Kulkukoira  Proturbo

Huikkosterin 242 GT -80

  • 140 Vastauksia
  • 28071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Huikkosterin 242 GT -80
« : 18.04.2021, 01:01:25 »
Ikuisuushaave tuli ostettua muutama viikko sitten S*.




242 GT -80. Jenkkimalli eli koneena B21F (k-jet lambdaohjauksella. M46, kattoluukku, sähkölasit, nappilämppäri ja mailimittari.

Auton historiaa löytyy 1980 vuodesta asti kun tallessa on mm ensimmäinen rekisteriote Mainen osavaltiosta ja ostohetkeltä rahoitussopimus. Maksoi muuten 11025 dollaria joka nykyrahaan käännettynä on 29801€. Suomalainen pariskunta tilasi tämän ja 1981 he toivat tämän suomeen. Pitivät käyttöautona etelä-suomessa 1999 asti jolloin mittarissa oli 336tkm. Sitten tuli pari omistajaa 99-09 jonka jälkeen tämä meni Tornioon ja oli siellä  ajamatta 2016 asti. 2016 katsastettu ja 2017 meni minua edeltäneelle omistajalle joka laittoi seisontaan. 1400km tuli ajoa tuossa vuoden aikana. Eli käytännössä 2009-2021 ollut piilossa katseilta.

Ja nyt Mittarissa on 237000mailia (379tkm). Kun huomasin ilmoituksen nettiautosta niin tajusin heti että tämä on saatava. Isällä oli -79 GT ja olen siinä kyydissä ollut yli 10v elämästäni, alkaen kun synnäriltä minut GT:llä tuotiin kotiin.

Kävin trailerilla hakemassa ja pudotin illalla tämän katsastuskonttorin pihaan ja aamulla tarjoamaan inssille.









Puhdas 2v leima :o. Hämmästelivät päästöjä kun lähes vähäpäästöisen arvoihin päästiin.

Sitten missäs kunnossa tämä on.
Autoa on huollettu paljon. Jarrut, iskarit ja jouset ainakin uutta. Myös hitsailtu ja ylimaalattu. Peräpelti on vaihdettu uudemmasta ja samalla väärät takavalot. Noista pitää päästä eroon, onneksi vanhan mallin valot tulivat mukana.
Kaiken kaikkiaan autosta on pidetty hyvin huolta mutta tekemistäkin on.



Ensimmäinen ongelma tuli kun koeajoin autoa ennen katsastusta. Kone pätki ja sammui aina kun käännyin tai kiihdytin. Bensaa oli tankissa yli puoli tankkia mutta silti tuntui että se loppuisi. Oireet loppui kun tankkasin kymmenen litraa lisää. Ajoin kotia ja laitoin talliin.

Kotona otin tankkilaitteen ulos. Oli muuten tiukassa sen kiinnitysrengas mikä ei varmasti ole kenellekkään yllätys.
Ja sieltä vika löytyi. Pumpun yhdistävä letku oli hävinnyt olemasta.



Laitoin uutta upotettavaa bensaletkua pätkän. Maakaapeli murtui irti joten siihen ruuvikiinnitys. Putsailin enimmät ruosteet ja pikkaisen maalia päälle. Paluun muoviputken vaihdoin letkuun.





Kasaan ja koeajolle. Ei nykimisiä, vetää iloisesti ja tuntui siltä että voisi ajaa pidemmällekkin. Mutta kun pikkulenkin jälkeen katsoin auton alle niin bensaa valuu taka-akselilta. Ensivilkaisulla vaikuttaa siltä että paluulinjan ruosteinen putki murtui kun laitoin siihen uuden letkun. No huomenna tutkin sitä lisää.

Tavoite on että ajaisin tällä koko kesän ja Avensiksen voisi laittaa pois liikennekäytöstä.


Tehtävälistaa ja tiedossa olevia ongelmia:
(päivitän tähän itselle muistilistaa)
-Uudet renkaat
-Ruostesuojausta ja pohjan siistimistä.
-Nokkahihnan vaihto
-Lämpömittari menee nopeasti tappiin vaikka kone ei niin kuuma ole. (Mittariston jännitteensäädin?)
-Taustavalojen vaihtoa.
-Ajovaloumpioiden vaihto (liian pienet)
-Kattoluukun ja ikkunoiden herkistely
-Takavalojen vaihto ja joskus koko takapellin vaihto.
-Konepellin pintapelti irti liimauksista
-Alkuperäinen radio ei sammu ja vinkuu kierrosten mukaan.
-vilkkuviiksessä kosketushäikkää
-takapuskurin kumilista irti
-alapallonivelien mallin tarkastus
-rapeiden sähköjohtojen uusintaa
-oikea sähköikkuna ei toimi
-kojelauta rämisee
-kardaani tärisee, ristinivelet?
Ja lista jatkuu...

Ja jos joku keski-suomessa, tai miksei kauempanakin, haluaisi auttaa peltitöissä niin voisi vinkata. En ala ostamaan hitsauskonetta ja peltityökaluja vaan sijoitan mieluummin henkilölle jolla ne on ja osaa niitä käyttää.

Torista ostin aiheeseen sopivaa materiaalia.




Mutta hyvältä tuntui ajaa lenkki unelma-autollani. :P
« Viimeksi muokattu: 22.04.2021, 13:02:47 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #1 : 18.04.2021, 05:53:04 »
Unelmat on tehty toteutettavaksi ;) todella hieno auto ja hyvä että päätyi harrastajalle.
Kyseistä yksilöä kanssa silmäilin kun oli myynnissä ja arvelinkin ettei kauan ilmoitus vanhene.

Innolla odottaen jatkopäivityksiä :nälkä:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #2 : 18.04.2021, 10:46:35 »
Keula alkaa olla jo mallia niin ruma, että on jo melkein komea. :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #3 : 18.04.2021, 11:17:46 »
Keula alkaa olla jo mallia niin ruma, että on jo melkein komea. :D

Todella hieno ja keulahan tuossa GT:ssa on aivan erityisen kaunis, muutenkin hienoin 240-sarjalainen. Onnittelut hienosta löydöstä  8)

Noita tulee aina välillä kateltua Nettiautosta, mutta kaikki olleet ihan riiskuja.

Miten niin liian pienet ajovaloumpiot ? Ei suoraa keulakuvaa niin ei oikein hahmota.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #4 : 18.04.2021, 12:14:06 »
Keula alkaa olla jo mallia niin ruma, että on jo melkein komea. :D
Olen samaa mieltä. Alan itse tottua ja luulen että pidän gt keulan vaikka gtx jenkkimaskia harkitsin tunnesyistä.

Tuossa näkyy miten huonosti lampun kehys istuu umpioon. Jenkkiumpiot ovat pienemmät, ja ne alkuperäiset pienemmät lampun kehykset tulikin mukana.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Gt-70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 433
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #5 : 18.04.2021, 13:29:38 »
Siisti peli,oikeankokoiset umpiot paikoilleen niin paranee vaan :)
Ja tuo perälautakin siisti tuollaisenaan,jos on hyvin tehty niin anna olla 8)

Pussihousuilut sitten erikseen...
-XC70-07

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #6 : 18.04.2021, 13:50:19 »
Jos tähän kuuluisi ne kaitasemmat takalyhdyt, niin omaan silmään ne on alkanu näyttää aika hemmetin hyvälle.

Pussihousuilut sitten erikseen...

Tänä päivänä pussihousuilu alkaa olla sitä dare to be different -osastoa. ;)
« Viimeksi muokattu: 18.04.2021, 13:54:56 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #7 : 18.04.2021, 13:57:10 »
Nuo takavalot ei sovi yhtään isojen puskureiden kanssa. Saa perän näyttämään 1000kg painavemmalta.

Tälläiseltä pitäisi saada näyttämään.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #8 : 18.04.2021, 13:59:52 »
Tälläiseltä pitäisi saada näyttämään.


Oijoi. S*

Nuo ilmeisen hyväkuntoiset kylkiteippauksetkin, jonka tyyppisiä on joskus tullut kynsittyä pois, on aika läyhäkät. :P
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #9 : 18.04.2021, 14:12:01 »
Laitetaan seurantaan. Tässä sentään aukeaa takakontti ihan salvastaan. Siinä "alkuperäisessä" millä tulit synnäriltä, aukeaa luukku kans, mutta takaposket tulee mukana.  ;D
Piä hyvin paremmin ja naatiskele.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #10 : 18.04.2021, 14:25:15 »
Onhan ne hyväkuntoiset kun ne on uudet :D.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #11 : 18.04.2021, 19:48:48 »
Oijoi  S*

Milloinhan tajuasi itsekin ostaa tuollaisen, jota ei tarvitsisi hitsata lattiasta kattoon, niin voisi nauttia ihan ajamisestakin joskus.


-Takavalojen vaihto ja joskus koko takapellin vaihto.

Jos se pelti on vaihdettu siististi, niin nuo takavalojen aukot pystyy pienentämään melko helposti. Maalirajankin saa piiloon sinne valojen, listan ja luukun alle.


Ikuisuushaave tuli ostettua muutama viikko sitten S*.

Mutta hyvältä tuntui ajaa lenkki unelma-autollani. :P

 O0

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #12 : 18.04.2021, 20:29:18 »
Tää on kyllä komee laite 8)
Autoon kuuluvat takavalot+peräpelti  ym. niin kyllä kelpaa!
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #13 : 18.04.2021, 20:29:51 »
Oijoi  S*

Milloinhan tajuasi itsekin ostaa tuollaisen, jota ei tarvitsisi hitsata lattiasta kattoon, niin voisi nauttia ihan ajamisestakin joskus.


Jos se pelti on vaihdettu siististi, niin nuo takavalojen aukot pystyy pienentämään melko helposti. Maalirajankin saa piiloon sinne valojen, listan ja luukun alle.


 O0

Jonkunhan pitää näitä palauttaa tien päälle että seuraavat voi ostaa sitten niitä valmiita.  :)

Ei ole vaihdettu siististi. :( Ulospäin asiat on hyvin mutta sisäpuolella asioita on oikaistu. Peräluukun saumakin heittää takakulmassa. En heti ala kuitenkaan mokomia pikkujuttuja tekemään että pääsisi sitä ajamistakin harrastaa.

Ja siitä puheen ollen.

Kävin äsken tutkimassa bensaputkia. Paluuputki oli helppo ottaa pois. Sen ku vaan taittoi käsillä poikki parista kohtaa. Ja samalla alkoi painepuolikin vuotamaan niin menee molemmat uusiksi. Ei nyt ehtinyt alkaa työstämään liittimiä irti bensapumpulta ja olikos siinä nyt painevaraaja vai paineensäädin?

Miten tekisitte linjat uusiksi?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #14 : 18.04.2021, 23:19:30 »
Nylon putkesta ite oon tehnyt omaan 745 ja töissä joitamaan maasturiin mistä lahonnut alkuperäiset pois.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Proturbo  Autodiagnoosi