RallyBaron  Samppasport

amazon -66 Turbo, kevennetty.

  • 115 Vastauksia
  • 49288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #30 : 09.04.2012, 14:09:18 »
Meinasitko puuhastella jo johonkin vaiheeseen tätä kesää liikenteeseen tämän?

Elokuuksi saattaa ehtiä ekalla koneversiolla. Eli sillä to3sella.

Kuitenkin pintapeltien vaihto vie aikaa yms.

Jos ei täksi kesäksi, niin sitten ens kesäksi suoraan tuolla kone2:lla, eli tehotavoite oli sen 350hv +- 25hv.
Ja korin keveydeksi mielellään alle 900kg.

Tuo tarkoittaa alumiinia, hiilikuitua, lasikuitua, kevyet lasikuitupulkat eteen, taakse ei mitään.
Mahd paljon osia lasikuidusta, jos tarvii jotain kestää, niin hiilikuitu/ohut suurlujuusteräs.
Ennen en keventämistä lopeta, kun alle 900kg:n pääsen...

Saako takapyöränkotelot tehdä erilliset alumiinista, elikäs ovatkohan kantavaa rakennetta?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #31 : 09.04.2012, 14:55:59 »
Uskaltaako kysyä hintaluokkaa?

Hinta 330€ http://www.grp.fi/farmilaite/farmilaite.pdf sivu 21.
Mielestäni ei kallis ja järeää tekoa.
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #32 : 09.04.2012, 20:35:58 »
Onneksi ei nyt tarvinnu takoa kun semmoset 5cm pitkät pätkät. Tai kolme pätkää tuohon yhteen paikkapeltiin.
Tuonne jäi vielä yks jotain 8*10cm kokoinen reikä, joka pitää paikata, niin sitten on etujalkatila/tulipellin alku/kyljen alku hyvä.

Tuossa kuvassa, minkä kohta laitan näkyy tuolla taaempana noissa kanttipelleissä pikku reikiä.
Hulluinta noissa rei'issä on se, että ne on vaan jotain 2cm * 2cm kokoisia ja sit sentin päästä on ihan ehjä pelti. Eli sisäpuolelta ehjä maali ja ulkopuolella ehjä massa. noita reikiä taitaa tuossa olla kaksi.

Tällä tekniikalla, mikä nyt on käytössä, eli viilapenkkiin säädetään oikean levyinen rako ja sitten sopivalla muotovasaralla takoa sopiva ura. Taitaa olla järkevintä vaan hitsata kunnon päittäissaumalla semmoset 4*4cm paikat ja hitsata oikein viimesen päälle molemmilta puolilta. Toki ensin hioin pellin peltipuhtaaksi, jotta näkee pohjastakin onko massan alla ruostetta.

Ensin massan poistan kuumailmapuhaltimella ja omatekoisella taltalla, lähtee muuten hyvin kun malttaa vaan lämmittää.
Sitten fiiberillä pellille. Luotan sisäpuolella siihen, että siellä on puhdas maali, ettei ole ruostetta.

Eikös se niin mene, että paras tulos tulee, kun alkuperäistä on mahdollisimman paljon, kunhan se on ehdottoman ehjää., jos käy niin, että pohjapellistä löytyy ruosteita muualtakin, leikkaan pellin symmetrisesti neliönä pois ja vien kaverin pajalle, niin saapi tuommosella veivillä tehdä nuo urat tuohon.

Toivotaan nyt vain, ettei ruostetta ole enempää. Huomennahan sen sitten näkee.

Tässä kuva tämänhetkisestä etunurkasta. Olen nyt vähän hitaasti hitsaillut, mutta täytyy muistaa, että koko hela nurkka meni palkkeineen kaikkineen uusiksi. Samoin menee seuraava poikittaispalkki ja toinen etukulma.

