tai poraaminen, paremmin.  Hiekkapuhallus on paha.  Jatkuvaa liikettä, mutta ei onnistu sähköllä.  Kompresorin tuotto (litraa/min) ratkaisee hiekkapuhalluksessa, säiliön koolla ei ole merkitystä.

Jos tehtaan paineilmaverkosto tehdään riittävän paksusta putkesta, ei tarvita painesäiliötä.  Paineilmasäiliöt pitää tarkastaa silloin tällöin, paineilmaverkkoa ei.  Muutama sata metriä 200 mm putkea vastaa aika isoa painesäiliötä. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #11 : 29.10.2014, 22:29:23 »
Mistä hiivatista löytyisi tietoa seuraavien käsitteiden eroista ja suhteista kun eri firmat ilmoittavat arvoja eri tavoilla.
Imutuotto, vapaasti tuotettava ilmamäärä, sylinterien läpi virtaava ilmamäärä jne...

Tuota mecaferia myydään nyt K-raudassa 269 €. Onko muilla kaupoilla  nuo samat tarvikkeet?

Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #12 : 29.10.2014, 23:00:35 »
Tämän verran olen saanut selville.
Imutuotto: Tuotto ilman vastapainetta, joka on teoreettinen tuotto ja käytetään mainonnassa eikä ole vertailukelpoinen.
Vastapainetuotto 6 bar: Kompressorin tuottama todellinen ilmamäärä 6 barissa ja ainoa oikea vertailukelpoinen tieto.
Jos imutuotto on vaikkapa 200 l/min, voivastapainetuotto olla vain luokkaa 30 l/min 6 barissa, kuulemma.
  • vapaasti tuotettava ilmamäärä = vastapainetuotto @bar = Tärkein tieto
  • sylinteri(e)n läpi virtaava ilmamäärä = Imutuotto
« Viimeksi muokattu: 29.10.2014, 23:19:26 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #13 : 29.10.2014, 23:14:44 »
Mistä hiivatista löytyisi tietoa seuraavien käsitteiden eroista ja suhteista kun eri firmat ilmoittavat arvoja eri tavoilla.
Imutuotto, vapaasti tuotettava ilmamäärä, sylinterien läpi virtaava ilmamäärä jne...

Tuota mecaferia myydään nyt K-raudassa 269 €. Onko muilla kaupoilla  nuo samat tarvikkeet?

Kaikki mainitut taitavat tarkoittaa samaa.  Ilmamäärää, jonka kompressori pystyy pumppaamaan ilman vastapainetta.  Tyhjiä numeroita ilman mitään yhteyttä käsinkosketeltavaan maailmaan.  Vähän niinkuin autostereoiden teholukemat.  Tehoa luvataan 2*500 W, ja laitteen sulake on 4 A.

4 A *  12 V = 48 W, vajaa kahdeskymmenes osa ilmoitetusta 1000 watista.

Vakavasti otettavat valmistajat ilmoittavat tuotteen parametrit normien mukaan, eikä itsekeksityillä termeillä.

Katso kompressorin ottoteho sähköverkosta.  Antoteho on reilu puolet siitä.  Käyttötarkoituksen mukaan haetaan joko suurta painetta (pulttipyssy) tai suurta tuottoa (hiekkapuhallus).
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ilmakompressorin varustaminen isommalla säiliöllä
« Vastaus #14 : 29.10.2014, 23:33:34 »
Jep. Minua naurattaa elektroniikkateknikkona tuo nykyisin vallalla oleva tapa käyttää audiolaitteiden
tehosta keksittyä PMPO Peak Music Power Output jota ei määritelty missään ja on mitattu lyhyen
piikin aikana saavutettu maksimaalinen teho. Jokin pikkuruinen tietokoneen kaiutin voi antaa jopa
5000 W PMPO. Ennenvanhaan sentään oli vain Siniteho, joka on oikea tapa ja musiikkiteho. Lisäksi
60/70-luvuilla tunnettiin ns. "japanilaiset watit" josta en valitettavasti muista / tiedä sen enempää.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

 

Elekma  Autoracing