Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: super0sub - 09.06.2011, 13:56:01

Otsikko: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: super0sub - 09.06.2011, 13:56:01
Omassa perä laahaa etupäätä matalammalla, ja lähtökohtaisesti vika lienee jousissa.

Jouset eivät Sinisen mukaan ole kuitenkaan "normi-iskarit", vaan tehtaalla asennetut jonkilaiset lisävarusteiskarit, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Ilmeisesti niissä on jokin erikoisuus, että tasapainottavat oikealle korkeudelle, esim. peräkärrin kanssa ajettaessa. Hinta sitten onkin about 600egee kappale. Ilmeisesti normaalitkin jouset siihen voidaan laittaa, mutta se vaatisi sitten muutoksia myös rakenteisiin (alusta?).

Eli tällä hetkellä näyttää siltä että sinällään normaalin jousien&iskareiden vaihdon kustannukset pompsahtaakin 1500€ tietämille, joten alkaa mietityttämään kannattaako koko auto enää ylipäänsä korjata.

Onko kellään kokemuksia ko. aiheesta? Vinkkejä?

Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: TapioR - 09.06.2011, 14:58:53
Sinulla on nivomat iskunvaimentimet jotka pitävät perän korkeuden vakiona kuormituksesta välittämättä.
http://www.x40fin.com/index.php?topic=6498.0
Tuolta hakua käyttämällä löytyy jonkinlaista lisätietoakin.
Tuossa nivomatin toimintaperiaate.:
http://petrolsmell.com/2010/02/24/nivomat-the-automatic-ride-height-control-system/
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: super0sub - 09.06.2011, 15:10:41
Sinulla on nivomat iskunvaimentimet jotka pitävät perän korkeuden vakiona kuormituksesta välittämättä.
http://www.x40fin.com/index.php?topic=6498.0
Tuolta hakua käyttämällä löytyy jonkinlaista lisätietoakin.
Tuossa nivomatin toimintaperiaate.:
http://petrolsmell.com/2010/02/24/nivomat-the-automatic-ride-height-control-system/

Ok, kiitos vinkistä. Meni siis jouset ja iskarit sekaisin. Mut tuo on juurikin se mitä tarkoitin.  Asia tarkentunee vielä tämän illan aikana, mutta tällä hetkellä tilanne ei vaikuta ollenkaan hyvälle.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: super0sub - 10.06.2011, 05:38:25
Asia tarkentunee vielä tämän illan aikana, mutta tällä hetkellä tilanne ei vaikuta ollenkaan hyvälle.

Elikkäs, oikealta takaa Nivomat sylkeny nesteensä pihalle, ja vasemmalta puolelta jousi poikki. Tahtoo sanoa sitä, että molemmille puolille menee sekä iskarit että jouset uusiks, kuten jo alun perin ennakoin. Nivomatit ovat turkasen kalliit, joten ensimmäisenä tulee mieleen, että voiko autoon asentaa "normi-iskarit". Jossain keskusteluissa lukee, että tämä olisi mahdollista, kun vaan vaihtaa samalla "kuorma-jouset". Toiset taas tietävät kertovan, että tuo vaatisi jotain muutoksia myös alustaan/runkoon, ja tulisi kalliimmaksi kuin nivomatit,

Onko joku yrittänyt/onnistunut tällaisessa vaihdossa? Mitä ylipäänsä tarkoittaa kuorma-jouset? Sinisellä ei tästä vaihtoehdosta tiedetty mitään, vaan suosituksena on uusien nivomatien vaihto.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: super0sub - 10.06.2011, 13:10:02
Uusi päivä, uudet kujeet - tässä tapauksessa käänteet. Pistäydyin nimittäin AD:lla ja siellä isännät olivat sitä mieltä, että normi iskarit ja jouset vaan paikalle. Eikä kuulemma tarvitse välttämättä laittaa kuormajousia, mutta voi toki laittaa jos haluaa jäykemmän perän. Sanoivat myös sen, että jos nivomatit vaihtaa normi-iskareihin niin jouset pitää vaihtaa myös, sillä muuten perä jää roikkumaan.

Ko. äijät eivät kuitenkaan olleet suoranaisesti koskaan nähneet V40:stä johon tälläinen vaihto olisi tarvittu tehdä, mutta isompiin (V70) kylläkin. Niissä osat olivat myös käyneet suoraan paikalleen, ilman ongelmia.

Eli edelleen haussa on V40:sen omistajia, joilla olisi tietoa tästä asiasta.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: baretti - 16.06.2011, 14:58:09
Itse vaihdoin kyseiseen malliin ihan normi iskarit ja jouset, hinta 200€ paikallisesta varaosaliikkeestä. Asennus sujui ilman ongelmia. Perä nousi 7cm ja toimii ihan hyvin. Entiset oli nivomatit.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: super0sub - 20.06.2011, 12:19:57
Itse vaihdoin kyseiseen malliin ihan normi iskarit ja jouset, hinta 200€ paikallisesta varaosaliikkeestä. Asennus sujui ilman ongelmia. Perä nousi 7cm ja toimii ihan hyvin. Entiset oli nivomatit.

Oorait. Hieman helpottaa, sillä parissa korjaamossa olivat sitä mieltä, että sinne joutuis vaihtamaan jotain muitakin osia, jotta sen perän sais pysymään ylhäällä,
ja näin ollen koko paskan hinnaksi tulisi vähintään uusien nivomatien hinta.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 12.07.2011, 17:37:28
http://www.nettiauto.com/volvo/v40/3799261

Avokki osti tuon kyseisen auton viime perjantaina 8.7.2011 yksityiseltä henkilöltä. Koeajossa auto tuntui hyvältä ajaa enkä huomannut mitään vikoja. No kaupat tehtiin ja lähdin ajamaan autoa Oulusta Rovaniemelle. Kemi-Rovaniemi välillä oli tiessä pieni "heitto" johon ajoin n.80km/h ja kuulin kuinka pelkääjän puolen takarengas otti kaareen kiinni, en kiinnittänyt tuohon siinä vaiheessa sen suurempaa huomiota. Rovaniemellä ajellessani tuo rengas on ottanut kaareen nyt useammankin kerran kun ajaa johonkin pattiin, varsinkin kun takapenkillä on porukkaa. Rengaskoko on 17' mutta pyöräkoteloon jää kyllä ihan hyvin tilaa eikä kaariin pitäisi ottaa kiinni. Tuttu autokorjaajaopiskelija katsoi sitten tuota takanurkkaa ja sanoi että autosta on iskarit takaa lopussa. Avokki vei sitten auton korjaamolle ja siellä korjaaja sanoi että autossa on harvinaiset "ilmaiskarit" jotka maksaa uutena 400-600€/kpl. Nyt tarvitsisin vastauksia muutamiin kysymyksiin:

1. Onko nuo ilmaiskarit todella noin kalliita?
2. Pitääkö alle laittaa Volvon alkuperäisiskarit vai voiko laittaa jotkut halvemmat varaosaiskarit?
3. Voiko autoon laittaa ilmaiskareiden tilalle normaalit iskarit?
4. Voinko vaatia myyjää purkamaan kaupan/ osallistumaan korjauskustannuksiin, sillä uskon hänen tietäneen tästä viasta kun autoa minulle myi? Myyjä nimittäin sanoi ennen koeajolle lähtöä että ei kannata ihmetellä auton alustan kovuutta, autossa on kuulemma urheilullinen alusta tjms...  Lopussa olevista iskareista hän ei maininnut sanallakaan. No keajossa ajoin melko rauhallisesti enkä ajanut autoa mihinkään pattiin, joten silloin rengas ei kaareen kiinni ottanut.  Nyt kun olen yrittänyt myyjää saada kiinni, hän ei vastaa puhelimeen  :nohnoh

MITÄ TÄSSÄ KANNATTAA TEHDÄ?

Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: TapioR - 12.07.2011, 19:00:18
http://www.nettiauto.com/volvo/v40/3799261
1. Onko nuo ilmaiskarit todella noin kalliita?
2. Pitääkö alle laittaa Volvon alkuperäisiskarit vai voiko laittaa jotkut halvemmat varaosaiskarit?
3. Voiko autoon laittaa ilmaiskareiden tilalle normaalit iskarit?
4. Voinko vaatia myyjää purkamaan kaupan/ osallistumaan korjauskustannuksiin,
1. on, googleta sanalla nivomat niin tiedät lisää.
2. 3. Tavalliset iskarit ja jäykemmät jouset, nivomaattien kanssa olevat jouset ovat liian löysät normi iskarin kanssa.
4. Et voi, normaali kulumaa tuon ikäisessä autossa.

http://www.x40fin.com/index.php?topic=6498.0
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 12.07.2011, 19:22:36
Siirsin ämgee:een viestin tämän keskustelun jatkoksi.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 12.07.2011, 19:28:10
1. on, googleta sanalla nivomat niin tiedät lisää.
2. 3. Tavalliset iskarit ja jäykemmät jouset, nivomaattien kanssa olevat jouset ovat liian löysät normi iskarin kanssa.
4. Et voi, normaali kulumaa tuon ikäisessä autossa.

Joo just lueskelinkin läpi tämän kyseisen ketjun ja nyt ollaankin paljon viisaampia. Kiitoksia Tapiolle!
Kyllä me avokin kanssa yritetään saada myyjääkin tästä vastuuseen. Ennen kauppojen tekoa avokki kyseli myyjältä sähköpostilla auton kunnosta ja myyjä kirjoitti että autossa ei ole mitään vikaa vaikka nivomatit on varmasti olleet jo silloinkin lopussa. Jos myyjän kanssa ei päästä yhteisymmärykseen eikä saada sitä vastuuseen niin sillon ollaankin sitten kusisen paikan edessä. Uusiin nivomateihin ei rahaa kyllä löydy. Pitänee siinä tapauksessa laittaa normi-iskarit ja jouset alle.

Hintaa kun vertaa niin kuinka paljon maksaa uudet nivomatit vs. uudet normi-iskarit&jouset? Kärsiikö ajomukavuus jos hylkään nuo nivomatit?

edit: Nettivaraosa.com:n kautta kun etsin nivomateja niin sieltä löyty muutamia s60:seen 850 ja v70:seen. Nuo ei vissiin V40:seen käy?
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 12.07.2011, 19:40:08
Joo just lueskelinkin läpi tämän kyseisen ketjun ja nyt ollaankin paljon viisaampia. Kiitoksia Tapiolle!
Kyllä me avokin kanssa yritetään saada myyjääkin tästä vastuuseen. Ennen kauppojen tekoa avokki kyseli myyjältä sähköpostilla auton kunnosta ja myyjä kirjoitti että autossa ei ole mitään vikaa vaikka nivomatit on varmasti olleet jo silloinkin lopussa. Jos myyjän kanssa ei päästä yhteisymmärykseen eikä saada sitä vastuuseen niin sillon ollaankin sitten kusisen paikan edessä. Uusiin nivomateihin ei rahaa kyllä löydy. Pitänee siinä tapauksessa laittaa normi-iskarit ja jouset alle.

Hintaa kun vertaa niin kuinka paljon maksaa uudet nivomatit vs. uudet normi-iskarit&jouset? Kärsiikö ajomukavuus jos hylkään nuo nivomatit?

Yksityishenkilöltä ei mitään voi noin niinkuin lainsäädännön avulla saada, ainoastaan myyjän hyväntahtoisuuden avulla voi jotain saada.

Tuossa on jotain motonetin luettelosta bongattua
67-5816 Takajousi Volvo-V40 41,90€/kpl
34-1204 Takakaasuiskari Volvo40 ->4.00 39,90€/kpl

Mutta älä luota noiden sopivuuksiin tai siihen, että pelkästään noi riittää, kun voi tarvita jotain muitakin iskarituennan osia, että saa sopimaan, en ole koskaan tehnyt kyseistä vaihtoa.

Mutta että tuosta nyt näkee motonetin normi iskarien ja jousien hinnan, eli n. 40€/kpl x 4 = 160€  + mitä muuta sitten mahtaa tarvita, että saa normi iskarit paikalleen..  en ole lukenut tuota x40 foorumin juttua, oliko sielä jotain juttua, että mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Kyllä nää V40:t on ihan ok ajettavia normi iskareillakin.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 12.07.2011, 19:50:09
Yksityishenkilöltä ei mitään voi noin niinkuin lainsäädännön avulla saada, ainoastaan myyjän hyväntahtoisuuden avulla voi jotain saada.

