Ja jos jollakin on kokemusta nivomatien vaihdosta normi-iskareihin V40:sessä niin laittakaa ihmeessä tähän ketjuun viestiä yksityiskohdista: mitkä jouset, mitkä iskarit, tarviiko tehdä koriin säätöä, onko kuinka iso työ jne...
Ketjun aloittajana voin kertoa ilouutisia, sillä pari viikkoa sitten vaihdettiin meikäläisen V40 1.8 -98 nivojen tilalle normaalit jouset ja iskarit ilman ongelmia (3h työ).
Ostin ko. osat AD-varaosamaailmasta: Monroe Original Volvo S40 V40 (a' 57€) iskarit sekä Lesjöfors kierrejouset (a' 52€) Volvo S40 V40.
Kyllä me avokin kanssa yritetään saada myyjääkin tästä vastuuseen. Ennen kauppojen tekoa avokki kyseli myyjältä sähköpostilla auton kunnosta ja myyjä kirjoitti että autossa ei ole mitään vikaa vaikka nivomatit on varmasti olleet jo silloinkin lopussa.
Sinällään loputon tie, sillä myyjä voi aina vedota omaan tietämättömyyteen. Itsekään en ollut koskaan edes kuullut nivomateista, ennen kuin selvisi että omasta on sellaiset rikki. Avainvaunulla sanoivat että meikäläisen V40 on toinen V40, jossa ovat kuulleet nivomattien olleen. Eli ei mitään peruskauraa näissä vehkeissä.
Itselläni kävi myös mielessä, että entinen omistaja oli tietoinen nivomateista muttei luonnollisesti sanonut asiasta mitään. Mutta toisaalta, tuskin olisin itsekään. Käytettyjen autojen kaupassa vallitsee viidakon lait, jossa jokainen ajattelee vaan omaa etuaan, eikä rehellisyydestä ja hyväntahtoisuudesta ole tietoakaan. Tämä kannattaa tiedostaa käytettyä autoa ostaessaan. Ja onhan tuo myös tullut opittua kantapään kautta.