Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"

  • 111 Vastauksia
  • 39432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #15 : 26.02.2014, 13:46:23 »
Eihän näis kesällä tartte olla eessä valoja, eikä edes mun mielestä saa olla. http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-01T13-33-02175.pdf tuolta löytyy takajarru valoille ohjeet mimmoset käy. ja mun mielestä noille virityksille riittää oma pakosarja ihan hyvin, siinäkin säästää jo vähäsen kun ei tartte pakosarjaa laittaa uutta.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2014, 13:51:29 kirjoittanut teemum93 »

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #16 : 26.02.2014, 15:13:56 »
Onhan tuo kuvissa oleva nokkapyörä vitsi? Tuota onko nuo turbon sarjat muka niin paljon halvempia versus joku käytetty peltipakosarja, että kannattaa alkaa moiseen?

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #17 : 26.02.2014, 15:34:11 »
Joo sillä volvon orkkis pakosarjalla mennään aika pitkälle. Ei oo ensimmäisenä tehoo kuristamassa.

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #18 : 26.02.2014, 16:02:47 »
Onhan tuo kuvissa oleva nokkapyörä vitsi? Tuota onko nuo turbon sarjat muka niin paljon halvempia versus joku käytetty peltipakosarja, että kannattaa alkaa moiseen?
Mikä siintä nokkapyörästä tekee vitsin? Minusta kotiin kannettuna rosteri pakosarjan alle satasen on kannattava. Mutta mennään nyt toistaiseksi vakio pakosarjalla. Jos jollakin luici / momo 6 pulttijaollista ratin keskiötä jouten niin heitä yv:tä.
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #19 : 26.02.2014, 16:25:40 »
Jos en nyt ymmärtänyt mitään väärin, niin tuo säätöhän on ihan helvetin karkea...

Ps. Älä nyt kuvaan takerru täysin kun tehty kymmenessä sekunnissa paintilla.
Vai onko tarkoitus nokkapyörää käännellä ja väännellä aina niin kauan, että sattuu sinnepäin minne halutaan välittämättä merkistä?
« Viimeksi muokattu: 26.02.2014, 16:28:48 kirjoittanut miikel »

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #20 : 26.02.2014, 16:38:52 »
Juu en, tossa pyörässä tosiaan on noin 4 asteen jaolla jako ja se on vain yksi vaihtoehto ehto. Mutta tuo kuvan perusteella on helppo mennä kysymään esim koneistamoo kysymään mitä maksaa vakio pyörän koneistaminen, eipä sitä nokkaan tarvii kuin kerran säätää toivottavasti.  ;)
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 17:53:56 kirjoittanut RokkiHedgehog »
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #21 : 26.02.2014, 16:44:51 »
Just just. Rohkea kaveri heittää sillä putkisokalla vesilintua ja kääntelee tuota vakio pyörää miten lystää. Katsoo vain, että kiristää kunnolla. Eihän se putkisokka mitään voimaa välitä vakionakaa. Tosin jos löystyy pultti niin tapin kanssa voi keretä sanomaan kissan ennen tuhoa. Tämän JOKAINEN silti tekee ihan OMALLA vastuullaan. Pakko myöntää, että itse en ainakaan tekisi. Tiedän ihmisiä ketkä on onnistuneesti tehneet.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #22 : 26.02.2014, 17:32:36 »
Just just. Rohkea kaveri heittää sillä putkisokalla vesilintua ja kääntelee tuota vakio pyörää miten lystää. Katsoo vain, että kiristää kunnolla. Eihän se putkisokka mitään voimaa välitä vakionakaa. Tosin jos löystyy pultti niin tapin kanssa voi keretä sanomaan kissan ennen tuhoa. Tämän JOKAINEN silti tekee ihan OMALLA vastuullaan. Pakko myöntää, että itse en ainakaan tekisi. Tiedän ihmisiä ketkä on onnistuneesti tehneet.
Ja itsehän heitin putkisokalla vesilintuja  ::) Hyvin se 240 näyttää vieläki kulkevan  :pomo:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #23 : 26.02.2014, 18:24:23 »
Vaihtoehto tuokin, itse kyllä maksan suosiolla noin 50.- mielen rauhasta ettei ainakaan täystuhoa tule jakopään takia.
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #24 : 26.02.2014, 22:57:04 »
Se putkisokka ei pitele mitään jos pultti löystyy. Itse olen joskus ottanut sokan irti, ajoittanut nokan ja porannut pyörään ja nokan päähän uuden reiän ja lyönyt sokan siihen. Nykyisessä kokoonpanossa ei ole kahteen kauteen ollut sokkaa ja hyvin on pysynyt. Tuolla kuvan pyörällä kyllä muuttuu säätö enemmän kuin neljä astetta reikää muuttamalla, taitaa olla 20 astetta lähempänä. Vakionokalla ei varmaan edes tarvitse nokan ajoitukseen sattua, B200:ssa ei edes pysty isommin säätämään kun jo hampaan heitolla nappaa venat mäntiin. En muista varmaksi mutta olisiko yksi hammas ollut 7-8 astetta eli paljon nokan ajoituksesta puhuttaessa.

