Ateho  Elekma

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 211766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #495 : 12.01.2020, 17:38:59 »
Nyt on alusta päivitetty, iskunvaimentimiksi vaihdettu Bilsteinin B4 kaasuiskarit ja jouset Motonetista.
Eteen normaalit 740 bensakoneellisen jouset ja taakse kuormajouset.
Iskunvaimentimet tilasin Autodoc sivustolta, etuiskarit, takaiskarit.

Jousista leikkasin kierroksen pois edestä ja takaa.


Oikea etutolppa irrallaan, kaikki lähti irti ilman mitään ongelmia.
Vasen takatukivarsi oli päässyt ruostumaan jousen alle tulevan kumin alta aika huonoon kuntoon.
Pitänee hankkia käytetyt tukivarret, entrata ne tip-top kuntoon ja vaihtaa alle.
Takajousten pysymisen paikoillaan varmistin alapäästä pakoputkiklemmareilla.


Takaiskarit isäni oli joskus aikoinaan vaihtanut, mutta muuten kaikki taitaa olla alkuperäistä,
eli etutolppia ei ole koskaan otettu irti. Etuiskareissa ainakin oli Volvo tekstit.


Uusi ja vanha jousi vierekkäin, langan vahvuus pitäisi olla sama, vanha on vain massan peitossa.


Ja nyt tässä asennossa, talvirenkaat ovat profiilia 65, eli hieman liian pienet, mutta paremmalta se nyt jo näyttää.
Ja ajomukavuus parani kertaheitolla.




Turbomaskin maalasin uudelleen ja laitoin paikoilleen ja ajovalojen lasit myös lakkasin uudelleen kirkastamaan ilmettä.


E: lisäksi vaihdettu sisätilanlämppärin puhallin, Motonetista hintaan 99,90€, paketissa luki Bosch, liittimet oli erilaiset, leikkasin vanhat pois vanhasta puhaltimesta, pitää vielä kunnolla juottaa uuteen puhaltimeen.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2020, 18:40:26 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #496 : 18.05.2020, 19:08:42 »
Päivitellääs välillä, talvella lohkolämppärin haaroitussarja alkoi temppuilemaan ja olihan sillä jo ikääkin,
joten vaihdoin kokonaan uudet, mallia Calix koska lohkolämppärin vastuskin oli samanmerkkinen.


En halua pistoketta törröttämään mihinkään ulkopuolelle, joten ruuvasin sen kiinni konehuoneenpuolelle.
Johto sisätilan pistokkeelle menee sisään tulipellissä olevasta alkuperäisestä läpivientikumista etutolpan takana.






Imuilman esilämmitysputken vaihdoin uuteen, en muista halkaisijaa mutta se oli ainut tarpeeksi pitkä yhtenäinen putki, ostettu Biltemasta.


Tuulilasin alalista on ollut aina kaameassa kunnossa, musta osa listasta on ollut kuin sahalaita.


Skandixin sivuja selatessani huomasin tämän listan myynnissä eikä hintakaan mitenkään päätä huumaava ollut,
joten laitoin tilaukseen ja kaveriksi viisi uutta kiinnikettä, aluperin tarvitsisi yhdeksän mutta pysyy noillakin.
Näiden lisäksi tilasin muutaman kiinniken tuulilasin sivulistoille.




Jos pakkausta uskoo on lista alkuperäislaatua ja musta osa on kuminen ja taipuisa eikä kova ja muovinen.


Tilasin uudet kesärenkaat 1001renkaat.com sivustolta, Dunlop SP Street Response 2 195/70 R14 91T, yhteensä 319€.




Koska vanha kaasutin ei aina tahdo pysyä säädöissään, tilasin AEM X-Digital seossuhdemittarin, hintaan 219€.




Kaksi johtosarjaa, toinen mittarilta anturille ja toinen mittarin sähköistykseen, minimi vaatimus on +12V ja maadoitus, itse otin virran sulakeboksilta sulakkeelta nro. 13.


Bosch LSU 4.9 laajakaista lambda.


Pakoputki irti, reikä sivuun, kierrenippa hitsillä kiinni ja anturi siihen, pitää vielä keksiä kiinnitys anturin johdolle.


Ennen mittarin asentamista olivat kaasuttimen säädöt aivan liian laihalla (AFR 19-20). Seosruuvia sai kääntää oikein kunnolla että sain säädöt oikeisiin lukemiin.
Nyt on taas voimaa ja tyhjäkäyntikin parani, toivottavasti laiha seos ei ole tehnyt tuhojaan koneelle.
Talvella kun vaihdoin kaasuttimen neulan, suuttimen ynnämuuta, tein säädöt ns. korvakuulolla ja ilman mitään mittalaiteitta.





240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #497 : 24.05.2020, 15:58:53 »
Talvella kun vaihdoin alustan osia, huomasin takatukivarsissa päivittymisen merkkejä.
Otin tukivarret nyt työn alle kun katsastusaikakin lähenee ensi kuussa.

Tukivarret ovat kiinni taka-akselissa neljällä mutterilla, iskarin alapäässä ja etupäässä yhdellä mutterilla ja kahdella pultilla.


Kaiken lian alla on pahimmillaan vielä 2-5 milliä ruostetta.


Vasen tukivarsi oli näistä kahdesta huonommassa kunnossa,
tämän jousikupista piti lähes puolet rakentaa uusiksi.


Kun tukivarret olivat irrallaan, vaihdoin samalla niiden etupäässä olevat puslat,
ostettu Motonetista hintaan 17,90€/kpl tuotenumerolla 18-1662.


En löytänyt netistä oikein mitään ohjeita näiden vaihtoon, mutta ei niissä mitään erikoista ole,
porasin vanhan puslan kumiosaan reikiä ja työnsin keskiholkin pois, sitten reunukset hajoaa osiin prässillä puristaessa.
Puslan leveämpi reunus tulee asentaa ylöspäin, tai ainakin niin se näissä oli.


Epätarkka kuva mutta tukivarressa on ura johon puslassa oleva reunus asettuu.










Oikea tukivarsi.




Oikean takajousen ylälautasen ja korin välissä oli myös hapanta peltiä, joten paikka sinne,
ei kaunein tai paras korjaus mutta ei myöskään mukavin paikka hitsa, ja ei myöskään ole jousi tulossa hytin puolelle.
Vasemmasta puolesta en ole varma missä kunnossa se on mutta pohjamassa näytti olevan paikoillaan,
eikä putoamassa ruosteen mukaana pois niinkuin oikealla puolen, joten annan sen olla.


Pohjamaalia ja sipaus spraymassaa päälle.


Vielä tukivarsista, koitin etsiä jälkituotanto-osia, mutta en semmoisia löytänyt ja sinisen tiskillä eivät varmasti ole halpoja.
Jää nyt nähtäväksi mitä katsuri sanoo, mutta ovat nyt ainakin paremmat ja turvallisemmat kuin reikäjuustoiset tukivarret ennen korjausta.
Voi olla vain lumevaikutusta, mutta takapää tuntui nyt hieman jäykemmältä kuin ennen korjausta.

Lisäksi vaihdoin virranjakan pyörijän, hommattu Motonetista, 10-4906 16,90€.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #498 : 25.05.2020, 11:40:51 »
Ainakin yseissä noi on pinnoitettuja eikä tähän mennessä ole ees pintaruostetta ollut, jotenka niistä kannattaa purkuautoista ostaa takavarret.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #499 : 25.05.2020, 13:25:25 »
Varmuuden välttämiseksi siivoaisin kaikki hitsaukseen viittaavat merkit piiloon, enkä ainakaan kovin isosti kehuskelisi konttorilla. Olkoonkin että asiallisesti korjattu tukivarsi on turvallisempi kuin mätä, kaikki inssit eivät vaan halua ajatella vaan tekevät työnsä "by the book". Mut siistiä jälkeähän tuossa on tehty niin ei pitäis ihan ensimmäisenä hypätä silmille.  O0
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #500 : 25.05.2020, 14:28:24 »
Huh huh, hurjan näköiseksi olivat menneet tukivarret. Ehjää purkuosaa uudemmista laittaisin itsekin, tosin noin siisti korjauskin varmaan menee täydestä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #501 : 25.05.2020, 14:59:51 »
Jonkin harvinaisemman auton kohdalla voisi hitsaus mennäkkin läpi, mutta näitä takavetosiahan "on joka nurkalla".

Tosin, jälki on niin siistiä että pikkusen kivimassaa ja hiekkatiellä pölytys niin luulevat alkuperäisiksi.

Hyvät kuvat ja hyvää tekemistä. O0

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #502 : 26.05.2020, 00:51:30 »
En tiennytkään että uudemmissa 7/9:ssä on pinnoitetut tukivarret, se voisikin olla pätevä sijoitus, jos ei konttorilla nyt kelpaa.
Hioin kyllä hitsejä tasaisemmiksi, mutta en halunnut ihan kaikkea jäykkyyttä menettää, sipasin tänään kerroksen spraymassaa muutamamien saumojen päälle.

Tänään herkistelin takajarruja ja kun koitin saada kuskin puoleista käsijarrua säätöihin ja kiskaisin vähän kovemmin, nousikin kahva suoraan ylös.
Jarruvaijerissa kiinni oleva kenkien levitin meni keskeltä poikki. Olen jo aiemmin huomannut murtuman samassa osassa, joten se oli vain ajan kysymys että milloin hajoaa,
mutta parempi että nyt, eikä vaikka konttorilla :D Kävin ottamassa varaosan 240 vaijereista, joita on pari ylimääräistä.
Vasemmassa jarrusatulassa näytti olevan pientä kosteutta toisen männän ympärillä, mutta ei solkenaan vuotanut joten jätän sen tarkkailun alle.


240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 607
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #503 : 28.05.2020, 13:39:46 »
En tiennytkään että uudemmissa 7/9:ssä on pinnoitetut tukivarret, se voisikin olla pätevä sijoitus, jos ei konttorilla nyt kelpaa.
Hioin kyllä hitsejä tasaisemmiksi, mutta en halunnut ihan kaikkea jäykkyyttä menettää, sipasin tänään kerroksen spraymassaa muutamamien saumojen päälle.


En minäkään ole tiennyt mutta oon ihmetelly miks kaikissa omissa on ollut ku uudet nuo tukivarret. Muutama kaveri ostanu multa noita, kuulemma omat on mädät ni oon aina ihmetelly  :D
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Kankikari

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #504 : 28.05.2020, 16:50:51 »
Mahtaako niihin uudempien tukivarsiin tarttua magneetti? En oo ite koittanu, mut miettiin aloin et ei ne taida olla ees minkään näkösetkään et olis pinnotettu..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #505 : 02.06.2020, 23:18:30 »
Mahtaako niihin uudempien tukivarsiin tarttua magneetti? En oo ite koittanu, mut miettiin aloin et ei ne taida olla ees minkään näkösetkään et olis pinnotettu..

Tarttuu, niissä on pinnoitus. En tiedä mikä se on virallisesti, mutta epäilen (ulkonäön perusteella) jonkun sortin galvanisointia.

Tässä random kuva netistä, näkee pinnoituksen "hyvin" (tuo epätasainen harmaa väritys).
« Viimeksi muokattu: 02.06.2020, 23:20:24 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Kankikari

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #506 : 02.06.2020, 23:22:07 »
Tarttuu, niissä on pinnoitus. En tiedä mikä se on virallisesti, mutta epäilen (ulkonäön perusteella) jonkun sortin galvanisointia.

Joo ok. Aattelin vaan kun etutukivarsien reaktiotangot esim ruostuu enemmän mitä takapään alatukivarret. Loppupään malleissa. Nääs.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #507 : 02.06.2020, 23:28:32 »
Joo ok. Aattelin vaan kun etutukivarsien reaktiotangot esim ruostuu enemmän mitä takapään alatukivarret. Loppupään malleissa. Nääs.

No joo, kaipa se riippuu yksilöstä ne reaktiotangot. Tähän 91 vai 92 piti vaihtaa, mutta kolmeen 98 ei tarttenut. Tosin nähnyt ehjiä 740 varsiakin.

Kaikista p*skin on -95 jälkeisissä autoissa tuulilasin alapelti, se on kaikissa joko vaihdettu vanhempaan (sinkittyyn?) mikä ei mädi. Tai jos ei vielä uudemman pelti kuki niin, altapäin ihan viittä vaille puhkeamassa läpi.

Kai se jotain säästöä ollut.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #508 : 22.06.2020, 00:43:20 »
Noniin, katsurilla käyty ja läpihän se meni, no pohjasta.
Ei ilmeisesti huomannut hitsattuja tukivarsia, mutta kysyi pakoputkiklemmareista,
jotka olin laittanut lisävarmistukseksi pitämään takajousia paikoillaan.
Kysyi myös onko vakio jouset, "on on" ::)


Ruuvarin pään kokoisen reiän paikkaaminen hieman eskaloitui kun rupesin etsimään tervettä peltiä :D








Kolmas paikattava oli poikittaisessa runkopalkissa takajalkotilan kohdilla,
sama reikä on ollut monta vuotta esillä, mutta nyt vasta laittoivat paikkaamaan.

Päivää ennen katsastusta tarkistelin valoja ja äänitorvea, joka ei yllättäen toiminutkaan, olinha sen vaihtanut uuteen Hellaan pari vuotta sitten.
Tarkemmin kun katsoin äänitorvea, oli toinen liitin hapettunut irti ja toinen oli nipin napin vielä kiinni.
Varttia ennen katsastusta kävin ostamasta Biltemasta kuvan mukaiset torvet ja "asensin" toisen nippusiteillä kiinni, ettei ainakaan siitä jäisi katsastus kiinni.


Alkuperäinen paikka äänitorville vasemman etupyörän edessä on aika karmaiseva, etenkin Suomen kaltaisissa olosuhteissa.
Päätin sitten siirtää äänitorvet johonkin suojaisampaan paikkaan.
Ainakin 240:ssä ja 850:ssä torvet sijaitsevat maskin takana, joten sinne itsekkin aloin niitä sijoittelemaan.




Poikittaisessa palkissa oli sopivasti reijät johon sain tukiraudan pultattua,
johtoja piti hieman pidentää että riittivät, toisessa torvista on matalampi ääni ja toisessa korkeampi.


Vaihdoin koiranluut ja vakaajan kumit, näyttivät olevan alkuperäiset, taisi silläkin olla pieni vaikutus ajettavuuteen.
Koiranluun mutterin kiristin auton paino päällä pyörä maassa, mutta nyt näyttää olevan välystä kun ilmassa.


Muutama vuotta sitten tekemäni keskikupit alkoivat olemaan tiensä päässä, jotan aloin etsimään josko löytäisin sopivia keskikuppeja näihin kopio Virgoihin.
Ebaysta sitten löytyi oikean kokoiset liimattavilla Volvo tarroilla, tilasin jo yhdet talvella, mutta olivat muutaman millin liian pienet, nyt sitten sain oikeat.




Vaihdoin muutama viikko sitten Motonetista ostamani kiilahihnat, mutta ne vinkuivat kuin pieni sika, merkki on Meyle.
Tilasin sitten Boschin hihnat ja ei ole sen jälkeen vinkunut. Samalla parani lataus, olivat vanhat hihnat liian löysällä ja/tai luistivat.

Siinä kun koitin etsiä mistä vinkuminen tulee, kerkesin jo epäillä vesipumpun laakeria, joka on pitänyt pientä ääntä aiemminkin.
Vaihdoin senkin sitten varuilta, uuden vesipumpun hommasin Motonetista.


Uusi takapenkin vapautuskahva hajonneen tilalle.


Tilattu osa oli oikealle puolelle, mutta kun vain vaihtoi valkoisen osan, sain kahvan toimimaan.


Kirkkaat sivuvilkut kromisilla reunuksilla, nyt on kaikki vilkut kirkkailla laseilla :)


Uusi ohjaustehostimen säiliö, vanhassa säiliössä on pienen pieni reikä jossain alemman letkulähdön paikeilla ja näin sopivasti voidellut vasenta sisälokaria.
Uudella säiliöllä ohuempi eli paluuletku jää hieman piukealle kun säiliöt ovat hieman erimalliset, pitänee vaihtaa uusi hieman pidempi sinne.


Joku oli joskus kysyt näiden klipsien perään, no nyt semmoisetkin on.
Ja vielä lisäksi vaihdoin uudet pakosarjan tiivisteet kanteen, yllättävästi hiljeni :D

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #509 : 22.06.2020, 10:59:00 »
mä en jaksanut alkaa torvia siirtelemään,ennenhän pyörä heitti kaiken torvien päälle,jatkoin sisälokasuojaa alas asti niin ei heitä enää,jos samalla säilyis ehjänä toi pelti akun takana  ;)











« Viimeksi muokattu: 22.06.2020, 11:01:35 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Autoracing  KL-varaosat