Tuossa on jotain motonetin luettelosta bongattua
67-5816 Takajousi Volvo-V40 41,90€/kpl
34-1204 Takakaasuiskari Volvo40 ->4.00 39,90€/kpl

Mutta älä luota noiden sopivuuksiin tai siihen, että pelkästään noi riittää, kun voi tarvita jotain muitakin iskarituennan osia, että saa sopimaan, en ole koskaan tehnyt kyseistä vaihtoa.

Mutta että tuosta nyt näkee motonetin normi iskarien ja jousien hinnan, eli n. 40€/kpl x 4 = 160€  + mitä muuta sitten mahtaa tarvita, että saa normi iskarit paikalleen..  en ole lukenut tuota x40 foorumin juttua, oliko sielä jotain juttua, että mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Kyllä nää V40:t on ihan ok ajettavia normi iskareillakin.

No pitää sitten vedota myyjän hyväntahtoisuuteen :D Mitä lueskelin tuota x40 foorumia niin vähän jäi auki että riittääkö pelkät iskarit ja jouset vai tarviiko muutakin härpäkettä. Pitää ottaa selvää siitä. Ja se on hyvä tietää että normi iskareilla ja jousillakin pystyy ajamaan. Kiitoksia Miksu!  :)
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 12.07.2011, 19:52:08
No pitää sitten vedota myyjän hyväntahtoisuuteen :D Mitä lueskelin tuota x40 foorumia niin vähän jäi auki että riittääkö pelkät iskarit ja jouset vai tarviiko muutakin härpäkettä. Pitää ottaa selvää siitä. Ja se on hyvä tietää että normi iskareilla ja jousillakin pystyy ajamaan. Kiitoksia Miksu!  :)

Joo, suurimmassa osassahan näistä normi iskarit ja jouset on, eikä ne nivomaticit tuo auvoa, kuin ehkä juuri kärryn ja vaunun vedossa, kun perän korkeus pysyy vakiona.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 12.07.2011, 19:59:42
Joo, suurimmassa osassahan näistä normi iskarit ja jouset on, eikä ne nivomaticit tuo auvoa, kuin ehkä juuri kärryn ja vaunun vedossa, kun perän korkeus pysyy vakiona.

Tuossa meidän kohlossa ei edes ole vetokoukkua, eli pakottavaa tarvetta nivomateille ei ole. Alan kallistua sille kannalle että vaihdan normi-iskarit ja jäykemmät jouset alle, jos en huippuhalvalla jostakin romuttamolta saa vähän käytettyjä nivomateja.

Motonet taitaa olla halvin ja kätevin paikka etsiä uusia iskareita ja jousia?

Ja jos jollakin on kokemusta nivomatien vaihdosta normi-iskareihin V40:sessä niin laittakaa ihmeessä tähän ketjuun viestiä yksityiskohdista: mitkä jouset, mitkä iskarit, tarviiko tehdä koriin säätöä, onko kuinka iso työ jne...

Kiitoksia jo etukäteen  :hello:
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 14.07.2011, 15:54:54
Suunnitelmat muuttu. Pistän sittenkin saksasta tilaukseen  FK:n säädettävän alustasarjan (http://www.fk-automotive.de/Gewindefahrwerk-von-FK-Version-AK-Street.htm?websale7=fk-automotive&pi=6407457&ci=10-10427&Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2ffk-automotive%2fs}{l%2fDeutsch%2fl}{mi%2f10-10427%2fmi}{pi%2f6407457%2fpi}{type%2fabhsuche%2ftype}{sf%2f%3Cs11%3EVolvo%3C%2fs11%3E%3Cs12%3EV40%20%28Typ%20V%29%3C%2fs12%3E%2fsf}{p1%2fa32b6c1f9bc814bdd6398f2ddeeeb3e2%2fp1}{md5%2f73946d2371f7f35d8ca8f7db99ade7a7%2fmd5}&otp1=suche). Taitaa olla fiksumpi liike kuin vaihtaa pelkästään normi-iskarit ja jäykemmät jouset nivomatien tilalle. Hintakaan ei ole paha: 244,65€ +postikulut. Isompaa muokkaustakaan ei tarvi ehdä, ainoastaan phase2 V40:sen yläpään kumit, laakerit ja koiranluut joutuu laittaan.