Ostan kyllä huomenna rautakaupasta sopivaa palkkia, ettei tarvii ite kanttailla tai hitsailla.
Samalla täytynee ostaa ihan tavan peltiä lisää.

Sulais nyt vaan lumet nopesti pois, niin pääsisi laminoimaan juttuja hiili ja lasikuidusta. Keulasta pitäisi vielä 10kg saada pois. eli keulan peltejä lasikuidusta (muotopellit) ja tukipellit hiilikuidusta, joka on muuten lujaa, kun on laminoinut ilmat poies siittä.
Kallistahan se on, en aio kyllä 3 m2 enempää hiilaria ostaa, lasikuidua tulee 300gramman mattoa ainakin 10m2. ehkä 4-500€ menee noihin laminointeihin, mutta sittenhän jää käyttökelpoiset muotit esim etu ja takaluukuille, ja lokasuojille(hiton hankala tehdä). Niin voin sitten joillekkin pientä korvausta vastaan toimittaa vaikkapa hiilikuituisen konepellin, itelle tulee konepeltiin näillä näkymin pintakerros, eli eka mm hiilikuitua semmosella 2-3mm punoksella ja kiiltävällä coatilla, loput muutama milla sit lasikuitua, niin konepelli näyttää kokonaan hiilikuituiselta, ovela kikka. Nykyään on semmosta hartsia, joka käy molemmille.

Menipä jaaritteluksi. Mut kuukauden päästä pitäisi olla ppohja hitsattu ja käsitelty, pintapellit hyvät ja auto pohjamaalissa.
Olen varma että myohästyn aikatauluista noin vuoden, kun aina tulee stoppeja, joihin ei voi itte vaikuttaa.

Niin, tossa melkeen valmis etukulma/ pohja.



Uploaded with ImageShack.us

En tiedä sit minkä näkönen, mutta tuleehan pohjaan massa, ja sisäpuolellekkin hyvin ohut kerros massaa ääntä vaimentamaan. sisälle riittää kilo, pohjaan menee puolitoista.

huom! Kuvan vasemmassa alanurkassa näkyy paikkapeltiä, johon pakotin nuo pokkaukset vasaralla!
« Viimeksi muokattu: 09.04.2012, 20:40:49 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #33 : 09.04.2012, 20:54:22 »
Noi pienet lattiapellin reijät ovat ilmeisesti lähteneet alkuperäisistä vedenpoistorei'istä, itsekkin juuri muutama viikko takaperin hitsailin niitä kuntoon.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #34 : 10.04.2012, 14:26:14 »
Tässähän on takana ns. kardaanilenkki, joka painaa ainakin 15 kiloa.
Siinä etummainen palkki on korin poikittaispalkin kohdalla, tästä 30cm eteenpäin on vain ihan lattialevyyn kiini hitsattu.

Ajattelin tehdä kardaanilenkistä 5kg version. eli tuo takimmainen palkki saa jäädä, mutta muuten materiaalia käytetään järkevämmin.

Tässä yksi kuva, en tiedä vielä mimmoisen teen. Mutta tuota luokkaa.



Uploaded with ImageShack.us

Lopputuloksen näette varmaan illalla, tuossa yksi hahmotelma. Koitan nyt pähkinöidä, miten saan alkuperäisen jäykkyyden, mutta 10kg painonpoistolla. kun tuossahan on vaan levyä. Teen levyistä ja koteloista uuden.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #35 : 10.04.2012, 15:33:30 »
Tämmönen tuli.
Ei sitä painonsäästöä tullu ku 5kg.
Kaari ja vahvike on 3mm terästä.