Kuusinapainen päävirtakatkaisija niin siinä on vastus, jonka kautta laturin jäännösvirta puretaan maihin. Mulla on ollut tosin ihan tavallisia kaksinapaisiakin käytössä eikä ole polttanut mitään, vaikka jäännösvirtaa ei ole purettu mihinkään. Latausvirta piuhaan vaan pitää lisätä isohko rele jos tekee sääntöjen mukaisen kaksinapaisella katkaisijalla. Ilman relettä laturin persiiseen tulee jatkuvasti virta kun latausjohtoa ei voi asentaa kytkimen lähtöpuolelle tai auto ei sammu ollenkaan. Mutta suosittelen sitä kuusinapaista, sillä on paljon helpompi rakentaa sääntöjen mukaisesti.

Ja etuvaloja ei kesällä tarvitse, 1.11-31.3 pitää olla edessä valot.

Turbon pakorjan toimimista vaparissa rohkenisin epäillä, tuskin toimii paremmin kuin vakio valusarja.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #25 : 27.02.2014, 00:05:43 »
Tuo monireikäsen säätö kuitenkin ehkä kenties voisi perustua vaikka siihen reiän sijaintiin sen reiän "kohdalla" olevaan hampaaseen nähden, ei alkuperäiseen 0-merkin hampaaseen nähden  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #26 : 27.02.2014, 01:45:15 »
Tuo oli juuri se tieto mitä kaipasin, 1 hamasta pieleen niin venttiilit tapaa jo mäntään. Eli todella tarkkana saa olla nokan ajoituksen kanssa.
Eli jos nokkaa lähtee säätää, niin tulpat irti, säätö, varovainen koneen pyöritys käsin jos mitään ylimääräistä ei tunnu niin kaikki kiini ja testiä?
Minkä verran nokkaa voi aikaistaa? 2-4 astetta vakiosta?
Vai onko tarkoitus vain kompensoida 2mm kannen laskun aiheuttama nokan myöhästyminen?
Vai onko nämä taas niitä asioita jotka pitäisi jättää suosiolla sellaiselle joka osaa esim penkityksen yhteyteen?
Mites eikös tuohon nokkapyörän pultiin vois laittaa pari tippaa softia ruuvilukitetta?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 17:57:18 kirjoittanut RokkiHedgehog »
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #27 : 27.02.2014, 12:46:01 »
Mutta katsastus-setä ei ainakaan ole tykänny noista valoista mitä on talven jälkeen autoissa kiinni kesällä...

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • Jee jee
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #28 : 27.02.2014, 14:02:51 »
Eli jos nokkaa lähtee säätää, niin tulpat irti, säätö, varovainen koneen pyöritys käsin jos mitään ylimääräistä ei tunnu niin kaikki kiini ja testiä?
Minkä verran nokkaa voi aikaistaa? 2-4 astetta vakiosta?
Oleellisempi kysymys lienee, että minkä verran sitä nokkaa TARVITSEE aikaistaa ja miksi? Vaatinee suht tarkan dynoperseen, että  parin asteen ajoituksen muutoksen huomaa jokkisradalla testailemalla.

Valojen käytöllä ajattelin ihan omaa turvallisuutta, jos esim pyörähtää pölyisellä radalla niin takaa tulian helpompi havaita auto jossa edes jotain valoa keulassa/persiissä eikä ehkä aja päälle.
Jos sulla takavalot osoittaa menosuuntaan kilpailutilanteessa, niin kyllä ääni kertoo kun joku osuu. Siinä tuskin kukaan kerkeää huomioimaan jotain postimerkin kokoisia valkoisia led-valoja. Takana olevien valojen vaatimukset voi tarkistaa sääntökirjasta.
!

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #29 : 27.02.2014, 14:39:24 »
Jees hyvä homma, nokkapyörällä siis ajoitus merkit kohdilleen ja keulavalot poijes kun inssi ei tykkää.  ;) :D
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

 

Carcom Oy  Ateho