Mitä mieltä palstalaiset tuosta alustasarjasta? Onko fiksu veto laittaa tuo alle?
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: marcus32 - 14.07.2011, 19:47:54
toi on fiksu liike  :) saat samalla auton mieleiseen asentoon..
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 15.07.2011, 12:44:39
No nyt on tilattu! Postituskuluineen hinnaksi tuli 259.64€, eli halvalla sain. Toivotaan että meni oikein, ei meinaan tuo saksankieli oikeen ole hallussa ;D No onneksi on googlen kääntäjä. Nuo tarvittavat yläpäänkumit, laakerit ja koiranluut ajattelin ihan Suomesta hommata.

Mikäli oikein tuolta sivuilta ymmärsin niin lupaavat toimitusajaksi 3-4 päivää, mikä kuulostaa kyllä liian hyvältä ollakseen totta. Katellaan kuin kauan saa odotella. Kirjoittelen tänne sitten lopputuloksesta niin onpahan vinkkinä sitten seuraaville remppaan ryhtyville :)
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 19.07.2011, 13:40:01
Suunnitelmat muuttu. Pistän sittenkin saksasta tilaukseen  FK:n säädettävän alustasarjan (http://www.fk-automotive.de/Gewindefahrwerk-von-FK-Version-AK-Street.htm?websale7=fk-automotive&pi=6407457&ci=10-10427&Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2ffk-automotive%2fs}{l%2fDeutsch%2fl}{mi%2f10-10427%2fmi}{pi%2f6407457%2fpi}{type%2fabhsuche%2ftype}{sf%2f%3Cs11%3EVolvo%3C%2fs11%3E%3Cs12%3EV40%20%28Typ%20V%29%3C%2fs12%3E%2fsf}{p1%2fa32b6c1f9bc814bdd6398f2ddeeeb3e2%2fp1}{md5%2f73946d2371f7f35d8ca8f7db99ade7a7%2fmd5}&otp1=suche).

 Isompaa muokkaustakaan ei tarvi ehdä, ainoastaan phase2 V40:sen yläpään kumit, laakerit ja koiranluut joutuu laittaan

Tässä kun odottelen saksanmaalta tuota alustasarjaa niin ajattelin kysästä josko joku osaisi vinkata suoraan että mitkä phase2:sen yläpäänkumit laakerit ja koiranluut kannattaa hommata? Wetteriltä kyselin alustavasti ja sieltä nuo palikat löytyy mutta hinta on melko suolainen, melkein 300€. En mielellään maksaisi sovituspaloista enempää kuin itse alustasarjasta...  Saako jostakin nettikaupasta tilattua nuo suoraan halvemmalla? Ja jotta pääsisin itse mahdollisimman helpolla niin kehtaisko joku laittaa suoraan linkkiä niihin palikoihin joita suosittelisitte? :D

Eli jos joku voisi neuvoa suoraan että mitkä palikat hankin, mistä hankin ja mihin hintaan, niin olisin erittäin kiitollinen! :)
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: Ristus - 19.07.2011, 13:58:29
Motonetistä on moni ostanut
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: super0sub - 20.07.2011, 12:25:03
Ja jos jollakin on kokemusta nivomatien vaihdosta normi-iskareihin V40:sessä niin laittakaa ihmeessä tähän ketjuun viestiä yksityiskohdista: mitkä jouset, mitkä iskarit, tarviiko tehdä koriin säätöä, onko kuinka iso työ jne...

Ketjun aloittajana voin kertoa ilouutisia, sillä pari viikkoa sitten vaihdettiin meikäläisen V40 1.8 -98 nivojen tilalle normaalit jouset ja iskarit ilman ongelmia (3h työ).
Ostin ko. osat AD-varaosamaailmasta: Monroe Original Volvo S40 V40 (a' 57€) iskarit sekä Lesjöfors kierrejouset (a' 52€) Volvo S40 V40.

Kyllä me avokin kanssa yritetään saada myyjääkin tästä vastuuseen. Ennen kauppojen tekoa avokki kyseli myyjältä sähköpostilla auton kunnosta ja myyjä kirjoitti että autossa ei ole mitään vikaa vaikka nivomatit on varmasti olleet jo silloinkin lopussa.

