Futurez  Kulkukoira

Uusi XC40

  • 416 Vastauksia
  • 119914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #375 : 10.01.2021, 14:47:47 »
Juuri äsken mittasin infrapunamittarilla -18 vuosimallin XC40:sen (D4, R-design) moottorin lämpöjä kun autossa on ollut "tehdaswebasto" päällä noin 20 minuuttia. Sisätilat lämpöiset ja kaikki lasit auki. Moottorin pinnat näyttää edelleen samaa -10 astetta kuin pihallakin, eli näyttää pahasti siltä että parkissa "tehdaswebasto" lämmittää ainoastaan sisätiloja.
Kiitos vastauksesta, ei oikein hyvä juttu. Myyjäkään ei kysyttäessä osannut vastata, lämmittääkö moottoria vai ei kun auto tuli. Letkulämmitin olis varmaan fiksu vaihtoehto, ei millään raaskisi käynnistellä -25 pakkasista ilman lämmitintä. Mikähän idea Volvolla ylipäätään on ollut, ettei ole moottorille lämmitintä näihin olosuhteisiin. Tämän hintaluokan autoissa pitäisi kyllä lämmitin olla jo tehtaalta tullessa.
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa Jåånas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #376 : 10.01.2021, 16:20:07 »
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.231925
Tuli Volvoihinkin varmaan kusilaitteiden yhteydessä?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2021, 16:23:49 kirjoittanut Jåånas »
V60 T8 Plus Dark -23
ex. V40 D2 R-Design -17
ex. V50 1,6D DRIVe S/S Classic -11
ex. V40 D2 Momentum -15

Poissa Jacka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Volvo XC40 D4 AWD autom. R-Design (2018). Technic Pro. Versatility. Winter Pro.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #378 : 10.01.2021, 21:43:50 »
Kiitos vastauksesta, ei oikein hyvä juttu. Myyjäkään ei kysyttäessä osannut vastata, lämmittääkö moottoria vai ei kun auto tuli. Letkulämmitin olis varmaan fiksu vaihtoehto, ei millään raaskisi käynnistellä -25 pakkasista ilman lämmitintä. Mikähän idea Volvolla ylipäätään on ollut, ettei ole moottorille lämmitintä näihin olosuhteisiin. Tämän hintaluokan autoissa pitäisi kyllä lämmitin olla jo tehtaalta tullessa.
Samassa veneessä ovat. Säännöt ::)
Uudet päästömääräykset nimittäin kieltävät tehtaalla asennetut webastot dieselmoottoreissa.

Kauppalehti kertoo, että tämä puute koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja Volkswagen-konsernin uusimpia moottoreita.

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #379 : 11.01.2021, 09:22:41 »
Samassa veneessä ovat. Säännöt ::)
Uudet päästömääräykset nimittäin kieltävät tehtaalla asennetut webastot dieselmoottoreissa.

Kauppalehti kertoo, että tämä puute koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja Volkswagen-konsernin uusimpia moottoreita.
Aika jännä. Dieseleissä tosiaan näköjään kielletty, mutta mitenkäs bensaturboissa? T3 meillä tuo, artikkelissa luki ettei bensamoottoreille ongelma ole yhtä iso. Mutta kyllä mielestäni myös bensamoottori pitäisi saada lämmitettyä ennen ajoon lähtöä. Tänäkin aamuna -28 pakkasta  >:( Vai olenko vaan liian vanhanaikainen  ;D
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #380 : 11.01.2021, 10:21:09 »
Mitä olen antanut "asiantuntijoiden" (eli erilaiset artikkelit eri medioissa) kertoa, nykyaikainen moottoritekniikka ei juuri sinänsä hyödy moottorin lämmityksestä. Sylinterit, öljyt jne ovat kehittyneet viime vuosituhannen laitteista niin paljon, ja kaikkea ohjataan tietokoneella, ettei kylmäkäynnistys juurikaan häiritse moottoria. Samoin kun TM testien lopuksi purkaa moottorin, on merkistä riippumatta lähes aina tulos "ei kulumisen merkkejä". Syy lämmitykseen on puhtaasti talouteen ja päästöihin liittyvä, eli kulutus ensikilometreillä saadaan pienemmäksi.

Toki laitteita myyvät tahot kovasti haluavat väittää vastaan.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2021, 10:23:36 kirjoittanut ZimKörk »

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #381 : 11.01.2021, 10:51:44 »
Siinä olisikin kunnon juttu, jos testissä todettaisiin moottorin olevan täysin loppu 60 tkm kohdalla...

Tässäkin autossa webasto lämmittää moottoria ajon aikana, joten lämmittäminen ei ole aivan turhaa valmistajankaan mielestä. Venttiili vain toiseen asentoon, niin vesi kiertää  kaikkialla myös esilämmityksen aikana.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #382 : 11.01.2021, 10:53:54 »
Siinä olisikin kunnon juttu, jos testissä todettaisiin moottorin olevan täysin loppu 60 tkm kohdalla...

Kyllähän laakereiden ja akseleiden kulumisen jälkiä näkyy  satoja tai vähintäänkin kymmeniä tuhansia kilometrejä ennenkuin "moottori on täysin loppu".

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #383 : 11.01.2021, 11:13:50 »
Kyllähän laakereiden ja akseleiden kulumisen jälkiä näkyy  satoja tai vähintäänkin kymmeniä tuhansia kilometrejä ennenkuin "moottori on täysin loppu".
Niin tai sitten kajahtaa laakista. Esim. jakohihna hyppää ja menee jako sekaisin. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #384 : 11.01.2021, 13:16:05 »
Mitä olen antanut "asiantuntijoiden" (eli erilaiset artikkelit eri medioissa) kertoa, nykyaikainen moottoritekniikka ei juuri sinänsä hyödy moottorin lämmityksestä. Sylinterit, öljyt jne ovat kehittyneet viime vuosituhannen laitteista niin paljon, ja kaikkea ohjataan tietokoneella, ettei kylmäkäynnistys juurikaan häiritse moottoria. Samoin kun TM testien lopuksi purkaa moottorin, on merkistä riippumatta lähes aina tulos "ei kulumisen merkkejä". Syy lämmitykseen on puhtaasti talouteen ja päästöihin liittyvä, eli kulutus ensikilometreillä saadaan pienemmäksi.

Toki laitteita myyvät tahot kovasti haluavat väittää vastaan.

Itse asiassa juuri muutama viikko sitten puhuin tästä yhden laitevalmistajan tj:n kanssa. Tuumas että ei se moottori tarvi esilämmitystä nykyautoissa.

Toinen juttu on se että kyllä sen toimiessaan olis hyvä lämmetä normaaliin käyttölämpöön, siksi niitä ajonaikaisia lämmityksiä.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #385 : 11.01.2021, 13:18:57 »
Niin tai sitten kajahtaa laakista. Esim. jakohihna hyppää ja menee jako sekaisin.

Juu, mutta nyt oli puhe siitä että moottorin osat kuluvat liian heikon voitelun tai kylmyyden takia ennenaikaisesti. Sitähän moni käyttää syynä esilämmitykseen, ettei moottori kuluisi. Ja tuo TM moottorin purku tsekkaa juurikin sitä, jos voitelu ei ole aina ollut toimivaa, on metalli vastaan metallia hinkkausjälkiä havaittavissa.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #386 : 11.01.2021, 13:59:23 »
Juu, mutta nyt oli puhe siitä että moottorin osat kuluvat liian heikon voitelun tai kylmyyden takia ennenaikaisesti. Sitähän moni käyttää syynä esilämmitykseen, ettei moottori kuluisi. Ja tuo TM moottorin purku tsekkaa juurikin sitä, jos voitelu ei ole aina ollut toimivaa, on metalli vastaan metallia hinkkausjälkiä havaittavissa.
Pääsääntöisesti varmaankin näin, jos autolla ajetaan säännöllisesti. Sitten, jos on seissyt pidempään ja öljyyn on kondensoitunut jonnekin vettä, niin seuraukset voi vain arvailla.

Jotenkin vain käyntiääni on korvia raastava -28 pakkasessa vs. nollan yläpuolella.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #387 : 11.01.2021, 17:29:39 »
Aika jännä. Dieseleissä tosiaan näköjään kielletty, mutta mitenkäs bensaturboissa?
Minun ymmärtääkseni ongelma ei liity mitenkään polttoaineeseen, vaan kaikkien moottorien esilämmitys on kielletty. Taatusti esilämmitys meidän oloissamme vähentää kulutusta ja päästöjä... Ehkä tässä hyökättiin sitä vastaan, että polttoainekäyttöisellä lämmittimellä paahdetaan autot kuumiksi lauhassakin ilmastossa = turhaa kulutusta? Ja sitten meni lapsi pesuveden mukana, kun ei Suomen edustajat olleet lainkaan hereillä. Myös auton esilämmitys verkkovirralla tulia periaatteessa kielletyksi siinä sivussa.

Ymmärtääkseni tämä kielto on toteutettu vähän mutkan kautta eli vaatimalla, että sytytetään moottorinohjauksen vikavalo, jos X tuntia (oliko jotain tyyliin 18 h) seisseen auton moottorin lämpötila on X astetta ympäristön lämpötilaa korkeampi. Ilmeisesti surkeat pintakiinnityslämmittimet (säteilylämmitin essonbaarin kielellä) edelleen ok, mutta kaikki tehokkaat lämmittimet ei. Ja jos semmoisen kuitenkin menee autoonsa leipomaan, niin rangaistuksena pitäisi sitten olla auto vikatilassa esilämmityksen seurauksena.

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #388 : 11.01.2021, 18:01:19 »
Ehkä tässä hyökättiin sitä vastaan, että polttoainekäyttöisellä lämmittimellä paahdetaan autot kuumiksi lauhassakin ilmastossa = turhaa kulutusta?
Käy järkeen, kuulosti vaan aika rajulta kun tänään -25 pakkasessa laitoin käyntiin. Kaipa se nykytekniikka sitten on niin kehittynyttä, että kestää 10vuotta käynnistellä kovista pakkasista ilman esilämmitystä. Tuli vaan aika shokkina, kun 2016 vuosimallin Toyotassa kuitenkin oli perinteinen lohkolämmitin.
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #389 : 11.01.2021, 18:03:02 »
Myös auton esilämmitys verkkovirralla tulia periaatteessa kielletyksi siinä sivussa.

Ei kai verkkovirralla lämmitys ole kielletty periaatteessa vielä ainakaan 2021 XC40, koska löytyy asennusohje letkulämmittimen asennukseen, jos Volvo Cars puhuu vähänkään totta. Toki eihän se Webastoa voita, mutta lämmittää kyllä paremmin kuin kontaktilämmitin.
Jopa V90  näyttää olevan asennusohje letkulämmittimelle malleihin V90 (17-) 2021 D4204T16, V90 (17-) 2021 D4204T14, V90 (17-) 2021 D4204T7, V90 (17-) 2021 D4204T4, V90 (17-) 2021 D4204T23

Tosiasiat ja edut
Moottorin kuluu vähemmän.
Pienempi polttonesteenkulutus.

E: Ei sovellu Recharge-malliin, kevythybridiin ja V90 Twin Engine -moottorin yhteyteen.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2021, 18:31:56 kirjoittanut gubbe »

 

Futurez  Kulkukoira