Autodiagnoosi  Carcom Oy

V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut

  • 40 Vastauksia
  • 31394 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #30 : 26.03.2011, 17:52:51 »
Volle on nyt laitolla autokauppiaan piikkiin.. saa nähdä mitä on sille tehny tässä joku päivä :D

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #31 : 10.04.2011, 14:50:28 »
Päivittivät ohjainohjelmiston.. Eli ecun ohjelman. Eipä oikeestaa vaikuttanu mihinkään. Termostaatin vaihdon jälkeen nykii enää kylmänä, siihen asti kunnes lämmöt on keskellä.. Moottorin lämpötila-anturi kans vaihettu. Vielä nykii kiihdyttäessä. Onko kelllään hajua mikä vika vois vielä olla?

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #32 : 25.05.2011, 22:59:33 »
Nostetaas taas... Onko kellään tietoa asiasta?
Joskus herjas kaasuläpän asennontunnistinta ja imuilman lämpötilatunnistinta, vaihettiin purkuautosta kaasuläppäkotelo ja ei tullu enää koodeja.. Mutta nykiminen jatkus :D
Voisko imuilman lämpötilatunnistin aiheuttaa tollasta että vaan kylmänä nykii? Tossa ylempänä sanoinkin että termostaatin vaihdolla nykii enää kylmänä.. Eli luulis johonkin lämpötilajuttuihin liittyvän.. :o

Poissa VolvoSpecialist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #33 : 15.06.2011, 22:01:16 »
Virheellisen happiarvon korjaamiseen ei auta massamittari. Näissä moottoreissa on ollut imuvuotoa (vähän) ja bensanpaineensäädin hajoaa aika usein niin että vuotaa imusarjaan bensaa.
Yleensä kylläkin huomaa seisonnan jälkeen siitä että käynnistyy röpöttäen.
Imu ja pakojärjestelmien vuotojen tutkintaan on paras väline savukone jolla ajetaan paineistettu savu järjestelmään. Tässä on tietysti hyvä tietää mitä tekee virheellisten tuloksien välttämiseksi. Myös huohotusjärjestelmän, EVAP järjestelmän ja moottorinperusrakenteen ymmärätäminen on suotavaa.
Lambda koodit ei välttämättä kerro lambda viasta. Virheellinen polttoaineensuihkutus useista eri syistä johtaa lambda koodiin.

edit: Ne map lukemat kannattaa katsoa testerillä. Turboissa varsinkin on paljon map vikoja. Ne tuotteet joissa on VVT järjestelmä, voi virheellinen nokka-akselin säätely aiheuttaa monimuotoisia oireita
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011, 22:06:03 kirjoittanut VolvoSpecialist »

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #34 : 17.06.2011, 22:48:02 »
Selvä. Mitä mieltä oot tosta imuilman lämpötilatunnistimesta? Voiko se tehä tollasta?

Poissa VolvoSpecialist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #35 : 18.06.2011, 12:14:46 »
Teoriassahan se on mahdollista. Onhan se yksi ruiskutusmäärän säätöparametreista joskaan se ei ole yksi tärkeimmistä. Turbossa sen merkitys on suurempi. Jos parametri on jatkuvasti pielessä niin onhan se syytä korjata.

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #36 : 18.06.2011, 12:51:12 »
Teoriassahan se on mahdollista. Onhan se yksi ruiskutusmäärän säätöparametreista joskaan se ei ole yksi tärkeimmistä. Turbossa sen merkitys on suurempi. Jos parametri on jatkuvasti pielessä niin onhan se syytä korjata.

Joo kiitos. :) En tiiä luitko noita mun aikasempia viestejä, mutta se anto tosta anturista yhes vaiheessa vikakoodin kaasuläppäkotelon asennontunnistimen yhteydessä, sitten siihen vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja molemmat vikakoodit lähti..
Eikös se loppujen lopuks johonkin lämpötilaa mittaavaan anturiin tai vastaavaan liity koska nykii vaan enää lämpinänä?

Poissa VolvoSpecialist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #37 : 18.06.2011, 16:26:15 »
Joo kiitos. :) En tiiä luitko noita mun aikasempia viestejä, mutta se anto tosta anturista yhes vaiheessa vikakoodin kaasuläppäkotelon asennontunnistimen yhteydessä, sitten siihen vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja molemmat vikakoodit lähti..
Eikös se loppujen lopuks johonkin lämpötilaa mittaavaan anturiin tai vastaavaan liity koska nykii vaan enää lämpinänä?

Lukasin aika nopsassa tahdissa. Harvinaista jos molemmat on samaan aikaan hajonnut.. se vähän haiskahtaa. Mutta jos viat oli jatkuvia ja helpotti uusimalla niin se on eriasia. Nyt ei ole edessä kytkentäkaavoja mutta jos en ihan väärin muista niin kaasuläppäpotikan syöttö on 5V piirissä ja imuilmanlämpö 12V piirissä josta vois päätellä että se ei ainakaan yhteinen syöttö ongelma ole. Joskus käy niinkin että samaan 5V syöttöpiiriin on kytketty useita komponentteja ja yhden hajotessa/mennessä oikosulkuun se kaataa koko syötön ja siinä rytäkässä menee monta anturia pimeeksi. Joten kaikille joille on vikakoodi ei välttämättä tarkoita että kaikissa olisi vikaa. Eipä näitä aina voi sanoa suoraan.. Useasti pelkkä naarasliitin (johdinkenkä) lässähtää ajanmyötä ja tulee kontaktiongelmia. Liittimien avaus/kiinnitys voi helpottaa hetkeksi. Itse puran johdinkengät ja kiristän kielekkeet manuaalisesti. On ainakin tiukat ja tällä on korjaantunut lukemattomia ajoittaisia ongelmia.

Tuohon nykimiseen on hankala sanoa suoraa vastausta kun tekijöitä on niin monta jotka voi sitä aiheuttaa. Moottorin mekaaninen kuntokin vaikuttaa. Perus tutkintaan kuuluu: Polttoaineenpaine, ECM parametrit(kaikki), Sytytyslaitteet(myös triggeri), Moottorin mekaaninen kunto (ohivuodot), Nokka-akselin säätely, Ajoitukset(ei ainoastaan merkkien mukaan vaan todellisen nokka-akselin ja kampiakselin asennon mukaan)
sitten päästään vasta tarkempiin joissa katsastellaan oskilloskoopilla kampiakseli/nokka-akselin pulssit, suuttimen ohjaus pulssit, puolan ensiövirranohjaukset jne... sitten tietysti perus ECM johtosarjamittaukset. Aikaa voi helposti vierähtää 5 työpäivää kun oikein ruvetaan penkomaan joten nämä ei todellakaan ole aina helppoja ja testerillä löytyviä ongelmia.

Yleensä jos perustarkastuksissa mitään ilmene.. kannattaa jaksaa ajella niin kauan kuin vian saa jatkuvaksi niin se on helpompi löytää ja säästyy monen ihmisen rahaa ja aikaa... Tästä nyt vois tilittää pitempäänkin mutta varmaan tuli asia selväksi ja vähän asian sivustakin  :)
« Viimeksi muokattu: 18.06.2011, 16:29:44 kirjoittanut VolvoSpecialist »

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #38 : 18.06.2011, 23:44:22 »
Missäs päin suomea vaikutat? :D noei.. aika hyvin tota tietoa löytyy ainakin :D  Pari korjaamoa on jo luovuttanu ton kanssa. Niin rupeen minäkin :D
Eli siis nykii ainoastaan kierrosalueella 1500-2000 jos on vähän enemmän kuormaa tai kiihdyttää. Tyhjäkäyntiä käy hienosti ja ylemmillä kierroksilla toimii kun kello.

Lambda vaihdettu joku aika sitten ja sinisen tiskiltä vielä. Anto siitä vikakoodin. Ongelma ei lähteny sillä. Ainut mikä vikaa on helpottanu, on termostaatin vaihto :D Nyt siis nykii enää siihen asti kun lämmöt on keskellä, eli normaalit. Myös Ecun ohjelma päivitettiin, moottorin lämpötilatunnistin vaihdettiin, samoin oon vaihtanu nää perus suodattimet, tulpat, tulpanjohdot, kaasuläppäkotelo( tosin purkuautosta) yms.