Sinällään loputon tie, sillä myyjä voi aina vedota omaan tietämättömyyteen. Itsekään en ollut koskaan edes kuullut nivomateista, ennen kuin selvisi että omasta on sellaiset rikki. Avainvaunulla sanoivat että meikäläisen V40 on toinen V40, jossa ovat kuulleet nivomattien olleen. Eli ei mitään peruskauraa näissä vehkeissä.

Itselläni kävi myös mielessä, että entinen omistaja oli tietoinen nivomateista muttei luonnollisesti sanonut asiasta mitään. Mutta toisaalta, tuskin olisin itsekään. Käytettyjen autojen kaupassa vallitsee viidakon lait, jossa jokainen ajattelee vaan omaa etuaan, eikä rehellisyydestä ja hyväntahtoisuudesta ole tietoakaan. Tämä kannattaa tiedostaa käytettyä autoa ostaessaan. Ja onhan tuo myös tullut opittua kantapään kautta.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 20.07.2011, 16:08:00
Sinällään loputon tie, sillä myyjä voi aina vedota omaan tietämättömyyteen. Itsekään en ollut koskaan edes kuullut nivomateista, ennen kuin selvisi että omasta on sellaiset rikki. Avainvaunulla sanoivat että meikäläisen V40 on toinen V40, jossa ovat kuulleet nivomattien olleen. Eli ei mitään peruskauraa näissä vehkeissä.

Itselläni kävi myös mielessä, että entinen omistaja oli tietoinen nivomateista muttei luonnollisesti sanonut asiasta mitään. Mutta toisaalta, tuskin olisin itsekään. Käytettyjen autojen kaupassa vallitsee viidakon lait, jossa jokainen ajattelee vaan omaa etuaan, eikä rehellisyydestä ja hyväntahtoisuudesta ole tietoakaan. Tämä kannattaa tiedostaa käytettyä autoa ostaessaan. Ja onhan tuo myös tullut opittua kantapään kautta.

Yritin tosiaan saada myyjää osallistumaan kuluihin, mutta yllättäen paskat siitä mitään tullut. Se on gb-takuu, eli good bye! Ajattelin tosissaan että voisin saada myyjän potemaan pientä morkkista tuosta pienestä "vedätyksestä", mutta vituiks män. Myyjä kyllä vaikutti tosi fiksulta ja rehelliseltä tyypiltä, asui uudessa hienossa omakotitalossa, eli rahanpaskastakaan ei ollut varmasti tiukkaa... No mulkku mikä mulkku... Onneksi ei tarvi laittaa 1200€:n edestä nivomateja autoon, itku olisi tullut. Alustasarja+soviteosat tuli maksamaan yhteensä 410€ eli murto-osalla nivomatien hinnasta selvisin :)

Kahteen pieneen kysymykseen tarvisin varmistuksen:
1.Onko se varma että saan  tämän (http://www.fk-automotive.de/Gewindefahrwerk-von-FK-Version-AK-Street.htm?websale7=fk-automotive&pi=6407457&ci=10-10427&Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2ffk-automotive%2fs}{l%2fDeutsch%2fl}{mi%2f10-10427%2fmi}{pi%2f6407457%2fpi}{type%2fabhsuche%2ftype}{sf%2f%3Cs11%3EVolvo%3C%2fs11%3E%3Cs12%3EV40%20%28Typ%20V%29%3C%2fs12%3E%2fsf}{p1%2fa32b6c1f9bc814bdd6398f2ddeeeb3e2%2fp1}{md5%2f73946d2371f7f35d8ca8f7db99ade7a7%2fmd5}&otp1=suche) alustasarjan laitettua takapään osalta suoraan paikalleen nivomatien tilalle ilman että tarvii tehdä mitään muutoksia autoon? Neuvoksi olen saanut ainostaan sen että taakse on hyvä vaihtaa uudet yläpäänkumit vanhojen tilalle. Tuo alustasarja on siis tarkoitettu phase2:seen ja minun volle on phase1. Takapään osalta phase2:seen tarkoitettu alustasarja menee normaalisti sellaisenaan phase1:seen mutta vaikuttaako asiaan se että siellä takana on tällä hetkellä siis nivomatit, ei tavalliset iskarit ja jouset? Etupäähän tiedän että tarvin soviteosia ja ne olenkin jo tilannut.

2.Tarviiko auto muutoskatsastaa tuolle alustasarjalle?
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: marcus32 - 20.07.2011, 17:02:32
kyllä sen sinne pitäis kivuttomasti mennä..tarvii muutoskatsastaa tuv-lappujen kera ..
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 20.07.2011, 17:34:09
kyllä sen sinne pitäis kivuttomasti mennä..tarvii muutoskatsastaa tuv-lappujen kera ..

Mites kun sarjan mukana ei tule tuv-lappuja?
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 20.07.2011, 17:36:48
Mites kun sarjan mukana ei tule tuv-lappuja?

Sitten lie muutoskatsastus mahdoton.
Kyllä sen sarjan valmistajalta varmaan pitäs ne laput saada, tai sitten joltain jolla on sama sarja ja tuv lappu siihen.

Saksaa en ymmärrä tippaakaan, mutta tuola sun laittamassa linkissä, puhutaan tüv:sta
Linkki (http://www.fk-automotive.de/Gewindefahrwerk-von-FK-Version-AK-Street.htm?websale7=fk-automotive&pi=6407457&ci=10-10427&Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2ffk-automotive%2fs}{l%2fDeutsch%2fl}{mi%2f10-10427%2fmi}{pi%2f6407457%2fpi}{type%2fabhsuche%2ftype}{sf%2f%3Cs11%3EVolvo%3C%2fs11%3E%3Cs12%3EV40%20%28Typ%20V%29%3C%2fs12%3E%2fsf}{p1%2fa32b6c1f9bc814bdd6398f2ddeeeb3e2%2fp1}{md5%2f73946d2371f7f35d8ca8f7db99ade7a7%2fmd5}&otp1=suche)

Googlekääntäjä suomennos
Lainaus
Tämän coil-over jousitus on urheilullinen ja alentaminen laskuteline on testattu yksilöllisesti TÜV säätö mahdollista
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 20.07.2011, 17:39:34
Sitten lie muutoskatsastus mahdoton.
Kyllä sen sarjan valmistajalta varmaan pitäs ne laput saada, tai sitten joltain jolla on sama sarja ja tuv lappu siihen.

x40 foorumilla joku vaan mainitsi ettei tuon setin mukana tule tüv-lappuja tilatessa. Mitähän helevettiä mie nyt teen? Mistä mie nyt ne tüv-laput saan? Vissiin laiton asennus jos ei ole niitä lappuja?
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: marcus32 - 20.07.2011, 17:53:14
kysäseppä nätisti x40 puolelta...eiköhän sieltä sulle joku laput lainaa  ;)
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 20.07.2011, 17:57:48
Netissä kun pyörii ja etsii tuolla sarjalla juttuja, niin noita myyntipaikkoja lähinnä tulee, jostain bongasin teksti: tüv sertifiet, joten jostain varmasti kyllä saa sen lapunkin, lapunhan ei tarvi olla juuri sen sarjan mukana tullut, minkä ostit, vaan täytyy olla vain samanlaiseen, samalla tuotenumerolla tms.
Eli sen lapun voi löytää tuurilla vaikka netistä ladattavana.
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: marcus32 - 20.07.2011, 20:57:14
kysäseppä nätisti x40 puolelta...eiköhän sieltä sulle joku laput lainaa  ;)

bapina tais luvata lähettää sulle laput? jos oot samalla nickillä x40 foorumilla?
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: ämgee - 20.07.2011, 21:01:10
bapina tais luvata lähettää sulle laput? jos oot samalla nickillä x40 foorumilla?

Kyllä! Pelasti meikäläisen päivän!

Ja tuolla nettisivuilla oli tosiaan jotain kirjoitusta jostain tüv-jutuista mutta x40 foorumin Veikko tuumas ettei sieltä mitään tüv-lappuja tule mukana. Onneksi löytyi apua :)

ps. iso kiitos kaikille jotka on meikäläistä auttaneet tälläkin foorumilla, ilman apua olisin ollu ihan hukassa  :hello:
Otsikko: Vs: V40 -98 1.8 takajousien & iskareiden vaihto
Kirjoitti: marcus32 - 20.07.2011, 21:11:45
ole hyvä vaan..on hienoa kun on tälläisiä foorumeita mistä saa suht nopeeta melkein joka ongelmaan  :smitten: