Elekma  Autoracing

volvo 240 jenkkivalojen sopivuus

  • 12 Vastauksia
  • 4778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« : 17.03.2015, 10:37:59 »
Haaveillut jenkkivaloja tuohon mun -83 240 keulalle. Se on suoralla konepellilla, miten tuollaisen -85 mallista puretun valot menee paikoilleen? Kuullut erilaista juttua, että joutuis muuttelemaan jonkinverran keulaa tai kiinnikeitä, jotta nuo sopii.. Kokemuksia??? Maskin kiinnityksillä ei ole väliä, teen siihen kuitenkin "tuuninkimman" ja sopiiko nuo orig. parkit jenkkivalojen kanssa?

Kiitoksia ja anteeksi :)
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #1 : 19.03.2015, 23:51:38 »
Jenkkiversioissa oli -85 saakka pienet vilkut/parkit. Eli pitää vaihtaa keulan pellit (lukko- ja hiekkapelti ja valojen taustat) sekä lokarit. Jos ei lokareita vaihda ja säilyttää entiset vilkut, niin rakenteluksi menee ja saako sitten siistin. Noissa Jenkkiversioissahan oli voimakeula. Jos sitä ei halua vaihtaa (maski+konepelti), niin GL-valojen maski tais sopia flathood konepellin kanssa.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #2 : 20.03.2015, 13:53:40 »
Minkä vuoden euromalleissa on sitten pienet vilkut/parkit? Etulokarit menee vaihtoon tossa kuitenkin, niin hommaisi jo jenkkivaloille sopivat. Hiekkapellillä tarkoittanet peltiä johon maski tulee alaosastaan kiinni? Ja mikä ero lukkopellissä?
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1984421 tästä keulasta itseasiassa kauppaa hieron, siinä eikö valojen taustat ole mukana, nuo jossa umpiot kiinni?
Sorry, ensikertalaisena volvoa rakentamassa, niin en tiedä noita voimakeula ym termejä ja minkä kokoista vilkkua ja lamppua missäkin vuosimallissa ollut :D
Pitänee projektitopicci perustaa tälle, kun alkaa enempi tapahtumaan

Jenkkiversioissa oli -85 saakka pienet vilkut/parkit. Eli pitää vaihtaa keulan pellit (lukko- ja hiekkapelti ja valojen taustat) sekä lokarit. Jos ei lokareita vaihda ja säilyttää entiset vilkut, niin rakenteluksi menee ja saako sitten siistin. Noissa Jenkkiversioissahan oli voimakeula. Jos sitä ei halua vaihtaa (maski+konepelti), niin GL-valojen maski tais sopia flathood konepellin kanssa.
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #3 : 20.03.2015, 14:51:04 »
-80 saakka oli käytössä pienet vilkut. Valoina oli saatavana pyöreät, neliöt tai gl-suorakulmiot sekö pyöreät että nuo kantikkaat Jenkkivalot. 81- tuli sitten nykyvalot ja vilkut. Nuo kuvan Jenkkivalot ja maskin, jos laittaa, niin pitää ostaa lokarit ja keulanpellit -80 sekä voimakeulan konepelti. Jos laittaa gl-maskin, niin vanha konepelti käy. Keulan pellit (lukkopelti, valojen taustapellit ja hiekkapelti (jonka päällä maski on) yksi kokonaisuus.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2015, 15:01:01 kirjoittanut 240 »

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #4 : 20.03.2015, 15:00:17 »
Moro

Ok. Jospa ensiviikolla sais nuo valot, niin kokeilla saako niitä sopimaan noiden uudempien vilkkujen kanssa. Peltiä saan kyllä kempillä ja rälläkällä muokattua, jos kiinnitysten ym kanssa tulee ongelmia.
Kukaan soveltanut jenkkivaloja uudempien lokasuojien kanssa, ois kiva nähdä miten se on saatu passaamaan?
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #5 : 20.03.2015, 15:53:19 »
Kaveri tällä palstalta oliko Rovaniemeltä teki tuon viimeisen vuoden aikana. Nim merk en nyt hätäseen muista.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #6 : 20.03.2015, 16:05:56 »
Aiemmin suunnittelin, että sovitan bemarin paripyöreät valot keulalle; voi nämä volvon omat saada kuitenki vielä helpommalla sopimaan :D
Toivottavasti rovaniemen kaveri ilmoittautuu. Olisi kiva nähdä kuvia ja vaihtaa pari sanaa toteutuksesta...
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #7 : 20.03.2015, 16:21:24 »
Katon illasta läpi yv-laatikon ja s-postin. Täältähän ne valot meni pohjoiseen.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #8 : 20.03.2015, 16:30:06 »
Ok, laita yv:llä tietoa.. Mitä muuten nuille valojen johdotuksille joutuu tekemään, pitkät ainakin joutuu muuttamaan sisempiin umpioihin jenkkivaloissa.?
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #9 : 28.03.2015, 09:47:54 »
Tänään tuli jenkkikeula ja valot on tollaiset sealed beamit. -67 impalassani ne on suomessakin lailliset, mutta tuskin (noinkin uudessa :)) -83 vuosimallin autossa kelpaavat leimalle? Mistä tuollaisia umpioita saa "normaalina" vai ootteko noilla saaneet leimattua?
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #10 : 28.03.2015, 20:29:38 »
Symmetrinen lähivalo ei Suomessa kelpaa.  SB-lähivalot pitää vaihtaa H4-tarvikeumpioihin, jotka menevät heittämällä jenkkilamppujen tilalle. 

Uudempien jenkkien merkkikohtaisesti muotoillut symmetriset lähivalot saa pitää muutto- mutta ei tuontiautossa.

SB-pitkät todennäköisesti kelpaavat katsastuksessa.  Kelpasivat ainakin parikymmentä vuotta sitten '65 Oldsissa.  H1- tai H4-umpio antaa enemmän, ja valkoisempaa, valoa.  H4-umpioilla voi lähivalot kahdentaa, mutta se ei vm. '80 ja uudemmissa ole sallittua. 

Jos käy usein Englannissa, voi sisemmät umpiot vaihtaa vasemmanpuoleisen liikenteen H4-umpioiksi, ja kytkeä satamassa lähivalot sisempiin umpioihin.  Katkaisijan voi sijoittaa moottoritilaan.

Jenkkikoon H4-umpioista särkyy lasi ensimmäisellä sateella, jos laittaa 100 W polttimon.  Umpion ilmatila ei riitä.

Alkuperäisistä lampunpesimistä ilmeisesti joudut luopumaan.  Pyyhkijöitten poisto ja suuttimien muutostyö riittää.  Tarpeeksi vahva neste pesee lamput tyydyttävästi ilman pyyhkimistä.  Fairyä tarpeeksi pesuveteen, mutta ei niin paljon, että tulee raitoja tuulilasiin.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #11 : 29.03.2015, 10:29:29 »
Tilasin tuohon nyt uudet umpiot, lyhkäsille H4 ja pitkille H1. Tulipa kalliiksi jenkkikeula :'(
Miten tuota johtosarjaa pitää nyt muutella, että valot myös toimii? Tuskin liittimet suoraan käy SB jäljiltä?
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: volvo 240 jenkkivalojen sopivuus
« Vastaus #12 : 29.03.2015, 23:03:53 »
SB lähi&kaukovalon liitin os samanlainen kuin H4 lähi&kaukovalon liitin.

Kaukovalon liitännän kanssa voi joutua vähän askartelemaan. Onneksi Volvon kytkentä ei ole "maata pätkivä" japsi- ja joittenkin jenkkiautojen tapaan.  Kaukovalon johtoon tehdään haara H1-polttimolle, ja H1-polttimon kannan maadoitus tehdään tarvittaessa johdonpätkällä.  Ja vaikkei tarvitsisikaan.  Kaukovalon heijastimelta voi olla sähköllä pitkä matka kuljettavanaan auton koriin, monenlaisten ruuvi- ja niittiliitosten kautta.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Carcom Oy  Elekma