Uploaded with ImageShack.us

Noin. no pikkupalasista aina 5-10kg, niin hyvä tulee.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #36 : 10.04.2012, 18:21:23 »
Suojaa sitten nuo peltityöt kunnolla, tulee reikäjuustoa parissa vuodessa muuten.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2061.0

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #37 : 10.04.2012, 18:58:21 »
Sulla on väärä vuosimalli otsikossa ;) Auto on saatettu rekisteröidä vuoden -66 puolella, mutta on -67 mallia :juhau:

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #38 : 10.04.2012, 20:31:14 »
Suojaa sitten nuo peltityöt kunnolla, tulee reikäjuustoa parissa vuodessa muuten.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2061.0

Toki, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan...  ;)
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #39 : 10.04.2012, 22:12:42 »
Tuossakun kevennystä haet niin tuli mieleen pari kohdetta kun joskus erään toisen merkkisen auton kiloja "stressasin" :idiot2:

-olikos amazonissa takavöiden valmiudet korissa? painanee laput vajaan kilon jos on
-orkkis messinki syyläri alumiiniseen jostain uudemmasta purkuautosta, ehkä -5 kiloa säästöä
-kesäautoon ehkä voisi orkkis peltisen lämppärin kopan korvata sirolla tee-se- kopalla+ purkuautosta alumiini kenno, -muutama kilo
-takasivulasit ja takalasi (mitenhän taipuu takalasi..) 3mm muovia, ainakin -5kg. Katuautoon en ovien laseihin koskisi
-kuitu konepeitto http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1106450.jpg tuollaisen tein yhteen autoon, säästyi yli -10kg (kokoluokka sama kuin amazonissa), tosin ei ollut saranoitu vaan neljällä tapilla kiinni. Takaluukusta muutama kilo lisää.
-koelauta ei amazonissa paina juuri mitään, niin ei ehkä kannata nähdä vaivaa sitä kuiduttaa.. samaa sanoisin keulapalasta
-kesäautoon pieni akku -5-10kg 60Ah verrattuna
-eteen lasikuitu lokarit, näppituntumalta muutaman kilon kevyemmät ja ei ruostu ;) niitä ei kannata itse tehdä löytynee valmiina, moinen on omassa kuskin puolella, ei istu niin nätisti kuin orkkis :( oikeallekkin puolelle tuli auton mukana, mutta onneksi löytyi hyvä peltinen..
-puskureista kuitumuotti, tai pois, tosin amazon näyttää alastomalta ilman puskureita minun mielestä, kevenee kuidulla arviolta vajaat 10kg


Tuollaisia suht edullisia juttuja tuli mieleen, jokunen vuosi sitten "kevensin" 127 hiivattia, mutta lopputuloksena paino lisääntyi yli 100kg turvakaarien ja isomman koneen takia ;D

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #40 : 11.04.2012, 15:08:03 »
Tuossakun kevennystä haet niin tuli mieleen pari kohdetta kun joskus erään toisen merkkisen auton kiloja "stressasin" :idiot2:

-olikos amazonissa takavöiden valmiudet korissa? painanee laput vajaan kilon jos on
-orkkis messinki syyläri alumiiniseen jostain uudemmasta purkuautosta, ehkä -5 kiloa säästöä
-kesäautoon ehkä voisi orkkis peltisen lämppärin kopan korvata sirolla tee-se- kopalla+ purkuautosta alumiini kenno, -muutama kilo
-takasivulasit ja takalasi (mitenhän taipuu takalasi..) 3mm muovia, ainakin -5kg. Katuautoon en ovien laseihin koskisi
-kuitu konepeitto http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1106450.jpg tuollaisen tein yhteen autoon, säästyi yli -10kg (kokoluokka sama kuin amazonissa), tosin ei ollut saranoitu vaan neljällä tapilla kiinni. Takaluukusta muutama kilo lisää.
-koelauta ei amazonissa paina juuri mitään, niin ei ehkä kannata nähdä vaivaa sitä kuiduttaa.. samaa sanoisin keulapalasta
-kesäautoon pieni akku -5-10kg 60Ah verrattuna
-eteen lasikuitu lokarit, näppituntumalta muutaman kilon kevyemmät ja ei ruostu ;) niitä ei kannata itse tehdä löytynee valmiina, moinen on omassa kuskin puolella, ei istu niin nätisti kuin orkkis :( oikeallekkin puolelle tuli auton mukana, mutta onneksi löytyi hyvä peltinen..
-puskureista kuitumuotti, tai pois, tosin amazon näyttää alastomalta ilman puskureita minun mielestä, kevenee kuidulla arviolta vajaat 10kg


Tuollaisia suht edullisia juttuja tuli mieleen, jokunen vuosi sitten "kevensin" 127 hiivattia, mutta lopputuloksena paino lisääntyi yli 100kg turvakaarien ja isomman koneen takia ;D

Näin oli tarkoitus. Paitsi taakse ei tule edes lasikuitupuskuria, vaan semmonen fiksun näköinen pikku diffuusori. Lähes huomaamaton, mut kuitenkin.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #41 : 11.04.2012, 15:18:50 »
Kävin tänään hakemassa pari metriä 50*50*2mm palkkia, sillä voi loput alustan palkit tehdä.
Sitten otin 20*40*1mm, tuota tarviin takakontin palkeiksi, se on puolet pienempää ku orkkis, orkkis on 40*40*1mm.
Kontin  pohjan teen alumiinista, vaikka inssit sanoisi mitä. Eli jätän tuuman verran "kaulusta", maalaan sen, panen korikittiä millin kerroksen peltiin.

Sitten leikkaan alumiinilevyn just oikean kokoiseksi, maalaan sen molemmin puolin, tämän jälkeen panen sen paikoilleen, popparilla kiinni vain runko "palkkeihin", eli tuohon 20*40mm judanssiin, ja toki myös kontin reunoihin. Tankki tulee orkkis paikkaan, mutta alumiinia.

Just kävin hitsaamassa taas yhden alustan poikkipalkin, tein sen just tuosta valmiista matskusta.
Nyt pitäis yrittää tehdä se hiivatin lattiapelti.

Pitää kokeilla tunkista tehdä semmoinen prässi. tai jotain.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #42 : 13.04.2012, 17:37:08 »
Tein yksinkertaisen version prässäyskoneesta. Hitsasin lattiapellit kuntoon.
Kyllähän tässä edetään, enää vain takalokasuojasta taaksepäin. Ja pikkasen värkkäystä, massanpoistoa, ennen takalokaria.
Ajattelin tehdä sen 0.5mm pellistä ja leventää sisällepäin sen pari tuumaa. Mahtuu sitten 235set kumit. Mulla on tallilla 235/50/16 rengas, sillä voi testata pyöräkoteloiden kokoa, ja kyllähän tuolla levityksellä mahtuu!

Näin, tässä kuva. Nuo prässätyt urat eivät ole mitenkään kauniita, mutta ne on jotain 2cmleveitä ja 1.5cm korkeita, tuo korkeus tuo jäykkyyttä.



Uploaded with ImageShack.us

Nyt pitää lähteä poistelemaan massaa ja sitten pyöräkotelo irti. Kierrän pohjan kattos sillain, et etunurkasta aloitin ja kierrän sen siten, että tuo alapuoli aloitetaan takaa ja edetään eteen.

Tulee kestämään!  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.04.2012, 17:40:53 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #43 : 13.04.2012, 19:16:54 »
komeeta  8)  ja vauhtikin ansaitsee hatunnoston  -H-  jatkoa odotellessa, täähän taitaa valmistua vapuksi tällä vauhdilla  :hello:

kepa09

  • Vieras
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #44 : 14.04.2012, 09:04:26 »
komeeta  8)  ja vauhtikin ansaitsee hatunnoston  -H-  jatkoa odotellessa, täähän taitaa valmistua vapuksi tällä vauhdilla  :hello:
Näinpä, kohta ei puutu kun laittaa huiskut ja vappupallot ikkunoihin :D No asiallista jälkeä ja intoa näköjään.

 

Samppasport  Futurez