Moottorihuollossa ne ajeli tolla ja katteli niitä juoksevia arvoja ja sano että jossain kohtaa kaasuläpän tunnistin anto erroria.? Tolla vaihdetulla läppäkotelolla siis. Voisko toi olla jotain?
Mitään vikakoodeja ei siis anna enää.
Noista oskilloskooppijutuista en sitten tiiä mitään :D
Kiitos paljon avusta!

Poissa VolvoSpecialist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #39 : 19.06.2011, 19:54:12 »
Missäs päin suomea vaikutat? :D noei.. aika hyvin tota tietoa löytyy ainakin :D  Pari korjaamoa on jo luovuttanu ton kanssa. Niin rupeen minäkin :D
Eli siis nykii ainoastaan kierrosalueella 1500-2000 jos on vähän enemmän kuormaa tai kiihdyttää. Tyhjäkäyntiä käy hienosti ja ylemmillä kierroksilla toimii kun kello.

Lambda vaihdettu joku aika sitten ja sinisen tiskiltä vielä. Anto siitä vikakoodin. Ongelma ei lähteny sillä. Ainut mikä vikaa on helpottanu, on termostaatin vaihto :D Nyt siis nykii enää siihen asti kun lämmöt on keskellä, eli normaalit. Myös Ecun ohjelma päivitettiin, moottorin lämpötilatunnistin vaihdettiin, samoin oon vaihtanu nää perus suodattimet, tulpat, tulpanjohdot, kaasuläppäkotelo( tosin purkuautosta) yms.



Moottorihuollossa ne ajeli tolla ja katteli niitä juoksevia arvoja ja sano että jossain kohtaa kaasuläpän tunnistin anto erroria.? Tolla vaihdetulla läppäkotelolla siis. Voisko toi olla jotain?
Mitään vikakoodeja ei siis anna enää.
Noista oskilloskooppijutuista en sitten tiiä mitään :D
Kiitos paljon avusta!

Sen kaasuläppäpotikan voi kattoa skoopilla. Jos se vika on jatkuvasti päällä sinne lämpöseen asti niin täytyy sen näkyä silloin myös kuvaajassa. Puolia et ole vaihtanut vai oliko ne tarvikepuolat? Kantsuu käyttää näissä sitten orkkis puolia. Se nokka-akselien säätely pitäs kans tutkia tässähän tais olla imupuolella VVT. Ne pa-paineet onko katottu kans ja se paineensäätimen kunto? letku pois imusarjasta niin näkee tihkuuko bensaa. Se imujärjestelmän (myös evap) savustus kannattaa tsekata kans.

Ei voi luovuttaa ennenkuin vika löytyy (mikäli maksaja löytyy)

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.8 -04 Nykii ja kulutus noussut
« Vastaus #40 : 19.06.2011, 21:09:27 »
Sen kaasuläppäpotikan voi kattoa skoopilla. Jos se vika on jatkuvasti päällä sinne lämpöseen asti niin täytyy sen näkyä silloin myös kuvaajassa. Puolia et ole vaihtanut vai oliko ne tarvikepuolat? Kantsuu käyttää näissä sitten orkkis puolia. Se nokka-akselien säätely pitäs kans tutkia tässähän tais olla imupuolella VVT. Ne pa-paineet onko katottu kans ja se paineensäätimen kunto? letku pois imusarjasta niin näkee tihkuuko bensaa. Se imujärjestelmän (myös evap) savustus kannattaa tsekata kans.

Ei voi luovuttaa ennenkuin vika löytyy (mikäli maksaja löytyy)


No maksajaksi oon siirtynyt nyt minä itse kun autokauppias ei oikeen suostu enää maksamaan. Oskilloskooppia ei kyllä löydy :D Nämä taitaa jo olla sitte korjaamon heiniä? Tai no, salon moottorihuolto jo luovutti ja sano syyksi sen kun ei löydy vikakoodeja :D voi helvetti, ja kehtaa vielä moottorihuolloksi itseään kutsua..
Toisen puolan alareunassa oli halkeama, joten koitin uudella tarvikepuolalla, ei ollut vaikutusta. Imujärjestelmästä ei ole bensaa tihkunut ja silmämääräisiä imuvuotoja ei ole. Hankalaksi menee :D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo